021 44342032
چگونگی گسترش بازار
زمان مطالعه: 5 دقیقه

گسرتش بازار شاید یکی از دغدغه های اصلی تمام صاحبان کسب و کار در همه بخش های مختلف اقتصاد در تمام کشورهای دنیا باشد. امروز افزایش فروش، بازاریابی و اقدام برای میزان سهم یک شرکت از بازارهای هدف تبدیل به یک علم شده است و استفاده از تجربیات دیگر شرکت ها در این مسیر می تواند برای نیل به موفقیت بسیار حائز اهمیت باشد.

در ایم مقاله به استراتژی های اصلی برای گسترش بازار پرداخته ایم. شما می توانید با به کارگیری اصولی این استراتژی ها مسیر موفقیت و گسترش بازار هدف را برای شرکت خود کوتاه کنید!

گسترش بازار

  • در اختیار گرفتن بازار محل سکونت

این موضوع کاملا بدیهی و منطقی است که اولین بازار برای هر محصول و خدماتی بازار محلی و سکونت گاه شما خواهد بود. شما دسترسی بسیار ساده تری به بازار محلی خود دارید و این موضوع باعث می شود هزینه های شرکت شما به شدت کاهش یابد. یادتان باشد که هزینه های حمل و نقل و جابجایی و ارسال خدمات و کالا یکی از بزرگ ترین بخش های هزینه زای شرکت ها بعد از حقوق و مزایای پرسنل را به خود اختصاص می دهد.

اما سوال اصلی این است که آیا بازار محلی ما در خصوص محصولی خاص اشباع شده است یا خیر؟ بگذارید این سوال را باذکر یک مثال توضیح دهیم. اگر شما فروشگاه مواذ غذایی دارید و فروشگاه های موادغذایی اطراف محل سکونت شما با صف های طولانی روبرو می شوند کاملا مشخص است که بازار شما اشباع نشده است. همچنین اگر رقبای شما به راحتی در حال فروش محصولات خود هستند بنابراین بازار فعال است و مشکل شما در اشباع شدن بازار نیست. در چنین حالتی شما باید بازنگری در کیفیت محصولات خود و قیمت های این محصولات انجام دهید.

  • گسترش بازار با جذب مشتریان

    بعد از آنکه به این نتیجه رسیدید که امکان گسترش حجم تجارت خود در محله و منطقه مسکونی که در آن فعالیت می کنید وجود ندارد باید به خلاقیت های گسترش بازار فکر کنید. برای گسترش بازار خود دو راه اصلی را می توانید انتخاب کنید. اول اینکه شعبه ای خدمات خود را در جای دیگری و در منطقه دیگر شهر ایجاد کنید یا با ترفندهایی سعی کنید که مشتریان را به سمت شعبه کنونی خود جذب کنید. برای مثال با ایجاد قرعه کشی و دادن تخفیف های بسیار جذاب در جهت جلب توجه مشتریان اقدام کنید. برای استفاده از ترفن قرعه کشی توجه داشته باشید که مکان واحد تجاری شما باید در خیابان اصلی باشد تا از این طریق امکان مراجعه مشتریان از کل سطح شهر افزایش یابد.

  • گسترش بازار با افزایش مبادی فروش

همانطور که در بالا توضیح دادم یکی دیگر از روش های جذب مشتری این است که شما به سراغ مشتریان می روید و با ایجاد شعبه های متعدد در سطح شهر مبادی ورودی خود را افزایش می دهید. این کار هزینه های بسیاری می تواند به شرکت و بیزینس شما تحمیل کند و در نتیجه برآوردهای هزینه و فایده از سناریو های احتمالی آینده مهمترین بخش گسترش کسب و کار شما به حساب می آید. علاوه بر هزینه های ملک هزینه های نیروی کار، آموزش و هزینه های جاری نیز مورد توجه قرار بدهید تا با شکست در اجرای چنین استراتژی گسترش بازار روبرو نشوید.

  • ادغام عمودی و گسترش رو به پایین

در مشاغلی که میزان سود دهی شرکت شما به هزینه های مواد اولیه وابستگی بسیار زیادی دارد، بهترین راهکار برای افزایش سود دهی شرکت شما ورود به بازار تولید مواد اولیه است. برای مثال اگر کسب و کار شما به شدت وابسته به محصولات کشاورزی است وارد شدن به بیزینس کشاورزی و توسعه کسب و کار با خرید مزرعه های فعال می تواند تا حد زیادی هزینه های تامین مواد اولیه در طول سال را برای شما کاهش دهد. البته فراموش نکنید که در انجام این کار کیفیت را قربانی افزایش تولید نکنید. در بسیاری از موارد شرکت ها با توسعه زنجیره تولید خود از کیفیت بالای محصولات فاصله گرفته و رفته رفته با کوچک شدن بازار نهایی روبرو می شوند.

•     ادغام عمودی و گسترش رو به بالا

در روش قبل شما سعی می کردید که زنجیره تولید خود را به طور کامل در دست بگیرید اما گاهی مقیاس کسب و کارتان بسیار کوچک است و در نتیجه شما توان ایجاد یک زنجیره تولید از صف تا صد را ندارید. در چنین مشاغلی شما به کانال های بازاریابی نیاز پیدا می کنید. بنابراین بهترین راه برای توسعه بازار در کسب و کارهای نوپای کوچک استفاده از خدمات بازاریابی شخصی و شرکتی است تا از این طریق بتوانید دسترسی بیشتری به سیستم توزیع بازار داشته باشید.

شما می توانید وضعیت کسب و کار خود را با استخدام تیم فروش، عقد قرارداد با توزیع کنندگان، خرید یک کامیون باربر، باز کردن فروشگاه های خرده فروشی و یا فروشگاه های خروجی کارخانه و یا هر چیز دیگر، بهبود بخشیده و تعداد مشتریان را افزایش دهید. هر بار که یک نفر به مشتریان شما اضافه شود، بی شک سود شما نیز بیشتر می شود. به یاد داشته باشید که هر زمان یک نفر واسطه بین شما و مشتریان قرار بگیرد، موجب افزایش هزینه های عملیاتی و در نتیجه کاهش درآمد می شود. برداشتن موانع ارتباط با مشتریان، به یک برنامه بازاریابی دقیق نیاز دارد.

نکته پایانی

در توسعه کسب و کارها یک نکته عمومی برای دنیای امروز وجود دارد. بازار اینترنتی و دسترسی به مشتریان به صورت آنلاین یکی از مهمترین بخش های توسعه هر شرکتی به حساب می آید. این موضوع به حدی مهم است که در آینده نزدیک کسب و کارهای سنتی که شعبه ای از کسب و کار خود در فضای اینترنت ایجاد نکرده اند محکوم به شکست خواهند بود. شرکت طراحی سایت پیام آوا با ارائه خدمات منحصر به فرد طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت فروشگاهی و طراحی اپلیکیشن موبایل به شرکت شما کمک می کند که در کمترین زمان ممکن یک ورود قدرتمند به فضای مجازی داشته باشید و از این طریق به گسترش بازار خود اقدام کنید.

به این مقاله امتیاز دهید:
5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک گذاری این مطلب
منبع:
منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

تبلیغات آنلاین انواع تبلیغات آنلاین و چگونگی انجام آن ها

زمان مطالعه: 5 دقیقهآیا تا به حال عکسی را در اینستاگرام لایک کرده اید یا فیلمی در فیس بوک مشاهده کرده اید و یا صفحه ای را در نتایج ...

بیشتر بخوانیم
بازاریابی شفاهی بازاریابی شفاهی

زمان مطالعه: 8 دقیقه بازاریابی شفاهی در یک جمله به معنی چرخیدن دهان به دهان برند یا محصولی خاص از برند شما در میان صحبت های روزمره عموم مردم ...

بیشتر بخوانیم
محاسبه ارزش برند محاسبه ارزش برند

زمان مطالعه: 6 دقیقه ارزش برند یکی از موضوعاتی است که شرکت های مختلف هنگام انتقال سهام خود به دیگری بر روی آن مانور می دهند و همچنین مهمترین ...

بیشتر بخوانیم

آماده یک سرمایه گذاری هوشمندانه روی برند خودتان هستید؟

برای مشاوره با ما مشخصات خود را وارد کنید تا تیم پیام آوا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.