021 44342032
اعتبار دامنه یا Domain Authority چیست ؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه

اعتبار دامنه یا همان معیار Domain Authotiry به رتبه یا ارزش یک دامنه در نگاه موتورهای جست و جو اشاره دارد. به عبارتی دقیق تر معیار Domain Authotiry یکی از راه های سنجش ارزشمندی یک دامنه در دنیای اینترنت است. نزد وبمستر های حرفه ای دنیا سایت MOZ.COM یکی از مهمترین وبسایت های بررسی سئو و آنالیز عملکرد وبسایت های دیگر به حساب می آید و Domain Authotiry نیز یکی از ابداعات این وبسایت در سالهای گذشته است.

وقتی این معیار را برای بررسی عملکرد وبسایت خود درنظر می گیرید یادتان باشد که حرکت از عدد های پایین به سمت عدد صد با سختی زیادی همراه است و گاهی ماهها اعداد مربوط به Domain Authotiry سایت شما ممکن است تغییری نکند. به طور کلی عوامل زیر در تغییر Domain Authotiry یک سایت تاثیر گذار است:

-افزایش تعداد لینک های ورودی به سایت شما که البته هنوز ممکن است ایندکس نشده باشد.

-رشد سایت های بسیار قدرتمند ممکن است در یک دوره زمانی مشخص زیاد تر از حد معمول باشد.

-دریافت لینک های بسیار بی کیفیت

اعتبار دامنه

تفاوت Domain Auothority با Page Authority

در حالی که Domain Authotiry قدرت کلی و اعتبار دامنه را نمایش می دهد page Authotiry به اعتبار یک صفحه خاص از وبسایت شما اشاره دارد. گاهی ممکن است Page Authotiry  یک صفحه خاص از وبسایت شما بسیار بیشتر از Domain Authotiry شما باشد یا برعکس.

به طور کلی وقتی شما می خواهید یک رپورتاژ آگهی در یک سایت منتشر کنید یا وقتی تبلیغات بنری سفارش می دهید باید به DA آن سایت توجه ویژه داشته باشید و به همین دلیل است که سایت های با DA بالا معمولا مبالغ بسیار هنگفتی از شما برای انتشار آگهی های تبلیغاتی دریافت می کنند.

عوامل موثر بر Domain Auothority

محتوای سایت

بر اساس آنچه که گوگل ادعا می کند محتوای سایت شما حرف اول و آخر را برای بهبود سئو سایتتان می زند. بنابراین اگر شما از کیفیت وبسایت خود اطمینان کافی حاصل کنید در نهایت می توانید رتبه های بالاتری در بلند مدت کسب کنید. به طور کلی گفته می شود که آتوریتی دامنه وبسایت شما وابستگی بسیار زیادی به محتوای تولید شده سایت در بلند مدت دارد.

بیشتر بخوانید: با انتخاب نام دامنه مناسب مشکل دارید؟ مطلب مربوطه را بخوانید.

تاثیر شبکه های اجتماعی

تقریبا ۵ سالی می شود که تاثیر شبکه های اجتماعی بر رتبه بندی سایت ها در گوگل افزایش شدیدی یافته است و این روند همچنان ادامه دارد. به عنوان یک قانون عمومی هر مطلبی که در شبکه های اجتماعی لایک ها و واکنش های بیشتری از سمت عموم مردم دریافت کند یک اعتبار ویژه به آن مطلب داده می شود. وقتی که یک محتوای خاص از وبسایت شما به طور متناوب در میان کاربران شبکه های اجتماعی دست به دست می شود یک امتیاز مثبت برای مطلب و سایت شما است.

عامل MOZ Rank

عامل Moz Rank یک متریک مورد استفاده برای امتیاز دادن به قدرت بک لینک های سایت است. در واقع این عامل نه تنها تعداد بک لینک ها بلکه کیفیت آن ها را نیز مد نظر قرار می دهد. معمولا گفته می شود که یک بک لینک با کیفیت بهتر از دو تا بک لینک بی کیفیت است و از نظر من یک بک لینک با کیفیت بهتر از هزار بک لینک بی کیفیت است. Moz رنک در مقیاس عددی ۱ تا ۱۰ قرار دارد و هرچه بالاتر باشد بهتر است. میزان متوسط آن معمولا ۳ محاسبه می شود.

بنابراین سعی کنید از سایت ها، وبلاگ ها و محتواهای بسیار با کیفیت در دنیای اینترنت بک لینک دریافت کنید و از این طریق اعتبار دامنه وبسایت خود را بهبود ببخشید. به عنوان یک وبمستر حتی به شما توصیه می کنم که لینک های بی کیفیتی که به سایت شما وارد شده اند را پاکسازی کنید و آنها را به گوگل گزارش دهید که درنظر نگیرد.

عامل MOZ trust

عامل Moz Trust همانند Moz Rank معیاری است که برای تخمین میزان کیفیت لینک های خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال دقت بالاتری دارد و به طور اختصاصی برای تعیین کیفیت وبسایت لینک دهنده به کار می رود. در واقع تعیین می کند که وبسایت مذکور برای دریافت بک لینک مورد اعتماد هست یا نه. وسایت های دارای دامنه های .edu و .gov بسیار قابل اعتمادند و تراست خوبی دارند.

به عنوان تجربه شاید این موضوع برای شما نیز مفید باشد، در یک آزمایش شخصی که همین امسال یعنی سال ۱۳۹۸ شمسی انجام دادم فمیدم که هر بک لینک EDU می تواند به اندازه بیش از ۱۰ بک لینک با دامین اتوریتی ۴۰ به بالا بر روی وبسایت ها تاثیر بگذارد. این موضوع را من یک باگ در الگوریتم گوگل می دانم و حدس می زنم در سال های آینده این موضوع را برطرف کنند اما تا اطلاع ثانوی شما می توانید از این موضوع به خوبی برای بهبود رتبه سایت خود استفاده کنید.

عامل  گوگل فرندلی بودن

استانداردهای سئو سایت و اجرای دقیق تمام اصول نگارشی و محتوا نویسی و همچنین ایجاد یک ساختار منظم و شبکه درست از لینک های داخلی به یک مفهوم بسیار مهم به نام گوگل فرندلی بودن منتهی می شود. سعی کنید هم محتوایی غنی برای کاربران نهایی خود تولید کنید و هم این محتوا را برای گوگل قابل فهم کنید تا کرولر های گوگل به راحتی سایت شما را آنالیز کنند و ایندکس وبسایت شما به سرعت انجام شود.

نکته پایانی

DA یا همان دامین اتوریتی یکی از فاکتورهای مهم در آنالیز سئو سایت است اما این تنها معیار نیست و توصیه می کنم به صورت وسواسی بر روی این فاکتور متمرکز نشوید. پیشنهاد می کنم با متخصصان حوزه سئو در تماس باشید و در این میان من شرکت پیام آوا را به شما پیشنهاد می کنم. جمعی از متخصصین حوزه طراحی سایت و سئو سالهاست که در کنار هم تجربیاتشان را در اختیار مشتریان قرار می دهند و نمونه های موفقی از طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت فروشگاهی و سئو سایت را می توانید در سایت این شرکت مشاهده کنید.

به این مقاله امتیاز دهید:
اشتراک گذاری این مطلب
منبع:
منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عوامل تاثیرگذار بر قیمت سئو عوامل تاثیرگذار بر هزینه سئو

زمان مطالعه: 11 دقیقهشما عوامل تاثیرگذار بر هزینه سئو را باید با تمام جزئیات آن بشناسید تا بتوانید تصمیم درستی برای انتخاب پکیج مناسب بگیرید. داشتن وب‌سایت با رتبه ...

بیشتر بخوانیم
سئوی وب اپلیکیشن سئوی سایت‌های وب اپلیکیشن

زمان مطالعه: 13 دقیقهسئو (SEO) برای سایت‌ها و وب‌اپلیکیشن‌ها بسیار حیاتی است. شما بهترین وب‌اپلیکیشن‌ها را طراحی کنید، ولی اگر روی سئو کار نکنید، پروژه‌تان محکوم به شکست خواهد ...

بیشتر بخوانیم
اصول سئو در مقاله نویسی اصول سئو در نویسندگی

زمان مطالعه: 17 دقیقهاصول سئو در نویسندگی (SEO Copywriting) یک روش بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجوست که هدف آن جذب مخاطبان هدف و بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در نتایج است. ...

بیشتر بخوانیم

آماده یک سرمایه گذاری هوشمندانه روی برند خودتان هستید؟

برای مشاوره با ما مشخصات خود را وارد کنید تا تیم پیام آوا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.