021 44342032
لیکوئیدیتی چیست؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه

لیکوئید شدن چیست؟

برای جلوگیری از لیکوئید شدن در بازار ارز دیجیتال، نیاز است که با مفاهیم پایه ای این بازار آشنا باشید. از نظر زمانی دو نوع قرارداد دارید: اسپات و فیوچرز. در قرارداد اسپات قصد داریم ارزی رو به ارزی دیگر با قیمت بازار تبادل کنیم. اما در قرارداد فیوچرز یا آینده، یک طرف معامله، قیمتی را در آینده پیشبینی می کند و اگر حدس تان درست از آب درآید، فرد سود می کند. در ادامه به دو مفهموم اهرم یا لوریج و مارجین می پردازیم.

مفهوم اهرم یا لوریج

اهرم یا لوریج یک وام است که صرافی برای انجام معاملات این وام را به شما می دهد تا بتوانید با آن معامله داشته باشید و توان انجام معاملات شما را افزایش می دهد. البته این نکته را بدانید که سرمایه چند برابری می تواند خطر زیاد چند برابری را هم داشته باشد ولی سود هم به همان نسبت چند برابر می شود.

برخی فکر می کنند که دلیل ضرر آن ها، اهرم است و شاید یک ابزار کلاه برداری باشد که صرافی برای ضرر زودرس معامله کننده به وی می دهد. لوریج یا اهرم یک وام برای افزایش توان معاملاتی فرد است. صرافی به این دلیل این اقدام را انجام می دهد که هرچه معامله بزرگتری صورت گیرد، کارمزد آن هم افزایش می یابد. اما دیگر بسته به بررسی و علم و دانش شما دارد که بتوانید ارز دیجیتال مناسبی را در زمان مناسبی خریداری کنید که سود کنید و از ایجاد ضرر و زیان های بیشتر پیشگیری کنید.

مفهوم مارجین

پول دیجیتال با نسبت و فرمولی خاص از اهرم انتخابی، به عنوان ضمانت یا مارجین در حساب شما توسط صرافی بلوکه می شود تا پشتوانه معاملات شما باشد. شما دو گزینه در پیش رو دارید که می توانید یکی را برگزینید:

گزینه اول: تمام موجودی حساب به عنوان وجه الضمانه در نظر گرفته می شود.

گزینه دوم: مقدار مشخصی پول به عنوان وجه الضمانه یا پشتوانه قرارداد شما در نظر گرفته می شود.

هر دو گزینه مزایا و معایبی دارند. برای مثال در صورت انتخاب گزینه یک، در صورتی که معامله برای شما ضرر به همراه داشت، تمام معاملات شما تک به تک بسته شده و شاید موجودی حساب شما صفر شود. اما در گزینه دوم فقط مقدار مبلغ تعیین شده صفر می شود. اگر معامله ای با ضرر بسته شود، صرافی آن مبلغ بلوکه شده یا مارجین را به شما بر نمی گرداند. اگر معامله با سود باشد، وام یا اهرم را به صرافی باز می گردانید و مارجین از بلوکه در می آید.

راه های جلوگیری از لیکوئید شدن

حال بعد از آشنا شدن با مفاهیم پایه ای ارز دیجیتال در حوزه لیکوئید شدن، می توانیم به راه های پیشگیری از لیکویید شدن بپردازیم. در واقعیت برای جلوگیری از لیکوئید شدن، نیاز به انجام کار خاصی نیست. شما می توانید با آموزش های حرفه ای و مدیریت ریسک، از لیکوئید شدن ارز دیجیتال جلوگیری کنید.

راه اول برای جلوگیری از لیکوئید شدن تریدر: آموزش

شما نباید با سرمایه تان آزمون و خطا کنید. افرادی که با فروش خانه و زندگی شان، ارز دیجیتال می خرند، بدون اینکه اطلاعاتی در این زمینه داشته باشند، اشتباه ترین کار را می کند. با سیگنال گرفتن از دیگران و یا خرید دستگاه ماینینگ دست دوم، نمی توان یک تریدر خوب شد. ارز دیجیتال می تواند سود های کلانی به شما برساند ولی از سوی دیگر می تواند ضرر های چشمگیری را هم به شما بزند. سایت های مختلفی آموزش کامل معاملات ارز دیجیتال را ارائه داده اند. همچنین می توانید به بخش بلاگ سایت پیام آوا مراجعه کنید و مقالات در این زمینه را مطالعه کنید.

جلوگیری از لیکوئیدیتی

راه دوم برای جلوگیری از لیکوئیدیتی: تعیین حد ضرر

لازم است که حد ضرر و زیان خود را تعیین کنید. مدیریت ریسک کنید. زمان سفارش گذاری شما می توانید limit یا محدودیت یا stop price یا stop loss را مشخص کنید که این کلمات در صرافی های مختلف متفاوت است.

در صورتی که پیش بینی شما اشتباه شد و قیمت ارز دیجیتال خریداری شده، به limit رسید، شما به طور اتوماتیک معامله را خاتمه می دهید و قبل از اینکه ضرر بیشتری کنید، از بازار خارج می شوید. برخی معامله کنندگان حد ضرر خود را قیمتی قرار می دهند که با آن وارد معامله شدند. در این شیوه شما به اصطلاح بدون ضرر یا risk free هستید. در این شرایط فرد تنها کارمزد صرافی را می دهد و ضرر بیشتری نخواهد کرد.

راه سوم برای پیشگیری از لیکوئید شدن: مشخص کردن سود منطقی

انتظارتان را از سود از ارز دیجیتال واقع بینانه کنید. در صورتی که به گذشته بازار ارز دیجیتال نگاه کنید می توانید تشخیص دهید که این ارز چقدر می تواند سود ده باشد. حد سود را در بخش sell price یا  buy price مشخص کنید.

راه چهارم برای جلوگیری از لیکوئیدیتی: پرهیز از اهرم های خیلی بزرگ

اهرم های بزرگ را برندارید. اهرم می تواند باعث سود بیشتر و ضرر بیشتر شود. اگر تازه به دنیای معاملات ارز دیجیتال وارد شده اید، بیشتر از 5 اهرم برندارید.

مشاوره برای طراحی سایت صرافی

راه پنجم برای جلوگیری از لیکوئید شدن ارز دیجیتال: تحلیل و بررسی را یاد بگیرید!

باید قدرت تحلیل خوبی داشته باشید تا بتوانید در این بازار موفق عمل کنید. آموزش های هدفمندی را برای تحلیل بازار بگذرانید تا تحلیل های تکنیکال و فاندامنتال را یاد بگیرید. در صورتی که فکر می کنید آموزش ها گران قیمت هستند باید به شما بگوییم که در صورتی که این آموزش ها را نگذرانید و اشتباهی در معاملات انجام دهید، ضرر های خیلی سنگین تری را خواهید داشت.

به این مقاله امتیاز دهید:
اشتراک گذاری این مطلب
منبع:
منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

انواع کیف پول ارز دیجیتال انواع کیف پول ارز دیجیتال

زمان مطالعه: 9 دقیقهکیف پول ارز دیجیتال ابزار ضروری برای خرید، تجارت و فروش در دنیای بلاک‌چین است. این روزها رمز ارز دیجیتال بین مردم محبوبیت و مقبولیت زیادی ...

ارز دیجیتال تتر چیست ارز دیجیتال تتر چیست؟

زمان مطالعه: 10 دقیقهارز دیجیتال تتر در ابتدا با نام ریل کوین (realcoin) در اوایل سال 2014 (سال 1393) توسط بروک پییرس (Brock Pierce) صاحب استارتاپ ریل کوین وارد ...

ارز اتریوم چیست ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقهزمانی که بیت کوین در سال 2009 لانچ شد، نظر خیلی از افراد را به خود جلب کرد. یکی از این افراد آقای ویتالیک بوترین برنامه ...

بیشتر بخوانیم

آماده یک سرمایه گذاری هوشمندانه روی برند خودتان هستید؟

برای مشاوره با ما مشخصات خود را وارد کنید تا تیم پیام آوا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.