021 44342032
انتخاب فونت
زمان مطالعه: 6 دقیقه

فونت در طراحی سایت یکی از مهمترین موضوعات در فرایند طراحی به حساب می آید. طراحان خبره و آنهایی که سالهاست دستی در آتش طراحی سایت دارند می دانند که جزییات طراحی گاهی آنقدر مهم می شود که کل فرایند طراحی را تحت تاثیر قرار می دهد. بسیاری از طراحان وب در مراحل مختلف طراحی خود تنظیمات تایپی وبسایت از قبیل سایز فونت ها، فاصله گذاری ها، رنگ و غیره را با دقت هر چه تمام تر مورد بررسی قرار می دهند تا تاثیر مثبت این بخش بر ذهن مخاطب را در آینده مشاهده کنند.

طراحان یک جمله بسیار معروف دارند با این مفهوم که فونت واسط بین طراح و کاربران نهایی سایت به حساب می آید. هدف نهایی هر فونت هم همین ارتباط موثر برقرار کردن با کاربران نهایی است تا بدین شکل طراح بتواند مدت زمان باقی ماندن هر شخص در وبسایت را افزایش دهد.

بیایید در خصوص طراحی فونت ها همین جا چند نکته بنیادی را با هم بررسی کنیم، اولین و مهمترین نکته در طراحی فونت این است که فونت های مشا باید خوانا و واضح باشند تا خواننده متن وبسایت شما برای درک مطلب شما دچار مشکل نشود. بنابراین همزمان که به زیبایی و جذابیت فونت طراحی شده فکر می کنید فاکتور خوانا بودن را نیز در نظر داشته باشید.

اگر با خواندن این متن به دنبال این هستید که من به شما فونتی خاص را پیشنهاد کنم کاملا در اشتباه هستید. در سال های گذشته فونت های زیادی به طراحان معرفی شده اند و برخی بسیار موفق عمل کردند و برخی نیز کاملا از صحنه محو شدند. اما یادتان باشد که برای هر وبسایتی ممکن است یک فونت خاص با شرایط خاص فرمی آن فونت مناسب به نظر برسد. بنابراین یک فونت خاص که شاه کلید طراحی شما باشد در دنیا وجود ندارد و چنین فونتی هم بوجود نخواهد آمد. طراحی وبسایت دنیای فوران کردن خلاقیت هاست و شما باید با خلاقیت خود در جزییات ورود کنید.

زیبایی فونت ها

زیبایی فونت ها و اصرار به طراحی یک فونت جدید اصل بنیادین طراحی فونت است. به طور کلی طراحی فونت با توجه به نوع طراحی و سلیقه صاحب سایت و حتی موضوع وب سایت ها انتخاب می شوند، این کار به این دلیل انجام می شود که طراحی منحصر به فرد یک وبسایت به دلیل فونت های نا مانوس ظرفیت های خود را از دست ندهند. بنابراین سعی کنید که همزمان که به زیبایی فونتها توجه می کنید، یک فونت خوانا انتخاب کنید که کاربران برای خواندن متون سایت با مشکل روبرو نشوند. این تجربه خود من در فرایند های طراحی وبسایت بوده است؛ فونت ها را به شکلی طراحی کنید که زیبایی، خوانایی و انعطاف بصری مناسبی در مطالب ایجاد کنند.

عوامل موثر برانتخاب فونت ایده آل

لحن متن شما وابستگی بسیار زیادی به انتخاب نوع فونت شما دارد. طراحان وبسایت روایت کننده داستان وبسایت هستند، شما با انتخاب رنگ پس زمینه وبسایت، فرم و اشکالی که در سایت قرار گرفته اند و همچنین فونت و دیگر اجزای وبسایت یک داستان برای مخاطب روایت می کنید. برای مثال محتوایی که شما روایت می کنید، می تواند طنزآمیز، تجاری، کودکانه، جدی، آموزشی یا …. باشد. بنابراین شما باید رنگ ها، فرم ها و فونت سایت را به شکلی در کنار هم قرار دهید که مخاطب شما در یک نگاه به بنیان وجودی محتوای سایت پی ببرد.

هزینه های خرید فونت

بعد از آنکه شما با اصول طراحی چند فونت را برای وبسایت خود انتخاب کردید با معضل اصلی پرداخت هزینه ها روبرو می شوید. در دنیای امروز ما هر چیزی بهایی دارد و بدون پرداخت هزینه های آن امکان استفاده ازآن چیز وجود نخواهد داشت. فونت ها نیز به همین شکل هستند. برخی از فونتها رایگان و برخی هزینه های زیادی را به شما تحمیل می کنند.

– پرکاربرد ترین فونت های فارسی وب سایت

Tahoma

  • Yekan – B Yekan
  • Nazanin – B Nazanin
  • Roya – B Roya
  • Mitra

بزرگ و کوچک بودن فونت ها

خب به مرحله آخر انتخاب فونت در طراحی سایت رسیدیم. فرض می کنیم که شما با اوج خلاقیت طراحانه خود یک فونت بسیار مناسب برای وبسایتتان طراحی کرده اید و یا با صرف هزینه هایی یک فونت منحصر به فرد برای این وبسایت خریداری کرده اید. در مرحله آخر شما باید اندازه فونت ها را برای استفاده در وبسایتتان انتخاب کنید. این خلیل مهم است که فونت شما نه آنقدر بزرگ باشد که چشم کاربران را بزند و نه آنقدر کوچک باشد که برای مطالعه کاربر مجبور به زوم کردن بر روی مطلب بشود. بر اساس یک اصل همگانی دقت کنید که فونتها در تیترها باید بزرگ باشند و در مطالب عمومی این ابعاد کاهش پیدا می کند.

نکته پایانی در خصوص اندازه های فونت این است که حجم متن را در نظر بگیرید چرا که نوع فونت شما باید به شکلی باشد که در خواننده مطالب خستگی ایجاد نکند. به هر ترتیب هدف نهایی شما باید این باشد که به هر شکلی افراد را به مطالعه محتوای وبسایت ترغیب کنید.

فهرست بهترین فونت ها در طراحی سایت

برای انتخاب فونت در طراحی سایت، منابع زیادی وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید. برخی از این وب سایت ها عبارتند از : Font Squirrel ، فونت وب گوگل (Google Web Fonts) و نرم افزار فونت وب Adobe Edge.

اما مشکل اصلی این است که بسیاری از این منابع فونت های ایرانی را ندارند اما شما به عنوان یک طراح وبسایت می توانید از این منابع برای الهام گرفتن در طراحی یک فونت جدید استفاده کنید.

  • فونت مونتسرات (Montserrat) : فونت مونتسرات از تایپوگرافی شهری منطقه Buenos Aires الهام گرفته شده است.
  •  Abril Fatface : یک فونت عالی در طراحی سایت برای جالب نمودن سرفصل ها است.
  •  Playfair Display : مناسب برای سرفصل های و فضاهای کم
  • GT Walsheim: GT Walsheim یک فونت مناسب برای طراحی وبلاگ است.
  • فونت Merriweather: یک انتخاب خوب برای خواندن طولانی در صفحه نمایش.
  •  Josefin Sans : Josefin الهام گرفته از سبک طراحی سوئدی است.
  •  Gravitas One: این فونت وب سایت برای هدر ها و تب ها ایده آل است.
  •  Jura: این فونت در چهار وزن متفاوت وجود دارد، بنابراین می توان از آن در بخش های مختلف طراحی سایت استفاده کرد.
  • League Gothic: این فونت نیز یکی از فونت های ستاره ای در طراحی سایت است.
  •  Fjord: یک فونت مناسب برای محتوا در طراحی سایت است.
  •  Amaranth: این فونت در بخش های مختلف طراحی سایت کاربرد دارد.
  •  Poly: این فونت وب رایگان در اصل برای زبان Wayuunaiki طراحی شده است.
  •  Gentium Basic: این فونت وب برای طراحی سایت چندزبانه کاربردی است. زیرا به صورت چندزبانه طراحی شده است.
  •  Open Sans: این وب فونت رایگان، مرتب و بهینه سازی شده برای وب و تلفن همراه است.
  •  Ledger Regular: این فونت مورد استاده در طراحی سایت دارای خوانایی عالی حتی بر روی صفحه نمایش با وضوح پایین است.
  •  Signika: وب فونت رایگان Signika با وضوح در ذهن طراحی شده است.
  •  Josefin Slab: ارتفاع حروف کوچک این فونت، نصف ارتفاع حروف بزرگ آن است.
  •  Forum: این وب فونت رایگان به ویژه برای سرفصل ها بسیار موثر است.
  •  Tikal Sans: این فونت مناسب برای طراحی سایت، نام خود را از شهر اصلی ماهایا گرفته است.
  •  Arvo: یک فونت وب بسیار عالی است.

نکته پایانی

اگر شما هم می خواهید اقدام به طراحی سایت حرفه ای برای خود کنید این نکته را مدنظر قرار دهید که این کار باید به دست متخصصان این حوزه انجام شود. پیشنهاد می کنم طراحی سایت شرکتی و مقاله طراحی سایت فروشگاهی شرکت پیام آوا را مطالعه کنید تا تفاوت های این دو نوع طراحی سایت را بدانید.

به این مقاله امتیاز دهید:
5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک گذاری این مطلب
منبع:
منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

امنیت سایت راهکارهایی برای بهبود امنیت سایت

زمان مطالعه: 6 دقیقههر سایت یا فروشگاه آنلاین باید همواره اصول امنیتی را رعایت کند، زیرا امنیت نقش حیاتی در پایداری کسب و کار و بهبود تجربه کاربری مشتریان ...

بیشتر بخوانیم
توسعه وب سایت چیست توسعه وب چیست و انواع آن

زمان مطالعه: 5 دقیقهتا به حال، شاید به این سوال برخورده باشید که توسعه وب به چه معناست و چه تفاوت‌هایی بین توسعه‌دهنده Front End و Back End وجود ...

تفاوت بین طراحی سایت و توسعه وب تفاوت بین طراحی سایت و توسعه وب

زمان مطالعه: 14 دقیقهطراحی سایت و توسعه وب دو بخش مکمل در ساخت و توسعه یک وب‌سایت هستند، اما هر یک وظایف و تخصص‌های متفاوتی دارند. ما در این ...

بیشتر بخوانیم

آماده یک سرمایه گذاری هوشمندانه روی برند خودتان هستید؟

برای مشاوره با ما مشخصات خود را وارد کنید تا تیم پیام آوا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.