021 44342032
پی اچ پی یا پایتون
زمان مطالعه: 8 دقیقه

پایتون و پی اچ پی یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی سطح بالا برای طراحی سایت هستند هستند. پی اچ پی به طور سنتی به عنوان زبان برنامه نویسی سرور مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که پایتون برای پویایی، دسترسی و سادگی آن ارزش دارد. با وجود تقریبا یکسان بودن میان توسعه دهندگان، این دو زبان دارای ویژگی ها و تفاوت های بسیاری هستند. شیوع گسترده و استفاده از این زبان ها منجر به این می شود که کدام یک از آنها بهتر و راحت تر است؟ به منظور پاسخ کامل به این سوال، لازم است به دقت ویژگی ها، قابلیت ها، و دامنه پایتون و پی اچ پی در توسعه نرم افزار بررسی کرد. همچنین مهم است که تفاوت های اصلی و ارتباط آنها را درک کنیم. انتخاب بهترین زبان برای توسعه سمت سرور بین PHP و Python بر اساس ویژگی های محصول، احتمالا غیر ممکن است. در این مقاله، ما تلاش می کنیم حداقل به تشریح شباهت ها و تفاوت های بین این دو زبان بپردازیم. برای آگاهی از انتخاب پایتون در مقابل پی اچ پی برای پروژه خود، ارزش دیدن نسلهای این زبان ها و اهداف ایجاد شده توسط آنها را برای اولین بار دنبال می کند.

 

پی اچ پی یا پایتون

زبان PHP

شروع توسعه این ابزار برنامه نویسی می تواند به ۱۹۹۴ که Rasmus Lerdorf ایجاد تعدادی از اجزای و برنامه های افزودنی که توانایی گسترش محبوب ترین از زبان C را به حساب آورد. ابتدا اجزاء به منظور تسهیل مدیریت طراحی سایت صرافی Rasmus ایجاد شد. با این حال، دیگر توسعه دهندگان به سرعت از ویژگی های جدید این اجزای سازنده قدردانی می کنند و شروع به فعالیت آنها را به طور فعال انجام می دهند. به عنوان یک نتیجه از استفاده مداوم و گسترش PHP، ظهور و رشد جامعه، زبان جدید تبدیل شده است نه تنها محبوب: بیش از ۸۰٪ از وب سایت های مدرن بر اساس آن است. پی اچ پی دائما تکامل یافته و تکمیل شده توسط تیم توسعه و اعضای یک جامعه بزرگ کاربر با هم. ما می توانیم با خیال راحت بگوییم که پی اچ پی در حال حاضر در اوج است و هنوز در مورد کاهش محبوبیت آن هنوز خیلی زود است.

زبان Python

پنج سال مسن تر از رقیبش، پایتون توسط گیدو ون راسوم در سال ۱۹۸۹ به عنوان جایگزینی زبان ABC توسعه یافت. محبوبیت پایتون در میان توسعه دهندگان پایتون در سال ۲۰۰۰ پس از انتشار پایتون ۲٫۰، یکی از ویژگی های اصلی پشتیبانی کامل یونیکد بود. Python بر خلاف پی اچ پی، پایتون از ابتدا به عنوان یک پشته کامل زبان برنامه نویسی، غیر مرتبط با توسعه وب. به همین دلیل آن را در وب بسیار محبوب نیست – امروز کمتر از ۱٪ وب سایت ها ایجاد شده و مدیریت شده با استفاده از پایتون.

 

پایتون و پی اچ پی: چه چیزی بین آنها مشترک است؟

در نگاه اول، ممکن است به نظر ناسازگاری در مقایسه با دو زبان که در ابتدا برای اهداف مختلف ایجاد شده است. با این حال، ظاهرا متفاوت است، پی اچ پی و پایتون تعدادی از ویژگی های مشترک است که آنها را محبوب:

  • هر دو زبان به راحتی می توانند یاد بگیرند (در مقایسه با C، Perl و دیگران)؛
  • هر دو زبان با اسناد گسترده و دقیق همراه هستند؛
  • هر دو زبان منبع باز هستند و می توانند توسط کاربران به روز شوند و پیشرفت کنند با هدف بهبود؛
  • جوامع توسعه دهنده گسترده و دوستانه روند یادگیری و کار با PHP و Python را تسهیل می کنند؛
  • قابلیت حمل و انعطاف پذیری: هر دو زبان دارای IDE برای همه سیستم عامل های اصلی هستند.

 

و تفاوت های اصلی چیست؟

به طور طبیعی، هنگام انتخاب یک زبان برای توسعه، ویژگی های برجسته آن اولین چیزی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

منطق توسعه

اولین و مهمترین تفاوت بین پی اچ پی و پایتون، جهت گیری آنها است. پایتون جنبه گرا است (ویژگی های برنامه را جدا می کند و برنامه را به ماژول های جداگانه تقسیم می کند)، در حالی که پی اچ پی شی گرا است (ماژول های کد را که حاوی توابع خاصی هستند و داده ها را به اشیاء می بندند).

بنابراین با پایتون ، توسعه دهنده ماژول های کارکردی جداگانه را ایجاد می کند و سپس اتصالات بین آنها را بر اساس “if-then” ثبت می کند. این نتیجه الگوریتمی است که این یا آن بلوک برنامه را بر اساس عملیات کاربر اجرا می کند.

کار با پی اچ پی به معنای ایجاد یک شیء کد یکپارچه است که خاصیت خاصی دارد و بر اساس ورودی کاربر، اقدامات خاصی را اجرا می کند.

 

نحو

نحو زبان از قواعد اساسی “دستوری” تشکیل شده است. تفاوت اصلی بین زبان های مختلف، سخن گفتن و یا برنامه نویسی، در نحو قرار می گیرد و فرآیند یادگیری زبان بیشترین مطالعه گرامری آن است.

نحو زبان PHP تقریبا همانند نحو C (به دلیل ریشه های آن). هنگام نوشتن کد با استفاده از این زبان، براکت فرفری، شخصیت های اضافی و اپراتورها و سایر عناصر C مورد استفاده قرار می گیرد. یک لحظه خوب در کار با PHP بی توجهی به فضاهای سفید در طول تدوین است که کاربردهای اضافی را به ارمغان می آورد و توانایی ساختن کد را به اجزای ساده منطقی می دهد. یک ویژگی ناخوشایند از پی اچ پی ناسازگاری قراردادهای فضای نام است، به همین دلیل است که بسیاری از توسعه دهندگان آن را به عنوان یک زبان برنامه نویسی کامل درک نمی کنند. با این حال، این ویژگی عمدتا به دلیل این واقعیت است که زبان ابتدا برای مدیریت وبسایت طراحی شده است.

نحو پایتون، برعکس، براساس تفکیک کد با فضاها و زبانه ها است که به طور قابل توجهي سرعت فرآيند كدگذاري را افزايش مي دهد، اما احتمال خطاهاي بي دقت را افزايش مي دهد. با توجه به پایتون، سادگی دستورات نیز قابل توجه است. در واقع، اکثر دستورات در این زبان شبیه به کلمات مرتبط در زبان طبیعی است، که باعث می شود یادگیری بسیار آسان تر است.

لیست اختلافات ثانویه PHP و پایتون به شرح زیر است:

  • Python یک زبان برنامه نویسی انعطاف پذیرتر است، در حالیکه PHP به شدت تنظیم می شود؛
  • Python از بسته های ویژه برای بارگذاری کتابخانه های اضافی استفاده می کند، در حالی که PHP نیاز به بارگیری آنها را بصورت دستی؛
  • بر خلاف PHP، ابزارها، برنامه های نوشته شده در پایتون در میان امن ترین در نظر گرفته می شوند؛ اگرچه پایتون از یک رابط کاربری گرافیکی پشتیبانی می کند و می تواند در توسعه وب مورد استفاده قرار گیرد، PHP در ابتدا برای پشتیبانی از برنامه های وب ایجاد شده است.

 

پی اچ پی در مقابل پایتون: چه چیزی را انتخاب کنید؟

سالها بحث در مورد اینکه کدام زبان بیشتر کاربر پسند است و بیشتر قابل اجرا برای انجام وظایف مختلف است: PHP یا Python؟ علیرغم اختلافات زیادی میان این ابزارها که متشکل از نحو متفاوت، حوزه های مختلف کاربرد و منطق است، این زبانها، البته، دارای تعدادی ویژگی مشترک هستند.

آنها راحت هستند، آسان برای یادگیری و استفاده هستند، بسیاری از کتابخانه های مفید، جوامع وسیع و اسناد دقیق دارند.

با این حال، برای انتخاب بهتر از دو، این همه در نهایت به هدف توسعه می آیند. همانطور که در ایجاد پی اچ پی و پایتون، قبل از شروع به یادگیری زبان و توسعه محصول خود، مهم است که سوال بپرسید «دقیقا چه چیزی می خواهم در انتها داشته باشم؟» برای ایجاد سایت های کار ساده و برنامه های کاربردی وب ، به عنوان تجربه توسعه دهندگان در سراسر جهان و آمار دوباره تایید، PHP بهترین راه حل است. با این حال، پایتون ابزار مطلوب و مناسب برای توسعه محصولات پیچیده انعطاف پذیر خواهد بود.

هنگامی که به انتخاب PHP یا پایتون برای توسعه تلفن همراه می آید، توجه داشته باشید که پایتون محدود به قابلیت های توسعه وب نیست ، که باعث می شود آن را همه کاره تر از PHP است. تمام پلتفرم های عمده موبایل (iOS، Android، Windows Mobile) دارای نوعی پورت یا چارچوب Python هستند که به کمک پایتون امکان توسعه برنامه های بومی و وب را می دهد. با تشکر از مقررات و منطق آن، پی اچ پی دقیقا برای توسعه وب مناسب است. اگر چه راه هایی برای ساخت برنامه های کاربردی وب همراه بر روی پشت صحنه سرور وجود دارد، اما نسبت به پایتون بسیار سخت تر است. به ذکر است که ساده ترین راه – استفاده از راه حل های شرکت Zend، تجاری است، گرچه بسیار ارزان نیست.

 

نتیجه

به طور کلی، انتخاب پی اچ پی و پایتون در انتخاب بین سختی و انعطاف پذیری، تولد و تنوع است. ما حتی می توانیم بیشتر و مقایسه پی اچ پی و پایتون در مقابل جاوا. با این حال، انتخاب نهایی همیشه به توسعه دهنده حتی در طراحی سایت متعلق است و به کار اختصاص داده شده بستگی دارد. ما امیدواریم که این مقاله به خوانندگان ما کمک کند تا خواسته های اصلی دو زبان محبوب را بهتر درک کنند و روند پیچیده انتخاب میان آنها را تسهیل نماید.

این داستان توسط Max Hornostaiev از Erminesoft ارائه شده است و آیا نظرات و یا عقاید Unwork را تشکیل نمی دهد. پیدا کردن چگونگی نوشتن مطالب برای Upwork و ارتقاء محتوای خود.

سخن پایانی

اگر تمایل دارید برای شرکت خود اقدام به طراحی سایت  کنید پیشنهاد می کنم ابتدا مقالات مربوط به تفاوت   طراحی سایت فروشگاهی  و  طراحی سایت شرکتی را مطالعه کنید. همچنین صفحه خدمات طراحی سایت پیام آوا را برای این کار نگاه کنید. شرکت پیام آوا بهترین و با کیفیت ترین خدمات طراحی سایت را در قالب طراحی سایت ارزان و مقرون به صرفه به شما ارائه می کند.

سئو سایت برای موتورهای جست و جو و همچنین  تبلیغات گوگل  از جمله مهمترین روش ها برای بیشتر دیده شدن سایت شما به حساب می آید. شرکت پیام آوا خدمات طراحی سایت تهران و سئو را با مناسب ترین قیمت به شما ارائه می دهد. بازاریابی و تبلیغات به رکن اساسی جامعه امروز ما تبدیل شده است.

 

به این مقاله امتیاز دهید:
5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک گذاری این مطلب
منبع:
منبع:

5 نظر در مورد “پی اچ پی یا پایتون: بهترین زبان برای توسعه سمت سرور

  1. برای بازار کار ایران فقط پی اچ پی متاسفانه تو ایران هنوز پایتون هیچ جایگاهی نداره

  2. به نظر من اگه میخواین یه سایت ساده و راحت برای خودتون پیاده کنید=PHP
    اگه به کار جمعی و پروژه های بزرگ علاقه دارید باید با رفیق من یعنی پایتون آشنا شید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

چت بات چت بات چیست؟ + مزایا و معایب و کاربردها

زمان مطالعه: 5 دقیقهاحتمالا ایده چت بات شما را وسوسه کرده است و قصد دارید درباره آن، اطلاعاتی کسب کنید. لازم است که درباره مزایا و معایب چت بات ...

بیشتر بخوانیم
هاست در ایران 10 هاست برتر ایرانی در سال 1401

زمان مطالعه: 5 دقیقهخدمات میزبانی وب یکی از موارد ضروری برای راه اندازی هر وب سایت است. گزینه های زیادی در بین شرکت های هاست ایرانی وجود دارد. شما ...

بیشتر بخوانیم
راهنمای انتخاب بهترین هاست راهنمای خرید بهترین هاست در سال 2022

زمان مطالعه: 6 دقیقهبرای خرید بهترین هاست لازم است که به یکسری موارد توجه ویژه ای شود. اگر قصد راه اندازی یک وب سایت دارید، باید بدانید که انتخاب ...

بیشتر بخوانیم

آماده یک سرمایه گذاری هوشمندانه روی برند خودتان هستید؟

برای مشاوره با ما مشخصات خود را وارد کنید تا تیم پیام آوا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.