021 44342032
ارز دیجیتال تتر چیست
زمان مطالعه: 10 دقیقه

ارز دیجیتال تتر در ابتدا با نام ریل کوین (realcoin) در اوایل سال 2014 (سال 1393) توسط بروک پییرس (Brock Pierce) صاحب استارتاپ ریل کوین وارد بازار شد. اما تقریبا در انتهای همان سال (ماه نوامبر) توسط شرکت iFinex، مالک تشکیلات Tether مجددا نام‌گذاری شد و به اسم ارز دیجیتال تتر (Tether) تغییر پیدا کرد. جالب است بدانید که شرکت iFinex صاحب بزرگترین صرافی ارز دیجیتال بیت فینکس (Bitfinex) به لحاظ حجم معاملات می‌باشد. در واقع صرافی بیت فینکس به‌صورت رسمی ارتباط خود با تتر را اعلام نکرده، اما از پشت پرده پشتیبان تتر است.

رمز ارز تتر زمانی وارد بازار شد که دنیای ارز دیجیتال پُر از نوسانات روزانه بود. افراد دنبال رمز ارزی بودند که نوسان کمتری داشته باشد. خُب تا اینجا تاریخچۀ مختصری از این رمز ارز محبوب را بیان کردیم. در ادامۀ مقاله به بیان صفر تا صد اطلاعات مورد نیاز در زمینۀ شناخت این رمز ارز جذاب خواهیم پرداخت.

تفاوت کریپتوکارنسی و ارز دیجیتال

ابتدا باید این مساله را توضیح دهیم که به تمام پول‌های الکترونیکی، ارز دیجیتال (Digital Currency) گفته می‌شود و با اصطلاح رمز ارز (Cryptocurrency)  متفاوت است.  تتر جزء کریپتوکارنسی‌هاست و ترجمه صحیح آن رمز ارز می‌باشد. اما تتر در ایران به اشتباه با نام ارز دیجیتال (Digital Currency) رواج پیدا کرده است. بنابراین منظور ما از ارز دیجیتال در این مقاله، رمز ارز می‌باشد.

توضیحات اولیه درباره ارز دیجیتال تتر

ارز دیجیتال تتر با نماد USDT به واسطه تکنولوژی بلاک چین معامله می‌شود. تتر تا اکتبر سال 2021 پنجمین رمزارز دیجیتال محبوب با ارزش 68 میلیارد دلار بوده است. تتر تقریبا تحت تاثیر نوسانات بازار ارز دیجیتال نیست. حالا چرا؟!

وقتی بازار ارز دیجیتال دچار نوسان می‌شود، اکثر سرمایه‌گذاران و مردم برای این که ضرر کمتری ببینند، سریعا سرمایه‌های دیجیتال خود را می‌فروشند و تبدیل به پول فیزیکی می‌کنند. زمانی که پول فیزیکی بیشتر شود، سرمایه‌های بازار ارز دیجیتال نیز کمتر می‌شود. بنابراین تتر ساخته شد تا با ثبات قیمت از خروج سرمایه‌های مالی از دنیای رمز ارز دیجیتال جلوگیری کند.

استیبل کوین چیست؟

یک تتر تقریبا همیشه برابر با یک دلار است. البته رمزارزهای استیبل دیگری به غیر از تتر نیز در بازار وجود دارند، اما تتر از محبوبیت بالایی برخوردار است. اعتبار رمز ارز دیجیتال تتر، دلار بوده و هر USDT برابر با یک دلار می‌باشد. بنابراین قیمت تتر در اکثر مواقع یکسان  و ثابت است. یعنی اگر کاربری 50 دلار برای تتر پرداخت کند، با رعایت یک به یک دلار (1:1)، 50 توکن تتر دریافت خواهد کرد.

نحوۀ کار ارز دیجیتال تتر

زمانی که با تتر کار می‌کنیم باید بدانیم که از کدام شبکه بلاک‌چین استفاده می‌کنیم. این شبکه‌ها از نظر کارکردی یکسان هستند، اما از نظر کارمزد با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

نکته مهم: ارز دیجیتال تتر، بلاک‌چین مستقلی ندارد و روی بلاک‌چین‌های دیگری پیاده می‌شود و در واقع تتر از نوع توکن است. از آگوست سال 2020، اکثر صرافی‌ها فقط شبکه‌های زیر را در زمینه خرید و فروش تتر به رسمیت می‌شناسند:

  • USDT Omni یا تتر اُمنی- مبتنی بر بلاک‌چین بیت کوین

اُمنی اولین نسخه‌ای بود که توسط تتر ارائه شد. اما وقتی در شبکه بیت‌کوین در زمینۀ نقل و انتقالات، اختلالی پیش می‌آمد، این اختلالات در شبکۀ تتر اُمنی هم سایه می‌انداخت. کارمزد زیادی داشت و هکرها مکررا به شبکه حمله می‌کردند. بنابراین تتر، بلاک‌چین جدیدی را ایجاد کرد.

راه شناسایی شبکه: آدرس کیف پول (وَلت) با 1 و 3 یا bc1 شروع می‌شود.

  • تتر USDT ERC20 یا شبکه اتریوم- مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم

این شبکه کارمزد پایین و سرعت بیشتری داشت. همین مساله باعث شد تا اواخر سال 2019، اکثر تترها از شبکه اُمنی خارج و وارد شبکۀ اتریوم شوند.

راه شناسایی شبکه: آدرس کیف پول (وَلت) با X0 شروع می‌شود.

  • تتر USDT TRC20 یا شبکه ترون- مبتنی بر بلاک‌چین ترون

با شبکه قبلی تا سال 2020 هیچ مشکلی وجود نداشت، اما چون کارمزدها به‌دلیل استقبال زیاد از شبکه اتریوم افزایش پیدا کرد، بنابراین تتر مجددا دنبال شبکۀ جدیدی بود. شبکه ترون ایجاد شد تا این که سرمایه‌گذارها و تاجران زیادی به این شبکه ملحق شدند.

راه شناسایی شبکه: آدرس کیف پول (وَلت) با TX شروع می‌شود.

  • تتر USDT EOS یا شبکه ایاس- مبتنی بر بلاک‌چین ایاس

ایاس جدیدترین نسخۀ تتر است که هنوز جای پیشرفت زیادی دارد. این شبکه ادعا دارد که می‌تواند کارمزد تراکنش‌ها را حذف کند. البته هنوز به‌صورت عمومی استفاده نمی‌شود.

USDT TRC20

مزایای ارز دیجیتال تتر چیست؟

ارز دیجیتال تتر با داشتن سه مزیت بسیار مهم از سایر رمز ارزهای دیجیتال جدا می‌شود و تبدیل به تافتۀ جدابافته‌ای در بازار دیجیتال شده است.

کوتاهی زمان انجام تراکنش در شبکه ترون

هر تراکنش دارای سه بخش ورودی (ارز دیجیتالی که فرد ارسال می‌کند، خروجی (آدرس کیف پول دریافت‌کننده) و مقدار (میزان ارز دیجیتال) است. تمام سرمایه‌گذاران و تاجران تمایل دارند از بستری استفاده کنند که تراکنش‌های ارز دیجیتال آنها در زمان کوتاهی صورت پذیرد. شبکه اتریوم (تتر ERC20) با سرعت انتقال بین دو تا ده دقیقه برای نقل و انتقال مبالغ بالا مناسب است. شبکه ترون (تتر TRC20) نیز با سرعت انتقال چند ثانیه تا دو دقیقه برای نقل و انتقال مبالغ کم کاربرد دارد. شبکۀ ترون می‌تواند 2100 تراکنش در ثانیه را پشتیبانی کند.

پایین بودن کارمزد تراکنش

اگر از شبکه بلاک‌چین ترون (TRC20) برای انتقال ارز دیجیتال تتر استفاده کنید، کارمزد پرداختی، یک دلار و در برخی مواقع رایگان خواهد بود. بالاترین کارمزد تراکنش، مربوط به شبکه تتر اُمنی است.

ثبات در قیمت تتر

همان طور که بیان شد، ارز دیجیتال تتر از جمله ارزهای دیجیتالی است که دچار نوسانات کمتری می‌شود. میزان نوسانات بازار ارز دیجیتال ممکن است در یک روز به ده تا بیست درصد نیز برسد. بنابراین اگر بخواهید مقداری از سرمایۀ خود را نگهداری و پس‌انداز کنید، بهتر است به ارز دیجیتال تتر تبدیل کنید. زیرا مطمئن هستید که ارزش پول شما با این ارز پایین نخواهد آمد.

بهترین کیف پول‌های تتر

کیف پول تتر (Tether USDT Wallet) کیف پولی است که به‌صورت نرم‌افزاری (دسکتاپ و وب) و سخت‌افزاری به آن دسترسی دارید. یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی به شما ارائه می‌کنند. کلید عمومی همان شماره حساب شماست که افراد دیگر از طریق آن می‌توانند برای شما رمز ارز دیجیتال منتقل کنند. کلید خصوصی نیز در حکم رمز اختصاصی شما برای دسترسی به کیف پولتان می‌باشد.

لجر

کیف پول لجر (Ledger)، کیف پول سخت‌افزاری است که رمز ارز دیجیتال شما در یک دستگاه کوچک ذخیره می‌شود. این دستگاه امنیت بالایی دارد و اگر سیستم شما آلوده به ویروس از طریق هکرها شود، نمی‌توانند به کلید خصوصی شما دسترسی پیدا کنند. دو نوع کیف پول لجر  داریم:

– لجر نانو اس

– لجر نانو ایکس.

شما یکی از این دستگاه‌ها را خریداری می‌کنید و از طریق نصب نرم‌افزار Ledger Live می‌توانید کیف پولتان را به‌صورت آنلاین بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: طراحی سایت صرافی

ترزور

کیف پول ترزور (Trezor) نیز مانند لجر به‌صورت سخت‌افزاری موجود است که هر دو رقیب سرسخت هم هستند. این کیف پول هم در دو نوع ترزور وان و ترزور تی در دسترس است. یکی از مزیت‌های کیف پول ترزور، قابلیت اتصال آن به کیف پول نرم‌افزاری اگزودوس است.

کوینومی

کیف پول کوینومی (Coinomi) از نوع کیف پول‌های گرم (آنلاین) است. کیف پول کوینومی به شما این امکان را می‌دهد تا از طریق آن به‌راحتی ارزهای خود را به ارزهای دیگر تبدیل کنید. در واقع این کیف پول به کیف پول چند ارزه معروف است. کلید خصوصی ایجاد شده به هیچ وجه به سرورهای کوینومی فرستاده نمی‌شود. بدین صورت که اگر از موبایل استفاده می‌کنید، روی موبایل شما و اگر از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید، روی لپ‌تاپ ذخیره می‌شوند.

اگزودوس

کیف پول اگزودوس (Exodus) به‌صورت نرم‌افزاری است و روی اندروید، iOS، لینوکس، مک و ویندوز نصب می‌شود. این کیف پول، آی پی ایران را مسدود کرده، اما با تغییر آی پی می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

تتر

کیف پول تتر (Tether) نیزبه‌صورت نرم‌افزاری است و برای مبتدیان بسیار مناسب است. این نوع کیف پول با احراز هویت دو مرحله‌ای، امنیت بالایی را ایجاد می‌کند.

کیف پول تتر

نحوۀ خرید تتر

اولین مرحله، انتخاب مناسب کیف پول برای ارز دیجیتال تتر می‌باشد که براساس توضیحات ارائه‌شده می‌توانید انتخاب کنید. سپس می‌توانید این ارز دیجیتال را از طریق صرافی‌های داخلی و خارجی معتبر خریداری کنید.

نکته مهم: اگر قصد انتقال ارز دیجیتال از طریق صرافی به کیف پول دیگری دارید، حتما توجه کنید که شبکه‌ها یکسان باشند. زیرا در صورت عدم اطلاع صرافی به شما، با انجام تراکنش، ارز دیجیتال به آدرس مورد نظر شما منتقل نمی‌شود، ولی از حساب شما کم خواهد شد!

نکته مهم: هر تتر برابر با یک دلار است، بنابراین هر روزی که قصد خرید تتر دارید، حتما به قیمت دلار توجه کنید.

سوالات متداول در مورد ارز دیجیتال تتر

1- بهترین وب‌سایت برای خرید ارز دیجیتال تتر کدام است؟

یکی از نکات مهمی که باید توجه کنید، اصالت و اعتبار وب‌سایت مورد نظر است. از معیارهای بررسی می‌توان به داشتن اینماد، نظرات مثبت کاربران، کارمزد پایین، در دسترس بودن و مدت‌زمان فعالیت صرافی اشاره کرد. مجموعه‌ای را انتخاب کنید که امنیت دارایی شما را حفظ کند.

 

2- آیا صرافی‌های خارجی، ایران را تحریم کرده است؟

ممکن است برخی از حساب‌های ایرانیان بلوکه شود، اما اگر تمام نکات ایمنی را رعایت کنید، مشکلی برای سرمایۀ شما ایجاد نخواهد شد.

 

3- آیا خرید و فروش در زمینه ارز دیجیتال تتر قانونی است؟

در ایران قانونی برای ارزهای دیجیتال وضع نشده است.

4- مراحل خرید ارز دیجیتال تتر چگونه است؟

دو نوع خرید وجود دارد:

نوع اول

– خرید کیف پول فیزیکی یا نصب کیف پول نرم‌افزاری

– انتخاب و نام‌نویسی یک صرافی یا فروشنده معتبر

– احراز هویت (برخی از صرافی‌ها نیاز به احراز هویت ندارند)

– انتقال پول به فیات مورد نظر صرافی یا فروشنده

– ارائه کد عمومی (آدرس کیف پول)

نوع دوم

– انتخاب و نام‌نویسی در یک صرافی یا فروشنده معتبر

در واقع لازم نیست شما حتما کیف پول تهیه کنید. اما اگر کیف پول داشته باشید، امنیت دارایی‌های شما بالاتر است.

– احراز هویت (برخی از صرافی‌ها نیاز به احراز هویت ندارند)

– انتقال پول به فیات مورد نظر صرافی یا فروشنده

– مشاهده دارایی در اکانت

5- نهاد قانونی مثل بانک وجود دارد که به‌صورت حضوری مراجعه کنم؟

ارز دیجیتال تتر روی شبکۀ بلاک‌چین است و هیچ نهاد حضوری وجود ندارد.

به این مقاله امتیاز دهید:
4/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری این مطلب
منبع:
منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

انواع کیف پول ارز دیجیتال انواع کیف پول ارز دیجیتال

زمان مطالعه: 9 دقیقهکیف پول ارز دیجیتال ابزار ضروری برای خرید، تجارت و فروش در دنیای بلاک‌چین است. این روزها رمز ارز دیجیتال بین مردم محبوبیت و مقبولیت زیادی ...

لیکوئیدیتی چیست؟ جلوگیری از لیکوئید شدن ارز دیجیتال

زمان مطالعه: 5 دقیقهلیکوئید شدن چیست؟ برای جلوگیری از لیکوئید شدن در بازار ارز دیجیتال، نیاز است که با مفاهیم پایه ای این بازار آشنا باشید. از نظر زمانی ...

بیشتر بخوانیم
ارز اتریوم چیست ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقهزمانی که بیت کوین در سال 2009 لانچ شد، نظر خیلی از افراد را به خود جلب کرد. یکی از این افراد آقای ویتالیک بوترین برنامه ...

بیشتر بخوانیم

آماده یک سرمایه گذاری هوشمندانه روی برند خودتان هستید؟

برای مشاوره با ما مشخصات خود را وارد کنید تا تیم پیام آوا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.