021 44342032
وب ۳ چیست
زمان مطالعه: 13 دقیقه

آیا  شما هم می‌خواهید با وب 3 درآمد کسب کنید؟ نسل سوم وب رو می‌توانیم به عنوان آینده اینترنت و شبکه های مجازی در نظر بگیریم. وب ۳  جذاب‌ترین فناوری‌های مطرح شده در دنیای ارزهای دیجیتال است. این فناوری تکنولوژی است که تاثیر بسیار زیادی در تعاملات انسان و اینترنت خواهد گذاشت.پروژه‌های طراحی سایت ارز دیجیتال با ویژگی‌های منحصربه‌فردی در اینترنت  Web 3 فعال هستند و با توجه ‌به  آینده‌ ای که پیش‌رو دارند از محبوب ‌ترین ارزهای دیجیتال در میان سرمایه‌گذاران خواهند بود. در مجموع، اگر شما هم در مورد دنیای غیر متمرکز و حذف واسطه ها با ما هم نظر هستید و معتقدید که بلاک چین قراراست تمامی ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد و همه چیز را غیر متمرکز کند، پس با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

وب 3 چیست؟

برای درک اینکه وب 3 چیست بهتر است مروری برتاریخچه وب داشته باشیم.

وب 1 :

وب 1 اولین نسخه وب بود که اطلاعات عمدتاً در قالب متن یا تصویر ارائه می‌شدند. وب 1 متشکل از سایت‌هایی بود که به‌جای HTML پویا، محتوای ثابت ارائه می‌کردند. سایت‌ها تعامل‌پذیری زیادی نداشتند و فقط متن‌محور بوده وحالت مطالعه داشتند.

وب 2 :

وب 2 یک وب تعاملی و اجتماعی است. در دنیای وب 2، لازم نیست توسعه‌دهنده یا برنامه‌نویس باشید. هرکس می‌تواند با آن‌ها محتوا ایجاد کند. با وب 2 می‌توانید یک ویدئو آپلود کنید تا میلیون‌ها نفر بتوانند آن را ببینند، با آن تعامل برقرار کنند و یا در مورد آن نظر دهند.

وب ۳ :

وب ۳ سومین و جدیدترین فاز تکامل اینترنت شناخته می‌شوند. تقریبا هر ده سال یک بار اینترنت وارد فاز جدیدی می‌شود. Web 3گام جدیدی در تکامل اینترنت است که هدایت و کنترل وب را در دستان کاربر قرار می‌دهد. این تمایز به واسطه‌ی فناوری‌های جدید بلاکچین حاصل می‌شود. با اتریم و بیت کوین افراد وارد بلاکچین شده ودارایی خود را در مقیاس جهانی توسعه می دهند و حریم خصوصی خود را به‌طور کامل کنترل می‌کنند.

ویژگی های وب 3

نمونه ای از ویژگی ها به قرار زیر هستند

هوش مصنوعی  (Artificial Intelligence ) :

در وب 3 ، رایانه‌ها می‌توانند مانند انسان‌ها اطلاعات را از طریق فناوری‌های مبتنی بر مفاهیم وب معنایی و پردازش زبان طبیعی درک کنند. با ترکیب این قابلیت و پردازش زبان طبیعی در Web 3، کامپیوترها می‌توانند تحلیل کنند. علاوه بر این، می‌تواند اطلاعات واقعی را از اطلاعات جعلی تشخیص دهد. آن‌ها به بیانی دیگر برای برآوردن نیازهای کاربران باهوش‌تر می‌شوند. این قابلیت‌ها، کامپوترها را قادر می‌سازد تا نتایج سریع‌تر و مرتبط‌تری را در زمینه‌های مختلف تولید کنند. مجهز شدن به هوش مصنوعی (Artificial intelligence) به نتایج سریع‌تر مقصود کاربر منجرمی‌شود که بتواند نیازهای کاربران را بهتر برآورده می‌کند.

what is web3

تمرکز زدایی

تمرکز زدایی یکی از اصلی ترین ویژگی های وب 3 است. در وب 2، کامپیوترها از پروتکل HTTP در قالب آدرس‌های وب منحصر به فرد برای یافتن اطلاعات استفاده می‌کنند که در یک مکان ثابت روی سرور ذخیره می‌شود، اما در وب 3، از آنجایی که اطلاعات بر اساس محتوای آن یافت می‌شود، می توان آن را در چندین مکان به طور همزمان ذخیره کرد و در نتیجه غیرمتمرکز شد.

فراگیر بودن (Ubiquity):

در عصر مدرن، اینترنت نسل سوم، اینترنتی است که برای همه، در هر مکان و زمان دسترسی می‌دهد. محتواهای موجود در Web 3 توسط چندین برنامه قابل  دسترس خواهد بود. هر دستگاهی به اینتنت متصل شود، می‌تواند خدمات را در همه زمان و هر جا استفاده کند. در آینده‌ای نه چندان دور اتصال به اینترنت دیگر محدود به دستگاه‌های وب ۲ مانند کامپیوترها و تلفن‌های هوشمند نخواهد بود. فضای اینترنتی در همه جا وجود داشته و همه ابعاد زندگی ما را احاطه خواهد کرد.

گرافیک 3 بعدی3D Graphics 

ایجاد یک دنیای مجازی و فضاهای سه بعدی یکی از مزیت های دیگر وب 3 است. اینترنت نسل سوم همچنین فناوری‌های سه بعدی و واقعیت مجازی را ادغام کرده و به این صورت مرز بین دنیای واقعی و مجازی را از بین ‌برده است. طراحی سه بعدی به طور بسیار گسترده در Web 3 دیده می‎‌شود. با استفاده از وب 3 میتوانید بدون اینکه از پشت کامپیوتربلند شوید، در فضای سه بعدی قدم بزنید و یا به یک موزه یا دربار بروید وغرق زیبایی آن شوید. راهنمای موزه، بازی‌های رایانه ای، تجارت الکترونیک، نقشه‌های جغرافیایی و غیره همگی نمونه‌هایی از گرافیک سه بعدی هستند.

وب معنایی (Semantic web)

وب ۲ برای درک کلمات کلیدی بر روی درک اعداد متکی است درحالی که Web 3برای تولید، اشتراک‌گذاری و ارسال محتوا، مستقیما بر اساس توانایی درک معنای کلمات عمل می‌کند. بنابراین  درنسل جدید اینترنت، کامپیوتر ها هم مثل انسانها قادرند صفحه های وب را خوانده و درک کنند.

قابلیت اتصال (Connectivity)

اطلاعات به لطف ابرداده‌های معنایی (semantic metadata)  بیشتر و گسترده تر به هم متصل می‌شوند و تجربه کاربر به سطح دیگری از اتصال تبدیل می‌شود. با قرار دادن تمام اطلاعات در اختیار کاربر، تجربه کاربری تا میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

  • از بین رفتن واسطه ها و اینترنت رسانه ای از دیگر ویژگی های وب 3 هستند که به علت ذیق وقت از توضیح آنها فاکتور می‌گیریم.

مزایای وب نسل سوم

با توجه به این امر که  Web 3اینترنتی غیرمتمرکز است. اشخاص ثالث هیچ کنترل و دخالتی در آن ندارند همچنین اطلاعات افراد در اختیار شرکت‌ها قرار نمی‌گیرد، مسلماً مزایای بی‌شماری را می‌توان برای آن در نظر گرفت

شبکه‌های بدون مجوز

وب ۳ به لطف بلاک چین‌های بدون مجوز در هر نقطه‌ای و برای تمام افراد در دسترس قرار خواهد گرفت. تراکنش‌های بین مرزی و نقل و انتقال پول هم صرف‌ نظر از موقعیت جغرافیایی افراد درگیر تجارت امکان‌پذیر خواهد بود.

غیر متمرکز بودن: 

با حذف واسطه ها و نهاد های نظارتی، امکان سانسور یا نظارت روی محتوا و اطلاعات کاربر به حداقل می‌رسد.

ایمنی داده‌ها و اطلاعات:

وب ۳ کاملاً غیرمتمرکز است و هیچ نهاد واحدی اطلاعات شخصی شما را کنترل نمی‌کند، شما قادر به کنترل و مدیریت داده‌های خود هستید و همچنین امنیت داده‌های شما در برابر هکرها در این سرورهای غیرمتمرکز چندین برابر است.

وب ۳ چیست ؟

کاهش میزان هک و سرقت اطلاعات:

چون سیستم غیر متمرکز است برای هک کردن یکنفر نیاز است کل شبکه هک شود که این عملا غیر ممکن است.

وب رسانه‌ای:

وب 3 فضایی است که می‌توانید با یک فایل رسانه‌ای فایل‌های دیگر را جستجو کنید. برای نمونه تصویری از یک اثر هنری مورد علاقه خود را به کامپیوتر می‌دهید و او تصاویر مرتبط با آن را ارائه می‌دهد.

اجرای برنامه روی همه دستگاه ها: 

برنامه های پیاده شده روی وب 3، بدون توجه به نوع و سیستم عامل دستگاه های مختلف، قابل اجرا در هر سیستمی هستند و این قابلیت هزینه ای به همراه نداشته و کاملا رایگان است.

پول اینترنتی بومی:

در وب ۲، مصرف کنندگان از ارزهای فیات که توسط دولت‌ها عرضه شده استفاده می‌کنند. Web 3 ارزهای دیجیتال را به پول بومی تبدیل می‌کند که مزایای زیادی همچون سرعت بالا و دسترسی راحت دارند. از طرفی دارای مجوز هم هستند.

سرعت بالا در برطرف کردن مشکلات: 

در صورت اتصال دیواس های بیشتر به سیستم مجموعه عظیمی از داده ها متصل بهم ایجاد میشود. الگوریتم پیاده شده در وب 3 این اطلاعات را تجزیه کرده و برای رفع نیاز کاربران در اختیار آنها قرار می‌دهد.

مقاوم در برابر سانسور:

هر گونه اطلاعات و داده به راحتی می‌تواند در بستر Web 3 به اشتراک گذاشته و در سراسر شبکه منتشر شود؛ بنابراین اطلاعات به هیچ عنوان قابل سانسور نیستند.

مالکیت داده ها: 

اطلاعات کاربران برای امنیت بیشتر در وب 3 رمزنگاری می شود. به عبارتی، کنترل تمامی اطلاعات دست خود شخص بوده ودر صورت تمایل آن را در اختیار دیگری قرار می‌دهد.

 

کاربردهای وب 3 چیست؟

پتانسیل وب 3 این است  که ابزارهای زیادی را برای علاقه مندان فراهم کند، ابزارهایی فراتر از برنامه‌های وب 2 که در حال حاضر در اختیار کاربران است. قابلیت تعامل بیشتر با کاربران، توانایی انتقال کاربردهای نسل سوم به حوزه‌های جدید،  قابلیت‌هایی مانند وب معنایی، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی که در هسته Web 3قرار دارند. ویژگی‌هایی مانند سیستم‌های غیرمتمرکز به کاربران قدرت کنترل بیشتری اهدا می‌کند. وب 3این توانایی را خواهد داشت که عمل استخراج داده ها را محدود کرده و سو استفاده های شبکه‌ای را مهار کند. بدون شک این فناوری نوین، تمرکززدایی خطرات قانونی و نظارتی قابل توجهی را به همراه خواهد داشت.

 ارزهای وب 3 کدامند؟

این روزها اینترنت به آرامی به سمت صنعت بلاک چین پیش می‌رود و برای سرمایه گذارانی که قدرت ارز غیرمتمرکز را می‌دانند ، دید وسیعتری باز می‌کند. ارزهای دیجیتال وب ۳ از محبوب‌ترین پروژه‌های دنیای رمزارزها هستند. سرمایه گذاران هر روز از پروژه‌های جدیدتر نسل جدید اینترنت استفاده می‌کنند و به کمک ویژگی‌های منحصر به فرد آن پروژه‌های خود را ارتقا می‌دهند.

در این میان از نظر تئوری، این فناوری سومین نسخه اینترنت بوده و هدف آن بازپس گیری انرژی از شرکت‌های بزرگ فناوری است. در ادامه چند مورد از بهترین پروژه های مهم و کاربردی دربستر Web 3 را معرفی می‌کنیم. پیشنهاد ما برای شروع سرمایه گذاری در نسل سوم وب این است که ابتدا سرمایه گذاری از این ارزهای دیجیتال ارائه شده را آغاز کنید زیرا این ارزها بهترین پروژه های ارز دیجیتال وب 3 به شمار می‌روند.

بیت تورنت (BitTorrent)

ییت تورنت یکی دیگر از ارزهای وب 3 هست که مربوط به پلتفرم مخصوص اشتراک‌گذاری فایل‌های غیرمتمرکزمی‌شود. این پلتفرم پیش از توسعه مفهوم وب ۳ ایجاد شده است. این ارز دیجیتال با گذشت زمان مورد استقبال قرار گرفت وتبدیل به یکی از پرکاربردترین برنامه‌های غیرمتمرکز شد. سپس توسط پلتفرم ترون خریداری شد و در نهایت ارز دیجیتال را منتشر کرد. بیت تورنت امروزه در میان ۵۰ رمز ارز برتر جهان قرار دارد.

web3 چیست

کوزاما (Kusama)

کوزاما یکی دیگر از ارزهای دیجیتال وب 3 است که آن را می‌توان به عنوان یکی از زیرمجموعه های مهم برای پروژه پولکادات معرفی کرد. کوزاما (Kusama)در واقع   یک بستر آزمایشی بلاکچین است که می‌توان آن را تقریباً یک راه دوربرگردان برای سرمایه گذاری در پولکادوت تشبیه کرد. برای اینکه یک برنامه غیر متمرکز (DApp) یا پروژه ای جانبی روی پلتفرم پولکادات پیاده سازی شود، باید ابتدا روی شبکه کوزاما تست شود. به دلیل اینکه کوساما فقط به عنوان یک همراه در شبکه پولکادوت وجود دارد. پروژه‌های زیادی در رابطه با این ارز انجام شده است. زیرا این شبکه در واقع معیار موفقیت بلاکچین‌ها است. به عبارت ساده تر کوزاما یه پروژه ی مستقل و منحصر به فرد است که با هدف ارائه یک پلتفرم سازگار و مقیاس‌پذیر برای توسعه‌دهندگان طراحی شده است.

اوشن پروتکل (Ocean Protocol)

اوشن (OCEAN) یک پروتکل تبادل داده غیرمتمرکز و مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین است. این ارز دیجیتال وب 3 بگونه‌ای طراحی شده است که به هر کسی اجازه می‌دهد تا بازار داده غیرمتمرکز خود را بسازد یا طراحی کند. این بازارهای داده، به افراد و سازمان‌ها کمک می‌کنند تا داده‌ها و اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند، مبادله کنند و از آن‌ها برای ایجاد محصولات، خدمات و تجربه کاربری بهتر استفاده کنند. پروتکل Ocean همچنین به عنوان یک توکن ابزاری عمل می‌کند که برای خرید، سهام و فروش داده‌ها و مدیریت بودجه جامعه بر روی پلت فرم استفاده می‌شود.اهمیت این ارز دیجیتال این است که میزان هدر رفتن اینترنت کاهش یافته و تبلیغات هدفمند و مفیدتری برای شرکت های تبلیغاتی فراهم می‌شود.

 

بلاک چین اتریوم (Ethereum)

اتریوم یکی از بلاک چین های نسل دو است که از نظر امکانات و قابلیت ها بسیار پیشرفته و برتر از هم نسل های خود است. همین مسئله بلاک چین اتریوم را به یکی از بهترین پلتفرم ها برای ساخت و راه اندازی برنامه های غیر متمرکز تبدیل کرده است.  سیستم طراحی شده برای این شبکه نیز کاملا غیر متمرکز بوده و در وب 3 بسیار کاربردی است.

پولکادات (Polkadot)

پولکادوت یکی از 10 ارز دیجیتال برتر در بازار است که در سال ۲۰۱۶ توسط تعدادی از سازندگان برجسته در فضای بلاکچین از جمله بنیان‌گذار اتریوم، گوین وود (Gavin Wood) تأسیس شد. در واقع این ارز یک پروژه شاخص مربوط به یک بنیاد غیر انتفاعی در کشور سوئیس است که برای تسهیل یک وب غیرمتمرکز کاملاً کاربردی و کاربرپسند است. این ارز بومی با نماد DOT توانسته درمدت کمتر از یک سال بیش از 350 نرم افزار مختلف، روی پلتفرم خود بوجود آورد. هدف پولکادات این است که با ارائه راهکارها و ویژگی‌های جدید به اکوسیستم بلاکچین کمک کرده و به تعامل در فضای مجازی، مقیاس‌پذیری تراکنش‌ها، نوآوری و ایجاد فضایی ایمن کمک کند. به لطف این شبکه، امکان پشتیبانی از چند شبکه به طور همزمان برای کاربر فراهم شده است.

هلیوم (Helium)

هلیوم یکی از محبوب ترین ارزهای رمزنگاری شده وب 3 است . این رمز ارز به این منظور طراحی شده تا دسترسی اینترنت را برای همه فراهم کند. هلیوم سرویس وبی ارائه  می‌دهد که برای رقابت با غول‌های ISP مانند Verizon و AT&T طراحی شده است.

لایوپیر (Livepeer)  

از دیگر ارزهای وب 3 پروتکی لایوپیر را میتوان نام برد که یک شبکه پخش ویدئو غیرمتمرکز است که روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است. لایوپیر (Livepeer) خدمات پخش و استریم ویدیو مقرون به صرفه و ارزان قیمتی را از طریق وب ۳ بصورت مستقیم ارائه می‌دهد.

اینترنت کامپیوتر (Internet Computer)

از نظر کاربردی، (Internet Computer)یکی از نزدیک ترین پلتفرم ها به وب3 است. رمز ارز ICP که توسط بنیاد دفینیتی بوجود آمد، مربوط به این پروژه می‎باشد. اینترنت کامپیوتر، از جمله رمز ارزهایی هست که محبوبیت زیادی بین طرفداران بلاک چین کسب کرده است. از مهمترین پروژه هایی که روی بستر اینترنت کامپیوتر بوجود آمد، لینکدآپ (LinkedUp) و کن کن (CanCan) است که نسخه ی غیر متمرکز از اپلیکیشن های لینکدین و تیک تاک هستند.

نسل سوم وب ۳

بریو (Brave Browser)

اولین مرورگر غیرمتمرکزی است که با استفاده از فناوری بلاک چین ساخته شده است. یکی از جدیدترین قابلیت هایی که قراراست به این مرورگر اینترنتی بریواضافه شود، کیف پول بومی بریو است که برای ذخیره ارزهای دیجیتال مختلف کاربرد دارد. در صورتی که این والت ساخته و اجرایی شود، می‌توانیم ازآن به عنوان یکی از کاربردی ترین کیف پول وب 3 استفاده کنیم.

فایل کوین (FileCoin)

یکی دیگر از پروژه های محبوب در حوزه  Filecoin  است.  فایل کوین یک شبکه ذخیره‌سازی داده مبتنی بر ارزهای دیجیتال است که در آن ماینرها(miners) در ازای فراهم کردن فضای ذخیره‌سازی اطلاعات در هارد کامپیوتر خود، توکن فایل را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند و در عین حال کاربران نیز برای ذخیره‌سازی اطلاعات و داده‌های خود از توکن‌های فایل استفاده می‌کنند. این پلتفرم  بسیار کاربردی است بطوری که بعنوان یک ذخیره‌ساز غیرمتمرکز است که یک جایگزینی امن و همچنین راهی برای کسب درآمد غیرفعال ایجاد کرده است. نکته مهمی که در مورد این پروژه وجود دارد، امنیت بالاتر آن نسبت به گوگل درایو است که به دلیل استفاده از بلاک چین بوجودآمده است. این رمز ارز هم توسط طراحی سایت صرافی که شرکت پیام آوا پردازش انجام میدهد ، پشتیبانی می شود.

جمع بندی

وب 3 یکی از جدیدترین ترند‌هایی است که در بازار ارزهای دیجیتال بوجود آمده است. با توجه به اینکه همه ی دنیا به سمت غیر متمرکز شدن حرکت می‌کند، نیازبه اینترنت غیر متمرکز و غیر قابل سانسور از ضروریات است. با توجه به مسائل مطرح شده در این مقاله به نظر می‎رسد، سرمایه گذاری در پروژه هایی که در این حوزه فعالیت دارند، می‌تواند سود مناسبی به همراه داشته باشد. با پیام آوا پردازش دنیای نوینی از جهان آینده را تجربه کنید.

به این مقاله امتیاز دهید:
5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری این مطلب
منبع:
منبع:

2 نظر در مورد “وب 3 چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

انواع کیف پول ارز دیجیتال انواع کیف پول ارز دیجیتال

زمان مطالعه: 9 دقیقهکیف پول ارز دیجیتال ابزار ضروری برای خرید، تجارت و فروش در دنیای بلاک‌چین است. این روزها رمز ارز دیجیتال بین مردم محبوبیت و مقبولیت زیادی ...

ارز دیجیتال تتر چیست ارز دیجیتال تتر چیست؟

زمان مطالعه: 10 دقیقهارز دیجیتال تتر در ابتدا با نام ریل کوین (realcoin) در اوایل سال 2014 (سال 1393) توسط بروک پییرس (Brock Pierce) صاحب استارتاپ ریل کوین وارد ...

لیکوئیدیتی چیست؟ جلوگیری از لیکوئید شدن ارز دیجیتال

زمان مطالعه: 5 دقیقهلیکوئید شدن چیست؟ برای جلوگیری از لیکوئید شدن در بازار ارز دیجیتال، نیاز است که با مفاهیم پایه ای این بازار آشنا باشید. از نظر زمانی ...

بیشتر بخوانیم

آماده یک سرمایه گذاری هوشمندانه روی برند خودتان هستید؟

برای مشاوره با ما مشخصات خود را وارد کنید تا تیم پیام آوا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.