021 44342032
سئو معنایی
زمان مطالعه: 6 دقیقه

در طول سال ها، موتورهای جستجویی مانند گوگل از آنالیز معنایی برای فهم بهتر زبان انسان و بهبود نتایج جستجو بهره برده اند. به همین دلیل استفاده از کلمات کلیدی تک کلمه ای دیگر در دنیای سئو، معنایی ندارد و به جای آن از سئو معنایی یا Semantc SEO کمک گرفته می شود تا به فهم عمیق زبان انسان ها کمک شود. الگوریتم های گوگل روی این اصل استوار هستند تا کاربر به نتیجه مدنظر خود برسد و بهترین پاسخ را دریافت کند.
افرادی که برای سایت خود از استراتژی های سئو معنایی استفاده می کنند، به احتمال بیشتری در زمینه کاری خود موفق هستند. همچنین به راحتی می توانند رقبای خود را در این زمینه کنار بزنند و برای کلمات سخت و مهم تر، رتبه های بهتر را در نتایج جستجو کسب کنند.

سئو معنایی چیست؟

سئو معنایی به این صورت است که ساخت محتوا با اطلاعاتی با معنی و عمیق انجام گرفته شود. به این ترتیب به خزنده های گوگل کمک می شود که محتوای شما را بهتر متوجه شوند. همچنین باعث می شود که محتوای شما با کیفیت دیده شود و در نتیجه گوگل، رتبه سایت شما را در نتایج جستجو بهبود می بخشد.

سئو معنایی و گوگل

در گذشته، الگوریتم رنکینگ گوگل پیچیدگی های بسیار کمتری داشت. خزنده ها به سادگی به دنبال کلمه کلیدی مشخصی در صفحه شما می گشتند و متوجه معنای آن می شدند و به صفحه شما معنای مشخصی می دادند. ولی همه ما می دانیم که شناخت دقیق زبان انسانی به معنا کردن تک تک کلمات نیست. نیاز است که متن، حالات صورت، تن صدا و کلمات قبل و بعد از آن کلمه هم بررسی شوند تا معنای خود را برسانند.
به همین دلیل است که کارکرد گوگل همانند یک انسان شده است و با تقویت سیستم معنایی، توانسته رنکینگ بهتر و دقیق تری ارائه دهد. برخی از بزرگترین تغییرات سیستم معنایی گوگل به شرح زیر است:

  • گراف دانش: یک دانش بزرگ و بروز توسط گوگل استفاده می شود تا خزنده ها متوجه رابطه بین محتواهای یک متن بشوند.
  • الگوریتم مرغ مگس خوار: در سال 2013 الگوریتم مرغ مگس خوار معرفی شد تا گوگل بتواند معنای پشت هر کلمه را بهتر متوجه شود و تمرکز روی یک کلمه کلیدی خاص کاهش یابد.
  • الگوریتم رنک برین: الگوریتم رنک برین یا هوش مصنوعی به گوگل کمک کرد تا بهتر بتواند هدف کاربر از سرچ را متوجه شود و نتایج بهتری را در سرپ نمایش دهد.

سئو معنایی چگونه باعث بهبود تجربه سرچ کاربر می شود؟

حقیقت این است که کسانی که جستجو می کنند، تنها به دنبال یافتن پاسخ نیستند و گاهی به دنبال یافتن معناهای مرتبط با آن موضوع هستند.

برای مثال زمانی که کاربر سوال ” بک لینک چیست؟ ” سرچ می کند، به احتمال زیاد سوالات زیر را هم دارد:

– چگونه بک لینک بگیرم؟
– از کجا می توانم بک لینک بگیرم؟
– چه تعداد بک لینک نیاز دارم؟
– آیا می توانم بک لینک خریداری کنم؟
– تفاوت بین لینک های کلاه سفید و کلاه سیاه در چیست؟
– و دیگر سوالات مرتبط با بک لینک ها

در تجربه سرچ کاربر، بهتر است که محتوایی را بیابد که پاسخ به تمامی این سوالات را به صورت یکجا داشته باشد تا اینکه برای پاسخ به هر یک نیاز باشد دوباره سوال را سرچ کند. به طول کلی سئو معنایی یا سمانتیک سئو به بهبود تجربه کاربر از سرچ کمک می کند. به این ترتیب می تواند به اطلاعات عمیق تری دست یابد، بدون اینکه نیاز باشد دوباره سوال خود را سرچ کند.

سئو معنایی یا semantic seo

مزایای سئو معنایی

اگر چه سئو معنایی نیازمند زمان و هزینه بیشتری در بخش تولید محتواست، ولی مزایای این روش بسیار زیاد است:

– رنکینگ کلمات کلیدی بیشتر در سرچ ارگانیک
– بهبود کیفیت محتوا در نگاه خزنده های گوگل
– تقویت برندسازی در چشم مخاطبان
– گوگل شما را متخصص در زمینه کاری تان می بیند
– راهی عالی برای افزایش لینک های داخلی
– نگاه داشتن کاربران در صفحه به مدت زمان بیشتر

6 استراتژی سئو معنایی برای رنکینگ بالاتر

سئو معنایی استراتژی های مختلفی دارد که احتمالا در کمپین های سئو آن را شنیده اید.

بهبود محتوای خوشه ای

گوگل برای هر صفحه تنها یک کلمه را در نظر نمی گیرد و بهتر است برای بهینه سازی صفحات سایت، از کیوردهای مربوط به هم در یک صفحه کلاستر یا خوشه ای استفاده کنید.
کیوردهای خوشه ای به گروهی از کیوردهای شبیه به هم گفته می شوند که اشتراکات معنایی زیادی دارند. با بهینه سازی این گروه از کیوردها، می توانید تعداد کیوردهایی که یک صفحه برای آن رنک می گیرد را افزایش دهید. همچنین می توانید موضوعات خوشه ای را هم مدنظر داشته باشید.

افزایش عمق و طول محتوا

یکی از ساده ترین راه های سئو معنایی این است که به افزایش طول محتوای خود بپردازید و موضوع مورد نظر را بسط دهید. گرچه طول محتوا به تنهایی یک فاکتور اصلی برای بهبود رنک صفحه نیست ولی محتواهای طولانی تر این سیگنال را به گوگل می دهند که معنای قوی تری دارند. همچنین طی تحقیق و مطالعه های مختلف به این نتیجه رسیدند که رابطه معناداری بین محتواهای بلند تر و رنکینگ بالاتر گوگل وجود دارد.

ولی کیورد استافینگ یا استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی و تکرار کلمات هیچ تاثیری روی بهبود رتبه ندارد. بلکه نیاز است که محتوا مشخص تر، حاوی اطلاعات یونیک تر و متناسب تر باشد.

اضافه کردن کلمات سینونیم و هم خانواده به متن

با الگوریتم های بهبود یافته گوگل و مدل های NLP، نیازی نیست که کاربران محتوای خود را از کلمات کلیدی اشباع کنند تا رنک بگیرند. گوگل متوجه کلمات هم خانواده و مرتبط هم می شود و می توانند از این کلمات در متا تگ ها، هدینگ ها و آلت عکس ها استفاده کنند.

سئو معنایی چیست

پاسخ به سوالات کاربران

یکی دیگر از روش ها برای عمق بخشیدن به محتوا و کمک به سئو معنایی، استفاده از سوالات رایج مردم و پاسخ به آن هاست. این روش کمک می کند که در نتایج جستجو رتبه بهبود یابد و یا حتی اگر در صفحه دوم گوگل هستید، بتوانید سوال خود را در بخش مربوطه در سرپ، به نمایش بگذارید.

افزودن داده های ساختار یافته

استفاده از داده های ساختار یافته برای محصولات، دیسکریپشن محتواها و … می تواند به بهود سئو معنایی کمک کند. برای مثال استفاده از اسکیمای محصولات در صفحه محصول می تواند به سرعت اطلاعات خاصی را مانند نوع محصول، رنگ، سایز و … به گوگل بدهد.

استفاده از ابزارهای بهینه سازی

ابزارهایی برای بهینه سازی گوگل وجود دارند که می توانند اقدامات مربوط به بررسی سئو معنایی را انجام دهند و صفحاتی که در لینک های بالا قرار دارند را بررسی کنند. با اضافه کردن کلمات، موضوعات و سوالات به صفحه می توانید به بهبود سئو سایت کمک کنید.

آخرین حرف ها درباره سئو معنایی

سئو معنایی استراتژی ها و معانی مختلفی را شامل می شود ولی در کل تمرکز بر معنا، زبان و قصد کاربر است. کارشناسان سئو می توانند با بهبود سئو معنایی، به گوگل کمک کنند تا موضوع محتوای صفحه را بهتر تشخیص دهد. به این ترتیب گوگل سایت شما را با چند کلمه کلیدی ولی با موضوعات گسترده تری شناسایی می کند و به بالا رفتن کلیک ارگانیک سایت شما کمک می شود.

برگرفته از منبع:
https://www.searchenginejournal.com/content-semantic-seo/201596/

 

به این مقاله امتیاز دهید:
اشتراک گذاری این مطلب
منبع:
منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عوامل تاثیرگذار بر قیمت سئو عوامل تاثیرگذار بر هزینه سئو

زمان مطالعه: 11 دقیقهشما عوامل تاثیرگذار بر هزینه سئو را باید با تمام جزئیات آن بشناسید تا بتوانید تصمیم درستی برای انتخاب پکیج مناسب بگیرید. داشتن وب‌سایت با رتبه ...

بیشتر بخوانیم
سئوی وب اپلیکیشن سئوی سایت‌های وب اپلیکیشن

زمان مطالعه: 13 دقیقهسئو (SEO) برای سایت‌ها و وب‌اپلیکیشن‌ها بسیار حیاتی است. شما بهترین وب‌اپلیکیشن‌ها را طراحی کنید، ولی اگر روی سئو کار نکنید، پروژه‌تان محکوم به شکست خواهد ...

بیشتر بخوانیم
اصول سئو در مقاله نویسی اصول سئو در نویسندگی

زمان مطالعه: 17 دقیقهاصول سئو در نویسندگی (SEO Copywriting) یک روش بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجوست که هدف آن جذب مخاطبان هدف و بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در نتایج است. ...

بیشتر بخوانیم

آماده یک سرمایه گذاری هوشمندانه روی برند خودتان هستید؟

برای مشاوره با ما مشخصات خود را وارد کنید تا تیم پیام آوا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.