021 44342032
زمان مطالعه: 11 دقیقه

 اولین ارز رمزنگاری شده بیت کوین بود. موفقیت آن، راه را برای سایر ارزهای دیجیتالی ( آلت کوین ها )  هموار کرد، که تعداد آنها در حال حاضر حدود ۵۰۰ مورد است. هر نوع ارز دیجیتال جدید سعی می کند تا استفاده از آن برای کاربر راحت تر و ارزان تر باشد. هر ارز دیجیتالی که بعد از بیت کوین ظاهر شده را آلت کوین گویند.

اصطلاح آلت کوین از مخفف کلمات بیت کوین و سکه جایگزین آمده است.

هر ارز دیجیتالی سعی می‌کند تا محبوبیت بیشتری نسبت به ارزهای قبلی کسب کند. یکی از جنبه های کلیدی ظهور تعداد زیادی آلت کوین جدید، عدم تنظیم بر ساختار متمرکز است. در حقیقت، فناوری غیر متمرکز و بلاک‌چین به شما امکان می دهد تعداد نامحدودی از ارزهای رمزنگاری شده را ایجاد کنید. البته، هیچ تضمینی وجود ندارد که همه آنها از محبوبیت یکسانی در بازار و یا در واقع بقا برخوردار شوند.

[ خرید و فروش بیت کوین و آلت کوین با طراحی سایت ارز دیجیتال میتواند بهترین گزینه برای کسب درامد باشد ]

آلت کوین چیست؟

آلت کوین (Altcoin) به ارزهایی اطلاق می‌ شود که پس از بیت کوین معرفی شده‌اند و به اصطلاح این کوین‌ها برای جایگزین شدن به جای بیت کوین ظهور یافته اند.
آلت کوین ها ویژگی‌های مشترکی با بیت کوین دارند، اما از جهاتی نیز با آن متفاوت هستند. بعنوان مثال، برخی از آلت کوین ها از روند اجماع متفاوتی برای تولید بلاک چین یا اعتبارسنجی معاملات استفاده می‌ کنند و یا با ارایه قابلیت ‌های بیشتر و جدیدتری مانند قیمت پایین، قراردادهای هوشمند و غیره خود را از بیت کوین متمایز می ‌سازند.

اولین آلتکوین، رویای بیت‌کوین را آشفت

موفقیت بزرگ بیت کوین، در تکوین سایر ارزهای دیجیتالی تاثیر‌گذار بود؛ و این امر در سال ۲۰۱۱ اتفاق افتاد، زمانی که یک ارز رمزنگاری جدید معرفی گردید.
اولین آلت کوین NMC(Namecoin) نام داشت.
اگرچه NMC بعنوان یک واحد پولی دیجیتالی به بازار معرفی شد، اما هدف اصلی توسعه دهنده‌اش این بود که نام دامنه را غیر متمرکز کند تا از سانسور جلوگیری شود. در نتیجه، ساختار Namecoin نه تنها برای استخراج ارزهای رمزنگاری شده ، بلکه همچنین برای ایجاد منابع آنلاین مختلف محافظت شده در برابر ساختارهای دولتی و سانسور استفاده می گردد.
علیرغم این واقعیت که Namecoin اساسا یک کپی از بیت کوین بود، چندین تفاوت مهم با آن دارد. از جمله:
نیاز به ثبت نام دامنه اختصاصی .bit. و یک قیمت نمادین (حدود یک سنت آمریکا) برای این کار وجود دارد و نیاز به ارایه نام منحصر بفرد برای دامنه است.
تعداد کمی از سرورهای DNS در منطقه دامنه مورد نظر را پشتیبانی می کنند. که فقط ۸ مورد از آنها در سراسر جهان وجود دارد که منجر به بارگذاری مداوم و غیرقابل دسترسی برای تعدادی از کاربران می شود. این امر باعث ایجاد معایب خاصی از جمله خروج ماینرها می گردد. اما امنیت این ارز رمزنگاری شده و موفقیت مستمر آن بسیار چشمگیر است.
از نمونه اوایه آلتکوینها می توان به لایت کوین (LTC) اشاره نمود که در اکتبر ۲۰۱۱ معرفی و بعنوان “نقره ای در مقابل طلای بیت کوین” نام گذاری شد. گرچه لایت کوین کد و عملکرد مشابهی با بیت کوین دارد اما از چند جهت اساسی با آن متفاوت است.
بعد از آنها، آلت کوین های دیگری متولد شدند. که از جمله: اتریوم، چین‌لینک (LINK) ، توکن غیرمتمرکز سوشی سواپ (SUSHI) ، پروتکل غیرمتمرکز وام‌دهی کامپوند (COMP) رقبای جدی بیت کوین محسوب می شوند.

آلت کوین چیست

ویژگی ها و مزایای آلت کوین ها

به دنبال بیت ‌کوین، آلت‌ کوین‌های بسیاری به وجود آمدند. دلیل وجود این آلت ‌کوین‌ها، کاربردها و ویژگی‌های متفاوت آنهاست. برای مثال، برخی از آلت ‌کوین ‌ها به دنبال اجرای پروژه‌های غیرمتمرکز مانند وان دهی و برخی روی ویژگی امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران تاکید دارند. در ادامه ویژگیها و مزایی آلت کوین ها را بررسی می کنیم:

آلت کوین ها با استفاده از طراحی سایت صرافی قابل مبادله و خرید و فروش هستند که پیام آوا برندی معتبر برای این موضوع میباشد.

ایجاد رقابت

سازندگان آلت‌کوین بر اساس قوانینی که بیت کوین به آنها پایبند است، فضایی را برای رقابت آلت کوین ها با بیت کوین ایجاد نموده اند.

رفع نواقض بیت کوین

آلت کوین ها بطور کلی برای رفع نواقص موجود در بیت کوین با اصول مشابه به آن طراحی شده اند؛ خواه این نقص ها سرعت باشد، خواه هزینه استخراج یا عوامل دیگر .
از زمان شروع فعالیت بیت کوین، بعضی از نقطه ضعف‌های این رمزارز محبوب توجه فعالان بازار را جلب کرد. اولین مورد، کندی سرعت استخراج کوین و تایید تراکنش‌ها برای بسیاری از کاربران مساله ساز شد و سپس ظرفیت پایین بیت کوین برای پردازش حجم معاملات در ثانیه باعث گردید که بسیاری از متخصصان به فکر یک ارز دیجیتال بهتری بیفتند که ویژگی‌های منفی بیت کوین را نداشته باشد.
آلت کوین‌ها، تراکنش‌ها را معمولا با سرعت بیشتری پردازش می‌کنند.
بیت کوین با پردازش فقط ۷ تراکنش بر ثانیه، ظرفیت تبدیل به یک رمزارز برای تراکنش‌های روزمره را ندارد. اما بسیاری از آلت کوین‌ها مانند ترون، می‌توانند تا ۲ هزار تراکنش بر ثانیه را پردازش کنند.

کارمزد پایین تراکنش ها

علاوه بر فناوری امن بلاک چین، یکی از مزایای استفاده از آلت کوین بعنوان یک روش پرداخت، کارمزدهای نسبتاا پایین تراکنش ها است که برای هر تراکنشی بصورت مجزا اعمال می گردد.
در حال حاضر با افزایش چشمگیر قیمت بیت کوین و همچنین افزایش ترافیک شبکه، پرداخت کارمزد تراکنش‌ بیت کوین عملا برای کاربران معمولی شبکه بصرفه نیست.

آلت کوین‌ها چه معایبی دارند ؟

با وجود مزایای بارز آلت کوین‌ها ، معایبی نیز وجود دارد. هر ارز رمزنگاری شده دارای کاستی های خاص خود است، اما تعدادی از اشکالات رایج وجود دارد که در ذیل بیان می کنیم:

نوسانات دوره ای هیجانی

با وجود تمرکززدایی و امنیت ارزهای رمزنگاری شده از عوامل اقتصادی خارجی ، عامل انسانی از بین نرفته است. اغلب، معامله گران و سرمایه گذاران نسبت به اخبار بازار ارزهای دیجیتال ، بیانیه های سیاسی و تصمیمات تجاری بزرگ واکنش تندی نشان می دهند. تفاوت در نقل قول ها باعث ایجاد تغییرات ناچیز در صنعت بلاک چین می شود. این امر معمولا تاثیر کمی بر نرخ بیت کوین و آلت کوین های برتر دارد ، اما می تواند نرخ ارزهای جدیدتر را تحت الشعاع قرار دهد و حتی گاهی اوقات بطور قابل توجهی به آنها صدمه زده و باعث فروپاشی آنها می گردد.

خطر از دست رفتن سرمایه و اعتماد به نفس

نرخ آلت کوین های در حال رشد به علاقه سرمایه گذاران بستگی دارد. اما این وضعیت ناپایدار است و خطای کوچکی برای بیم سرمایه گذاران وجود دارد و یک آلت کوین بسیار امیدوارکننده ممکن است ارزش خود را تا حد زیادی از دست بدهد یا حتی از بین برود.
معاملات با هر ارز رمزنگاری شده برگشت ناپذیر است. ارزهای رمزنگاری شده ناشناس بودن را برای کاربر ارایه می دهند ، فقط باید رمز عبور کیف پول را برای شروع معامله ارزهای رمزنگاری شده تهیه کنید. اما گذرواژه های شبکه را می توان سرقت کرد ، کیف پول ها را هک کرد. بنابراین ، کلاهبردار به راحتی وجوه را سرقت می کند. در اینصورت ، جلوگیری از از دست دادن منابع مالی غیرممکن خواهد بود. حتی اگر کلید خصوصی به سادگی اشتباه باشد ، پول برای همیشه مسدود می شود.
این خطر در بیشتر ارزهای رمزنگاری شده معمول است. با توجه به موقعیت مبهم نسبت به ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف ، همیشه خطر ممنوعیت استخراج یا مالکیت ارزهای رمزنگاری وجود دارد.

دارای ارزش ناپایداراز آنجایی که آلت کوین ها برای سرمایه گذاری به نسبت انتخابی سخت هستند، ارزش آنها می تواند به سرعت دستخوش تغییر شود.

بهترین alt coin هامزایا معایب

آلتکوین ‌ها به راحتی نقد می‌شوند. کسانی که اطلاعات کافی در مورد آلتکوین ها ندارند ممکن است به راحتی سرمایه خود را از دست دهند.
مناسب برای انجام تمام تراکنش‌های بین‌المللی هستند. به دلیل غیرمتمرکز بودن فضای مناسبی برای فعالیت کلاهبرداران فراهم می‌کند.
آلتکوین‌ها را نمی‌توان مسدود کرد زیرا در اختیار هیچ سازمان دولتی یا کشوری قرار ندارند. اگر کلید خصوصی (Private Key) کیف پول شما گم شود آنگاه دارایی شما برای همیشه از دسترس خارج می‌ گردد.
امنیت بسیار بالایی دارند. تراکنش‌های آن غیرقابل برگشت‌پذیر است..
استفاده از شبکه بلاک چین کارایی آنها را بالا برده است. با وجود آنکه امنیت کوین‌های جایگزین بالا است؛ اما به راحتی می‌توانند در معرض حملات سایبری قرار بگیرند.
جدول خلاصه مزایا و مغایب آلت کوین ها

انواع آلت کوین ها؟

با توجه به تعداد زیادی ارزهای رمزنگاری شده موجود ، براحتی می توانید در انتخاب ترجیحی خود، دچار اشتباه شوید. لیست های برتر ارزهای رمزنگاری شده که به راحتی در شبکه یافت می شوند می تواند تا حدی به شما کمک کند. این فهرست ها بطور مرتب به روز می شود و اصل تدوین آنها ممکن است سوالاتی را ایجاد نماید.
با تکامل و پیشرفت بیشتر آلت کوین ها انواع مختلفی معرفی شدند که هر یک ویژگی های جدیدی ارایه می دهند. در ادامه به بررسی کلیات آنها می پردازیم:

ارز دیجیتال باثبات

ارز دیجیتال با‌ثبات یا استیبل کوین (Stablecoin) با کاهش نوسانات به دنبال بهبود بیت‌کوین است. این امر در عمل با تلفیق ارزش این کوین ها به ارزهای موجود حاصل می شود. گزینه های محبوب برای پشتیبانی از آلت کوین دلار آمریکا، یورو و طلا است. تتر (Tether) سرشناس‌ترین استیبل‌کوین شناخته شده تاکنون است.

 آلت کوین های مبتنی بر ماینینگ

بدست آوردن کوین در آلت کوین های مبتنی بر ماینینگ (Mining-Based Altcoins) فرآیندی استخراجی دارد، به این معنا که برای بدست آوردن کوین های جدید ماینرها می بایست مشکلات چالش برانگیز باز کردن قفل بلوک ها را حل نمایند. شباهت این دسته از آلت کوین ها به بیت کوین بیش از سایر آلت کوین هاست. در اوایل سال ۲۰۲۰ انواعی از بهترین آلت کوین ها در این گروه قرار گرفتند که از میان آنها از اتریوم (Ethereum) بعنوان بهترین آلت کوین شناخته شده مبتنی بر ماینینگ در فوریه ۲۰۲۰ نام برده شد.
اتریوم بعنوان “ملکه ارزهای دیجیتال” شناخته شده و بر روی قابلیت غیرمتمرکز بودن تاکید دارد و سازو کاری دارد که می نواند قراردادهای هوشمند و دیگر برنامه‌های غیرمتمرکز، بدون هیچ خرابی، کلاهبرداری، تقلب یا دخالت شخص ثالث، طراحی و اجرا شوند.

 توکن های ابزاری

توکن های ابزاری (Utility tokens) خدمات رسانی را بهبود می بخشند و گاهی بعنوان بخشی از ICO به فروش می رسند. این اصطلاح مخفف عبارت
Offering Initial Coin به معنای “عرضه اولیه کوین” است که کاربران در صورت خرید آن به شبکه بلاک چین متصل می گردند.
فایل کوین (Filecoin) نمونه بارزی از یک توکن ابزاری است که در ICO ارایه می شود. فایل کوین ها به نحوی طراحی شده اند که در فضای ذخیره سازی غیرمتمرکز فایل، قابل تعویض باشند.

توکن های اوراق بهادار

توکن های اوراق بهادار (Security tokens) از آلت کوین های متصل به یک کسب و کار محسوب می گردند که بطور معمول در آفرهای اولیه کوین ارایه می شوند. توکن های اوراق بهادار به سهام های سنتی شباهت دارند و اغلب نوعی سود سهام مانند پرداخت یا مالکیت در مشاغل را نوید می دهند.

آلتکوین های محبوب در بازار

علاوه بر آلت کوینهای مذکور در فوق دیگر نوع ارزهای دیجیتالی که در بازار از محبوبیت برخوردارند می توان موارد ذیل را ذکر نمود:

• ریپل (XRP)

فعالیت رمزاری شرکت ریپل از سال ۲۰۱۱ آغاز و در سال ۲۰۱۳ تکمیل شد. این در حالی است که سابقه کاری اصلی شرکت ریپل به سال ۲۰۰۴ برمی‌گردد. این آلت‌ کوین پس از فراز و نشیب‌های بسیار، امروز یکی دیگر از رمزارزهای محبوب و پایه برای ترید و سرمایه ‌گذاری به حساب می‌آید.

• بایننس کوین (BNB)

در سال ۲۰۱۷ توسط صرافی ارز دیجیتال بایننس به بازار کریپتوکارنسی معرفی شد. قیمت بایننس کوین در حال حاضر ۳۳۵ دلار و ارزش بازار این رمزارز به ۵۱ میلیون دلار رسیده است. بایننس کوین بلاکچین اختصاصی BEP2 را دارد. در کل ۲۰۰ میلیون بایننس‌کوین وجود دارد که ۱۰۰ میلیون از آن از طریق عرضه اولین کوین بین کاربران تقسیم شده است.

• تتر (USDT)

تتر، یک استیبل کوین است. قیمت هر تتر معادل یک دلار آمریکا است. تتر بین کاربران بعنوان ارزی برای حفظ ارزش سرمایه هنگام تنش‌های بازار شناخته می ‌شود. ارزش بازار تتر به ۳۴ میلیون دلار رسیده و خرید و فروش تتر در والکس امکانپذیر است.

• کاردانو (ADA)

کاردانو در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و هدف آن، ایجاد بستری مناسب و آسان برای مبادله رمزارزها است. کارانو یک ارز دیجیتالی نسل سوم به حساب می‌آید. رمزارزهای نسل سوم، برخلاف سایر رمزارزهای اصلی مانند بیت ‌کوین و اتریوم، امکان توسعه و گسترش بیشتری در سطح کلان دارند. بنابراین این آلت ‌کوین در جهان، مهم و مطرح شده است.
کاردانو یک پلتفرم بلاکچین با الگوریتم تجمیع سهام می باشد که تلاش می‌کند علاوه بر ارایه خدمات مالی، به کاربران اجازه بدهد که در دنیای اطرافشان تغییرات مثبتی ایجاد نمایند. هدف این پروژه توزیع مجدد قدرت از اختیار سازمان‌ های دولتی و غیر پاسخگو به دست کاربران و افراد است.
روش عملکرد کاردانو اینست که مطمئن شود کسانی که در بلاکچین کاردانو فعال هستند و رمزارز دارند، حق رای درباره هر نوع تغییر در بلاکچین را داشته باشند. ارزش بازار این رمزارز برابر با ۳۲ میلیون دلار است.

• پولکادات (DOT)

پولکادات یک پروتکل چند زنجیره‌ای متن باز است که در در آن می‌توان هر نوع اطلاعات یا دارایی را انتقال داد. پولکادات منحصر به یک دارایی مانند رمزارز نیست و به کمک آن می‌توان طیف وسیعی از مبادلات بلاکچینی را عملی کرد.
رمزارز بومی این پروتکل، دات یا همان پولکادات است. پولکادات با داشتن ویژگی‌هایی مانند امکان معاملات بین بلاکچینی و سرعت پردازش تراکنش بسیار بالا، به سرعت در بین کاربران محبوب شده است. در حال حاضر قیمت هر ارز دات در بازار ۳۳ دلار و ارزش بازار آن ۳۰ میلیون دلار است.

به این مقاله امتیاز دهید:
4.5/5 - (6 امتیاز)
اشتراک گذاری این مطلب
منبع:
منبع:

نظر در مورد “آلت کوین چیست؟ و معرفی انواع آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

انواع کیف پول ارز دیجیتال انواع کیف پول ارز دیجیتال

زمان مطالعه: 9 دقیقهکیف پول ارز دیجیتال ابزار ضروری برای خرید، تجارت و فروش در دنیای بلاک‌چین است. این روزها رمز ارز دیجیتال بین مردم محبوبیت و مقبولیت زیادی ...

ارز دیجیتال تتر چیست ارز دیجیتال تتر چیست؟

زمان مطالعه: 10 دقیقهارز دیجیتال تتر در ابتدا با نام ریل کوین (realcoin) در اوایل سال 2014 (سال 1393) توسط بروک پییرس (Brock Pierce) صاحب استارتاپ ریل کوین وارد ...

لیکوئیدیتی چیست؟ جلوگیری از لیکوئید شدن ارز دیجیتال

زمان مطالعه: 5 دقیقهلیکوئید شدن چیست؟ برای جلوگیری از لیکوئید شدن در بازار ارز دیجیتال، نیاز است که با مفاهیم پایه ای این بازار آشنا باشید. از نظر زمانی ...

بیشتر بخوانیم

آماده یک سرمایه گذاری هوشمندانه روی برند خودتان هستید؟

برای مشاوره با ما مشخصات خود را وارد کنید تا تیم پیام آوا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.