021 44342032
ترید ارز دیجیتال
زمان مطالعه: 9 دقیقه

اگر می‌خواهید بدانید که ترید ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند  درست آمده اید. به معامله یا خرید و فروش بیت کوین ترید(Trade) ارز دیجیتال گفته می‌شود که با هدف کسب سود انجام می‌گیرد. معامله‌ی بیت کوین به معنای خرید با قیمت پایین و فروش با قیمت بالا است. در حالی که در سرمایه‌گذاری، بیت کوین را طولانی مدت نگه می‌دارند که سود کند. بعد از خواندن این مقاله، شما خواهید توانست با یک استراتژی خوب و کم ریسک، بهترین روش ترید ارز دیجیتال را انتخاب کنید. پس با پیام آوا پردازش همراه باشید.

ارز دیجیتال چیست؟

اگر بخواهیم ساده بگوییم ارز دیجیتال یا رمزارز (Cryptocurrency) به ارزهایی گفته می‌شود که کاملاً دیجیتالی هستند و بصورت فیزیکی وجود خارجی ندارند. از این ارزها برای خرید و فروش مجازی محصولات و خدمات استفاده می شود. بیشتر ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین به منظور انتقال ارزش از یک فرد به فرد دیگر ایجاد شده‌اند. مهم‌ترین ویژگی ارزهای دیجیتال این است که هیچ فرد یا سازمانی مسئولیت مدیریت و کنترل آن را برعهده ندارد. در حالی که وظیفه‌ی تأمین امنیت ارز دیجیتال برعهده‌ی مجموعه‌ای از کاربران خود آن ارز است. از آنجایی که در ساختار این مجموعه به کمک فناوری بلاک چین از الگوریتم‌ها و مفاهیم رمزنگاری بهره گرفته شده، احتمال تقلب بسیار پایین آمده است.

ترید ارز دیجیتال چیست؟

واژه‌ی ترید (Trade) در زبان انگلیسی به معنای معامله یا مبادله در خرید و فروش رمزارز است. هدف از ترید ارز دیجیتال داشتن استراتژی‌های مناسب برای کسب سود از این بازار پرنوسان است. از آنجایی که ارزهای دیجیتال مجازی هستند و بر بستر اینترنت قرار دارند، پس برای انجام معاملات ارز دیجیتال به نرم افزارهای ارز دیجیتال نیاز داریم. این نرم افزارها شامل صرافی های ارز دیجیتال و کیف پول های دیجیتال است که در مقالات گذشته راجع به آنها بحث شده است. درست مانند چنج  پول دردنیای واقعی، در دنیای دیجیتال نیز  به ازای پرداخت برخی از ارزها، ارزهای دیجیتال دیگری رامی‌توان خریداری نمود که به مبادله” ترید جفت ارزمعروف است.

ترید جفت‌ارز چیست؟

در یک صرافی‌ ارز دیجیتال، امکان تبدیل یک ارز دیجیتال به ارز دیجیتال دیگر را با مفهومی به ‌نام جفت‌ارز نشان می‌دهند.  برای نشان دادن یک جفت‌ارز در صرافی از علامت(/) استفاده می‌شود. نماد اختصاری ارز دیجیتال اول / نماد اختصاری ارز دیجیتال دوم .

به‌عنوان مثال: جفت‌ارز بیت‌ کوین – تتر را این‌گونه مشاهده می‌کنید BTC/USDT

ترید ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

برای داشتن بهترین ترید ارز دیجیتال نیاز به پرتالی داریم که دنیای ما را به دنیای ارزهای دیجیتال مرتبط سازد. صرافی‌ها مکانهایی هستند که در آنها می‌توان پول خود را در فضای کریپتوکارنسی‌ها سرمایه گذاری کرد. برای ترید ارز دیجیتال ملاک‌های مختلفی وجود دارد که نقدشوندگی، حجم معاملات بالا، تعداد جفت‌ارزها و موارد ذیل نمونه‌ای از آن‌ها هستند.

انواع صرافی :

صرافی های ارز دیجیتال بر دو حالت انجام فعالیت دارند. حالت اول اینکه شما با خودِ صرافی معامله می‌کنید. در حالی که درحالت دوم صرافی خودش طرف معامله نیست و بعنوان واسط بین خریدارو فروشنده قرار گرفته و از انجام معاملات کارمزد دریافت می‌کند. در حالت اول صرافی‌ها از تفاوت قیمت ترید ارز دیجیتال سود می‌کنند؛ یعنی قیمت خرید ارز دیجیتال از صرافی نسبت به قیمت فروش آن به صرافی بالاتر است. درحالت دوم صرافی‌ها فقط از هر معامله درصدی کمیسیون دریافت می‌کنند. از نظر جهانی، اغلب صرافی‌ها به روش دوم کار می‌کنند.

اعتبار صرافی:

بسیاری از صرافی‌ها همچون coinbase، kraken، Poloniex،  Bittr،  Bitfinex،  Bithuو Coinone  اجازه عضویت و فعالیت به ایرانیان را نمی‌دهند. پس لازم است پیش از اقدام روی صرافی مطالعه لازم را داشته باشید تا مطمعن شوید که برای ایران ممنوعیت معامله ایجاد نکرده باشند.

شهرت و سابقه فعالیت صرافی:

اگر صرافی آنلاین است آیا کاربرانش از خدمات آن صرافی راضی هستند؟ آیا اخیراً هک شده است؟ طراحی سایت صرافی با چه میزان امنیت تضمین شده است؟ آیا مردم شکایاتی از آن صرافی کرده‌اند؟ برای پاسخ به این سوالات با سایتهای Twitter و Reddit می‌توانید به بررسی نظرات در این خصوص بپردازید.

حجم معاملات با لای صرافی:

هر قدر نرخ مبادلات صرافی آنلاین یا صرافی سنتی بالا باشد خبر از اعتبار و سابقه درخشان آن دارد. این نرخ میزان امنیت و رضایت مشتریان را نشان می‌دهد.

میزان امنیت صرافی:

یک صرافی معتبر باید از شما ID یا شناسه‌ی تائید هویت بخواهد. اگرچه ترید ارز دیجیتال  در این حالت زمان‌بر می‌شود، اما این نوع، معامله در مقایسه با یک صرافی ناشناس، صد برابر امن‌تر خواهد بود.

در کدام صرافی ترید ارز دیجیتال انجام دهیم.

شاید برای شما جای سوال باشد که کجا ترید کنیم، پاسخ مشخص است. ترید ارز دیجیتال معمولاً در صرافی‌های آنلاین یا همان اکسچنج‌ها انجام می‌شود. در حال حاضر بیشتر معاملات ارز دیجیتال در صرافی‌های متمرکز مانند بایننس، کوین‌بیس و کراکن انجام می‌شود اما صرافی‌های غیرمتمرکز نیز فضای زیادی برای رشد کردن دارند. بنابراین بسته به نوع سبک خرید و فروشی که انتخاب می‌کنید، باید ارزهای دیجیتال خود را در کیف پول‌های مختلف نگهداری کنید.

چند نوع ترید ارز دیجیتال وجود دارد؟

معاملات یا ترید روزانه (day trading)

معاملات روزانه از از مشهورترین استراتژیها در در آمد ترید ارز دیجیتال به حساب می آیند. این روش شامل انجام معاملات متعدد در طول روز و تلاش برای در آمد زایی از حرکات جسورانه روزانه است. day trading اغلب یک اسم مستعار برای خود تجارت فعال است. در این معاملات معامله گران روزانه زمان زیادی را صرف خیره شدن به صفحه‌های کامپیوتر خود می‌کنند و تمام معاملاتشان را در پایان همان روز به اتمام می‌رسانند. به عبارتی ترید روزانه به خرید و فروش اوراق بهادار در یک روز گفته میشود.  در معاملات روزانه پوزیشن ها در همان روزی که باز شده اند، بسته خواهند شد. پس هیچ پوزیشنی تا روز بعد باز نخواهد ماند. یعنی شما در این ترید ارز دیجیتال  هیج ارزی را نگه داری نمی کنید و تمامی سهم های خود را به فروش می‌رسانید.

trade exchange

خرید و فروش نوسانی یا سووینگ (swing )

این برخلاف ترید روزانه که تا آخر شب بسته می‌شود، در این نوع معاملات تریدر، ارزهای دیجیتال خود را برای مدت بیشتری نگه می‌دارد. این نوع از معامله سعی دارد از نوسان طبیعی چرخه‌ قیمت‌ها بهره ‌مند شود.  تریدر در این حالت می‌تواند موضع معاملاتی را باز کرده و آن را تا زمان رسیدن به نتیجه مطلوب، گاها برای هفته‌ها یا حتی ماه‌ها باز نگه دارد. معامله گران سویینگ زمانی سود خواهند برد که قادر باشند زمان واقعی یک تغییر مطلوب در قیمت را پیش‌ بینی کنند. این معامله گران از یک سری قوانین و الگوریتم‌های نوسانی خاص پیروی می‌کنند. در بازاری که خنثی باشد ترید ارز دیجیتال با روش سووینگ جواب نمی‌دهد.

ترید  اسکالپینگ یا لحظه ای یا فوری (scalping)

اسکالپینگ یکی دیگر از استراتژی معامله‌ سریع و کسب سود در کوتاه مدت است که بین چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد . در روش اسکالپینگ تلاش می‌شود تا با پیگیری لحظه ای قیمتها و البته دنبال کردن خبرها و پیشامدهای بازار، سودی هرچند کوچک از تغییرات جزئی ایجاد شود. از آنجایی که در این روش درآمد ترید ارز دیجیتال،  معامله گران از نوسانات کوچک بازار ، سود کسب می‌کنند، پس محاسبه هزینه معاملات ( کارمزدها) از ضروریات به حساب می آید. در این ترید ارز دیجیتال کسب سودهای کوچک به‌طور مکرر، ریسک‌ها را محدود می‌کند. از آنجایی که در این روش اسکالپرها با در نظر گرفتن کف و سقف های هر موج معامله می‌کنند،  بنابراین  می‌توانند در طی یک روز ده‌ها و حتی صدها معامله داشته باشند.

ترید موقعیت گیری (position trading)

برخی استراتژی موقعیت گیری را مختص سهام می‌دانند، در حالی که این روش برای یک تریدر حرفه ای نوعی معامله فعال می‌تواند باشد. در این نوع ترید ارز دیجیتال افراد نمودارهای بلند مدت روزانه یا حتی هفتگی را بررسی می‌کنند. تریدرها با دنبال کردن این امواج می‌خواهند هم از حرکات نزولی و هم از حرکات صعودی سود ببرند. این افراد به هنگام اطمینان پوزیشن خود را ثبت میکنند و وقتی روند شکسته می‌شود پوزیشنشان را می‌بندند. برای این تریدرها بهترین ترید ارز دیجیتال زمانی است که جهت بازار را درست ارزیابی کرده اند.

روش سرمایه گذاری ( investing )

در تعریف عام سرمایه گذاری به تبدیل سرمایه به یک یا چند نوع دارایی ارزشمند گفته می‌شود. هدف کلی سرمایه گذاران از یک فعالیت، رشد پول و سرمایه و بهره مندی ازآن سود و منافع در آینده است. در علم اقتصاد هم، سرمایه‌گذاری یعنی خرید کالایی که در حال حاضر بدون استفاده است اما در آینده آن کالا برای وی سودآور خواهد بود. کاربران حوزه رمز ارز در ترید ارز دیجیتال  نیز می‌توانند با خرید و نگه داری یک یا چند ارز دیجیتال برای مدت طولانی،  به سود مضاعف برسند.

 

معرفی ابزارهای تحلیلی در ترید ارز دیجیتال

در حال حاظر برای این منظور دو روش تحلیل فاندامنتال (بنیادی) و تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از تحلیل‌ فاندامنتال و تکنیکال  که روشهای ارزیابی قیمت دارایی هستند، می‌توان دورنمای مناسبی از وضعیت فعلی و آتی یک دارایی داشت.

تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

در این روش با فرض اینکه تاریخ در حال تکرار است، بررسی آمارهای بازارمطابق با تجربیات تاریخ  گذشته صورت می‌پذیرد. مواردی چون نوسان قیمت درکالاهای خاص در یک بازه زمانی خاص در گذشته و یا حجم معاملات انبوه در برخی کالاها، در پیش‌بینی قیمت‌ها دخیل می‌شوند. در این تحلیل، تاریخچه فعالیت‌های معاملاتی  با نمودارهای قیمتی خاص بررسی‌شده و برای پیش‌بینی فرصت‌های معاملاتی عرضه می‌شود. درواقع در تحلیل تکنیکال تلاش می‌شود فارغ از آنچه که در حال وقوع است، الگوها و روندهای قیمت مشخص شده و بر اساس این موارد پیش‌بینی کند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.  هدف اصلی در تحلیل تکنیکال، ارزیابی قدرت یا ضعف در یک بازار مشخص است.

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال درترید ارز دیجیتال

معامله دارایی‌هایی با نوسان قیمت بالا همچون ارزهای دیجیتال، به‌ مهارت و تخصص زیادی نیاز مند است. برای انتخاب استراتژی درست ترید ارز دیجیتال، باید ادراک درستی از دنیای وسیع معاملات داشته باشیم. در روش تحلیل فاندامنتال ارزش بیت کوین را از دیدگاه تکنولوژی می‌نگرند و کالا را (صرف نظر از قیمت فعلی) و عوامل خارجی ، مورد بررسی قرار می‌دهند و سعی دارند تا از این روش قیمت را پیش‌بینی کند. افرادی که از تحلیل فاندامنتال، در ترید ارز دیجیتال  استفاده می‌کنند برای تعیین ارزش ذاتی یک دارایی با بررسی عوامل تأثیرگذار زیاد، قیمت واقعی را استنباط می‌کنند.  با مطالعه‌ی دقیق این عوامل، می‌توان مشخص کرد که آیا ارزش فعلی یک دارایی کم‌تر از ارزش ذاتی آن است یا خیر؟!

trade crypto

کدام روش آنالیز ترید مناسبتر است؟

شاید این پرسش برایتان پیش بیاید که: «آیا می‌توان حرکت‌های قیمت بیت کوین را پیش‌بینی کرد؟» باید گفت که هیچ تضمینی برای پیش‌بینی دقیق آینده وجود ندارد. ممکن است تحلیل بنیادی دریک حوزه فناوری برای یک دستاورد به اشتباه صعود را پیش‌بینی کند و نتیجه در واقعیت برعکس شود یا درمورد تحلیل تکنیکال هم همیشه ‌نمی‌توان پیش بینی کرد که نمودار مثل گذشته رفتار خواهد کرد. به نظر می‌رسد که هیچ‌کس نمی‌تواند منحصراً فقط معاملات سودآور داشته باشد. معامله گران با هوش و فرصت شناس معمولا در هنگام تحلیل قیمت با ترکیبی درست از هر دو روش، به نتیجه‌ی مطلوب دست می‌یابند.

جمع بندی مطالب

ترید ارز دیجیتال به معنی خرید و فروش و کسب درآمد از طریق خرید با قیمت پایین و فروش با قیمت بالاتر است. این معامله به شرایطی مثل زمان و فعالیت تریدر بستگی دارد و با استراتژی‌های گوناگونی انجام می‌شود.  کارشناسان پیام آواپردازش  بر اساس استراتژی های مورد استفاده در طراحی سایت ارز دیجیتال بهترین روش ترید ارز دیجیتال را به روش هایی کارساز آموزش می‌دهند تا هر شخص استراتژی مناسب با روحیاتش را انتخاب و سپس به ترید بپردازد. جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

به این مقاله امتیاز دهید:
اشتراک گذاری این مطلب
منبع:
منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

انواع کیف پول ارز دیجیتال انواع کیف پول ارز دیجیتال

زمان مطالعه: 9 دقیقهکیف پول ارز دیجیتال ابزار ضروری برای خرید، تجارت و فروش در دنیای بلاک‌چین است. این روزها رمز ارز دیجیتال بین مردم محبوبیت و مقبولیت زیادی ...

ارز دیجیتال تتر چیست ارز دیجیتال تتر چیست؟

زمان مطالعه: 10 دقیقهارز دیجیتال تتر در ابتدا با نام ریل کوین (realcoin) در اوایل سال 2014 (سال 1393) توسط بروک پییرس (Brock Pierce) صاحب استارتاپ ریل کوین وارد ...

لیکوئیدیتی چیست؟ جلوگیری از لیکوئید شدن ارز دیجیتال

زمان مطالعه: 5 دقیقهلیکوئید شدن چیست؟ برای جلوگیری از لیکوئید شدن در بازار ارز دیجیتال، نیاز است که با مفاهیم پایه ای این بازار آشنا باشید. از نظر زمانی ...

بیشتر بخوانیم

آماده یک سرمایه گذاری هوشمندانه روی برند خودتان هستید؟

برای مشاوره با ما مشخصات خود را وارد کنید تا تیم پیام آوا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.