021 44342032
صرافی متمركز و غیر متمركز
زمان مطالعه: 8 دقیقه

در سال ­های اخیر با افزایش علاقه مردم به ارزهای دیجیتال، صرافی ­های ارزهای دیجیتال نیز وارد بازار رقابت شده اند . صرافی‌های رمزارز (cryptocurrency exchange) اصلی‌ترین راه دسترسی ما به منبع غنی دارایی هستند و از این رو، شناخت انواع آنها اهمیت فراوانی دارد. به طور کلی دو نوع صرافی ارز دیجیتال وجود دارد: صرافی متمرکز و صرافی غیر متمرکز. یکی از سوالات اصلی کاربران ارزهای دیجیتال این است که چه تفاوتی بین صرافی متمرکز و صرافی غیرمتمرکز وجود دارد و سرمایه گذاری در کدام صرافی بهتر است؟ در این مقاله، با مفهوم کلی آنها و برتری هر کدام آشنا می‌شویم.

صرافی متمرکز چیست؟

صرافی متمرکز (Centralized Exchange) مشابه بانک های امروزی عمل می‌کند؛ یک (یا چند) نفر مالک آن هستند و از امنیت خوبی برخوردار بوده و از یک سری قوانین و مقررات پیروی می کند. صرافی متمرکز بیت کوین و سایر رمزارزها، یک نوع پلتفرم معاملاتی آنلاین و رایج ترین نوع صرافی برای خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال است. این پلتفرم در میان سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال محبوبیت زیادی دارد. معاملات صرافی‌ های متمرکز در بلاکچین‌ها قابل مشاهده نیستند و چنین صرافی‌هایی نیاز به اطلاعات شما برای احراز هویت دارند. اما اگر یک شرکت حقوقی هستید، باید اطلاعات شرکت خود را به صرافی ارائه دهید تا بتواند حساب شما را تأیید کند.  به بیان ساده تر ، صرافی ­های متمرکز عملکردی شبیه بانک دارند. بطوری که بسیاری از سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال خود را در کیف پول نرم افزاری و یا سخت افزاری نگهداری می­ کنند. هرچه جزئیات بیشتری در اختیار این صرافی‌ها قرار داده شود، سقف مجاز برداشت نیز بیشتر می‌شود. کاربران تأیید شده این پلتفرم‌ها می‌توانند در صورت بروز هرگونه خطای فنی یا ازدست‌دادن رمز عبور، با تیم پشتیبانی صرافی تماس بگیرند. رابط کاربری صرافی‌ متمرکز اغلب ساده‌تر و برای کاربران تازه‌کار مناسب‌تر است.

صرافی کویتکس غیرمتمرکز چیست؟

صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) مشابه با صرافی‌های متمرکز هستند، با این تفاوت که شخص ثالثی در مدیریت تراکنش‌های صرافی دخیل نیست و تمام دارایی‌های این صرافی روی بلاک چین ذخیره می‌شوند. صرافی غیرمتمرکز نسل جدیدی از صرافی های رمزارز است که تلاش می‌کند تا مشکلات صرافی های متمرکز را حل کنند. شیوه عملکرد این صرافـی بـه صـورت غیر متمرکز است و هیچ مرجع کنترل کننده ای وجود ندارد و ضرورت اعتمـاد  به شخص ثالث از بین رفته و هیچ شخص واسـطى وجـود نـدارد و معاملات از طریق قراردادهای هوشمند انجام می‌شـود. پلتفرم‌های صرافی غیر متمرکز، امکان معاملات نظیر به نظیر (P2P) را در اختیار رمزارزها و توکن‌ها، قرار می‌دهد. در این صرافی‌ها شما می توانید ارزهای دیجیتال را با هم معامله کنید. همچنین امکان انجام معاملات بر پایه ارز فیات (مانند دلار یا ریال) در اینجا وجود ندارد. بنابراین برای شروع، ابتدا باید در یک صرافی متمرکز با پول فیات ارز دیجیتال بخرید. بعد از اینکه صاحب ارز دیجیتال شدید، می توانید از صرافی های غیرمتمرکز نیز استفاده کنید. صرافی غیر متمرکز مشابه یک صرافی متمرکز است، با ایـن تـفـاوت کـه شـما میتوانید ارز دیجیتال موجـود در صرافی را با رمزارزهای دیگر تعویض کنید یا برای فروش رمزارز درخواسـت دهیـد.

یکی دیگر از خدمات شرکت پیام آوا طراحی سایت ارز دیجیتال ، که متمرکز فعالیت دارد، که در آينده ای نه چندان دور پروژههای صرافی متمرکز را در روند پیاده سازی نرم افزارهای خود خواهد داشت.

تفاوت صرافی متمرکز و صرافی غیر متمرکز چیست؟

مهم­ترین دغدغه سرمایه گذاران رمز ارز، اطلاع از تفاوت­ های صرافی­ متمرکز و صرافی غیرمتمرکز است. در ادامه، به بیان مهم­ترین تفاوت ­های این دو صرافی و تفاوت ارز دیجیتال متمرکز و غیر متمرکز خواهیم پرداخت.

مدیریت کنترل

مهم­ترین تفاوت صرافی متمرکز و صرافی غیرمتمرکز بحث مالکیت  آنها است. در صرافی­ های متمرکز مالکیت ارزهای دیجیتال در اختیار صرافی است، در حالی که در صرافی­ های غیرمتمرکز صرافی‌ها به دارایی کاربران دسترسی ندارند و سیستم کاملا غیر متمرکز است. عدم حضور یک نقطه مرکزی برای دسترسی به داده­ ها و دارایی­ ها هر چند کار را برای هکرها بسیار سخت کرده اما از طرفی منجر به کندی انجام تراکنش­ ها نیز شده است. زیرا در صرافی متمرکز به دلیل این که صرافی­ ها به گذر واژه کاربران دسترسی دارند، سرعت انجام تراکنش ­ها بسیار بالاست. اما در رابطه با صرافی غیر متمرکز، اگرچه داشتن کنترل یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت صرافی‌های غیرمتمرکز محسوب می‌شود، اما همین عامل باعث افزایش پیچیدگی کار با این نوع پلتفرم معاملاتی نیز می‌شود. به همین جهت، برای مقابله با مشکلات امنیتی، برخی صرافی‌های متمرکز، به مشتریان خود حساب‌های غیرمتمرکز باز می‌کنند.

Decentralized چیست

نقدینگی صرافی ها

صرافی‌های متمرکز (CEX) نقدینگی بیشتری دارند؛ زیرا در آنها کاربران متعددی با توجه به روند بازار، معاملات خاصی را انجام می‌دهند و کاربران مختلفی برای انجام ترید اقدام می‌کنند. همچنین، صرافی‌های متمرکز بازارسازهایی دارد که بر نقدینگی پلتفرم می‌افزایند. اما مهم­ترین مشکل صرافی غیرمتمرکز، نقدینگی پایین آن است. مهم­ترین مشکل نقدینگی پایین نیز، محدود کردن امکان خرید و فروش را به همراه دارد. پلتفرم‌های غیر ‌متمرکز به اندازه پلتفرم‌های متمرکز نقدینگی ندارند و مطابقت‌دادن سفارش‌ها و متعاقبا انجام سفارش در آنها زمان‌بر است. آمار نشان می‌دهد که به دلیل علاقه و اعتماد مردم به صرافی­ های متمرکز، نقدینگی در صرافی متمرکز ارز دیجیتال در حال حاضر بیشتر از صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال است.

بیشتر بخوانید: اصول استخراج بیت کوین چیست؟

مقایسه سرعت صرافی مترکز

پلتفرم‌های غیر متمرکز به لحاظ سرعت کندتر از پلتفرم‌های متمرکز هستند. طبق تجزیه و تحلیل انجام‌شده، در صرافی متمرکز برای انجام سفارشات به طور متوسط 10 میلی ثانیه زمان باید صرف شود در حالی که در صرافی غیرمتمرکز حداقل 15 ثانیه زمان لازم است تا معامله انجام شود، که در مقایسه با همتای متمرکز آن زمان قابل‌توجهی است. علاوه بر این، انجام یک سفارش غیرمعمول در صرافی متمرکز ممکن است حداکثر یک دقیقه طول بکشد که در مقایسه باصرافی غیرمتمرکز، زمان قابل ‌توجهی است.

 

امنیت

صرافی غیرمتمرکز از امنیت بیشتری نسبت به صرافی متمرکز برخوردار است. صرافی‌های متمرکز بیشتر از صرافی‌های غیرمتمرکز هدف حمله هکرها قرار می‌گیرند. زیرا تمام داده‌های مربوط به پلتفرم‌های متمرکز روی پایگاه‌های داده واحدی ثبت می‌شوند که جرقه ای برای هکرها و سارقین اینترنتی هستند. صرافی‌های متمرکز تلاش زیادی برای ایجاد امنیت می‌کنند تا کاربران با خیال راحت سرمایه‌گذاری کنند. اما در صرافی‌های غیرمتمرکز، خطری از ناحیه هک شدن نهادی مرکزی و از دست رفتن دارایی کاربران وجود ندارد. در مجموع، صرافی‌های غیرمتمرکز نسبت به صرافی‌های متمرکز ایمن‌تر هستند. در پلتفرم‌های غیرمتمرکز حفره امنیتی بسیار کم است یا اصلا وجود ندارد، مگر اینکه مشکل از سمت بلاکچین‌ها و قراردادهای هوشمند باشد که احتمال این مورد هم بسیار پایین است.

صرافی متمركز چیست

تفاوت کارمزد این دو صرافی

پلتفرم‌های متمرکز، هزینه خدمات خود را از طریق معاملات کاربران دریافت می‌کنند. این هزینه‌ها با توجه به خدمات ارائه‌شده و رمزارزها، متغیر است. در حالی که در صرافی­ های غیر متمرکز ارزش تراکنشی که صورت می­ گیرد، هیچ تاثیری در میزان کارمزد دریافتی صرافی ندارد و یک درصد بسیار ناچیز در هر تراکنش کسر می­ شود که مقرون به صرفه است. پلتفرم‌های متمرکز برای خدماتی که ارائه می‌دهند از کاربران خود کارمزد دریافت می‌کنند. امکاناتی چون انجام معاملات مارجین، استفاده از ابزار مدیریت پورتفو و استفاده از انواع سفارش‌های پیشرفته برای معاملات که از جمله قابلیت‌هایی است که اکثر صرافی‌های متمرکز برتر برای کاربران خود فراهم می‌کنند. اما در صرافی‌ غیرمتمرکز کارمزد بسیار کم یا صفر است. اگر قصد انجام معاملات بزرگ را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از صرافی غیرمتمرکز استفاده کنید.

رضایت و محبوبیت

در حال حاضر، صرافی‌های متمرکز بیشتر از صرافی‌های غیرمتمرکز شهرت و محبوبیت دارند، زیرا در ورود به بازار پیش‌قدم بودند. حتی اگر صرافی‌های غیرمتمرکز مزایای خاصی نسبت به همتایان متمرکز خود از نظر کیف پول و حساب داشته باشند، باز از نظر محبوبیت هنوز کم دارد. علت هم این است که اولا صرافی‌های متمرکز زیرساخت‌ها و نقدینگی بهتری ارائه می‌دهند. ثانیا صرافی غیرمتمرکز کاربری ساده تری دارند که در مقایسه با پیچیدگی صرافی های غیرمتمرکز یک مزیت مهم محسوب می‌شود. و در نهایت اینکه صرافی متمرکز سابقه بیشتری داشته در حالی که صرافی های غیرمتمرکز هنوزنوپا هستند و در سال 2020 با رونق خوبی مواجه شده است. پیش‌بینی می‌شود که محبوبیت این صرافی به مرور زمان افزایش یابد. برای نمونه صرافی غیرمتمرکز بایننس عملکرد بسیار خوبی در چند سال اخیر داشته است.

پایبندی به مقررات

 صرافی ­های غیر متمرکز بر خلاف صرافی متمرکز تحت نظارت قانون گذاران نیستند. در حالی که صرافی‌های متمرکز اغلب تابع قوانین کشور یا منطقه جغرافیایی خاصی هستند. یا به عبارتی پلتفرم‌های متمرکز باید برای فعالیت‌های خود مجوز دریافت کنند و علاوه بر قوانین دولت‌های محلی، به‌ رعایت پروتکل‌های شناخت مشتری (KYC) و قوانین بین‌المللی ضد پولشویی  (AML) هم پایبند باشند. اگر چه در حال حاضر برخی از دولت­ ها در صدد پیاده سازی قوانینی در صرافی­های غیرمتمرکز هستند که شبیه به صرافی متمرکز باشد. اما تا به این روز قانونی وضع نکرده اند. این بدان معناست اگر دولت صرافی‌های متمرکز را توقیف کند، صرافی‌های غیرمتمرکز می‌توانند همچنان به فعالیت خود در آن منطقه ادامه دهند.

Centralized چیست

جمع بندی تفاوت ارز دیجیتال متمرکز و غیر متمرکز در این دو صرافی

  • امنیت صرافی غیرمتمرکز نسبت به صرافی متمرکز بیشتر است.
  • صرافی متمرکز نسبت به صرافی غیر متمرکز به دلیل ذکر شده فوق محبوب‌تر‌ند.
  • کارمزد صرافی های غیرمتمرکز در مقایسه با صرافی های متمرکزتقریبا صفر است.
  • صرافی های متمرکـز نقدینگی بیشتری نسـبت بـه صرافـی های غیرمتمرکز دارند.
  • سرعت صرافی متمرکز از سرعت صرافی غیر متمرکز بالاتر است.

سخن پایانی

یکی از مهم­ترین سوالات افرادی که به خرید و فروش ارزهای  دیجیتال مشغول هستند، این است که آیا در سال 2022 به سمت صرافی ­های متمرکز بروند یا غیرمتمرکز ؟ در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین تفاوت‌های صرافی‌های متمرکز و صرافی‌های غیرمتمرکز را برجسته کنیم. در حالت کلی تصمیم به انجام مبادلات در صرافی­ متمرکز و صرافی غیر متمرکز بستگی به کاربر و نیازهای شخصی او دارد. بی‌شک اولویت‌های شما به‌هنگام انجام تراکنش‌ها و معاملات ارز دیجیتال، مناسب‌ترین نوع صرافی را برای شما مشخص می‌کند. در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر، می ­توانید با کارشناسان مجرب پیام آوا پردازش  به عنوان یکی از معتبرترین مراکز طراحی سایت صرافی  در حوزه ارزهای دیجیتال، در ارتباط باشید.

 

به این مقاله امتیاز دهید:
اشتراک گذاری این مطلب
منبع:
منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

انواع کیف پول ارز دیجیتال انواع کیف پول ارز دیجیتال

زمان مطالعه: 9 دقیقهکیف پول ارز دیجیتال ابزار ضروری برای خرید، تجارت و فروش در دنیای بلاک‌چین است. این روزها رمز ارز دیجیتال بین مردم محبوبیت و مقبولیت زیادی ...

ارز دیجیتال تتر چیست ارز دیجیتال تتر چیست؟

زمان مطالعه: 10 دقیقهارز دیجیتال تتر در ابتدا با نام ریل کوین (realcoin) در اوایل سال 2014 (سال 1393) توسط بروک پییرس (Brock Pierce) صاحب استارتاپ ریل کوین وارد ...

لیکوئیدیتی چیست؟ جلوگیری از لیکوئید شدن ارز دیجیتال

زمان مطالعه: 5 دقیقهلیکوئید شدن چیست؟ برای جلوگیری از لیکوئید شدن در بازار ارز دیجیتال، نیاز است که با مفاهیم پایه ای این بازار آشنا باشید. از نظر زمانی ...

بیشتر بخوانیم

آماده یک سرمایه گذاری هوشمندانه روی برند خودتان هستید؟

برای مشاوره با ما مشخصات خود را وارد کنید تا تیم پیام آوا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.