021 44342032
بایدها و نبایدهای سئو
زمان مطالعه: 8 دقیقه

سئو یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو، پیچیدگی زیادی دارد. سئو خوب به استفاده از الگوریتم‌های جست‌وجوی گوگل برای کسب رتبه برای محتوای شما بستگی دارد. الگوریتم‌ها موضوعات ساده‌ای نیستند و شما باید با بایدها و نبایدهای آن کاملا آشنا باشید تا بتوانید در بین هزاران وب‌سایت، جایگاه خوبی در گوگل داشته باشید. باید یک لیست کامل داشته باشید که به شما بگوید چه کاری را در چه زمانی و چگونه انجام دهید. یا حتی چه کاری را نباید انجام دهید!

ما در این مقاله، همه این موارد را برای شما تهیه کردیم. 10 باید و نباید برایتان نوشتیم تا بتوانید در کسب و کار خود به کار ببرید. اگر موارد ذکرشده را عملی کنید، یک کمپین سئو موفق برای کسب و کار خود ایجاد خواهید کرد.

 

بایدهای سئو

در این قسمت، پنج کار برای شما لیست کرده‌ایم که برای افزایش رتبه گوگل شما بسیار مهم است:

  • از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید.

انتخاب کلیدواژه‌های مناسب برای سئو خوب، ضروری است. هنگامی که کلمات کلیدی خاصی را در محتوای وب‌سایت خود وارد می‌کنید، هدفتان این است که رتبه‌بندی محتوای خود را برای همان کلمات کلیدی به دست آورید. وقتی در حال انتخاب کلمات کلیدی هستید، دو نکته را مد نظر قرار دهید:

  • ارتباط بالا
  • رقابت کم

این نوع کلمات به‌عنوان کلمات کلیدی طولانی شناخته می‌شوند. در واقع، کلمات کلیدی طولانی، هدفِ جست‌وجوی واضح‌تری دارند و رقابت کمتری نیز بین آنها وجود دارد. بنابراین، به جای هدف‌قراردادنِ «میکروفن»، بهتر است از کلیدواژه «چه نوع میکروفنی برای موسیقی، بهتر است» استفاده کنید.

  • از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید.

شما فقط نمی‌خواهید در کلمات کلیدی طولانی، رتبه بگیرید. بنابراین باید از کلمات کلیدی بیشتر و مرتبط استفاده کنید. وقتی در حال نوشتن یک محتوا هستید، باید یک کلمه کلیدی، هدف اصلی شما باشد که قصدِ رتبه‌بندی آن را دارید. اما این کافی نیست! شما باید کلمات کلیدی مرتبط را نیز پیدا کرده و در محتوای خود قرار دهید. پیدا کردن کلمات کلیدی، راه‌های مختلفی دارد. اگر دنبال یک راه آسان و سریع هستید، کلمه کلیدی خود را در گوگل سرچ کنید. در پایین صفحه اول، گوگل، کلمات کلیدی مرتبط را به شما نشان می‌دهد. همچنین می‌توانید از ابزارهای مختلفی که برای این کار طراحی شده‌اند، استفاده کنید.

 

  • بهترین تجربه کاربری ممکن را ایجاد کنید.

اگر محتوای شما در بلوک‌های بزرگ و زیاد نوشته شده باشد، متراکم و ترسناک به نظر خواهد رسید. این روش، سیگنال‌های منفی برای کاربران ارسال می‌کند. برای افزایش رتبه خود، سعی کنید تجربه کاربری را برای هر صفحه خود بهینه کنید. یکی از بهترین راه‌ها، تقسیم‌بندی درست محتوا و قرار دادن آنها در بلوک‌های مختلف است.

از بولت‌ها و شماره‌ها و همچنین پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید. عناوین و زیرعنوان‌های مختلفی برای تقسیم موارد به بخش‌های مختلف استفاده کنید. همچنین می‌توانید با قرار دادن تصاویر در بین پاراگراف‌ها و ایجاد فضای خالی زیاد در اطراف متن خود، تجربه کاربری را بهبود بخشید.

 

  • تگ‌های عنوان و توضیحات متا را ایجاد کنید.

تگ‌های عنوان و توضیحات متا بخش‌های ارزشمندی از محتوای شما هستند. تگ‌های عنوان مهم‌اند، زیرا اصلی‌ترین چیزی هستند که تعیین می‌کنند آیا کاربر روی محتوای شما در نتایج جست‌وجو کلیک می‌کند یا خیر! شما باید از عناوینی استفاده کنید که کاربران را به سمت شما بکشاند. حتما سعی کنید از کلمات کلیدی نیز در این عناوین استفاده کنید.

توضیحات متا در جذب کاربران برای کلیک‌کردن نقش اساسی دارد. این توضیحات به‌طور هم‌زمان، موتورهای جست‌وجو را در مورد زمینه صفحه شما مطلع می‌سازد. سعی کنید توضیحات متای صفحه خود را با 160 کاراکتر بیان کنید.

نکات سئو سایت

  • فاکتورهای اندازه‌گیری سایت را پیگیری کنید.

اگر فاکتورهای اندازه‌گیری سایت را ردگیری نکنید، هیچ یک از بادها و نبایدهای سئو کاربردی نخواهند بود. وقتی همه موارد سئو را به کار بردید، حتما این فاکتورها را بررسی کنید. زیرا فاکتورهای اندازه‌گیری سایت به شما کمک می‌کند که بدانید در کجا قرار دارید و بهتر است کجای وب‌سایت را بهبود بخشید. از فاکتورهای بسیار مهم می‌توان به موارد زیر اشراه کرد:

  • نرخ تبدیل (Conversion rate)
  • جریان ترافیک (Traffic flow)
  • نرخ پرش (Bounce rate)
  • نرخ کلیک (Click-through rate)

ساده‌ترین راه برای نظارت روی فاکتورهای مهم، استفاده از ابزار خودِ گوگل به اسم گوگل آنالیتیکس است. وقتی گوگل آنالیتیکس را برای وب‌سایت خود راه‌اندازی می‌کنید، به شما امکان دسترسی به تمام آمارها را می‌دهد. شما براساس آمار می‌توانید به گزارش تمامی فاکتورها دسترسی داشته باشید.

 

نبایدهای سئو

در بخش قبلی توضیح دادیم که باید چه اقداماتی را روی وب‌سایت خود انجام دهید تا بازخورد خوبی در سئو داشته باشید. در این قسمت توضیح می‌دهیم که چه کارهایی را نباید انجام دهید. در واقع، همان طور که اقدامات خاصی وجود دارد که باید انجام دهید، مواردی نیز وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید. پنج مورد از مهم‌ترین آنها را برای شما بیان می‌کنیم.

 

  • نباید به شناسایی نیازهای کاربران بی‌توجهی کنید.

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، کلمات کلیدی شما باید با محتوایتان مرتبط باشند. اما آنچه که نباید انجام دهید، نگاهِ بدونِ بینش به تولید محتوا است. شما باید حتما نیاز کاربران را در نظر بگیرید. هنگامی که افراد در گوگل سرچ می‌کنند، در واقع، نیاز کاربر تعریف می‌شود. شما باید توانایی این را داشته باشید که بعد از شناسایی نیازهای کاربر، آنها را در محتوای خود توصیف کنید.

اگر کسی در گوگل عبارت “ماشین لباسشویی باتون روژ” را جست‌وجو کرد، احتمالاً به دنبال مقاله‌ای درباره تاریخچه ماشین لباسشویی نیست. زمانی که یک محتوا را می‌نویسید، مطمئن شوید که آن را با توجه به نیاز کاربران در کلمه کلیدی مورد هدف خود می‌نویسید. گوگل هوشمند است و می‌تواند در صورت تطابق با نیاز کاربران، آن محتوا را در رتبه‌های خوب قرار می‌دهد. اگر شما در مورد نیاز کاربران برای یک کلمه کلیدی مطمئن نیستید، به محتوایی که در حال حاضر رتبه بندی شده است، نگاه کنید.

 

  • از کلمات کلیدی، بیش از حد استفاده نکنید.

شما باید حداقل چندین بار کلمات کلیدی را در محتوای خود قرار دهید تا احتمال رتبه‌بندی‌شدن در موتور جست‌وجوی گوگل را افزایش دهید. اما با این حال بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده نکنید. اگر هر پاراگراف را با کلمات کلیدی پُر کنید، گوگل به شما خوش‌بین نخواهد بود.

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی جزء روش‌های سیاه سئو به حساب می‌آید. زیرا در دستورالعمل‌های گوگل ذکر شده که چنین عملی برخلاف قوانین است. از این روش دوری کنید. اگر می‌خواهید گوگل وب‌سایت شما را رتبه‌بندی کند، کلمات کلیدی خود را به‌طور طبیعی در محتوای خود به کار ببرید.

 

  • اجازه ندهید که سرعت بارگذاری صفحات، کُند باشد.

آیا می‌دانید که ۸۳٪ کاربران انتظار دارند صفحات وب سایت در سه ثانیه یا کمتر بارگیری شوند؟ اگر هر یک از صفحات محتوای شما زمان زیادی برای بارگیری نیاز داشته باشد، بازدیدکنندگان شما به سرعت دکمه بازگشت را فشار خواهند داد. وقتی تعداد زیادی از افراد این کار را انجام می‌دهند، گوگل فرض می‌کند که محتوای شما مرتبط نیست و رتبه صفحه شما کاهش پیدا می‌کند.

برای دستیابی به رتبه بالاتر باید اطمینان حاصل کنید هیچ یک از صفحات شما بیش از سه ثانیه برای بارگیری زمان نمی‌برد. در بهترین حالت، تنها یک یا دو ثانیه. سه ثانیه ممکن است به نظر برای ما طولانی نیاید، اما برای سرعت بارگیری صفحات، واقعا زیاد است. این خطا را حل کنید و به سرعت بارگیری صفحات خود حساس باشید.

باید و نباید های سئو سایت

می‌توانید با انجام این کارها سرعت وب‌سایت خود را افزایش دهید:

  • کش‌کردن صفحات وب‌سایت
  • فشرده‌سازی تصاویر
  • بهبود زمان پاسخگویی سرور
  • کاهش اندازه کدها
  • محدود کردن ریدایرکت‌ها

 

  • از روش‌های لینک‌دهیِ گمراه‌کننده استفاده نکنید.

استفاده از پیوندهای داخلی در وب‌سایت، یک راه عالی برای نگه‌داشتن کاربران در سایت شماست. اگر کاربران به لینکی که به نظرشان جالب می‌آید، هدایت شوند، ممکن است به صفحاتِ دیگری هم در وب‌سایت شما مراجعه کنند. اما باید این پیوندها را به‌صورت طبیعی و صادقانه طبق استراتژی مشخص به کار ببرید.

اگر شعار شما این است که می‌گویید:

“ما بهترین خدمات کاریابی را در ایران ارائه می‌دهیم” و می‌خواهید به صفحه خدمات کاریابی خود لینک بدهید، باید از عبارت “خدمات کاریابی” به‌عنوان متن پیوند خود استفاده کنید. استفاده از “ایران” به‌عنوان متنِ پیوند، گمراه‌کننده است. همچنین نباید از تعداد زیادی کلمه کلیدی به‌عنوان متن پیوند خود استفاده کنید، زیرا گوگل شما را برای این کار در رتبه‌بندی تنبیه کرده و به اصطلاح، پنالتی می‌کند.

 

متن پیوندی که منطقی است را بر متن پیوندی که از کلمات کلیدی استفاده می‌کند ترجیح دهید.

 

  • به طراحی واکنش‌گرا (ریسپانسیو)، بی‌توجه نباشید.

اگر تمام موارد سئو را انجام دهید، به شما کمک نخواهد کرد، مگر این که این موارد را برای دسکتاپ و موبایل به‌طور همزمان اعمال کنید. با توجه به این که 70 درصد مردم، زمان خود را در موبایل به سر می‌برند و جست‌وجوهای خود در اینترنت را با همان گوشی انجام می‌دهند، بنابراین باید وب‌سایت خود را برای موبایل، بهینه کنید. سایتی که برای موبایل بهینه نشده باشد، هیچ شانسی برای رتبه‌بندی در گوگل ندارد. برای ظاهرشدن محتوای شما در نتایج جست‌وجوی گوگل، طراحی واکنش‌گرا را رعایت کنید. به عبارت دیگر، محتوای شما باید به‌طور یکسان بر روی دستگاه‌های دسکتاپ و موبایل نشان داده شود.

 

دریافت کمک در اجرای راهنمایی‌های مربوط به بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو از پیام آوا پردازش

حالا که اصول اصلیِ مربوط به بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو را می‌شناسید، می‌توانید شروع به پیاده‌سازی آنها در بهینه‌سازی وب‌سایت خود کنید. اما اگر هنوز مطمئن نیستید که چگونه از آنها استفاده کنید، نگران نباشید، پیام آوا پردازش در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

تیمِ ما می‌تواند به شما کمک کند تا تمامی اصول مربوط به بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو را بهبود بخشید و محتوای خود را از اصول نادرست پاک کنید. در صورتِ نیاز، با کارشناسانِ ما تماس بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید:
اشتراک گذاری این مطلب
منبع:
منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عوامل تاثیرگذار بر قیمت سئو عوامل تاثیرگذار بر هزینه سئو

زمان مطالعه: 11 دقیقهشما عوامل تاثیرگذار بر هزینه سئو را باید با تمام جزئیات آن بشناسید تا بتوانید تصمیم درستی برای انتخاب پکیج مناسب بگیرید. داشتن وب‌سایت با رتبه ...

بیشتر بخوانیم
سئوی وب اپلیکیشن سئوی سایت‌های وب اپلیکیشن

زمان مطالعه: 13 دقیقهسئو (SEO) برای سایت‌ها و وب‌اپلیکیشن‌ها بسیار حیاتی است. شما بهترین وب‌اپلیکیشن‌ها را طراحی کنید، ولی اگر روی سئو کار نکنید، پروژه‌تان محکوم به شکست خواهد ...

بیشتر بخوانیم
اصول سئو در مقاله نویسی اصول سئو در نویسندگی

زمان مطالعه: 17 دقیقهاصول سئو در نویسندگی (SEO Copywriting) یک روش بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجوست که هدف آن جذب مخاطبان هدف و بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در نتایج است. ...

بیشتر بخوانیم

آماده یک سرمایه گذاری هوشمندانه روی برند خودتان هستید؟

برای مشاوره با ما مشخصات خود را وارد کنید تا تیم پیام آوا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.