021 44342032
طراحی سایت ارز دیجیتال
زمان مطالعه: 11 دقیقه

بیت کوین ( bitcoin ) اولین و شناخته شده رمز ارز معرفی شده در جهان است، که در ژانویهٔ 2009 به وجود آمده است. این کریپتوکارنسی در بستر شبکه‌ای بزرگ فعالیت می‌کنند که به آن «بلاک چین» می‌گویند.  بیت کوین‌ها، خطوطی از رمزهای رایانه‌ای هستند که ارزش پولی دارند.این پول‌‌های دیجیتالی با محاسبات ریاضیاتی پیچیده خلق می‌شوند.این ارز دیجیتال برخلاف سایر ارزها که هر یک توسط دولتی اداره می‌شود غیرمتمرکز است و هیچ کشوری نمی‌تواند ادعای تسلط کامل بر این شبکه را داشته باشد. به عبارت دقیق‌تر «Bitcoin» در بستر شبکه غیرمتمرکز بلاک چین فعالیت می‌کند. از طرفی نحوه تولید و قیمت گذاری متفاوتی که نسبت به سایر پول های واقعی دارد سبب شده تا این نوع ارز دچار تورم و کاهش ارزش نشود. با این اوصاف اشتیاق برای معاملات این ارز دیجیتال، روز به روز در حال افزایش است.

بیت کوین چیست ؟

بیت کوین خطوطی از رمزهای رایانه‌ای است که ارزش پولی دارند و با رایانه‌های قوی و همراه با مصرف زیاد انرژی برق تولید می‌شوند.این ارز دیبجیتال اولین رمز ارزی که توانست تقاضای بازار را تأمین کند و موفقیت‌های زیادی به‌دست آورد. برخلاف ارزهای رسمی، استخراج بیت کوین، توزیع، معامله و ذخیرهٔ آنها همگی توسط یک شبکهٔ غیرمتمرکز تخت عنوان Block Chain انجام می‌شود. از آنجایی که این پول جدید، بر اساس یک سیستم رمزنگاری پیچیده کار می‌کند، به آن ارز رمزنگاری‌شده یا کریپتوکارنسی(Cryptocurrency) نیز  گفته می‌شود.کریپتوگرافی هم به فرایندی گفته می‌شود که از خلق سکه‌های جدید محافظت می‌کند.

بیت کوین چه کاربردی دارد ؟‌

از جمله ویژگی هایی که سبب محبوبیت بیت کوین ( bitcoin ) شده این است که تمام ویژگی های پول های واقعی مانند قابلیت خرید کردن، سرمایه گذاری، انتقال ارزش و … را دارد. این رمز ارز از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار می باشد که آن را نسبت به سایر ارز های رایج برتری داده است. بیتکوین در واقع  یک ارز جذاب، پیچیده و با کارایی جدید است که فقط به صورت آنلاین وجود دارد. این ارز دیجیتال به کاربر اجازه می دهد تا حد نسبتا زیادی در معاملات ناشناس باقی بماند. از طرفی این ارز‌های دیجیتال  بسیار امن تر از پول های رایج عمل کرده و از درجه امنیت به مراتب بالاتری برخوردار می باشند.

ارز دیجیتال بیت کوین Bitcoin چگونه کار می‌کند؟

بیت کوین یک دارایی دیجیتال است که بر بستر شبکه‌ بلاک چین پیاده‌سازی شده است. بلاک چین یک سیستم به اشتراک گذاری اطلاعات است که همه‌ افراد حاضر در آن شبکه به این اطلاعات که در دفتر کل نگه‌داری می‌شوند دسترسی دارند. در سیستم بانکداری فقط بانک از نقل و انتقال دارایی و تمام جزئیات آن باخبر می‌شود، اما در بلاک چین این اطلاعات در دفتر کل مرکزی که همه به آن دسترسی دارند ثبت می‌شود .شما می‌توانید از بیت کوین‌ برای خرید آنلاین کالا و خدمات استفاده کنید یا می‌توانید آن را پیش خود نگه دارید تا ارزشش افزایش پیدا کند. این رمز ارز در برابر جعل کردن ایمن است. از نظر رایانه‌ای استخراج بیت کوین آن‌قدر مشکل است که جعل آن از نظر مالی صرفه‌ی اقتصادی ندارد.

هر BTC اساساً یک پرونده رایانه‌ای است که به کمک برنامه‌ای با عنوان کیف پول دیجیتال، که روی تلفن همراه هوشمند یا رایانه ذخیره می‌شود؛ کار می‌کند.  شما حتی می‌توانید بیت کوین را از کیف پولی به کیف پول دیگر انتقال دهید. هر کیف پول دیجیتالی یک سیستم امنیتی قوی دارد که از دو کد تشکیل شده است، یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی. هر تراکنشی که در شبکه‌ رمزارزها انجام می‌شود با کلید خصوصی شما که بر اساس یک سیستم رمزنگاری خیلی قوی تولید شده است، امضا می‌گردد. افراد می‌توانند هر مقدار دلخواه بیتکوین را به کیف پول خود یا شخص دیگری ارسال کنند. در کیف پول فقط شما به کلید خصوصی دسترسی دارید ولی هنگامی که تراکنش در دفتر مرکزی ثبت شود، افراد می‌توانند آن تراکنش را بر اساس کلید عمومی مشاهده کنند. شبکه BTC  تحت یک پروتکل معروف به نام زنجیره بلوکی (Blockchain) کار می‌کند. بلاکچین این امکان را فراهم می‌کند که بتوان تاریخچه معاملات بیت کوین را ردیابی کرد.

یکی دیگر از کاربردهای بیت کوین تراکنش های آنی توسط طراحی سایت صرافی میباشد. که پیام آوا پردازش با در اختیار داشتن برنامه نویسان حوزه بلاک چین میتوانید این بستر را فراهم آود.

بیت کوین چیست

بیت کوین چه مزیت‌هایی دارد؟

بیت کوین مزایای بسیار زیادی دارد که به واسطه آن ها به اولین و محبوب ترین رمز ارز موجود در بازار ارز دیجیتال در بین سرمایه گذاران تبدیل شده است . از جمله اصلی ترین و مهمترین این مزایا عبارتند از:

 کنترل و امنیت :

بیت کوین  از کد های بسیار سخت و پیچیده تشکیل شده که از امنیت بسیار بالایی برخوردار بوده، تقلب در پرداخت‌های شبکه ای، نفوذ به آن‌ها و امکان هک کردن و دور زدن این رمز ارز‌ها را در حال حاضر غیر ممکن ساخته است. در این رمز ارز کسی نمی‌تواند حساب فرد دیگری را دستکاری کند .بیتکوین دارای محدودیت عرضه ۲۱ میلیون واحدی است و همین مسئله سبب شده تا ارزش بلندمدت آن، قابل رقابت با ارزهای رایج دیگر باشد. تمام تراکنش‌های موجود در شبکه بیت کوین در بلاک‌ها ذخیره شده و این بلاک‌ها با شیوه‌های رمزنگاری و فرمول‌های پیچیده ریاضی به بلاک‌های قبلی از طریق هش لینک شده اند.

 نقد پذیری بالا :

نقد شوندگی بالایی دارد به گونه ای که بدون توجه به شرایط بازار تقریبا دارندگان این رمز ارز در هر زمانی می توانند اقدام به خرید یا فروش آن کنند . در حالی که بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر بشدت در نوسان قیمت هستند، تبدیل بیت کوین به ارزهای رایج، تقریبا به راحتی قابل انجام است و همیشه برای این ارز دیجیتال خریدار و فروشنده وجود دارد.

  غیر متمرکز بودن :

یکی از مهم ترین اهداف ایجاد بیت کوین حذف واسطه ها در بین طرفین معامله و تاثیر ناپذیری سرمایه گذاری ها از عوامل خارجی و بیرونی بوده است. وقتی پولی را از یک حساب به حساب دیگر منتقل می‌کنید، عملا شما بانک را به عنوان واسطه‌ی مورد اعتماد می‌پذیرید. با تکنولوژی بلاکچین، دیگر واسطه‌ای در میان مبادله و انتقال وجود ندارد.  لذا با وصل کردن مستقیم خریداران به فروشندگان هیچ فرد حقیقی یا حقوقی خاصی، کنترل شبکه بیت کوین را در دست نمی تواند داشته باشد.

 ناشناس بودن هویت طرفین :

تراکنش های بیت کوین با اسامی مستعار و به صورت ناشناس انجام می‌گیرند. البته ناشناس بودن هویت دارندگان ارز دیجیتال فوق، نسبی است؛ زیرا تراکنش‌های این رمزارز،  تنها زمانی انجام می‌گیرد که در پلت‌فرم بلاکچین ذخیره شده باشد. در تراکنش‌های بیتکوین نیازی به وارد کردن اطلاعات شخصی یا هر گونه اطلاعات حساس در خصوص دریافت کننده یا گیرنده وجود ندارد. این مسئله ریسک سرقت هویت را کاهش می‌دهد.  کسانی که تمایل دارند تراکنش‌هایشان ناشناس بماند، می‌توانند اقدامات بیشتری را انجام دهند. اما ساده‌ترین کار، استفاده از چندین آدرس و عدم انتقال یکباره مقدار زیاد رمزارز، تنها به یک آدرس بیت کوین است. بنابراین چون تمامی سرمایه گذاران بیتکوین اعم از خریداران و فروشندگان آن دارای هویت ناشناس می باشند،  لذا معاملات این ارز دیجیتال از امنیت بالایی برخوردارمی‌شود.

غیر قابل لغو یا مسدود شدن

هیچ نهاد یا دولتی توانایی جلوگیری از کار بیتکوین (به خودی خود) را ندارد. زمانی که بیت کوین را برای کسی انتقال می‌دهید، هیچ راهی برای لغو یا تغییر آن وجود ندارد. مگر اینکه دریافت‌کننده بخواهد این ارز دیجیتال را به شما بازگرداند. از آنجایی که این رمز ارزنسبت به سیاست نفوذ ناپذیر است، دولت‌ها و مقامات حکومتی نیز نمی‌توانند دارایی‌هایی را که به شکل بیت کوین درآمده ضبط یا مسدود کنند.عملکرد مکانیزم بلاکچین تضمینی است برای،  دریافت و انتقال پرداخت؛ به همین دلیل شخصی که شما ارز را برای وی انتقال داده‌اید، هرگز نمی تواند ادعا کند که انتقال برای وی انجام نشده است.

 محدودیت عرضه و افزایش ارزش :

تعداد کوین های این ارز دیجیتال محدود به 21 میلیون واحد است. این بدان معنی است که فرمولی که توسط او برای استخراج بیت کوین‌ها طراحی شده، دارای تعداد محدودی جواب درست است. لذا بیت کوین هیچگاه  تورم و کاهش ارزش را تجربه نخواهد کرد و در طول زمان قدرت رقابت آن با سایر ارز های دیجیتال موجود در بازار حفظ خواهد شد. همه‌ی کاربران شبکه Bitcoin ، بر اساس قوانین شبکه می‌دانند که استخراج (Mining) بیتکوین پس از رسیدن به این تعداد، متوقف می‌شود. همین محدودیت باعث افزایش ارزش Bitcoin به مرور زمان می‌شود.

 ناگفته نماند شفاف بودن، سریع بودن،  نرخ کارمزد پایین، ریسک پایین برای معامله‌گران، استفاده از شبکه بلاک چین، عدم دریافت مالیات، کیف پول های متنوع، آزادی در پرداخت، اطلاعات شفاف، حذف هزینه‌های بانکی، تراکنش‌ های بین‌ المللی و تراکنش‌ها برگشت ناپذیر از دیگر ویژگی های بارز مزایای این رمز ارز هستند که به دلیل محدودیت  زمانی از توضیحات این موارد صرفه نظر می‌کنیم.

هدف بیت کوین

چه عواملی بر قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارند؟

به خوبی می دانیم که تعداد کوین‌های موجود در بازار محدودیت 21 میلیون واحدی دارد و پس از رسیدن به این مقدار دیگر واحد جدیدی تولید نمی شود. بیت کوین  مالکیت شخصی یا دولتی ندارد در نتیجه هیچ کس توانایی قیمت گذاری بر روی آن را ندارد. همچنین با توجه به اینکه قیمت بیت کوین بر اساس میزان تعادل عرضه و تقاضا تعیین می شود و هیچ واسطه ای این وسط وجود ندارد، لذا این بازار دچار تورم نمی‌شود و ارزش آن تنها به میزان مقبولیت آن در بین مردم بستگی پیدا می‌کند. در این میان نوساناتی به چشم می‌خورد که می‌تواند ناشی از عوامل زیر باشد.

عرضه و تقاضا

در هر کالا و خدماتی، اگر تقاضا زیاد باشد قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند. از سال ۲۰۱۷ که افراد با سیستم بلاکچین و کاربرد آن آشنا شدند، افراد بیشتری خواهان این رمز ارز شدند. همین موضوع تقاضای بیشتر باعث شد که قیمت بیت کوین بالا برود.

تفاوت قیمت

مزیت این ارز دیجیتال دقیقا این است که بین فروشنده و خریدار واسطه‌ای وجود ندارد. اما در صرافی‌ها، وجود واسطه باعث تغییر در روند قیمت‌ گذاری می‌شود. صراف برای سود بیشتر، بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال را از فروشنده با قیمت پایین‎تری می‌خرد. در هنگام فروش هم با قیمت بالاتری به خریدار می‌فروشد. تفاوت قیمت بیت کوین و اسیر رمزارزها در صرافی و بازار از این قسمت ناشی می‌شود.

فورک

فورک از جمله عواملی است که بر تمام رمزارزهای پیاده شده بر بستر بلاک چین تاثیر می‌گذارد. به‌روزرسانی یا ایجاد بلاک چین جدید را اصطلاحاً فورک می‌گویند. توزیع رایگان کوین‌های جدید، ایجاد احساسات عمومی مثبت یا منفی پیرامون پروژه و عرضه کوین‌هااز عوامل تاثیر گذار بر روی فورکها هستند که منجر به نوسان قیمت ارز دیجیتال می‌شود. بعضی از مواقع به صاحبان کیف‌پولی خاص پس از انجام فورک گفته می‌شود که اگر مقداری خاص از «Bitcoin» را داشته باشید، مقداری از بیتکوین‌کش نیز به شما تعلق می‌گیرد .همین موضوع باعث می‌شود که افراد تشویق شوند که دارایی ارز دیجیتال خود را افزایش دهند.

قوانین رگولاتوری

کشورهایی همانند استونی، آلمان، ایالت نیویورك و ژاپن سعی دارند در راستاي رفع موانع موجود در مسیر توسعه بیتکوین، الحاقیه هایی به قوانین و مقررات ملی خود اضافه نمایند. در حقیقت گمنامی افراد در شبکه بیت کوین بزرگترین مانعی است که این کشورها سعی در رفع آن دارند. اینکه دولت‌ها در قبال بیت کوین چه سیاستی را اتخاذ کنند می‌تواند تاثیر به‌سزایی بر قیمت آن داشته باشد. مواردی همچون «گرفتن مجوز برای ورود ماینر» و به طور کلی مقبولیت رمزارزها از طرف دولت بر قیمت آنها تاثیر گذار است.

جریانات و رویدادهای سیاسی

دارندگان پول هوشمند از آنجایی که دایما در جریان اخبار هستند، با تحلیل‌های درستی که از اتفاقات سیاسی دارند خیلی زودتر از افراد عادی می‌توانند تاثیر اتفاقات سیاسی همچون روابط کشورها با هم را تحلیل کنند. این به روز بودن لحظه ای آنها روی ارزش رمزارزها تاثیرگذار خواهد بود.

خرید و فروش ارز بیت کوین

هزینه بیت‌کوین ماینینگ

مهم‌ترین هزینه بیت‌کوین ماینینگ، قیمت تجهیزات ماینینگ و هزینه برق مصرفی است. تولید یک بیتکوین در ماه ۱۰۰ دستگاه ماینر به‌روز لازم دارد. اگر قیمت متوسط هر دستگاه را ۳۵ میلیون تومان در نظر بگیریم، برای راه‌اندازی یک مزرعه در ابتدا باید سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان صرفا برای خرید دستگاه‌ها هزینه کرد. این رقم در کنار هزینه‌های مربوط به زیرساخت‌های راه‌اندازی یک مزرعه مثل محل استخراج و دیگر دستگاه‌های مورد نیاز برای استخراج به حدود چهار میلیارد تومان می‌رسد. جدای از این به دلیل مصرف بالای برق ماینرها،  استخراج یک بیت کوین در ماه چیزی حدود ۲۰۸ میلیون تومان هزینه برق برای شما می‌تراشد. محاسبات حدودی نشان می‌دهد بزرگترین مرکز استخراج بیت کوین در کرمان ۷ بیت کوین استخراج می‌کند که سود آن رقمی حدود یک میلیارد و ۳۳۰میلیون تومان است.

هاوینگ

هاوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین هر چهار سال باعث ایجاد تورم منفی بر قیمت این رمزارز شده و از طرف دیگر با گذشت زمان، عرضه‌ آن کم و کمتر می‌شود و همین موضوع باعث بالاتر رفتن قیمت بیت کوین می‌شود. از سوی دیگر هاوینگ رویدادی است که تورم سالانه بیت کوین را به طور کنترل شده کاهش می‌دهد. بر اساس اصل اساسی عرضه و تقاضا در اقتصاد، کاهش عرضه با در نظر گرفتن تقاضای ثابت (یا افزایش یافته) می‌تواند به افزایش قیمت یک دارایی منجر شود.

کارمزدی که ماینرها برای تایید تراکنش‌ها دریافت می‌کنند، ارزهای دیجیتال رقیب، کنترل و مدیریت داخلی، مبادلات ارزهای دیجیتال، رسانه های اجتماعی، هاوینگ، از عوامل مهم دیگر در قیمت بیت کوین هستند.

جمله نهایی:

بزرگترین هدف شرکت پیام آوا پردازش  بالا بردن اطلاعات عمومی مردم از فناوری دست اول جهان است. این شرکت علاوه بر ارائه آخرین اخبار بروز دنیا در زمینه طراحی انواع سایتها ازجمله طراحی سایت ارز دیجیتال پیوند بین جهان واقعی با فناوری متاورس را تداوم می‌بخشد. در سایه همت پیام آوا پردازش، دسترسی به ارز دیجیتال، NFT و بیت کوین  براحتی امکان پذیر بوده است. بنا براین برای تجربه دنیای متاورسی قدمهای اولیه برای استخراج بیت کوین را با ما بردارید.

به این مقاله امتیاز دهید:
اشتراک گذاری این مطلب
منبع:
منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

انواع کیف پول ارز دیجیتال انواع کیف پول ارز دیجیتال

زمان مطالعه: 9 دقیقهکیف پول ارز دیجیتال ابزار ضروری برای خرید، تجارت و فروش در دنیای بلاک‌چین است. این روزها رمز ارز دیجیتال بین مردم محبوبیت و مقبولیت زیادی ...

ارز دیجیتال تتر چیست ارز دیجیتال تتر چیست؟

زمان مطالعه: 10 دقیقهارز دیجیتال تتر در ابتدا با نام ریل کوین (realcoin) در اوایل سال 2014 (سال 1393) توسط بروک پییرس (Brock Pierce) صاحب استارتاپ ریل کوین وارد ...

لیکوئیدیتی چیست؟ جلوگیری از لیکوئید شدن ارز دیجیتال

زمان مطالعه: 5 دقیقهلیکوئید شدن چیست؟ برای جلوگیری از لیکوئید شدن در بازار ارز دیجیتال، نیاز است که با مفاهیم پایه ای این بازار آشنا باشید. از نظر زمانی ...

بیشتر بخوانیم

آماده یک سرمایه گذاری هوشمندانه روی برند خودتان هستید؟

برای مشاوره با ما مشخصات خود را وارد کنید تا تیم پیام آوا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.