021 44342032
اهمیت طول محتوا
زمان مطالعه: 6 دقیقه

طول محتوا در سئو سایت یکی از فاکتورهای تاثیر گذار برای بهبود سئو سایت شماست. اینکه متن شما کوتاه نباشد و د رعین حال بیش از اندازه هم پر حرفی نکرده باشید باعث می شود که تعامل مخاطبان با وبسایت شما بیشتر شود.به طور کلی تولید محتوا برای سئو یک سایت شاید مهمترین قسمت سئو برای بهبود رتبه یک سایت در گوگل و دیگر موتورهای جست و جو به حساب آید. اما شاید این سوال در حین تولید یک محتوای متنی برای شما هم بوجود آمده باشد که طول یک محتوای با کیفیت چند کلمه است؟ آیا یک محتوای کوتاه بهتر و مناسب تر است برای سئو یا یک محتوای بلند؟ ما در این مقاله سعی می کنیم بر اساس تجربیات گذشته و امروز سئو حرفه ای سایت به این سوال پاسخ دهیم.

اهمیت طول محتوا در سئو سایت

همانطور که در بالا اشاره کردم مهمترین و حساس ترین کاری که یک سئو کار برای بهبود رتبه سایت انجام می دهد تولید محتوای با کیفیت است. جمله معروفی بین متخصصین سئو سایت در دنیا رواج دارد با این مضمون: تولید محتوا پادشاه است! اهمیت تولید محتوا در سالهای گذشته به این دلیل افزایش یافته است که الگوریتم های گوگل به شدت در حال پیشرفت و هوشمند شدن هستند و در نتیجه تکنیک های تکرار یک کلمه کلیدی و دیگر تکنیک های کلاه سیاه در سئو به مانند گذشته نمی تواند برای شما راهگشا باشد. اما طول محتوا در سئو سایت چگونه تعیین می شود؟  آیا طول محتوا در نگاه گوگل مهم است؟ قطعا بله. یک مطلب بلند ۲۰۰۰ لغتی که در آن ارجاعات مختلفی به وبسایت های معتبر دیگر داده می شود و همزمان در نگاه دیگران نیز مطلب منحصر به فردی به حساب می آید قطعا بهتر و کامل تر از یک مطلب کوتاه ۵۰۰ لغتی هست که تنها به شکلی سطحی و گذرا به موضوعی خاص اشاره کرده است.

امروز الگوریتم های گوگل به شکلی کاملا دقیق بازخوردها و رفتارهای کاربران اینترنت در تعامل با وبسایت ها را مورد ارزیابی قرار می دهند و در نتیجه وقتی کاربران مدت زمان بیشتری را در یک صفحه میگذرانند گوگل نیز این موضوع را یک امتیاز مثبت در نظر گرفته و رتبه آن صفحه را بهبود می بخشد تا بیشتر دیده شود. این کاملا بدیهی است که خود به خود مطالب طولانی تر شانس بیشتری دارند که مخاطب و کاربران اینترنت را با خود درگیر کنند. موضوع مهم دیگر این است که الگوریتم های گوگل بر اساس متن آنالیزهای خود را انجام می دهند و در نتیجه محتواهای طولانی خود به خود و به صورت مکانیکی در نگاه این الگوریتم ها رتبه های بهتری می تواند کسب کند. بنابراین طول محتوا در سئو سایت می تواند یک گام شما را به موفقیت نزدیک کند یا شما را به کل از قافله رقابت عقب بیندازد.

طول محتوا در سئو

طول متن مهمتر است یا کیفیت محتوا؟

اگر مدت کوتاهی است که به موضوع سئو سایت علاقه مند شده اید حتما با عبارت بانس ریت و یا نرخ پرش آشنا شده اید. نرخ پرش یک صفحه به این موضوع بستگی دارد که محتوا، ظاهر و نوع تعامل وبسایت شما با کاربران اینترنت چگونه باشد. اگر گوگل ۱۰۰ بار وبسایت شما را در معرض نمایش عمومی قرار بدهد و در نتیجه این نمایش ۵۰ کاربر وارد وبسایت شما شوند اما به محض ورود به وبسایت شما منصرف شده و از آن خارج شوند یک اتفاق فاجعه بار برای وبسایت شما به حساب می آید و البته نتیجه منطقی که گوگل می گیرد این است که در انتخاب وبسایت شما برای نمایش به کاربران اشتباه کرده و رفته رفته رتبه وبسایت شما نزول می کند.

خب حالا بایید با تمرکز بر مفهوم نرخ پرش این موضوع را بررسی کنیم که محتوای مناسب باید چه ویژگی هایی داشته باشد که ما را دچار نرخ پرش بالا نکند. برای کاهش نرخ پرش موضوعات مهم فنی ، گرافیکی و ترفند های مختلف دیجیتال مارکتینگ هم موثر است اما خود محتوای متنی شما نیز تاثیر بسزایی برای جذب مخاطب و کاهش نرخ پرش صفحه وبسایت شما دارد.

قبل از هر چیز یک طراحی کاربر پسند و زیبا برای وبسایت خود در نظر بگیرید، سرعت بارگذاری سایتتان را افزایش دهید و از جذابیت های بصری عکس و فیلم برای جلب نظر مخاطب نیز در وبسایتتان بهره بگیرید. استفاده از تکنیک های تعاملی مانند کامنت گذاری و لایک و .. نیز می تواند مخاطب را با صفحه وبسایت شما درگیر کند. بعد از آنکه این اقدامات را انجام دادید متنی که برای مخاطب آماده کردید را کاملا سئو شده، غنی و کاربردی مورد نگارش مجدد قرار دهید.

به مخاطب خود احترام بگذارید و این را در نظر بگیرید که قرار نیست به شعور کسانی که به وبسایت شما مراجعه کرده اند توهین کنید و با یک مطلب نا مناسب وقت آنها را تلف کنید. در یک کلام یک متن کاربردی، مفید و با اثر بخشی بالا تولید کنید و از این طریق مطمئن شوید که مخاطب مدت زمان زیادی را در وبسایت شما خواهد گذراند تا مطلب شما را مطالعه کند. طول محتوا در سئو سایت شما از منظر دیگر می تواند زیبایی بصری را به وبسایت شما اضافه کند. یک متن با حجم منطقی و متعادل می تواند در قاب مانیتور نیز به شکل بهتری درک شود.

تاثیر محتوای طولانی بر کسب بک لینک های با کیفیت

سایت های مرجع سئو مانند MOZ مقالات و محتواهای مختلف وبسایت ها در حوزه های مختلف را مورد بررسی قرار داده اند و در خصوص طول محتوای تولید شده به نتایج جالبی رسیده اند. بر اساس آمار این وبسایت ها بهترین رتبه ها به مطالبی با طول ۱۸۰۰ تا ۲۵۰۰ لغت اختصاص دارد. نکته اول در خصوص این اعداد این است که مطالبی که بیش از اندازه بلند هم باشند نیز از نظر سئو خیلی مناسب نیستند. پس سعی کنید بیش از اندازه برای مخاطبان خود روده درازی نکنید!!!

نکته دوم این است که این اعداد به صورت میانگین بیان شده است و در نتیجه ممکن است در بسیاری از لغات و عباراتی که میزان رقابت در آنها کم هست شما با یک متن ۱۰۰۰ لغتی نیز رتبه یک گوگل را به خود اختصاص دهید.

سومین موضوع تاثیر طول محتوا بر بک لینک گرفتن از دیگر سایت هاست. وقتی شما یک مطلب جامع و کاربردی در یک زمینه خاص تولید می کنید در شبکه های اجتماعی و دیگر مطالبی که در اینترنت منتشر می شود به عنوان یک مطلب مفید در نظر گرفته می شود که ارجاعات و بک لینک های آن مقالات را به سمت خود جذب می کند. بنابراین با تولید یک محتوای بلند در حد ۲۰۰۰ لغت شانس شما برای دریافت بک لینک های بیشتر از دیگر وبسایت ها نیز افزایش پیدا می کند.

نکته پایانی

سئو یک سایت هر روز پیچیده تر می شود و رقابت برای کسب رتبه های برتر گوگل به کاری عبث اما پر سود برای کمپانی ها تبدیل شده است. از یک طرف الگوریتم های گوگل بسیار هوشمند شده اند و از طرف دیگر کمپانی های مختلف افراد متخصص را برای کسب رتبه بهتر استخدام می کنند و از این جهت رقابت افزایش می یابد. به جز تاکید بسیار بر تولید محتوا یادتان باشد که فاکتورهای بسیار زیادی در کسب نتیجه نهایی مناسب سئو یک سایت تاثیر گذار است. از شروع طراحی سایت شما باید اصول سئو را در طراحی، قرار گرفتن منوها، زیباییهای گرافیکی و .. رعایت کنید تا در ادامه به موضوعات کدنویسی و سرعت سایت و در انتها به تولید محتوا بک لینک سازی رجوع کنید. بنابراین چه اقدام به طراحی سایت شرکتی می کنید یا طراحی سایت فروشگاهی را در دستور کار شرکت خود قرار داده اید یادتان باشد که از شرکت مورد نظر که پروژه طراحی سایت را برای شما انجام می دهد بخواهید که طراحی سایت را بر اساس اصول سئو انجام دهند.

به این مقاله امتیاز دهید:
5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری این مطلب
منبع:
منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عوامل تاثیرگذار بر قیمت سئو عوامل تاثیرگذار بر هزینه سئو

زمان مطالعه: 11 دقیقهشما عوامل تاثیرگذار بر هزینه سئو را باید با تمام جزئیات آن بشناسید تا بتوانید تصمیم درستی برای انتخاب پکیج مناسب بگیرید. داشتن وب‌سایت با رتبه ...

بیشتر بخوانیم
سئوی وب اپلیکیشن سئوی سایت‌های وب اپلیکیشن

زمان مطالعه: 13 دقیقهسئو (SEO) برای سایت‌ها و وب‌اپلیکیشن‌ها بسیار حیاتی است. شما بهترین وب‌اپلیکیشن‌ها را طراحی کنید، ولی اگر روی سئو کار نکنید، پروژه‌تان محکوم به شکست خواهد ...

بیشتر بخوانیم
اصول سئو در مقاله نویسی اصول سئو در نویسندگی

زمان مطالعه: 17 دقیقهاصول سئو در نویسندگی (SEO Copywriting) یک روش بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجوست که هدف آن جذب مخاطبان هدف و بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در نتایج است. ...

بیشتر بخوانیم

آماده یک سرمایه گذاری هوشمندانه روی برند خودتان هستید؟

برای مشاوره با ما مشخصات خود را وارد کنید تا تیم پیام آوا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.