021 44342032
استخراج بیت کوین چیست
زمان مطالعه: 11 دقیقه

ارزهای دیجیتال یک رشته کد ثبت شده در شبکه بلاکچین هستند. این رشته کدهای کامپیوتری، سوابق تمام تراکنش‌ها، مشخصات همه واحدهای ارز و ریز به ریز معاملات آن را از گذشته تا به این لحظه در خود ذخیره دارند. برای استخراج بیت کوین لازم است یک بلاک به این رشته کدها افزوده شود تا تایید معاملات جدید در آن ثبت شود. روند کاربه همین راحتی است. اگر تمایل به این دارید که بیشتر از استخراج بیت کوین بدانید، با این مقاله پیام آواپردازش همراه باشید.

مقدمه ای بر استخراج بیت کوین

تاریخ همواره در زمانهای مختلف بسته به نوع نیاز مردم دستخوش تغییر بوده است. قبل از ابدای پول افراد از مبادله کالا به کالا یا داد و ستد پایاپای (Barter) برای انجام معاملات خود استفاده می‌کردند. به دلیل مشکلات این روش یک وسیله قابل مبادله(Medium of Exchange) و سپس یک کالای ثابت مثل سکه(Commodity Money)  که ارزش یکسانی داشت، نقش کالای پولی را بازی کرد. با چالش های این روش نیزصحبت پول کاغذی مطرح شد. این روش مدتها جوابگوی نیاز مردم بود تا اینکه برای سرعت بخشیدن و رفاه بیشتر مردم کارتهای بانکی و دستگاههای خود پرداز با سرعت زیاد در بین مردم رایج شدند.

اکنون چیزی حدود ۱۳ سال از پیدایش بیت کوین می‌گذرد و این ارز دیجیتال (Digital Currencies)   با رشد چند میلیون درصدی از آن زمان، در حال حاظر یکی از بخش‌های بزرگ دنیای اقتصادی را به خود تخصیص داده است. استخراج بیت کوین تا مدت‌ها کار آسانی بود. اما با محبوبیت بیشتر و پی بردن به سود کلان آن، فرآیند استخراج هم سخت‌تر شد. به همین دلیل افراد زیادی انگیزه پیدا کردند که با توجه به آینده روشن رمز ارزها، وارد تجارت استخراج بیت کوین شوند.

مزیت استخراج بیت کوین چیست؟

استخراج بیت کوین دو هدف و مزیت اصلی دارد. اول آنکه هنگامی که کامپیوترها این مسائل ریاضی پیچیده را در شبکه بیت کوین حل می‌کنند، بیت کوین‌های جدیدی تولید می‌کنند (این کار شباهت زیادی به استخراج طلا از معدن دارد). دومین مورد آن است که با حل کردن مسائل محاسباتی ریاضی، استخراج‌کنندگان بیت‌کوین شبکه پرداخت بیت کوین را با اعتبارسنجی اطلاعات تراکنش‌های آن قابل اعتماد و امن می‌کنند. پنج کشور برتر در حوزه استخراج ارز دیجیتال به ترتیب کویت، گرجستان، ایسلند،استونی و هستد که  برای استخراج بیت کوین ارزان‌ترین کشور در جهان محسوب می‌شوند.

تجهیزات سخت افزاری مورد نیاز برای استخراج بیت کوین

برای استخراج بیت‌کوین نیاز به تامین تجهیزات خاصی است. این تجهیزات بسته به مقیاس کار متفاوت خواهند بود. تجهیزات سخت افزاری مورد نیاز برای استخراج بیت کوین به قرار زیر است.

mine کردن بیت کوین

دستگاه ماینر

در ابتدای شروع به کار رمز ارزها، استخراج بیت کوین رایگان، کاملا امکان پذیر بود. به‌طوری که در سال‌های ۲۰۱۰ ، با یک کامپیوتر شخصی می‌توانستید روزانه بیش از پنجاه واحد بیت کوین استخراج کنید. اما امروز با گسترش شبکه بیت کوین و افزایش قدرت ماینرهای آن، استخراج بیت کوین با کامپیوتر یک توهم محسوب می‌شود. دستگاه ماینر یک دستگاه با مدار مجتمع دارای توان محاسباتی بسیار بالا است. این دستگاه با سرعت و توان بالا در انجام محاسبات و یا تولید هش، بیت کوین تولید می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال 2022

اتصال به اینترنت پایدار

داشتن یک اتصال پایدار اینترنت یک نیاز مهم و اساسی برای استخراج بیت کوین است. برای کار با شبکه بلاکچین لازم نیست که سرعت و حجم زیادی اینترنت مصرف کنید، اما حتما لازم است که از اینترنت پایدار و بدون قطع و وصل شدن استفاده کنید. سرویس‌های اینترنت ADSL و TD-LTE برای این کار مناسب هستند.

دستگاه‌های خنک‌کننده

دستگاههای ماینر پر سر و صدا هستند و گرمای زیادی هم تولید می‌کنند. از سوی دیگر، وقتی تعداد زیادی از این دستگاه‌ها در کنار هم و مثلا در یک باکس ماینینگ قرار بگیرد، مشکل گرمازایی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. اگر به این مقوله دقت نشود، ممکن است منجر به ایجاد حریق شود. پس برای حفظ طول عمر و کارایی دستگاه، داشتن تجهیزات خنک‌کننده بسیار مهم است. به ‌خاطر همین ، بسیاری از تولید کنندگان، مزرعه‌ی استخراج خود را در یک منطقه سردسیربرپا می‌کنندیا اگر چنین امکانی برایشان فراهم نیست از دستگاه های تهویه، پنکه های صنعتی داخلی، پدهای آبی سلولزی یا دیگر فناوری‌های خنک‌سازی برای خنک نگه داشتن فضا استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: درباره تفاوت صرافی متمرکز و غیرمتمرکز چه می دانید؟

انشعابات و تجهیزات برقی مناسب

مهمترین موضوعی که برای استخراج بیت کوین باید در نظر بگیرید، برق است. . دستگاه‌های ماینر به صورت شبانه‌روزی روشن هستند و به طور مداوم برق مصرف می‌کنند. بنابراین حتماً باید برق و تجهیزات برقی مناسب داشته باشید تا بتوانید از نظر قانونی و ایمنی فعالیت خود را ادامه دهید. هم دستگاه استخراج و هم خنک‌کننده‌های خارجی احتمالی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، مصرف برق دارند. تعرفه برق استخراج بیت کوین با تعرفه شهری و صنعتی متفاوت است. این مراکز تنها با داشتن مجوزهای رسمی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر می‌شود، قادر به استخراج رمز ارز خواهند بود.

کیف پول الکترونیکی دارای پشتیبانی بیت‌کوین

برای استخراج بیت کوین،به یک کیف پول بیت کوین نیاز دارید تا بتوانید پاداش استخراج را دریافت کنید. سه دسته کلی از کیف پول‌های ویژه بیت کوین وجود دارد. کیف پول نرم‌افزاری به صورت برنامه کاربردی موبایل یا دسکتاپ، کیف پول تحت وب و کیف پول سخت‌افزاری از جمله انتخاب‌های پیش روی شما برای ذخیره و نگهداری کوینی است که استخراج می‌کنید.

پیام آوا پردازش با نسل جدید طراحی سایت صرافی که قابلیت کیف پول اختصاصی بر بستر بلاک چین را دارد میتواند امنیت کیف پول را در صرافی ها برای کاربران تضمین کند.

 نرم افزار‌های استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین

نرم‌افزار سی‌جی ماینر

محبوب‌ترین نرم‌افزار استخراج بیت کوین که از سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس پشتیبانی کرده و با سخت‌افزارهای متعدد کار می‌کند. تنها نقطه ضعف سی‌جی ماینر، نداشتن رابط کاربری گرافیکی است.

نرم‌افزار بی‌اف‌جی ماینر

این نرم‌افزار از لینوکس و ویندوز پشتیبانی کرده و مانند سی‌جی ماینر، رابط کاربری گرافیکی ندارد. این نرم افزار با یک دکمه شروع به کار می‌کند. اما ایراد کار اینجاست که فقط برای دو سخت‌افزار اِی‌سیک و اف‌پی‌جی‌اِی (FPGA) مناسب است.

نرم‌افزار ایزی ماینر

امتیاز ایزی ماینربخاطر رابط کاربری گرافیکی و آسانی است که روی سیستم عامل  ویندوز دارد. از این نرم افزاز زیاد استفاده نمی‌شود. چون امکان دارد امنیت نرم‌افزار زیر سوال رود. ایزی‌ماینر به اندازه دو نرم‌افزار قبلی قدرتمند نیست اما می‌تواند برای تازه‌کارها نرم افزار ساده و راحتی  باشد.

 

کلود ماینینگ یا استخراج ابری چیست؟

کلود ماینینگ (Cloud mining) یا همان استخراج ابری به آن دسته از خدمات و شرکت‌هایی اطلاق می‌شود که قدرت پردازش سخت‌افزارشان را به شما می‌فروشند و کارهای مربوط به استخراج و نگهداری تجهیزات را انجام می‌دهند. شرکت‌های استخراج ابری به افراد امکان باز کردن حساب کاربری و مشارکت در فرایند استخراج رمزارزها را با پرداخت یک هزینه مبنا می‌دهند. این قیمت بسته به نرخ هش متغیر است و با این کار، آنها این اجازه را می دهند که برای مدت یک یا چند سال دیگر با شرکت ارائه دهنده این خدمات قرارداد ببندند. مزیت استخراج ابری آن است که هزینه کلی مرتبط با استخراج بیت کوین را کاهش می‌دهد و امکان سرمایه‌گذاری روزانه افرادی که دانش فنی کمی دارند را، در حوزه استخراج رمزارزها فراهم می‌کند.

 

استخر استخراج بیت کوین چیست؟

پلت فرم (Mining Pool) یک فضای مجازی است که استخراج‌کنندگان، منابع محاسباتی خود را از طریق شبکه با یکدیگر به اشتراک گذاشته و قدرت پردازش خود را با هم جمع کرده و همه برای استخراج یک بلاک تلاش می‌کنند. . در صورتی که استخراج‌کننده‌ها موفق به ایجاد یک بلاک شوند، پاداش استخراج متناسب با توان پردازش هر یک از ماینرها در بین آن‌ها تقسیم می‌شود. به بیان ساده تر در این روش، ماینرهای سراسر دنیا قدرت پردازش سخت‌افزارهای خود را در اختیار یک استخر استخراج قرار می‌دهند و استخر استخراج به نمایندگی از همه ماینرها در پیداکردن معادله بلاک‌ها با دیگر استخرها رقابت می‌کند.

پاداش استخراج یک بلوک بیت کوین در استخر استخراج سریع‌تر اتفاق می‌افتد. حضور در یک استخر استخراج بیت کوین کمک می‌کند تا تراکنش‌های افرادی که در استخر هستند، تسریع یافته و کارمزد تایید تراکنش‌ها نیز به اعضای استخر که خود فرد نیز یکی از آن ها است برسد. امروزه ماینرهای کوچک نمی‌توانند بدون پیوستن به استخر استخراج سود داشته باشند.

مزرعه استخراج بیت کوین

مزرعه استخراج بیت کوین چیست؟

مزرعه استخراج بیت کوین به فضاهای باز یا سوله‌هایی گفته می‌شود که تعداد کسیری دستگاه استخراج رمزارز درون باکس‌های ماینینگ یا قفسه‌های مخصوص در آنجا مستقر شده‌اند و تجهیزات اختصاصی خنک‌سازی وغیره در آن محل وجود دارد. مزارع استخراج رمزارز به دلیل حساسیت، معمولا در نزدیکی نیروگاه‌ها یا در محل‌هایی که انشعابات برق با توان بالا وجود دارد، تاسیس می‌شوند. در مزارع استخراج بیت کوین متخصصین زیادی فعالیت می‌کنند. این مزارع معمولا دارای اتاق‌های نظارت  بر فارم با شرایط ویژه هستند. زیرا هر لحظه قطعی در این مزارع می‌تواند به خسارت‌های مالی زیادی منجر شود و در عین حال، حوادثی مانند آتش‌سوزی نیز این مزارع را تهدید می‌کند.

 

روش محاسبه سودآوری استخراج بیت کوین چگونه است؟

برای محاسبه سودآوری استخراج بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، بهترین کار مراجعه به یک ماشین حساب آنلاین ماینینگ است. کاربر با وارد کردن نرخ برق و هزینه دستگاه به این ماشین حسابها، می‌تواند سودآوری استخراج بیت کوین در لحظه را با توجه به قیمت بیت کوین در آن لحظه، قیمت برق، سختی شبکه بیت کوین و هش ریت آن دستگاه محاسبه کند. بنابراین قبل از اقدام تمام جوانب کار را طبق اطلاعات ماشین‌حساب‌ها استخراج نمایید و سپس برای خرید یک دستگاه استخراج تصمیم بگیرید. اگر چه برای استخراج بیت کوین در مزارع استخراج رمزارزها چند فاکتور اساسی دیگر نیز در نظر گرفته می‌شود. محاسبه مجموع این هزینه‌ها در تصمیم نهایی تاثیر گذار خواهد بود.

مهم ترین عوامل تاثیر گذار در سود آوری ماینینگ

گزینه های ریز و درشت زیادی در سودآوری ماینینگ و زمان بازگشت سرمایه دخیل هستند. هر قدر زمان بازگشت سرمایه کوتاهتر باشد سود دهی ماینینگ بالا خواهد بود.  دسته ای از این عوامل عبارتند از:

سختی استخراج

سختی استخراج پارامتری است که در شبکه بیت کوین طراحی شده تا بلاک‌های بیت کوین تقریباً هر ده دقیقه یکبار ساخته شوند. این استخراج نه زودتر و نه دیرتر اتفاق می‌افتد. به‌بیان دیگر، هر چقدر قدرت پردازش ماینرها بیشتر شود، سختی استخراج بیشتر می‌شود و برعکس.  برای اینکه ماینرها نتوانند به یکباره با قدرت زیادِ سخت‌افزارهای خود باعث تولید سریع بلاک‌ها و بیت کوین‌های جدید شوند، از این عامل پیروی می‌کنند.

هزینه‌ برق

فاکتور برق دستگاه ماینر و تعرفه برق مصرفی به‌طور مستقیم در سودآوری ماینینگ تأثیرگذار است. به همین دلیل در محاسبه برگشت سرمایه، هزینه‌های برق مصرفی ،حرف اول را می‌زند. لازم به ذکر است که اگر قیمت برق بالا باشد و این سختی استخراج به قیمت پایین بیت کوین برخورد کند، ضرر جبران ناپذیری به ماینرها موارد می سازد.

قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین  لحظه‌ به لحظه در حال نوسان است. این قیمت از عوامل بسیار مهم در سودآوری ماینینگ می‌باشد. اگر قیمت بیت کوین پایین باشد، سختی استخراجِ بالا می‌تواند سودآوری را به‌شدت کاهش دهد. بالا رفتن سختی استخراج به این معناست که برای حفظ سودآوری خود نیاز به قدرت پردازش بیشتری دارید که برای دست‌یابی به آن باید دستگاه‌های استخراج قدرتمندتری را به کار بگیرید.

بهترین مارک‌‌های دستگاه‌های استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین با کامپیوتر و استخراج بیت کوین با گوشی موبایل فقط باعث آسیب‌رسیدن به سخت‌افزارها می‌شود و هیچ عایدی دیگری ندارد. از سال ۲۰۱۴ تا به امروز بیش از صد دستگاه استخراج بیت کوین به بازار عرضه شده است که بیشتر این دستگاه‌ها امروز کارایی و سودآوری خود را از دست داده‌اند و تعداد کمی دستگاه وجود دارد که هنوز یکه تاز میدان هستند و می‌توان با آنها به جنگ مالی با ماینرهای دیگر رفت. اعتبار و محبوبیت برندها متفاوت است، که ما به 5 نمونه محبوب آنها اشاره می‌کنیم.

  1. (Bitmain)بیت مین – تولیدکننده دستگاه‌های آنت‌ماینر (Antminer)
  2. (MicroBT)میکرو بی‌تی‌ – تولیدکننده دستگاه‌های واتس‌ماینر (Whatsminer)
  3. (Cannan)کنان – تولیدکننده دستگاه‌های آوالون (Avalon)
  4. (Innosilicon) اینوسیلیکون– تولیدکننده دستگاه‌های ترمیناتور (Terminator)
  5. (Ebang)ای‌بنگ – تولیدکننده دستگاه‌های ای‌بیت (Ebit)

استخر استخراج بیت کوین

وضعیت قانونی استخراج بیت کوین در ایران

بهتر است قبل از سرمایه‌گذاری در زمینه استخراج بیت کوین اطلاعات لازم را کسب کنید. چرا که این کار بدون داشتن مجوز و اطلاع دقیق از قوانین می‌تواند چند صد میلیون تومان جریمه و هزاران مشکل قضایی به دنبال داشته باشد. استخراج قانونی بیت کوین در ایران نیاز به دریافت مجوز و پرداخت تعرفه برق صادراتی دارد.برای این کار لازم است از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت کنید. در مورد برق و تعرفه آن نیز، چالش‌های زیادی برای فعالان استخراج در ایران وجود دارد. طبق قانون جمهوری اسلامی، استخراج ارزهای دیجیتال باید با دریافت انشعاب از وزارت نیرو و تعرفه برق صادراتی انجام شود که نرخ آن هم ممکن است با تغییرات قیمت دلار نوسان داشته باشد. در صورت انجام استخراج بدون دریافت مجوزهای لازم، دولت حق ضبط دستگاه‌ها و حتی انجام اقدامات قضایی را دارد.

و در نهایت:

استخراج بیت کوین در ایران یک صنعت بوده و کاملا قانونی است. با توجه به مطالب فوق در میزان سود دهی این سرمایه گذاری نوین هم جای هیچ شکی نیست. پیام آوا پردازش با سالها تجربه در زمینه طراحی انواع سایتها از جمله طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال ، سعی در بالا بردن اطلاعات عمومی کاربران دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیت کوین و استخراج آن با تیم مجرب ما همراه باشید.

به این مقاله امتیاز دهید:
1/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری این مطلب
منبع:
منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

انواع کیف پول ارز دیجیتال انواع کیف پول ارز دیجیتال

زمان مطالعه: 9 دقیقهکیف پول ارز دیجیتال ابزار ضروری برای خرید، تجارت و فروش در دنیای بلاک‌چین است. این روزها رمز ارز دیجیتال بین مردم محبوبیت و مقبولیت زیادی ...

ارز دیجیتال تتر چیست ارز دیجیتال تتر چیست؟

زمان مطالعه: 10 دقیقهارز دیجیتال تتر در ابتدا با نام ریل کوین (realcoin) در اوایل سال 2014 (سال 1393) توسط بروک پییرس (Brock Pierce) صاحب استارتاپ ریل کوین وارد ...

لیکوئیدیتی چیست؟ جلوگیری از لیکوئید شدن ارز دیجیتال

زمان مطالعه: 5 دقیقهلیکوئید شدن چیست؟ برای جلوگیری از لیکوئید شدن در بازار ارز دیجیتال، نیاز است که با مفاهیم پایه ای این بازار آشنا باشید. از نظر زمانی ...

بیشتر بخوانیم

آماده یک سرمایه گذاری هوشمندانه روی برند خودتان هستید؟

برای مشاوره با ما مشخصات خود را وارد کنید تا تیم پیام آوا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.