021 44342032
زمان مناسب برای ریدیزاین سایت
زمان مطالعه: 10 دقیقه

اگر صاحب یک وب‌سایت هستید یا به‌عنوان فعال در حوزه وب‌سایت فعالیت می‌کنید، ممکن است دنبال شاخص‌هایی باشید که با آنها ارزیابی کنید که زمانِ ریدیزاینِ یک سایت رسیده یا نه! سایت شما فقط بستری نیست که بخواهید خدمات خود را در آن تشریح کنید. برند شما در این سایت به‌صورت 24 ساعته در معرض دیدِ کاربران قرار دارند. بنابراین سایتان همیشه باید فعال باشد و آن را به‌طور منظم بررسی کنید تا موقعیت کسب و کارتان را به قوی‌ترین شکل ممکن نشان دهد. یک سایت دو بخش فرانت و بک اند دارد که روی عملکرد سایت تاثیرگذار است. وقتی تصمیم می‌گیرید که ریدیزاین کنید، باید این دو بخش را به‌صورت همزمان در نظر بگیرید. قسمت فرانت، محتوا و تمام طراحی‌هایی است که سفری ایجاد می‌کند تا کاربر را قانع به خرید خدمات یا محصولاتتان کند. برای ایجاد این سفر، باید معیارهایی را در نظر بگیرید. ما اینجا در همین چند دقیقه تلاش کردیم تا چک‌لیست جامعی برای تشخیص زمان درست برای ریدیزاین سایت ارائه کنیم که به شما در این مسیر کمک کند.

 

  • وب‌سایت در راستای اهداف تجاری‌تان کار نمی‌کند.

شما باید به این سوال پاسخ دهید که «چرا به وب‌سایتتان نیاز دارید؟». هدف یک وب‌سایت از فروش مستقیم تا ارائه یک محصول یا فایل آموزشی به کاربر متفاوت است. همیشه باید اهداف کسب و کارتان را قبل از ورود به طراحی زیبایی‌شناسی آن، تعریف و اولویت‌بندی کنید. طراحی سایتی که به فروش مستقیم محصولات می‌پردازد با طراحی سایتی که قصد افزایش تعامل بین کاربران دارد، متفاوت است.

اگر وب‌سایتتان، شما را به اهداف تجاری نزدیک نکند، از عدم بازدهی سرمایه‌گذاری ناامید خواهید شد. اگر سایتتان در گوگل، رتبه‌ای ندارد یا محتواها منعکس‌کننده ارزش‌های سازمانی شما نیستند، باید به فکر ریدیزاین باشید.

 

  • نرخ پرشِ بالا و نرخ تبدیلِ پایینی دارید.

از طریق ابزارهای تحلیل وب‌سایت مثل سرچ کنسول به آمارهای خوبی می‌رسید. پرش از سایت یعنی کاربر وارد یک صفحه از وب‌سایتتان شده، پس از بازدید، آن را ترک می‌کند. معنی پرش این است که کاربر محتواها و محصولاتتان را به‌صورت عمیق بررسی نکرده و از صفحات دیگر بازدید نکرده است. کاربر وارد سایت شده و بدون تعامل از سایت می‌رود.

نرخ تبدیل یعنی محتوای شما، کاربر را درگیر کرده و هر اقدامی که از او خواستید، انجام داده است. مثلا دکمه‌ای برای اشتراک خبرنامه گذاشته‌اید تا کاربر روی آن کلیک کند. اگر این کار را به‌طور اصولی انجام دهید، باید نرخ تبدیل بالایی در این صفحه داشته باشید. اگر نه، باید به ریدیزاین فکر کنید.

نقشه حرارتی یا هیت مپ (Heatmap) یک راه ارزشمند برای درک تعامل در وب‌سایت است. نقشه‌های حرارتی نشان می‌دهند که کاربران، چقدر زمان خود را در وب‌سایت شما وقت می‌کنند. به جای حدس‌زدن درباره چیزی که اشتباه است، یک نقشه حرارتی به‌صورت هدفمند به شما نشان می‌دهد که کجای وب‌سایت، «نرخ تبدیل» را از دست داده‌اید. هیت مپ برای فراخوان به اقدام (Call To Action)، تصاویر و محتواها بسیار مفید است. به نتایج خوبی می‌رسید، امتحان کنید.

ریدیزاین سایت

  • وب‌سایت، کُند است.

به‌عنوان یک کاربر، هیچ چیز خسته‌کننده‌تر از وب‌سایتی نیست که دیر، بارگذاری شود. حتی اگر طراحی رابط و تجربه کاربری سایتتان بالا باشد، ولی کاربر زمان زیادی را برای بارگذاری سایت منتظر بماند، کاربر، سایت را ترک می‌کند. منتظر نمی‌ماند که طراحیِ سایت شما این زمانِ انتظار را جبران کند. ممکن است استراتژی و خلاقیت خیلی خوبی برای کسب و کار خود در بستر مجازی چیده باشید، اما بارگذاری کُند باعث می‌شود نتوانید استراتژی خود را به‌خوبی پیاده کنید.

سرعت بارگذاری پایین روی رتبه‌بندی موتورهای جست‌وجوگر نیز تاثیر منفی می‌گذارد و بهینه‌سازی (سئو) سایتتان به‌خوبی انجام نمی‌شود. عدم بهینه‌سازی سایت، بازدید آن را پایین آورده و در رتبه‌های بالا (صفحات اول) دیده نخواهید شد. در سه ثانیه اول از ورود کاربر به سایت باید بتوانید قلاب خود را بیاندازید و کاربر را تبدیل به مشتری کنید. اگر سرعت بارگذاری سایت بالا باشد، ترافیک ارگانیک بیشتری به سایت شما وارد می‌شود و کم کم بین رقبا شناخته‌تر خواهید شد.

یکی از کارهایی که می‌توانید برای بهبود سرعت وب‌سایتتان استفاده کنید، تغییر اندازه تصاویر بزرگ است. برای کاهش زمان بارگذاری سایت، کاهش اندازه تصاویر مهم است. بارگذاری تصاویر بزرگ، زمان زیادی از کاربر می‌گیرد که در این صورت حس ناخوشایندی برای او ایجاد می‌شود. حجم عکس‌هایتان را کاهش دهید! از بهبود سرعت سایتتان شگفت‌زده می‌شوید.

تکنیک دیگر، کاهش تعداد فایل‌های CSS و جاوااسکریپت است. هر بار که لازم باشد کاربر، یک فایل اضافی را دریافت کند، زمان زیادی لازم خواهد بود که کل محتوای وب‌سایت بارگذاری شود. بنابراین کاهش تعداد فایل‌های CSS یا جاوااسکریپت می‌تواند زمان بارگذاری سایت را بهبود بخشد و کاربران از خواندن محتوای وب‌سایت، لذت ببرند. این بخش یکی از شاخص‌های مهمی است که حتما در ریدیزاین سایت خود به آن توجه داشته باشید.

 

 

  • سایت، واکنش‌گرا (ریسپانسیو) نیست و برای استفاده در موبایل، اختصاصی نشده است.

براساس تحقیقات، دستگاه‌های تلفن همراه، 54.4 درصد از ترافیک وب‌سایت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در زمان طراحی سایت باید به تجربه کاربری در گوشی توجه داشته باشید و به اندازه طراحی آن در دسکتاپ به آن اهمیت دهید. طراحی ریسپانسیو باعث می‌شود که گرافیک و محتویات سایت برای هر دستگاهی به‌خوبی و متناسب با اندازه آن بارگذاری شود. کمک می‌کند تا سایتتان را در برابر سیل عظیمی از دستگاه‌های جدید با اندازه‌های مختلف مقاوم  بوده و نیازی به طراحی سایت برای هر  دستگاه به‌طور جداگانه نباشد. در طراحی واکنش‌گرا، شما محتوا را یک بار به‌روز می‌کنید، ولی با تمامی اندازه‌ها هماهنگ می‌شود. ریسپانسیو نبودن برای ربات‌های گوگل نیز آیتم بسیار مهمی است که در رتبه‌بندی سایتتان تاثیر منفی دارد.

 

چگونه متوجه شویم که سایت ما ریسپانسیو نیست؟

  • متن‌ها یا تصاویر در گوشی بسیار کوچک هستند.

اگر متن سایت شما در دستگاه تلفن همراه کوچک‌تر از دسکتاپ است یا قطعه‌قطعه و با فاصله زیاد از هم قرار دارد، سایتتان ریسپانسیو نیست. ابزارهای مختلفی برای طراحی ریسپانسیو وجود دارد. حتما از یک متخخص در این زمینه راهنمایی بگیرید.

 

  • متن‌ها یا تصاویر خیلی بزرگ هستند.

اگر تصاویر خیلی به هم ریخته باشند و متن‌ها با اندازه‌های غیرمعمولی دیده شوند، یعنی ریسپانسیو نیست. در این شرایط، کاربر، خسته شده و صفحه وب‌سایت را می‌بندد.

اگر همه موارد در سایتتان درست باشد، اما ریسپانسیو نه! به جرات می‌توان گفت که حداقل برای کلمات پُررقابت، باید از صفحه اول گوگل خداحافظی کنید. اگر سایتتان ریسپانسیو نیست، به فکر ریدیزاین باشید. برای مشورت در این باره می‌توانید با کارشناسان پیام آوا پردازش نیز در ارتباط باشید.

 

  • طراحی سایت، قدیمی است.

تصاویر بصری که در طراحی سایت استفاده می‌کنید، بسیار مهم است. کاربران، ظاهر سایت را با کیفیت محصولات و ارائه خدمات آن شرکت مرتبط می‌دانند. یک وب‌سایت فقط شامل متن، چند لینک و تعدادی تصویر نیست. اولین برداشت کاربر از سایت شما، حاصل از طرح بصری شماست. شما برای طراحی اِلِمان‌ها و آیتم‌ها، باکس‌ها و اسلایدرها باید زمان زیادی صرف کنید. اگر در حوزه فروشگاهی فعالیت می‌کنید، یک نمای بیرونی کهنه با محتواهای به‌روزنشده و رنگ و رو رفته به درد شما نمی‌خورد. برند شما باید با جذاب‌ترین و موثرترین شیوه از نظر بصری به مخاطب نشان داده شود.

رقبای خود را بررسی کنید. ببینید از کدام تکنولوژی‌ها و طرح‌ها استفاده کرده‌اند. چشم‌انداز رقابتی خود را با بررسی سایت آنها تعیین کنید. با تلفیق طرح‌های رقبا و خلاقیت تیم خود، بهترین سایت را ایجاد کنید. یک کاربر همیشه، سایت زیبا و حرفه‌ای را به سایت قدیمی ترجیح می‌دهد.

 

زمان مناسب برای بازطراحی سایت

  • ناوبری (نویگیشن) سایت سخت است.

وب‌سایت شما باید یک تور راهنما برای کاربران باشد، نه یک سفر بدون نقشه!

از کجا بفهمیم که سایت ما ناوبری سختی دارد:

  • سایت شما کاربر را سردرگرم می‌کند. اصلا نمی‌داند کجا برود یا چه کاری انجام دهد؟

اگر با آمارهای دریافتی از ابزارهای تحلیل سایت مثل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس متوجه شدید که کاربران در حین بارگذاری، سایتتان را ترک کرده‌اند، احتمالا به این دلیل است که راهنمای خوبی برای کاربر نبوده‌اید. خُب تصور کنید خودتان در فروشگاه بسیار بزرگی قرار دارید که هیچ راهنمایی روی دیوارهایش نصب نکرده و شما نمی‌دانید کجا بروید. سایت خود را هم مثل یک فروشگاه بزرگی در نظر بگیرید که باید برای کاربر، راهنماهای خوبی قرار دهید.

  • عدم ارائه فراخوان به اقدام‌های مناسب (CTA)

اگر فراخوان به اقدامی در سایت قرار داده‌اید، اما کسی روی ان کلیک نمی‌کند، احتمالا یک جای کار می‌لنگد. ارائه خدمات و محصولات بدون این که به کاربر بگویید که چگونه از آنها استفاده کنند، بی‌فایده است. ریدیزاین جدید باید دارای چندین فراخوان عالی باشد که کاربر تشویق به فعالیت در سایت شود.

  • منوهای کشویی بیش از حد

وقتی می‌گوییم کاربر را راهنمایی کنید، منظورمان ایجاد منوهای کشویی بیش از حد نیست. منوهای کشویی مفید هستند؛ اما فقط در صورت استفاده کمتر از آنها. توصیه می‌شود از منوهای فرعی برای هر یک از منوهای کشویی استفاده کنید و سلسله‌مراتب زیبایی به موضوعات خود ببخشید.

 

کار را برای کاربر آسان کنید. اگر پیدا کردن اطلاعات مهم در سایتتان سخت باشد و لینک‌ها و فراخوان به اقدام‌های مناسبی نداشته باشید، جزء سایت‌هایی خواهید بود که کاربران زیادی را از دست خواهد داد. اگر کاربران نتوانند متوجه فعالیت شرکتتان شوند یا متوجه چگونگی تماس با شرکتتان نشوند، مشکل بزرگی است که فقط با ریدیزاین سایت می‌توانید آن را حل کنید.

یک کلام: کاربر نباید برای دستیابی به اطلاعات، تلاش کند.

رابط و تجربه کاربری سایت برای سفر مشتری باید کاملا شخصی‌سازی شود. مراحل دستیابی به تمام اطلاعات را آن قدر ساده کنید که در ذهن مخاطب، پیچیدگی خاصی ایجاد نشود. برای این کار حتما با متخصصان حرفه‌ای مشورت کنید. چون ممکن است به‌دلیل درگیری شما در کسب و کار، برخی از گزینه‌ها در ذهنتان نادیده گرفته شود، ولی برای کاربر مهم باشد.

 

  • ایجاد به‌روزرسانی در محتوا سخت است.

اگر سیستم مدیریت محتوای (CMS) خوبی مثل وردپرس ندارید یا ایجاد تغییر در سایتتان مشکل است، حتما به ریدیزاین سایت فکر کنید. وقتی به‌روزرسانی سایت شما آسان باشد، راحت‌تر می‌توانید محتواهای تازه و بیشتری به آن اضافه کنید. محتواهای باکیفیت باعث تقویت رتبه شما در موتورهای جست‌وجوگر می‌شود و کاربران بارها و بارها برای بازدید مجدد به سایت برمی‌گردند.

یکی دیگر از مواردی که در سایت مطرح می‌شود، بحث یکپارچگی است. ادغام فناوری بازاریابی و تجزیه و تحلیل وب‌سایت بسیار مهم است. اگر همه موارد را نتوانید به‌صورت منسجم و یکپارچه در سایت ادغام کنید، نمی‌توانید مشتریان خود را به‌خوبی تحلیل کنید.

 

  • در حال تغییر نام تجاری هستید.

آیا ممکن است شرکتی به تغییر نام تجاری خود فکر کند؟!‌بله، قطعا.

دلایل مختلفی منجر به تغییر نام تجاری می‌شود. مثلا ممکن است شرکت برای جذب مشتریان جدید یا افزایش قیمت‌ها مجبور به تغییر نام تجاری خود شود. در این شرایط، ابتدا اهداف کسب و کار خود را به‌صورت واضح بشناسید و سپس ساختار و طرحی ایجاد کنید که نشان‌دهنده برند شما با طراحی جدید باشد.

اگر در حال تغییر نام تجاری خود هستید، حتما ریدیزاین سایت را جدی بگیرید. با تغییر نام تجاری، اهداف تجاری جدیدتر یا تکامل‌یافته‌تری را خواهید داشت و شاید رویکرد کاملا متفاوتی را برای ایجاد عناصر بصری وب‌سایت خود به کار ببرید.

 

نکات اساسی در ریدیزاین سایت

اگر به انتهای متن رسیدید و فکر کردید که باید سایت خود را ریدیزاین یا بازطراحی سایت کنید، حتما با متخصص فنی در این حوزه صحبت کنید. راه‌اندازی یک سایت از ابتدا بسیار آسان‌تر از ریدیزاین‌کردن است. زیرا وقتی چیزی وجود دارد، بهبود بخشیدن به بخش‌های مختلف آن، نیاز به مهارت بیشتری دارد. اگر این مرحله با دقت انجام نشود، ممکن است طرح جدید از طرح قبلی نیز ناکارآمدتر باشد.

 

قبل از هر کاری، به سه سوال زیر پاسخ دهید:

  • آیا وب‌سایت من، سفر ساده و واضحی برای کاربر تدارک دیده است؟ آیا کاربر به تمام اطلاعات مهم مثل نحوه استفاده از خدمات یا خرید محصولات شما دسترسی دارد؟
  • آیا سایت از نظر فنی، عملکرد خوبی دارد؟
  • آیا این سایت، شما را به اهدافتان می‌رساند؟

اگر هنوز مطمئن نیستید که باید چه کاری انجام دهید، حتما با کارشناسان پیام آوا پردازش تماس بگیرید تا همکاران ما شما را بیشتر راهنمایی کنند.

به این مقاله امتیاز دهید:
اشتراک گذاری این مطلب
منبع:
منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

امنیت سایت راهکارهایی برای بهبود امنیت سایت

زمان مطالعه: 6 دقیقههر سایت یا فروشگاه آنلاین باید همواره اصول امنیتی را رعایت کند، زیرا امنیت نقش حیاتی در پایداری کسب و کار و بهبود تجربه کاربری مشتریان ...

بیشتر بخوانیم
توسعه وب سایت چیست توسعه وب چیست و انواع آن

زمان مطالعه: 5 دقیقهتا به حال، شاید به این سوال برخورده باشید که توسعه وب به چه معناست و چه تفاوت‌هایی بین توسعه‌دهنده Front End و Back End وجود ...

تفاوت بین طراحی سایت و توسعه وب تفاوت بین طراحی سایت و توسعه وب

زمان مطالعه: 14 دقیقهطراحی سایت و توسعه وب دو بخش مکمل در ساخت و توسعه یک وب‌سایت هستند، اما هر یک وظایف و تخصص‌های متفاوتی دارند. ما در این ...

بیشتر بخوانیم

آماده یک سرمایه گذاری هوشمندانه روی برند خودتان هستید؟

برای مشاوره با ما مشخصات خود را وارد کنید تا تیم پیام آوا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.