021 44342032
زمان مطالعه: 13 دقیقه

در طول تاریخ برخی شخصیت‌های سیاسی، علمی، اجتماعی و … چهره مرموزی داشته اند و در پرده ابهام باقی مانده اند. در مقاله حاضر روی سخن ما در مورد شخصیت مرموزی در عرصه فناوری است، فناوریی که قرار است در اقتصاد جهان توفان عظیمی به پا کند.

ابهامات زیادی در مورد خالق بیت کوین که تحت نام “ساتوشی ناکاماتو” خوانده می شود وجود دارد و به درستی تاکنون مشخص نشده که این نام متعلق به چه کسی یا چه گروهی است.

یکی از پنهان ترین اسرار بیت کوین، هویت بنیانگذار آن  می باشد؛ اطلاعات کمی درباره خالق آن در دست است. با این حال، ادعا می شود که ساتوشی ناکاموتو بوجود آورنده بیت کوین است. بر سر اینکه آیا این نامِ یک شخص حقیقی است و یا یک نام مستعار و یا گروهی متشکل از چند نفر، اختلاف نظر وجود دارد!

اگر تمایل به طراحی سایت صرافی داشته باشید میتوانید با ما در ارتباط باشید.

ساتوشی ناکاماتو کیست؟

خالق بیت کوین

ساتوشی ناکاماتو، فراتر از یک نام

ناکاموتو برای بیت کوین فراتر از وضعیت خود به عنوان بنیانگذار مهمی تلقی می گردد. او چهره ای مرموز و فلسفی است و اغلب در بین طرفداران ارزهای رمزپایه مورد بحث قرار می گیرد و درباره آینده توسعه بیت کوین بحث می کند. دو کیف پول بیت کوین مرتبط با ناکاموتو دارای ۰۰۰/۹۸۰ بیت کوین (حدود ۶٫۲ میلیارد دلار تا مارس ۲۰۲۰) بود. با توجه به اینکه فقط ۲۱ میلیون بیت کوین استخراج خواهد شد،  دارایی ناکاموتو می تواند بر قیمت آن تاثیر بسزایی بگذارد. علیرغم تلاش های متعدد برای کشف هویت  ناکاموتو، وی دست نیافتنی بوده است. افراد متعددی برای بازشناسی این شخصیت پیشنهاد شده‌اند، اما تاکنون هیچکدام از آنها  ثابت نشده که ساتوشی ناکاموتو هستند.

بی شک در اینجا سه ​​نامزد برای این شخصیت وجود دارند.

نامزد اول خالق بیت کوین: دوریان ناکاموتو

ساتوشی ناکاماتو

این چهره شاید مهمترین تلاش برای افشای بنیانگذار بیت کوین بود. در مارس ۲۰۱۴  جراید،  دوریان ناکاموتو را بعنوان خالق این ارز معرفی کردند. انتشار ۵ مقاله باعث ایجاد  سرو صدا در جامعه فناوری رمز ارزها شد، زیرا این اولین بار بود که نشریات معتبر سعی می کردند از هویت خالق بیت کوین پرده بردارند.

شباهت های زیادی بین ساتوشی ناکاموتو و دوریان ناکاموتو بیان شده است. به عنوان مثال ، هر دو ظاهرا گرایش به آزادیخواهی داشتند و ژاپنی الاصل هستند. (دوریان، فارغ التحصیل فیزیک از پلی تکنیک کالیفرنیا و در زمینه  پروژه های دفاعی طبقه بندی شده  ژاپنی-آمریکایی فعالیت دارد). همچنین در مقالات مذکور به نقل از دوریان ناکاموتو ادعا شده که وی گفت است: “دیگر با بیت کوین درگیر نیست و آن را به دیگران واگذار کرده است”.

البته دوریان ناکاموتو بعدا این نقل قول را رد کرد و در مصاحبه ای به آسوشیتدپرس گفت: “من کاری به این مسایل ندارم”.

بزرگترین اشتباه مجلات، انتشار عکسی از خانه ناکاموتو بود. یک جستجوی سطحی تصویر می تواند به راحتی مکان آن را نشان دهد. در حالی که بسیاری اعتقاد نداشتند که دوریان ناکاموتو بنیانگذار بیت کوین است ، اما جامعه ارزهای دیجیتال از این که حریم خصوصی او نقض شده، ناراحت بودند. با این حال این شوی رسانه‌ای برای دوریان ناکاموتو بدون سود نبود. یک کمپین آنلاین بیش از ۱۰۰ بیت کوین از طرف او جمع آوری کرد. در آوریل ۲۰۱۴ ، دوریان ناکاموتو در یک ویدیوی یوتیوب به همراه آندریاس آنتونوپولوس برای جمع آوری کمک های مالی ظاهر شد تا از جامعه بیت کوین برای حمایت آنها تشکر کند. آندرس آنتونوپولوس (Andreas M. Antonopoulos) متخصص یونانی/بریتانیایی بیت کوین و بلاک چین، متولد ۱۹۷۲ در لندن که علاوه بر آموزش، نویسنده، کارآفرین و طرفدار بیت کوین می باشد. وی، مجری پادکست Let’s Talk Bitcoin است و در دانشگاه نیکوسیا (Nicosia) به تدریس ارزهای دیجیتال می‌پردازد.

 

نامزد دوم خالق بیت کوین: کریگ رایت

کریگ رایت

در بیشتر موارد، افرادی که مظنون به ساتوشی ناکاموتو هستند این ادعا را رد کرده یا سکوت کرده اند. ولی این مورد در مورد کریگ رایت – دانشمند استرالیایی – صادق نبوده است.

در دسامبر ۲۰۱۵، مجله وایرد (Wired) یک مطلب مفصلی برای رایت نوشت و مدعی شد که “قوی ترین شواهد موجود در مورد هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو را به دست آورده است”. مقاله در مورد ظاهر رایت از طریق اسکایپ در کنفرانس سرمایه گذاری بیت کوین آن سال در لاس وگاس گزارش داد. هنگامی که از نقش وی پرسیده شد، رایت ادعا کرد که او “عضو کوچکی از همه چیز” است. شواهد وایرد شامل ارجاع به “مقاله ارزهای رمزنگاری شده” در وبلاگ رایت بود که ماه ها قبل از شروع به کار بیت کوین ظاهر شد. علاوه بر این ، ایمیل های فاش شده و مکاتبات با وکیل رایت وجود دارد که به “دفتر توزیع شده p2P” اشاره می کند. علاوه بر این ، رونوشت های درز یافته از جلسات با وکلا و مقامات مالیاتی به نقل از وی گفته بود: ” من تمام تلاش خود را کردم تا این حقیقت را پنهان کنم که از سال ۲۰۰۹ روی بیت کوین کار می کنم. ولی اکنون فکر می کنم نیمی از جهان این مورد را بطور روشن می دانند”.

البته این ادعاها به زودی مورد تردید قرار گرفت.

وایرد گزارش خود را پیگیری کرد تا چندین ناهماهنگی در داستان رایت را مورد توجه قرار دهد. به عنوان مثال، به نظر می رسد تاریخ نوشته های وبلاگ دستکاری شده و تاریخ گذشته هستند. شواهد همچنین نشان می دهد که کلیدهای رمزگذاری عمومی مرتبط با ساتوشی ناکاموتو نیز دارای سابقه قبلی بوده اند.

حتی ویتالیک بوترین – بنیانگذار اتریوم – که نسبت به سیاست در دنیای رمزارزها بی اعتنا است، علیه رایت جبهه گرفت و علنا او را کلاهبردار خواند. اما رایت از این انتقادها دلسرد نشده و باز توجه رسانه ها را به خود جلب نمود تا نقش برجسته ای را در جامعه رمزنگاری ایفا کند. او یک انشعاب بحث برانگیز از Bitcoin Cash را رهبری کرد و Bitcoin SV را تشکیل داد. از سال ۲۰۲۱ ، رایت درگیر یک سری شکایات حقوقی است که در صورت ارایه شواهد در دادگاه ممکن است در نهایت ادعاهای او را اثبات یا رد کند.

رایت که نام کامل وی ، “کریگ استوین رایت” (Craig Steven Wright) است متولد سال ۱۹۷۰، یک متخصص علوم کامپیوتری و تاجر استرالیایی است. تحصیلات تکمیلی و تحقیقات خود را در دانشگاه چالز استوارت به پایان رساند. در همین دانشگاه توانست با  پایانامه اش تحت عنوان «تعیین خطرات مربوط به سیستم‌های اطلاعاتی» دکترای خود را کسب کند. وی تا به امروز چندین مرتبه مدعی شده که در تیم اصلی سازنده‌ی بیت‌کوین حضور داشته و توسعه‌ی بخش‌های مهمی از این رمزارز را عهده‌دار بوده است. البته این گفته‌های وی همچنانکه در فوق اشاره گردید با واکنش‌های متفاوتی روبرو شده است. گرچه برخی کاربران صنعت رمزارز، حرف‌های او را باور دارند، اما اغلب مردم معتقدند که ادعاهای او کاملا بی‌ اساس بوده و تنها برای جلب توجه و افزایش پذیرش طراحی سایت ارز دیجیتال بیت‌کوین SV (با نماد BSV) ارایه شده‌ است.

 

خالق بیت کوین نامزد سوم: نیک زابو

نیک زابو

نیک زابو مهندس کامپیوتر و محقق است. او در مقاله‌ای در سال ۱۹۹۶ بعنوان پیشگام مفهوم ” قراردادهای هوشمند ” مطرح گردید.

در سال ۲۰۰۸ ، وی یک ارز غیر متمرکز را که Bit Gold نامید ، پیش ساز بیت کوین ، تصور نمود. وی بیت گلد را “پروتکلی توصیف کرد که به موجب آن می توان با صرف کمترین وابستگی به اشخاص ثالث مورد اعتماد، رمزینه های گران قیمت غیرقابل وصفی را به صورت آنلاین ایجاد کرد.” این توصیف وی، شبیه مفهوم بیت کوین است  که به موجب آن یک سری بیت هایی که توسط شبکه ای از رایانه ها بدون رهبر ایجاد می شوند ، تراکنش هایی را انجام و تایید می کنند.

دومینیک فریزبی در کتاب خود با عنوان “بیت کوین: آینده پول” معتقد است که نیک زابو همان ساتوشی ناکاموتو است . فریزبی طی مشورتی با یک متخصص سبک شناسی ، به این نتیجه رسید که شیوه نگارش زابو شبیه به نوشته های شناخته شده از ساتوشی است. علاوه بر این، فریزبی دریافت که نیک زابو برای DigiCash کار کرده که تلاش اولیه ای برای آوردن رمزنگاری به عرصه پرداخت های دیجیتالی بوده است. از نظر نویسنده ، این موارد به شدت نشان داد که نیک زابو ساتوشی، همان ناکاموتو است.

ساتوشی ناکاماتو در پرده ابهام

با توجه به موارد فوق‌الذکر هنوز واقعیت اصلی “ساتوشی ناکاماتو” در پرده ابهام باقی مانده است. و هرکس به زعم خود نظری در این ارتباط دارد. هر چند که از طرفی نیز برخی چهره های شاخص و فعال در زمینه رمزنگاری ارزها، اشاراتی به ارتباط خود با ساتوشی ناکاماتو داشته اند ولی به وضوح و دقیقن بیان نکرده اند که ناکاماتو کیست. از جمله این موارد می توان به گفته های “هال فینی” اشاره نمود. وی توسعه دهنده بازی‌های کنسول و یکی از اعضای اولیه جنبش سایپربانک است.

در میان اولین علاقمندان به بیت کوین، “هال فینی” پیشنهاد ناکاموتو برای بیت کوین را از طریق لیست ایمیلی ارزهای رمزپایه کشف کرد. فینی در پست وبلاگ خود در سال ۲۰۱۳، گفت که مجذوب ایده ارز آنلاین  غیر‌متمرکز شده است. هنگامی که ناکاموتو انتشار نرم‌افزار را اعلام کرد، فینی پیشنهاد داد اولین سکه‌ها را استخراج کند. (۱۰ بیت کوین اصلی از ۷۰بلوک ، که ساتوشی آنها را بعنوان یک آزمایش ارسال کرد). فینی در مورد تعاملات خود با ناکاموتو می گوید: من فکر می کردم با مردی ژاپنی تبار برخورد می کنم که بسیار باهوش و صادق باشد. من این شانس را داشتم که در طول زندگی خود با افراد سرشناس بسیاری آشنا شوم.

در تکمیل این مقاله و آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان نگاهی به تاریخچه شکل گیری ارز دیجیتال خواهیم داشت.

 

تاریخچه ارز دیجیتال

تاریخچه ارز دیجیتال

وقتی شخصی از ارز دیجیتال نام می برد ، چیزی که به ذهن می رسد، بیت‌کوین است. برای اکثر مردم در سراسر جهان، بیت کوین تنها ارز دیجیتالی است که در مورد آن شنیده اند (و شاید آلتکوین‌های بعدی بیت کوین). اما آیا بیت کوین به طور ناگهانی متولد شد؟ آیا بیت کوین ایده جدیدی از شخصی مرموز بود که خود را ساتوشی ناکاموتو می نامید؟

پاسخ همه این موارد منفی است. با این حال ، بیت کوین تکرار یک ایده قدیمی با فناوری جدید است. همانطور که می دانید این فناوری یعنی “بلاک چین” به اندازه کافی منحصر به فرد است و می تواند شیوه کار کل صنعت فناوری اطلاعات را تغییر دهد. افراد بسیاری قبل تر از ساتوشی ناکاموتو به قصد ایجاد ارز دیجیتالی که می توانست اقتصاد جایگزینی را تقویت کند، فعالیت هایی انجام دادند و پروژه هایی را به راه انداختند. اما به دلایل مسایل فنی و نظارتی و یا ایدئولوژیکی شکست خوردند.

طلای الکترونیکی، نخستین رهیافت

مفهوم ارز دیجیتال در حالی آغاز شد که اینترنت هنوز در اکثر نقاط جهان در حال گسترش بود. e-gold  یا “طلای الکترونیکی” یکی از این نمونه ها است. این جریان در سال ۱۹۹۶ توسط “داگلاس جکسون” شروع به کار کرد و تا سال ۲۰۰۹ توانست بیش از ۵ میلیون حساب کاربری داشته باشد. طلای الکترونیکی آنقدر گسترش یافت که حتی تجار نیز آنرا پذیرفته بودند. این ارز دیجیتال با طلا پشتیبانی می شد و تا زمانی که وارد لیست مورد علاقه کلاهبرداران و هکرها نشده بود ، یک ساز و کار بسیار موفق و محبوبی بود. در ادامه حملات مجرمان سایبری به این پلتفرم و استفاده از طلای الکترونیکی به عنوان ارز مورد علاقه اخاذی ها و پولشویی ها منجر به سقوط آن شد.

 وب مانی ، پیشتاز پرداخت همتا به همتا

وب مانی (WebMoney) در سال ۱۹۹۸ شروع به کار کرد. به جز بخش غیرمتمرکز، وب مانی نوعی ارز دیجیتال برای استفاده در همه اهداف عملی است. این شرکت مستقر در مسکو طیف وسیعی از خدمات مالی از جمله راه حل های پرداخت همتا به همتا ، خدمات بازرگانان ، صورتحساب و پرداخت آنلاین و حتی سیستم عامل های تجاری مبتنی بر اینترنت را ارایه می دهد. وب مانی بعد از e-gold بهترین مورد بعدی شد و با خاموش شدن آن، کاربران بسیاری را چه خوب و چه بد ، از e-gold جذب کرد. با این حال ، وب‌مانی بلافاصله پس از آن تغییراتی در خدمات خود ایجاد کرد تا از استفاده از آن برای فعالیت های غیرقانونی جلوگیری کند. وب مانی در حال حاضر تعدادی از ارزهای بین المللی از جمله GBP ، USD ، روبل روسیه و حتی بیت کوین را پشتیبانی می کند.

 لیبرتی رزرو ، تلاشی بیهوده

لیبرتی رزرو (Liberty Reserve) را می توان به عنوان یک تلاش بیهوده برای ایجاد یک تجارت متمرکز انتقال پول در نظر گرفت.

آرتور بودفسکی و ولادیمر کتس بنیانگذاران این کمپانی عظیم بودند. آن ها در سال ۱۹۹۹ کمپانی GoldAge را در آمریکا بنیان نهادند که در ارتباط با نقل و انتقالات مالی فعالیت می کرد. این شرکت برای جذب مشتریان بیشتر، سخت گیری های بسیار کمتری را نسبت به کمپانی های دیگر انجام می داد و این موضوع باعث شده بود بسیاری از افراد بتوانند از طریق خدمات گلد ایج، اقدام به پولشویی کنند. این پلتفرم به کاربران اجازه می داد تا حساب کاربری خود را در آن ایجاد کرده و بدون هیچگونه تأییدی ، پول را به هر کسی منتقل نمایند. همچنین کاربران می توانستند اطلاعات حساب خود را از کسانی که به آنها پول می فرستند پنهان نمایند.

لیبرتی رزرو، شبکه وسیع جهانی پولشویی

با این حال ، همانطور که انتظار می رفت، این پلتفرم مورد پسند مجرمان سایبری قرار گرفت.

با توسعه ی روز افزون خدمات این کمپانی، کشورهای بسیاری به فعالیت های آن حساس شدند. مقامات قضایی کشور های مختلف شروع به ممنوعیت فعالیت های این کمپانی در کشور خود کردند به طوری که در اواخر سال ۲۰۱۲، این کمپانی اجازه فعالیت در ۱۷ کشور را از دست داد. در سال ۲۰۱۳ دادگاه فدرال آمریکا پس از بررسی های زیادِ فعالیت های لیبرتی رزرو ، با ردیابی نزدیک به ۶ ملیارد دلار پول غیر قانونی که از طریق این کمپانی رد و بدل شده بود، رسما دستور تعطیلی این شرکت را داد و فعالیت های این کمپانی برای همیشه ملغی شد.

پرفکت‌مانی ، جان تازه گرفت

پرفکت‌مانی

پرفکت‌مانی (Perfect Money) یکی دیگر از پلتفرم های ارز دیجیتال است که با چندین ارز از جمله USD ، EUR ، GBP ، BTC و موارد دیگر کار می کند. مانند بسیاری از دیگر پلتفرم های ارزهای دیجیتال در گذشته ، مرگ یک پلتفرم تأسیس شده منجر به افزایش رشد جانشین آن می شود. در مورد پرفکت مانی هم همین اتفاق افتاد. پس از آنکه شرکت اول توسط دولت، تعطیل شد، مشتریان از لیبرتی رزرو به پرفکت‌مانی سرازیر شدند. پرفکت مانی همچنین خدمات مشابهی با لیبرتی رزرو بدون نیاز به تایید ارایه می دهد. با این حال ، پرفکت‌مانی برای همه افراد ساکن در نقاط مختلف جهان در دسترس نیست.

 بیت کوین، پلتفرم ارز دیجیتال غیرمتمرکز

بیت کوین برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ به عنوان یک پلتفرم ارز دیجیتال غیرمتمرکز شروع به کار کرد. برخلاف سایر ارزهای دیجیتالی گذشته، بیت کوین دارای مزیتی است که به دلیل ماهیت غیر متمرکز خود باعث می شود کل پلتفرم مسئولیت یک جامعه بسیار فراتر از یک فرد یا شرکت را بر عهده بگیرد. این امر همچنین این امکان را که کسی تمام برنامه ها را به منظور ارضای حرص و خودخواهی خود دستکاری یا هک کند، از بین می برد. ناگفته نماند که پروتکل بیت کوین منبع باز است و مانع از انحصار همه افراد بر روی کل سیستم می شود. امنیت و شفافیت بیت کوین نیز یکی از ویژگی های بارز دیگر آن است.

به نظر می رسد بیت کوین و آلت کوین ها با استقبال مناسبی روبرو شده و همه نگرانی ها در مورد ارزهای دیجیتالی را که طی سال ها تجربه با پلتفرم های ارز دیجیتال متمرکز و اختصاصی ایجاد شده بود را از بین برده است. به دنبال محبوبیت بیت کوین ، ارزهای دیجیتالی جدیدی از جمله “ارزهای دیجیتالی ملی” ظاهر شدند.

در نتیجه خالق بیت کوین همچنان در پرده ابهام وجود دارد.

 

به این مقاله امتیاز دهید:
5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری این مطلب
منبع:
منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

انواع کیف پول ارز دیجیتال انواع کیف پول ارز دیجیتال

زمان مطالعه: 9 دقیقهکیف پول ارز دیجیتال ابزار ضروری برای خرید، تجارت و فروش در دنیای بلاک‌چین است. این روزها رمز ارز دیجیتال بین مردم محبوبیت و مقبولیت زیادی ...

ارز دیجیتال تتر چیست ارز دیجیتال تتر چیست؟

زمان مطالعه: 10 دقیقهارز دیجیتال تتر در ابتدا با نام ریل کوین (realcoin) در اوایل سال 2014 (سال 1393) توسط بروک پییرس (Brock Pierce) صاحب استارتاپ ریل کوین وارد ...

لیکوئیدیتی چیست؟ جلوگیری از لیکوئید شدن ارز دیجیتال

زمان مطالعه: 5 دقیقهلیکوئید شدن چیست؟ برای جلوگیری از لیکوئید شدن در بازار ارز دیجیتال، نیاز است که با مفاهیم پایه ای این بازار آشنا باشید. از نظر زمانی ...

بیشتر بخوانیم

آماده یک سرمایه گذاری هوشمندانه روی برند خودتان هستید؟

برای مشاوره با ما مشخصات خود را وارد کنید تا تیم پیام آوا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.