021 44342032
سئو جاوا اسکریپت
زمان مطالعه: 9 دقیقه

تاثیر جاوا اسکریپت روی سئو از جمله موضوعاتی است که همیشه توسعه‌دهندگان و کارشناسان سئو در مورد آن اختلاف نظر داشتند. متخصصان سئو، جاوا اسکریپت را مثل غول خطرناکی می‌دانند. آنها معتقدند اگر کدهای جاوا اسکریپت را روی سایت خود پیاده کنید، باید فاتحۀ آن سایت را بخوانید! اما توسعه‌دهندگان بر این باورند که کدهای جاوا اسکریپت فرشته‌اند! و سایت شما بدون استفاده از کدهای جاوا اسکریپت، خسته‌کننده خواهد بود.

این اختلاف نظر تا زمانی ادامه داشت که گوگل رسما اعلام کرد کدهای جاوا را نیز بررسی خواهد کرد. بدین صورت که اگر ربات‌های گوگل در سایت شما خزش (crawl) کنند و رد پایی از کدهای جاوا اسکریپت را ببینند، برای سایت، امتیاز مثبتی در نظر گرفته می‌شود. سایت‌هایی مثل توئیتر، اینستاگرام، یوتیوب و نتفیلکس هم از جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند. احتمالا با خودتان می‌گویید. خُب حالا چه کار کنیم؟ استفاده کنیم یا نه؟ عجله نکنید.

این که کدهای جاوا اسکریپت را به هر نحوی در سایت خود استفاده کنید، روش درستی نیست. زیرا تاثیر جاوا اسکریپت روی سئو سایت بسیار مساله مهمی است و باید با دقت و حساسیت بالایی از آن استفاده کنید. بله! مراقب باشید که سایت خود را در پرتگاه پنالتی‌های گوگل قرار ندهید.

در این مقاله سعی کرده‌ایم تا شما را با تمام پیچ و خم‌های جاوا اسکریپت و سئو آشنا کنیم تا با گوگل رابطۀ مسالمت‌آمیزی برقرار کنید.

جاوا اسکریپت چیست؟

وقتی کاربری وارد سایت شما می‌شود، اولین حسِ او باعث می‌شود که تصمیمِ ماندن در سایت شما را بگیرد یا با بستن آن و یک کلیک، خداحافظی کند! برای این که نرخ خداحافظی کاربر را کم کنیم، از جاوا اسکریپت استفاده می‌کنیم. جاوا اسکریپت (JS) یک زبان برنامه‌نویسی رایج است که برای ایجاد تعامل بیشتر کاربر با سایت از آن استفاده می‌شود.

استفاده از جاوا اسکریپت در کنار HTML و CSS می‌تواند جلوۀ زیبا و پویاتری را به سایت شما اضافه کند. در واقع جاوا اسکریپت، تجربۀ کاربری بهتری را در مخاطب ایجاد می‌کند که CSS به‌تنهایی قادر به ایجاد آن نیست. پس برای این که بتوانیم کاربر را در سایت نگه داریم، مجبوریم با جاوا اسکریپ صلح کرده و از آن استفاده کنیم.

مثلا با برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت می‌توانید منوهای کشویی، گرافیک‌های متحرک در دکمه‌ها و رنگ‌های پس‌زمینۀ پویایی را ایجاد کنید. در واقع با برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت ویترین جذابی را برای وب‌سایت خود می‌سازید.

مزایای استفاده از جاوا اسکریپت

سادگی و هزینۀ پایین

توسعۀ جاوا اسکریپت برای توسعه‌دهندگان سادگی بیشتری نسبت به دیگر زبان‌ها دارد. خُب سادگی هم طرفدار زیادی دارد، بنابراین متخصصان بیشتری از آن استفاده می‌کنند.  همچنین جاوا اسکریپت باعث صرفه‌جویی در هزینه راه‌اندازی وب‌سایت نیز می‌شود. علاوه بر متخصصان، برای کاربران نیز ساختار ساده‌ و زیبایی را با تجربه کاربری بالاتر ایجاد می‌کند. در واقع دو سَر بُرد!

قابلیت ادغام

جاوا اسکریپت به‌صورت یکپارچه با سایر زبان‌های برنامه‌نویسی ادغام می‌شود. بنابراین توسعه‌دهندگان وب تمایل دارند که از آن برای ایجاد برنامه‌های مختلف استفاده کنند. در واقع جاوا اسکریپت رابطۀ دوستانۀ خوبی با برنامه‌ها دارد.

تاثیر جاوا اسکریپت بر سئو

بار سرور

از آنجایی که جاوا اسکریپت، سمت کاربر (Client Side) است، اعتبارسنجی داده‌ها را می‌توان در خود مرورگر انجام داد و نیازی به ارسال به سرور نیست. در واقع، در صورت بروز هر نوع مغایرتی لازم نیست شما کل سایت را مجددا بارگذاری کنید. فقط ناحیۀ انتخاب‌شده از صفحه توسط مرورگر به‌روزرسانی می‌شود. پس بار اضافی روی سرور ایجاد نمی‌شود.

معایب استفاده از جاوا اسکریپت

مشکل در دیباگ

دیباگِ برنامه یکی از مواردی است که برای توسعه‌دهندگان وب بسیار مهم است. یک برنامه‌نویس هر چقدر هم متخصص باشد، برای بار اول ممکن است در جاهایی نیاز به تصحیح کدها داشته باشد. اما جاوا اسکریپت، لجباز است و خیلی دیر دیباگ می‌شود. بنابراین کار برای توسعه‌دهنده بسیار سخت‌تر است.

توقفِ ناجوانمردانه

کل کدهای جاوا اسکریپت ممکن است با یک خطا در کدها متوقف شوند و رندرینگ صورت نگیرد! انگار مخاطب هیچ جاوا اسکریپتی را مشاهده نمی‌کند. خطرناکه!

مرورگرهای مختلف

نمایش کدهای جاوا اسکریپت باید روی مرورگرهای مختلف، تست شود. قبل از انتشار باید روی مرورگرهای مختلف با ورژن‌های متفاوت اجرا کنید. زیرا ممکن است برخی از عملکردها در مرورگرهای قدیمی پشتیبانی نشود.

تاثیر جاوا اسکریپت روی سئو سایت، منفی است؟

این سوال پُر از نکته‌های مهمی است که اگر به آنها توجه کنید، قطعا می‌توانید از کدهای جاوا اسکریپت به نفع سایت خود استفاده کنید. ما در ادامه به مواردی اشاره خواهیم کرد که اگر در آنها از کدهای جاوا اسکریپت در سایتتان استفاده کنید، دستی دستی سایت خود را با چالش‌های بزرگ در سئو جاوا اسکریپت مواجه خواهید کرد. قبل از شروع بحث تصور کنید، کدهای جاوا اسکریپت مثل قهوۀ شیرینی است که شما ولع زیادی برای خوردن آن دارید، اما نباید بیشتر از فنجان استفاده کنید!

لینک‌های داخلی

اگر آشنا با دنیای عظیم سئو باشید، می‌دانید که ایجاد لینک‌های داخلی در سئو بسیار مهم و ضروری است. لطفا این لینگ‌ها را با کدهای جاوا اسکریپت زیبا نکنید، نکنید، نکنید!

چون تجربه نشان داده است که ایجاد آن با همان کلمات ساده اعتبار بیشتری برای وب‌سایت ایجاد می‌کند. پس تاثیر جاوا اسکریپت روی سئو در زمینۀ این لینک‌ها منفی است!

بیشتر بخوانید: طراحی سایت پزشکی

سرعت لود سایت

کدهای جاوا اسکریپت در یک فایل جداگانه‌ای قرار دارند که روی فایل HTML ضمیمه می‌شوند. کاربر وقتی وارد سایت می‌شود، اگر ابتدا کدهای جاوا اسکریپت بارگذاری شوند، سایت با تاخیر بیشتری، بالا خواهد آمد. بنابراین یک امتیاز منفی برای سئوی وب‌سایت محسوب خواهد شد و بازدید ارگانیک کمتری را دریافت خواهید کرد. اینجاست که اهمیت سئو جاوا اسکریپت پُررنگ‌تر می‌شود. اگر بتوانید کدهای جاوا اسکریپت را بهینه کنید، ابتدا محتوای اصلی سایت و سپس کدهای جاوا اسکریپت لود خواهند شد. این خوبه!

ربات‌های گوگل، کدهای جاوا اسکریپت را می‌خوانند؟

خُب ما می‌خواهیم از چشم گوگل، سایت خوبی به نظر برسیم. لازمۀ این مساله هم این است که طبق دستورات جنابِ گوگل عمل کنیم. بله! ربات‌های گوگل، کدهای جاوا اسکریپت را می‌خوانند. نام خزندۀ (کراولر) مخصوص بررسی جاوا اسکریپت، WRS است؛ یعنی Web Rendering Service.

این خزنده، با کدهای جاوا اسکریپت چه می‌کند؟

– کدهای جاوا اسکریپت را تبدیل به کدهای HTML می‌کند.

– این کدهای رِندِر شده، توسط گوگل ایندکس می‌شوند.

حالا متوجه اهمیت تاثیر جاوا اسکریپت روی سئو شدید؟

سئو جاوا اسکریپت امکان‌پذیر است؟

بله امکان‌پذیر است. اصلا با سئو می‌توان معجزه کرد، اما با اهلِ متخصص آن حوزه! در واقع با سئوی کدهای جاوا اسکریپت می‌خواهیم آنها را به‌صورت مناسبی به ربات‌های خزندۀ گوگل نشان دهیم تا آنها را ایندکس کنند. اگر صفحات ما در گوگل ایندکس شوند، می‌توانیم روی دریافت بازدیدهای ارگانیک حساب باز کنیم. ما در ادامۀ مقاله به ارائه راهکارهایی در زمینه سئو جاوا اسکریپ خواهیم پرداخت.

سئو برای سایت های جاوا اسکریپت

نحوۀ بهینه‌سازی جاوا اسکریپت برای موتورهای جستجو

صفحاتی که با جاوا اسکریپت کدنویسی شدند، در گوگل به کندی ایندکس می‌شوند. شما باید تمام دانش خود در سئو تکنیکال را به کار ببرید تا سایت تمیزی را به ربات‌های گوگل تحویل دهید! چطور یعنی؟! ادامۀ مقاله را دنبال کنید.

حذف کدهای اضافی جاوا اسکریپت

خیلی از قالب‌های وردپرس پُر از کدهای وحشتناک جاوا اسکریپت هستند که ربات‌های بدبخت گوگل نمی‌توانند آنها را بخوانند. تازه ما هم انتظار داریم ایندکس هم بشوند؟ پس لطفا و لطفا کدهای اضافی را حذف کنید.

مسدودکننده‌های رندرینگ جاوا اسکریپت

اگر کدهای جاوا اسکریپت را مسدود کنید که توسط ربات‌های گوگل دیده نشوند، به ضرر سایت شما خواهد بود. زیرا گوگل متوجه بخش‌های زیبای وب‌سایت شما نخواهد بود. در واقع ربات گوگل آن چیزی را که کاربر می‌بیند، نمی‌بیند! ما نمی‌توانیم گوگل را گول بزنیم. بنابراین یک سئوکار تکنیکال می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم درستی در شناسایی کدهای جاوا اسکریپت به گوگل بگیرید.

استفاده از تکنیک Lazy Loading

یکی از راه‌های سئو جاوا اسکریپت استفاده از تکنیک Lazy Loading است. بدین صورت که وقتی کاربر وارد سایت شما شد، ابتدا محتوای کلی با کمترین کدهای جاوا اسکریپت را ببیند. سپس کم کم و براساس نیازهای کاربر تصاویر و آیکون‌ها برای او ظاهر شوند. اینجاست که ربات‌های محترم گوگل نیز از سایت شما استقبال می‌کنند.

کوتاه‌کردن کدها

وقتی کدهای شما مختصرتر و فشرده‌تر باشد، سرعت لود آن هم بالاتر می‌رود. از قدیم گفتند که :«کم گوی و گزیده گوی چون دُر». بنابراین شما باید از کدهای جاوا اسکریپت به‌صورت کم ولی در جاهای مهم استفاده کنید. با این تکنیک‌های فنی می‌توانید از سئو جاوا اسکریپت به نفع خود استفاده کنید.

ما در این مقاله سعی کردیم به‌صورت کامل در مورد تاثیر جاوا اسکریپت روی سئو سایت بحث کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما مسیری را هموار کند که جزئی از پیشگامان آیندۀ دیجیتال باشید.

سوالات متداول دربارۀ تاثیر جاوا اسکریپت روی سئو سایت

1- آیا اعلام تاثیر جاوا اسکریپت روی سئو سایت واقعی است؟

بله. گوگل اعلام کرده که این مساله برای او مهم است و ما هم باید احترام بگذاریم.

2- سئو جاوا اسکریپت سخت است؟

چیز عجیب و غریبی در این زمینه وجود ندارد. با سئوی تکنیکال موثر می‌توانید این کدها را به‌راحتی سئو کنید.

3- اگر تمام کدهای جاوا اسکریپت را مسدود کنیم، برای سئو مفید است؟

مضر است! شما باید از کدهای جاوا اسکریپت به اندازۀ کم ولی به‌جا استفاده کنید.

4- استفاده از کدهای جاوا اسکریپت باعث کاهش سرعت سایت می‌شود؟

استفادۀ زیاد از کدها باعث طولانی‌شدن زمان رندرینگِ جاوا اسکریپت برای ربات گوگل می‌شود. این مورد، یک امتیاز منفی در زمینۀ سئو وب‌سایت است.

5- گوگل چه مقدار زمان برای بررسی سایت شما صرف می‌کند؟

ربات‌های گوگل تقریبا 130 تریلیون صفحه وب را بررسی می‌کنند. اگر صفحۀ شما پُر از کدهای جاوا اسکریپتی باشد که نیاز به زمان بیشتری برای بررسی و لود دارند، می‌توان گفت متاسفانه گوگل از خیر آنها خواهد گذشت!

به این مقاله امتیاز دهید:
4.5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک گذاری این مطلب
منبع:
منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عوامل تاثیرگذار بر قیمت سئو عوامل تاثیرگذار بر هزینه سئو

زمان مطالعه: 11 دقیقهشما عوامل تاثیرگذار بر هزینه سئو را باید با تمام جزئیات آن بشناسید تا بتوانید تصمیم درستی برای انتخاب پکیج مناسب بگیرید. داشتن وب‌سایت با رتبه ...

بیشتر بخوانیم
سئوی وب اپلیکیشن سئوی سایت‌های وب اپلیکیشن

زمان مطالعه: 13 دقیقهسئو (SEO) برای سایت‌ها و وب‌اپلیکیشن‌ها بسیار حیاتی است. شما بهترین وب‌اپلیکیشن‌ها را طراحی کنید، ولی اگر روی سئو کار نکنید، پروژه‌تان محکوم به شکست خواهد ...

بیشتر بخوانیم
اصول سئو در مقاله نویسی اصول سئو در نویسندگی

زمان مطالعه: 17 دقیقهاصول سئو در نویسندگی (SEO Copywriting) یک روش بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجوست که هدف آن جذب مخاطبان هدف و بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در نتایج است. ...

بیشتر بخوانیم

آماده یک سرمایه گذاری هوشمندانه روی برند خودتان هستید؟

برای مشاوره با ما مشخصات خود را وارد کنید تا تیم پیام آوا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.