021 44342032
ارز دیجیتال در ایران
زمان مطالعه: 7 دقیقه

شاید هیچ موضوعی در بازار مالی ایران به اندازه خرید و فروش ارز دیجیتال چالش برانگیز نبوده است. بیت کوین در ایران همچنان وضعیت قانونی مشخصی ندارد. از یک طرف به‌طور رسمی پذیرفته نشده است و قوانین مشخصی هم برای آن وجود ندارد و از طرف دیگر برای سرمایه‌گذاری یا استفاده از ارزهای دیجیتال به‌طور مشخص هیچ‌گونه جرم‌انگاری انجام نشده است. به دلیل عدم وجود مجازات برای خرید و فروش رمز ارز یا نگهداری بیت کوین نمی‌توان این اعمال را جرم دانست. برای خرید بیت کوین لازم نیست حضوری اقدام کنید، بلکه این کار به‌صورت آنلاین و از طریق اینترنت انجام می‌شود.

 قوانین خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران شامل مقررات و شرایط استفاده از شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز و سامانه ها و بخش های تابعه و مرتبط به آن می باشد و استفاده کاربر از وب سایت انواع نسخه های آن، به منزله پذیرش و قبول مفاد مندرج در آن است. اگر شما هم بدنبال خرید و فروش ارز دیجیتالهستید و می خواهید در ارتباط با قوانین ارز دیجیتال در ایران بدانید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

وضعیت ارز دیجیتال در ایران

برای پی بردن به اینکه آیا ارز دیجیتال در ایران قانونی است یا خیر نگاهی به قوانین خرید و فروش رمز ارز می‌اندازیم.

قوانین ماینینگ ارزهای دیجیتال در ایران

بازار خرید فروش انواع ارزهای دیجیتالی به بازار استخراج آنها گره خورده است. از آنجایی که این حوزه فعالیت بسیار پرسود است، تعداد زیادی از افراد نیز به سود استخراج این ارزها فکر می کنند. بنابراین بازار استخراج ارزهای دیجیتال با چالش های بیشتری مواجه است. در ابتدای پا گیری این فناوری، دولت استخراج ارز دیجیتال را به دلیل سو استفاده از برق های صنعتی و خانگی ممنوع اعلام کرد. این کار قطعی برق پی در پی را به همراه داشت که باعث بروز خسارتهای زیادی در بخشهای تولیدی و صنعتی شده بود. اما در در ۲۲ تیر ۹۸، گمرک ایران اطلاعیه‌ به ستادهای نظارت و گمرکات اجرایی ابلاغ کرد که بر اساس آن دستگاه استخراج ارز دیجیتال با عنوان ماینر در ردیف گمرکی ۸۴۷۱۹۰۹۰ قرار می‌گرفت. به این ترتیب آیین‌نامه اجرایی استخراج فرآورده‌‌های پردازشی رمزنگاری ‌شده، اعلام واستخراج رمز ارز قانونی اعلام شد. در حال حاضر استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی در ایران قانونی است. اگر تمایل به شروع فعالیت استخراج بیت کوین دارید، باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز بگیرید.

قوانین رعایت حریم شخصی درخرید و فروش ارز دیجیتال

کاربران برای استفاده از برخی از سایت‌های قانونی ارز دیجیتال در ایران ملزم به ارائه اطلاعات هویتی مانند نام، آدرس ایمیل، شماره تلفن هستند. ضمن اینکه امنیت نگهداری اطلاعات هویتی و وارد‌شده توسط کاربران در سرویس‌های ارزدیجیتال یک مسئله مهم است. همه مطالب در دسترس از طریق هر یک از خدمات  ارزدیجیتال ، جزئی از اموال  ارزدیجیتال محسوب می‏‌شود و حق استفاده و نشر تمامی مطالب موجود و در دسترس در انحصار ارزدیجیتال است علاوه بر این، اسکریپت‌ها، و اسامی خدمات قابل ارائه از طریق هر یک از خدمات ایجاد شده توسط ارزدیجیتال و علائم تجاری ثبت شده نیز در انحصار  ارزدیجیتال  است. در صورت استفاده از هر یک از خدمات  ارزدیجیتال، کاربران مسئول حفظ محرمانه بودن حساب و رمز عبور خود هستند و تمامی مسئولیت فعالیت‌‏هایی که تحت حساب کاربری و یا رمز ورود انجام می‏‌پذیرد به عهده کاربران است.

خرید ارز در ایران

رویکرد مجلس و قوه قضائیه به خرید و فوش ارز دیجیتال در ایران

قوانین روشن و مشخصی توسط مجلس و قوه قضاییه در حوزه رمز ارز اعلام نشده است. بنا به ماده 2 قانون مجازات عمومی ” هر فعل یا ترک فعل که مطابق قانون قابل مجازات یا مستلزم اقدامات تامینی یا تربیتی باشد جرم محسوب  می‌شود.” هیچ امری را نمی توان جرم تلقی کرد مگر اینکه به موجب قانون برای آن مجازات یا اقدامات تربیتی تصویب شده باشد. خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران هیچگونه مجازاتی در بر ندارد. حال اگر به دلایلی از سیستم شاکی بودید می‌توانید به ارگان های قضایی و انتظامی مراجعه کرده و شکایت خود را اعلام کنید.

رویکرد بانک‌ها و موسسات مالی به بیت کوین

بانک مرکزی ایران در سال ۱۳۹۶، به کارگیری ابزار بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در تمام مراکز مالی کشور را ممنوع اعلام کرد. طبق این اطلاعیه هرگونه خرید و فروش ارزهای دیجیتال در بانک‌ها، موسسات مالی و صرافی‌های دارای مجوز بانک مرکزی رسما ممنوع اعلام شد. ولی سیاست نهایی بانک مرکزی در پول‌های دیجیتالی هنوز نهایی نشده است.  از طرفی در بحث تحریم‌ها و ساخت ارز دیجیتال ملی، بانک مرکزی در جایگاه مجری اصلی کار قرار دارد. در این مورد نیز به دلیل آنچه که پولشویی و کلاهبرداری عنوان می‌شد، دستور مسدودسازی گسترده سایت‌های خرید و فروش بیت کوین و ارزهای دیجیتال را صادر کرده است. در حال حاضر هیچگونه مجوز رسمی برای تاسیس صرافی یا سایت‌های قانونی ارز دیجیتال در ایران ، توسط بانک مرکزی صادر نمی‌شود. اما به نظر می رسدطبق قوانین حوزه رمز ارز که توسط بانک مرکزی در سال 1397 اعلام شده، ممنوعیتی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال وجود ندارد.

قوانین سایت صرافی در خرید و فزوش ارز دیجیتال

  • طراحی سایت صرافی صرفا در زمینه آموزش کاربران بوده و نمی تواند به حوزه خرید و فروش ارزهای دیجیتال وارد شود.
  • تمام مسئولیت هرگونه سرمایه گذاری در سایت ها و شبکه های مختلف به عهده کاربر بوده و دولت یا ارزدیجیتال تعهدی در قبال آن نخواهد داشت.
  • نباید از نام و برند arzdigital.com به هر نحو ی استفاده کرد چرا که دارای پیگرد قانونی است.
  • تمامی فعالیت های سایت ارز دیجیتال منطبق با قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد و ارزدیجیتال ملزم به تبعیت از آن است.
  • استفاده از مطالب وب‌سایت در نشریات و کتاب‌های الکترونیکی حتما باید با ذکر منبع باشد.
  • استفاده از مطالب وب‌سایت در کتاب‌ها‌‌ی فیزیکی، بدون تهیه مجوز غیرقانونی است.
  • ارزدیجیتال حق تبلیغات دارد و می‌تواند از فضای وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی خود برای تبلیغات استفاده کند.

خلاصه ای از قوانین خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران 

  • طبق قوانین حوزه رمز ارز که توسطبانک مرکزی در سال 1397 اعلام شد ممنوعیتی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال وجود ندارد.
  • صدور و انتشار رمز ارزها در اختیار توسعه دهندگان این صنعت نوین است و بانک مرکزی در این زمینه دخالتی نداشته وهیچ مسئولیتی ندارد.
  • در حال حاضر استفاده از ارز دیجیتال به عنوان ابزار پرداخت در تعاملات سنتی ممنوع است.
  • کلیه خبرها و محتوای متنی به طور روزانه و گسترده صورت می پذیرد و در نقل محتوا از این منابع هیچ گونه تلخیص و تغییری در هیچ یک از بخش های محتوا صورت نمی پذیرد و تمامی گزارشها و داده ها به طور دقیق از منبع ارایه خبر عینا نقل می گردد. لذا شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه، ارز هیچ گونه مسئولیت و تعهدی در قبال صحت و سقم این بخش از محتویات عرضه شده ندارد و کلیه مسئولیت های آن متوجه مرجع صدور اخباراست.
  • تمامی ارزهای دیجیتال تنها در صرافی هایی که مقررات آن در بخش الزامات عمومی صرافی ها آورده شده است، قابل خرید و فروش و تبادل هستند و یا اینکه بصورت آنلاین در سایت‌های صرافی قابل مبادله می‌باشند.
  • انتشار اطلاعات فردی، خصوصی و شخصی افراد حاضر یا غایب به هر نحو و قالبی در وب سایت و سامانه های مرتبط با آن توسط دیگر اعضا، به طور کامل ممنوع بوده و مسئولیت و عواقب حقوقی آن بر عهده ناشر یعنی فردی است که محتوای مذکور را منتشر ساخته است.
  • توسعه کیف پول رمز ارزی برای رمز ارزها با در نظر گرفتن مقررات بخش کیف پول رمز ارزی، برای اشخاص بالامانع است. شما می‌توانید کیف پول دیجیتالی را مانند حساب بانکی خود در نظر بگیرید که از آن می‌توان برای دریافت، ذخیره و ارسال بیت کوین استفاده کرد.
  • فعالیت و سرمایه گذاری در بازارهای مالی اقدامی بسیار تخصصی و با درجه ریسک بسیار بالا می باشد. علاوه بر این، فعالیت در چنین بازارهایی نیازمند تحصیلات آکادمیک و تخصصی گسترده و همچنین تجربه فراوان است. لذا شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن دسته از اقدامات و معاملات کاربران که با استفاده از کلیه داده های سایت یا با استناد به داده های سایت صورت بگیرد پذیرا نمی باشد.
  • درست است که طبق گفتهبانک مرکزی خرید و فروش ارزهای دیجیتال ممنوعیتی ندارد ولی هرگونه پرداخت از طریق ارزهای دیجیتال ممنوع است و پیگرد قانونی دارد به عنوان مثال نمی توان در مقابل خرید یک محصول در اینترنت رمز ارز پرداخت نمود.
  • شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز به طور کامل تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران است و رعایت کلیه قوانین تصویب شده در این سایت و سامانه های مرتبط به آن الزامی است.

خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران

جمع بندی:

با توجه به مطالب فوق قانون چندان محکم و نظارت آنچنانی برخرید و فروش ارز دیجیتال در ایران وجود ندارد. و چون سیستم های دیجیتالی مرتبط با ارزهای دیجیتال غیر متمرکز هستند لذا سرمایه گذاری در آن به نظر می‌آ‌ید که می تواند بسیار سود آور باشد. پیام آواپردازش با سالها تجربه در زمینه طراحی سایت ارز دیجیتال، با ارایه اطلاعات ارزنده در زمینه خرید و فروش ارز دیجیتال می‌تواند همراه قابل اعتمادی برای شما باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران پیام آوا پردازش همراه باشید.

به این مقاله امتیاز دهید:
اشتراک گذاری این مطلب
منبع:
منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

انواع کیف پول ارز دیجیتال انواع کیف پول ارز دیجیتال

زمان مطالعه: 9 دقیقهکیف پول ارز دیجیتال ابزار ضروری برای خرید، تجارت و فروش در دنیای بلاک‌چین است. این روزها رمز ارز دیجیتال بین مردم محبوبیت و مقبولیت زیادی ...

ارز دیجیتال تتر چیست ارز دیجیتال تتر چیست؟

زمان مطالعه: 10 دقیقهارز دیجیتال تتر در ابتدا با نام ریل کوین (realcoin) در اوایل سال 2014 (سال 1393) توسط بروک پییرس (Brock Pierce) صاحب استارتاپ ریل کوین وارد ...

لیکوئیدیتی چیست؟ جلوگیری از لیکوئید شدن ارز دیجیتال

زمان مطالعه: 5 دقیقهلیکوئید شدن چیست؟ برای جلوگیری از لیکوئید شدن در بازار ارز دیجیتال، نیاز است که با مفاهیم پایه ای این بازار آشنا باشید. از نظر زمانی ...

بیشتر بخوانیم

آماده یک سرمایه گذاری هوشمندانه روی برند خودتان هستید؟

برای مشاوره با ما مشخصات خود را وارد کنید تا تیم پیام آوا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.