021 44342032
تاثیر رنگبندی در طراحی سایت
زمان مطالعه: 6 دقیقه

امروزه قدرت و تاثیر رنگ ها در طراحی سایت به فاکتوری تاثیر گذار برای موفقیت یک سایت تبدیل شده است. برای شروع این بحث بیایید به مبانی و اصول روانشناسی رنگ نگاهی بیندازیم. برای مثال بسیاری از ما اصول اولیه نظریه رنگ را می دانیم: آبی تسکین دهنده است. قرمز پرشور است نارنجی پر انرژی بودن را  تکرار می کند، اما نشان دهنده این است که اخبار خشونت آمیز نیست.

روانشناسی رنگ، قطعا برای شما هم جالب خواهد بود که بدانید چطور می توان از این روانشناسی برای تحریک یک رفتار خاص استفاده کرد. آیا می توانید رنگ های خاصی را برای تاثیر گذاری بر روی فردی خاص یا یک اجتماع استفاده کنید؟

من هم موافقم که این موضوع می تواند جذاب باشد اما روانشانسی رنگ ها برای تاثیر بر ذهن افراد قسمتی از کار طراحی سایت را تشکیل می دهد و البته مهمترین هدف برای استفاده از رنگ ها،( Call to Action )  وب سایت شما است.

رنگ Call to Action مهم است

CTA یک هدف اولیه برای بهینه سازی است و رنگ آن استثنا نیست.برای درک این مفهوم باید چند سوال را قبل از هر اقدامی جواب دهید:

  • در طراحی سایت خود بهتر است از رنگ های جسورانه ای که مورد توجه قرار می گیرند استفاده شود؟
  • یا اینکه بهتر است از رنگ های خنک و تسکین دهنده استفاده کنید تا اطمینان کاربران را به تصمیمات خود جلب کنید؟

دانشمندان زیادی بر روی پاسخ این سوالات آزمایش انجام داد. آنها تأثیر یک CTA سبز را با CTA قرمز مقایسه کردند؛ آنها دریافتند که CTA قرمز با ۲۱ درصد نسبت به گزینه سبز این نرخ را بهبود می بخشد.

البته، در طول این آزمون، بسیاری از عناصر دیگر نیز در کار وجود داشت، از جمله اینکه چگونه هر گزینه در طرح رنگ کلی وب سایت متناسب است.این فقط یک نمونه جالب این است که یک رنگ چقدر می تواند میزان خروج کاربران از وبسایت شما را تحت تاثیر قرار دهند. به عبارتی ایجاد تعادل میان رنگ بندی های طراحی یک سایت به شما کمک می کند که کاربران مدت زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند.

طراحی سایت

ارزش  CTA 

در حقیقت، یک رنگ ثابت و همیشگی برای CTA وجود ندارد. هر رنگی می تواند این ترفند را انجام دهد. در حالی که ممکن است  رنگ های با انرژی بالا، مانند قرمز و نارنجی عمل هیجان را تشویق کنند، احتمالا این رنگ های با انرژی بالا در نگاه اول  “قابل اعتماد” تر از رنگ های خنک کننده مانند آبی و سبز است. اما این تنها یک نتیجه گیری سطحی است و نباید زیاد بر آن تکیه کنید، برای این موضوع کافی است  از ده نفر مختلف تاثیر رنگ های سرد و گرم را بر ذهنشان بپرسید و ده پاسخ متفاوت دریافت خواهید کرد.

بنابراین بیش از حد خود را جذب و درگیر رنگ ها نکنید که باعث شود فکر کنید انتخاب یک رنگ مناسب به تنهایی مشارکت CTA را افزایش می دهد. مهمتر از این نوع رنگ شما، چگونگی استفاده از این رنگ ها به عنوان یک ابزار طراحی در جهت جلب توجه به CTA است. اجازه دهید برخی از روشهایی را که می توانید از رنگ های مختلف استفاده کنید را بررسی کنیم.

ایجاد کنتراست 

در طراحی وب سایت، حقایق و قوانین جهانی وجود ندارد، اما حداقل یک قانون جهان شمول را می توان نام برد: CTA شما باید برجسته شود.

این موضوع باید در یک نگاه قابل مشاهده باشد و در نتیجه نمی تواند همان رنگی استفاده شود که در طرح پس زمینه شما وجود دارد. پیشنهاد ما این است که یک رنگ برای CTA خود انتخاب کنید که باعث شود آن را روی صفحه به خوبی نمایش دهید. اگر یک پس زمینه شلوغ با تعداد زیادی تصاویر داشته باشید، می توانید از رنگ های متضاد استفاده کنید تا این تمایز را ایجاد کنید.

نظر کاربران سایت

یک محل که در آن رنگ اهمیت دارد، این است که چگونه با مخاطبان خود صحبت می کنید، مخصوصا برای برند هایی که به طور عمده برای زنان یا مردان عرضه می شوند این موضوع مهم تر خواهد بود.  تحقیقات در زمینه انتخاب رنگ نشان می دهد که زنان رنگ های  آبی، بنفش و سبز را ترجیح می دهند و مردان نیز از آبی لذت می برند، اما بنفش را دوست ندارند. در همین راستا، در حالی که هر دو جنس برای قهوه ای حس خوشایندی از خود بروز نمی دهند و  زنان نارنجی را با حاشیه بسیار بیشتری نسبت به مردان انتخاب می کنند.

براساس این تحقیق، برای یک سایت آرایشی و بهداشتی  در درجه اول رنگ های خنک استفاده می شود و بهتر است که از CTA نارنجی  اجتناب کنید! این قانون قاعده ای نیست، اما آن را در ذهن داشته باشید.

تصور اشتباه در   طراحی سایت

در حالی که طراحی سایت برای مخاطبان شما اهمیت دارد، تصور نکنید که رنگ های مشخصی به تنهایی در طراحی سایت به شما کمک می کنند. ممکن است تحلیل رنگ ذکر شده در بالا برای مخاطبان غربی صحیح باشد اما تحقیقات نشان می دهد مخاطبان بین المللی ممکن است برای هر رنگ کاملا نظر متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال، رنگ سفید  خلوص و پاکیزگی را در غرب نشان می دهد- اما در فرهنگ چینی، آن را با مرگ و عزاداری مرتبط می دانند.

تمایز این موارد برای برند های آنلاین که به بازارهای بین المللی به رقابت می کنند، مهم هست، بنابراین تحقیقات خود را پیش از زمان ورود به بازار انجام دهید.

تست نظر مخاطب شما

فاکتورهای بسیار زیادی در نحوه پاسخگویی به تاثیر رنگ ها وجود دارد، به همین دلیل تنها راه برای دانستن اینکه کدام رنگ برای CTA ، بهتر کار خواهد کرد، آزمایش، آزمایش و آزمایش است.

آزمایش منظم  CTA ،باید بخشی از فعالیت های بهینه سازی وب سایت شما باشد. همانطور که در بالا گفته شد گزینه ها را مقایسه کنید تا ببینید کدام رنگ ها برای افزایش cta در کدام بازارها بهتر جواب می دهد.

برای ارتقا کیفیت دانش خود در زمینه طراحی سایت نگاهی به مقالات طراحی سایت پیام آوا نیز داشته باشید.

نکات پایانی

اگر تمایل دارید برای شرکت خود اقدام به طراحی سایت کنید پیشنهاد می کنم ابتدا مقالات مربوط به تفاوت  طراحی سایت فروشگاهی  و  طراحی سایت شرکتی را مطالعه کنید. همچنین صفحه خدمات طراحی سایت پیام آوا را برای این کار نگاه کنید. شرکت پیام آوا بهترین و با کیفیت ترین خدمات طراحی سایت را در قالب طراحی سایت ارزان و مقرون به صرفه به شما ارائه می کند.

همچنین سئو سایت برای موتورهای جست و جو و  تبلیغات گوگل از جمله مهمترین روش ها برای بیشتر دیده شدن سایت شما به حساب می آید. شرکت پیام آوا خدمات طراحی سایت تهران ،تبلیغات گوگل و سئوسایت را با مناسب ترین قیمت به شما ارائه می دهد.

به این مقاله امتیاز دهید:
اشتراک گذاری این مطلب
منبع:
منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

نکات مهم در طراحی صفحه فرود نکات مهم در طراحی صفحه فرود

زمان مطالعه: 12 دقیقهصفحات فرود (Landing Pages) یکی از مهم‌ترین عناصر بازاریابی دیجیتال و طراحی وب‌سایت هستند. این صفحات که معمولاً با یک هدف خاص و مشخص طراحی می‌شوند، ...

بیشتر بخوانیم
نکات مهم در استفاده از لایو چت 5 مورد از بدترین اشتباهات در لایو چت سایت

زمان مطالعه: 4 دقیقهاگر قصد ایجاد سرنخ (Lead) برای کاربر دارید، باید در قسمت‌های مختلف سایت، امکان تماسِ کاربر با خود را قرار دهید. متاسفانه اکثر کاربران، فرم‌های تماس ...

تجربه کاربری اهمیت تجربه کاربری برای کسب وکار ها

زمان مطالعه: 5 دقیقهتجربه کاربری به نحوه برخورد مصرف کنندگان یا مخاطبان نهایی با یک محصول خاص اشاره دارد. طراحان UX فرآیندهای اجرایی و نوع عملکرد نهایی یک محصول ...

بیشتر بخوانیم

آماده یک سرمایه گذاری هوشمندانه روی برند خودتان هستید؟

برای مشاوره با ما مشخصات خود را وارد کنید تا تیم پیام آوا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.