021 44342032
انواع کیف پول ارز دیجیتال
زمان مطالعه: 9 دقیقه

کیف پول ارز دیجیتال ابزار ضروری برای خرید، تجارت و فروش در دنیای بلاک‌چین است. این روزها رمز ارز دیجیتال بین مردم محبوبیت و مقبولیت زیادی پیدا کرده است. برای ایجاد امنیت، حفاظت و اعتبارسنجی تراکنش‌های ارز دیجیتال ناگزیر به داشتن کیف پول هستید. با کیف پول ارز دیجیتال، سرمایه‌گذاری‌های خود را از دست کلاهبرداران مجازی حفظ می‌کنید. کیف پول ارز دیجیتال دارای یک کلید خصوصی است که اگر فرد دیگری این کلید خصوصی را داشته باشد، اختیار دخل و تصرف در دارایی‌های شما را خواهد داشت. کیف پول‌ها به‌صورت آفلاین و آنلاین موجود هستند و ویژگی‌های خاص خود را دارند. هر یک از کیف پول‌ها اختصاص به طیفی از مخاطبان دارد. براساس نیازهای خود باید کاربردی‌ترین و بهترین کیف پول را انتخاب کنید.

سرمایه‌گذاری در دنیای ارز دیجیتال سوددهی بالایی دارد، اما به‌شدت دارای ریسک بالایی است. افراد زیادی از کیف پول‌های ارز دیجیتال استفاده می‌کنند، اما اکثرشان با نحوه کار کیف پول آشنا نیستند. اگر بدون آگاهی دقیق از نوع کیف پول‌ و نحوه استفاده از بخش‌های مختلف آنها دست به سرمایه‌گذاری بزنید، احتمال ازدست‌دادن سرمایه وجود خواهد داشت.  وقتی از صرافی‌ها یا افراد دیگر در مورد کیف پول ارز دیجیتال سوال کنید، قطعا لیستی از کیف پول‌ها را برای شما ردیف خواهند کرد که ممکن است باعث سردرگمی شما شوند. ما در این مقاله قصد داریم ویژگی‌ها، کاربرد، سطح امنیت و نحوه کارکرد آنها را برایتان شرح دهیم.

کیف پول ارز دیجیتال یا والت چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال یا والت به زبان ساده یعنی با آن به‌راحتی بتوانید ارزهای دیجیتال را خرید و فروش کنید. کیف پول ارز دیجیتال مثل کارت‌های بانکی، دارایی شما را به‌صورت پول نقدی نگه نمی‌دارد. دارایی‌های شما روی بلاک‌چین زندگی می‌کنند و شما یک کلید خصوصی و کلید عمومی دارید. کلید خصوصی یعنی مالکیت ارز دیجیتال. اگر کلید خصوصی خود را گم کنید، دارایی‌هایتان را از دست خواهید داد.

نحوه کار کیف پول ارز دیجیتال

سه روش برای کار با کیف پول ارز دیجیتال وجود دارد:

1- کیف پول سخت‌افزاری را انتخاب کنید.

براساس نوع ارز دیجیتال، دستگاه مناسبی را خریداری می‌کنید. با استفاده از یک کابل، دستگاه را به سیستم وصل و آن را نصب می‌کنید. پس از نصب کامل، دارایی‌های خود را روی صفحه نمایش دستگاه می‌بینید. با این دستگاه به‌راحتی به ارز دیجیتالتان دسترسی دارید.

کلید اختصاصی فقط در اختیار شما قرار دارد.

2- کیف پول نرم‌افزاری از نوع «تصدی» را انتخاب کنید.

در این روش پس از انتخاب یکی از انواع دسکتاپ، موبایل یا تحت وب، خودتان کیف پولتان را به‌صورت مستقیم فعال می‌کنید.

اختیار کلید اختصاصی، تنها با شماست و کسی به آن دسترسی ندارد.

3- کیف پول نرم‌افزاری از نوع «غیر تصدی» را انتخاب کنید.

در این روش یکی از کیف پول‌های دسکتاپ، موبایل یا تحت وب را انتخاب می‌کنید. تفاوت این روش با روش‌های قبلی در نوع دسترسی به کلید اختصاصی است. شما کیف پول خود را با کمک شخص ثالثی مثل صرافی  باز می‌کنید.

در این روش شخص ثالث و شما به کلید اختصاصی دسترسی دارید.

بیشتر بخوانید: طراحی سایت صرافی خود را به شرکت پیام آوا بسپارید.

نحوه کار کیف پول ارز دیجیتال

 

انواع کیف پول های ارز دیجیتال

از کیف پول ارز دیجیتال برای تعامل با شبکه بلاک‌چین استفاده می‌شود. انواع مختلف آن را در ادامه مقاله به‌صورت کامل توضیح خواهیم داد. کلیدهای اختصاصی و عمومی برای شما تولید می‌شود. براساس آدرس تولید شده می‌توانید دارایی‌های خود را به بلاک‌چین ارسال کنید. هر کدام از کیف پول‌ها دارای مزایا و معایب مختلفی هستند که پس از خواندن مطالب به درک درستی از آنها خواهید رسید.

کیف پول نرم افزاری

کیف پول نرم‌افزاری را روی کامپیوتر و سیستم خود نصب می‌کنید. یک جاکلیدی را تصور کنید. کیف پول نرم‌افزاری را به‌صورت جاکلیدی در نظر بگیرید که روی سیستم شماست. ارزهای دیجیتال را نیز به‌صورت کلیدی در نظر بگیرید که به جاکلیدی وصل شده است. نرم‌افزار را از سایت رسمی دانلود و روی سیستم نصب می‌کنید.

کلید خصوصی شما در برنامه ذخیره می‌شود، اما حتما یک بک‌آپ (پشتیبان) از آن تهیه کنید. چون اگر سیستم شما دزدیده شود و فرد دیگری به آن دسترسی پیدا کند، دارایی خود را از دست خواهید داد. کیف پول‌های نرم‌افزاری قابلیت نصب روی سیستم، موبایل و تحت وب دارند که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

کیف پول دسکتاپ

کیف پول دسکتاپ به‌صورت برنامه‌ای است که پس از دانلود، روی سیستم و لپ‌تاپ نصب می‌شود. نسبت به کیف پول‌های آنلاین و تحت وب امنیت بالاتری دارد. نسخه نصبی نرم‌افزار برای ویندوز و مک موجود است.

کیف پول موبایل

کیف پول موبایل نسخه اپلیکیشنی است که روی اندروید و آیفون نصب می‌شود و آسان‌ترین راه برای دسترسی به دارایی‌های شماست. کافی است یک دستگاه موبایل داشته باشید.

کیف پول تحت وب

در این کیف پول نیازی به نصب برنامه یا اپلیکیشنی نیست. کافی است مرورگرتان را باز کنید و سایت ارائه‌دهنده را تایپ کنید. پس از وارد کردن مشخصات خود، وارد اکانت ارز دیجیتالتان می‌شوید. حالا به تمام موجودی خودتان دسترسی دارید.

کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول سخت افزاری یا سرد

وقتی از کیف پول‌های نرم‌افزاری استفاده می‌کنید، ممکن است دارایی‌های خود را با حملات سایبری، سایت‌های فیشینگ یا بدافزارها از دست بدهید. خُب اینجا راه حلی با عنوان استفاده از کیف پول سخت‌افزاری به داد شما می‌رسد.

کیف پول‌های سخت‌افزاری به‌صورت دستگاه‌های کوچک قابل حملی هستند که دارایی‌های شما در آن ذخیره می‌شود. جذاب است نه؟ روی دستگاه، صفحه نمایشی وجود دارد که با آن می‌توانید حساب و کتاب دارایی‌هایتان را داشته باشید. از برترین کیف پول‌های سخت‌افزاری می‌توان به لیست زیر اشاره کرد:

1- ترزرو (Trezor) مدل T

2- لجر بلو (Ledger Blue)

3- لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)

4- سیف پل (SafePal S1)

5- کول ولت اس (CoolWallwet S)

یک نکته جالب: جالب است بدانید که تا الان که این مقاله را می‌نویسیم، هیچ گزارشی از هک کیف پول سخت‌افزاری تائید نشده است.

یک نکته غیرجالب: کیف پول‌های سخت‌افزاری از همه رمز ارزها پشتیبانی نمی‌کنند.

کیف پول چند امضایی

یک حساب مشترک را در نظر بگیرید. برای انجام تراکنش از این حساب نیاز به امضای صاحبان حساب دارید. کیف پول چند امضایی دقیقا مثل حساب مشترک است. برای انتقال ارز دیجیتال از این نوع کیف پول نیاز به کلید اختصاصی چند نفری دارید که در سیستم تعریف می‌شود (مرسوم‌ترینشان قانون 2 به 3 یا 3 به 3 است). اگر تصمیم به سرمایه‌گذاری‌های بسیار مهم دارید، کیف پول چند امضایی برای شما گزینه خوبی است. بر حسب نوع نیاز خود (نگهداری تتر یا بیت کوین) می‌توانید یکی از کیف پول‌های زیر را انتخاب کنید:

نکته جالب: در این کیف پول امکان تراکنش اشتباهی وجود ندارد. زیرا در انتقال ارز دیجیتال نیاز به کلید اختصاصی تمامی افراد دارید.

کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی روی کاغذ چاپ می‌شود و از نوع کیف پول‌های آفلاین است. روی کاغذ، کلید اختصاصی، کلید عمومی و دارایی شما درج می‌شود. می‌توانید آن را به دیگران بفروشید، اما اعتماد شرط اول در این معامله است. زیرا اگر نسخه دیگری از این کاغذ را داشته باشید، می‌توانید تمام دارایی را از اکانت خارج کنید!

کیف پول متمرکز

در کیف پول متمرکز، علاوه بر این که شما به کلید اختصاصی‌تان دسترسی دارید، شخص ثالث مثل صرافی نیز اطلاعات شما را دارد. این کیف پول مثل داشتن حساب بانکی است. هم شما و هم بانک به اطلاعات دقیق حساب دسترسی دارید.

کیف پول غیر متمرکز

در کیف پول غیرمتمرکز، ارائه‌دهنده سرویس دسترسی به کلید اختصاصی شما ندارد. در واقع، مسئولیت نگهداری دارایی‌هایتان به عهده خود شماست. بنابراین اگر از این کیف پول‌ها استفاده می‌کنید، باید مهارت تامین امنیت آن را داشته باشید. کمی تخصصی است، اما استقلال عمل بالاتری دارید. در واقع شخص ثالثی در این مدل وجود ندارد.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول صرافی

کیف پول صرافی نیز مثل کیف پول متمرکز است. در این نوع کیف پول، کلید اختصاصی شما در سرورهای صرافی نیز موجود است. حتما باید صرافی مطمئنی را انتخاب کنید. شما مسئولیت دارایی خود را به صرافی می‌دهید و این باری از دوش شما خواهد برداشت. اگر صرافی به هر دلیلی دچار مشکل شود، ممکن است به دارایی‌های شما آسیب برسد.

تفاوت کیف پول گرم و سرد

به کیف پول‌های سخت‌افزاری و کاغذی (فیزیکی)، کیف پول سرد و به کیف پول‌های نرم‌افزاری، کیف پول گرم می‌گویند. در کیف پول سرد، چون نیازی به اینترنت وجود ندارد، بنابراین کلید اختصاصی شما نیز قابل هک نیست. بنابراین کیف پول‌های سرد، امنیت بالایی دارند.

یکی از مزایای کیف پول سرد این است که فقط صاحب دستگاه به کلید اختصاصی دسترسی دارد که به آن کیف پول «غیرتصدی» می‌گویند. کیف پول گرم بر خلاف کیف پول سرد هم از نوع «تصدی» و هم «غیرتصدی» وجود دارد. یعنی فرد انتخاب می‌کند که دارایی‌های او از طریق شخص ثالث، محافظت شود (غیرتصدی) یا خودش (تصدی).

نتیجه‌گیری

دنیای ارز دیجیتال بسیار گسترده است و اگر بدون اطلاعات کافی وارد آن شوید، ممکن است دچار مشکلات فراوانی شوید. ما در این مقاله سعی کردیم تا با انواع کیف پول ارز دیجیتال و ویژگی‌های آنها آشنا شوید و با درصد خطای پایین به سرمایه‌گذاری بپردازید.

سوالات متداول درباره کیف پول ارز دیجیتال

1- کیف پول ارز دیجیتال چه کاری انجام می‌دهد؟

کیف پول ارز دیجیتال، برنامه یا دستگاهی است که دارایی‌های ارز دیجیتال شما را در خود نگه می‌دارد. کیف پول نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و کاغذی از انواع مختلف کیف پول‌های ارز دیجیتال هستند. هر کیف پول دارای یک کلید اختصاصی و کلید عمومی بوده که بسته به نوع کیف پول، دسترسی‌ها و امنیت آنها متفاوت است.

2- آیا به کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارم؟

اگر قصد سرمایه‌گذاری در زمینه ارز دیجیتال دارید، قطعا داشتن کیف پول برای شما ضروری است. ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید. اگر با صرافی کار می‌کنید و قصد ندارید مدیریت ارزهای دیجیتال خود را داشته باشید، نیازی به داشتن کیف پول نیست. اگر می‌خواهید مدیریت کامل ارزهای دیجیتال خود را به عهده بگیرید، باید کیف پول داشته باشید.

3- آیا کیف پول ارز دیجیتال، امن است؟

هر کیف پول ارز دیجیتال دارای کلید اختصاصی و کلید خصوصی است. اگر کلید اختصاصی شما در اختیار فرد دیگری قرار بگیرد، می‌تواند به دارایی‌های شما دسترسی داشته باشد. بنابراین امنیت کیف پول‌ها تا حدودی به شما بستگی دارد.

4- چند نوع کیف پول ارز دیجیتال وجود دارد؟

کیف پول‌های ارز دیجیتال به دو نوع سرد و گرم تقسیم می‌شوند. برای دسترسی به کیف پول‌های گرم حتما باید به اینترنت دسترسی داشته باشید (نرم‌افزار، اپلیکیشن یا تحت وب). کیف پول‌های سرد به‌صورت آفلاین در دسترس هستند و با یک دستگاه کوچک می‌توانید به تمام دارایی‌های خود دسترسی دارید.

5- هر کیف پول، فقط یک نوع ارز دیجیتال را پشتیبانی می‌کند؟

پاسخ این سوال بستگی  به نوع کیف پول دارد. برخی از کیف پول‌ها فقط یک نوع ارز دیجیتال را پشتیبانی می‌کنند و برخی دیگر برای چند نوع ارز دیجیتال مناسب هستند. بنابراین قبل از تهیه کیف پول باید توجه کنید که به چه نوع ارزی نیاز دارید.

به این مقاله امتیاز دهید:
اشتراک گذاری این مطلب
منبع:
منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

ارز دیجیتال تتر چیست ارز دیجیتال تتر چیست؟

زمان مطالعه: 10 دقیقهارز دیجیتال تتر در ابتدا با نام ریل کوین (realcoin) در اوایل سال 2014 (سال 1393) توسط بروک پییرس (Brock Pierce) صاحب استارتاپ ریل کوین وارد ...

لیکوئیدیتی چیست؟ جلوگیری از لیکوئید شدن ارز دیجیتال

زمان مطالعه: 5 دقیقهلیکوئید شدن چیست؟ برای جلوگیری از لیکوئید شدن در بازار ارز دیجیتال، نیاز است که با مفاهیم پایه ای این بازار آشنا باشید. از نظر زمانی ...

بیشتر بخوانیم
ارز اتریوم چیست ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقهزمانی که بیت کوین در سال 2009 لانچ شد، نظر خیلی از افراد را به خود جلب کرد. یکی از این افراد آقای ویتالیک بوترین برنامه ...

بیشتر بخوانیم

آماده یک سرمایه گذاری هوشمندانه روی برند خودتان هستید؟

برای مشاوره با ما مشخصات خود را وارد کنید تا تیم پیام آوا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.