021 44342032
۷نکته برای ورود به سرمایه‌گذاری موفق
زمان مطالعه: 10 دقیقه

بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه دغدغه همه جوانان ورود به بازار کار است. فضایی مملو از بیم و امید به همراه ایده های خلاقانه و جدید به سراغ افراد می آید و سعی می کنند با استفاده از فرصت های پیش روی خود کسب و کاری راه اندازی کنند. عموما استارت آپ ها از همین نقاط شروع می شوند و به احتمال زیاد شما هم در سر خود ایده هایی برای شروع یک استارت آپ داشته و دارید. بگذارید نکاتی کاربردی را با هم بررسی کنیم تا بفهمیم یک استارت آپ چگونه می تواند موفق شود.

1- از تک تک ثانیه هایتان استفاده کنید

زمان عنصر تعیین کننده حیات انسانی است یا بهتر است بگوییم حیات انسان در ظرف زمان ممکن شده است. هر کاری که شما انجام می دهید باید با برنامه ریزی دقیق بر بستر این مفهوم انجام شده باشد تا امکان موفقیت برای آن کار افزایش یابد. استارت آپ ها یکی از جاهایی است که مدیریت زمان برای آنها بسیار اساسی و مهم خواهد بود. شما در یک فضای مبهم پا می گذارید و تمام اجزای آن کسب و کار بر اساس خلاقیت های عمومی تیم شما پایه ریزی می شود بنابراین اگر با برنامه ریزی و زمانبندی مناسب حرکت نکرده باشید هزینه های مالی شما به حدی افزایش پیدا می کند که باید آن کسب و کار را در نیمه های راه رها کنید.

2- رفت و آمد های خود را کوتاه کنید

عموما استارت آپ ها بعد از فعالیت های روزانه شما شروع می شوند. مثال های بزرگی از این موضوع وجود دارد تاریخچه شکل گیری EBUY را بخوانید تا بفهمید دقیقا به چه چیزی اشاره می کنم. شما ممکن است که یک کارمند ساده در یک اداره دولتی یا یک شرکت خصوصی بزرگ باشید که سر تایم 8 صبح باید به محل کارتان بروید و تا عصر درگیر انجام کارهای روتین و تکراری باشید اما همزمان با این شغل ایده هایی در سر دارید که می خواهید آن را عملی کنید. اما زمان شما در محل کار اجازه چنین چیزی به شما نمی دهد و شما قطعا بعد از اتمام زمان کار روزمره به این استارت آپ خواهید پرداخت.

در چنین شرایطی کوتاه کردن زمان رفت و آمد می تواند به شما کمک بسیار زیادی کند و در صورتی که چنین امکانی ندارید باید از زمان سفر خود برای مطالعه و یا دیدن ویدئو های کمک آموزشی بهترین استفاده را ببرید.

3- کسب و کار خود را از صفر شروع نکنید

بسیاری از مؤسسین به اشتباه فکر می کنند باید همه چیز را خودشان بسازند. این کار بیش از اندازه زمانبر است. بنابراصل کوتاه کردن مسیر ها و استفاده بهینه از زمان شما باید از تجربه های گذشتگانتان بهترین استفاده را ببرید. شاید ابتدا اینطور به نظر بیاید که یک درآمد ثابت می تواند زمان بیشتری در اختیارتان قرار دهد. اما تجربه می گوید این می تواند تله ی خطرناکی باشد. وقتی به جای تنها یک شغل، شغل دومی به عنوان یک کارآفرین داشته باشید، سرعت اهمیت بسیار بیشتری پیدا می کند.

اما چرا؟ چون انسان ها برای اینکه انگیزه ی خود را حفظ کنند نیاز دارند همواره در حال پیشرفت باشند. اگر شکل دهی یک نمونه ی اولیه ی قابل استفاده بیشتر از 6 ماه طول بکشد، احتمال دارد پیش از آنکه به نتیجه ی خاصی برسید آن را رها کنید. باور کنید اگر یک هفته ی تمام وقت خود را صرف سیستمی متفاوت برای ثبت نام کاربران خود بکنید، موفق نخواهید شد. در روز های اول، مهم ترین کاری که می توانید انجام دهید این است که یک نمونه ی اولیه ی عملیاتی روانه ی بازار کنید و ببینید به کجا می رسد. سپس وقتی مسیر خود را دنبال کردید و منابعی در اختیار گرفتید، می توانید برگردید و تعداد بیشتری بسازید و یا به بازسازی محصول خود بپردازید.

بیشتر بخوانید: اصول مذاکرات تجاری

خوشبختانه امروزه پروژه های متن باز، چارچوب های جدید، و سیستم های از آب و گل درآمده ی فراوانی در اختیار کارآفرینان قرار دارد و اغلب ویژگی های استاندارد مورد نیاز شما از قبل به صورت آماده وجود دارند. کافی است این محصولات را در کنار یکدیگر قرار دهید و آنها را کمی دستکاری کنید تا نیمی از راه را طی کرده باشید. این کار همچنین به شما اجازه می دهد زمان محدود و انرژی بی نهایت ارزشمند خود را صرف کار هایی بکنید که به واقع اهمیت زیادی برایتان خواهند داشت.

4- برای خود شریک پیدا کنید

همیشه ذهن دو نفر بهتر از یک نفر کار می کند اما من کمی باید به این اصل تبصره هایی اضافه کنم. این درست است که داشتن یک شریک خوب می تواند یک کسب و کار را متحول کند اما از سوی دیگر داشتن یک شریک بد نیز می تواند کل کسب و کار شما را با شکست روبرو کند.

پیدا کردن یک نفر دیگر که به اندازه ی خودتان به استارتاپ شما باور داشته باشد و به همان اندازه برایش وقت و انرژی بگذارد بیش از هر چیز دیگر به یک دلیل حیاتی است: وقتی پای یک نفر دیگر هم در میان باشد، رها کردن کار بسیار دشوار تر خواهد بود. در این صورت ایده یا شرکت شما دیگر به خودتان خلاصه نمی شود و این، مسئولیت به بار می آورد. شما نمی توانید کسی که به دنبال شما وارد این نبرد شده است را نا امید کنید.

5- از خدمات ارزان استفاده کنید

حفظ یک شغل ثابت آسایش مالی بیشتری به شما می دهد، اما قطعاً معنایش این نیست که برای مخارج استارتاپ خود دست و بالتان هر چقدر که بخواهید باز خواهد بود. درست همانگونه که هر ثانیه برایتان اهمیت پیدا می کند، ذره ذره ی پولتان نیز مهم می شود و پس انداز نیز بیش از پیش دشوار. هیچ کس دوست ندارد محصولی بسازد اما برای بازاریابی، برندسازی، و یا تولید آن در مقیاس بالا پولی برایش باقی نماند. اما با کمی خلاقیت می توان تقریباً با هیچ، استارتاپی ایجاد کرد و آن را تا مرحله ی هزاران کاربر توسعه داد.

چگونه؟ بخشی از آن بر می گردد به اینکه ابزار های خود را چگونه انتخاب کنید. خلاقیت در استفاده از ایده های نو در جهت تبلیغات هدفمند. اما این جمله دقیقا به چه چیزی اشاره دارد؟ شروع استارت آپ با محدودیت های زیادی همراه است و احتمال شکست هم به همی دلیل به صورت منطقی بسیار بالا خواهد بود به همین دلیل بسیار ساده است که بیش از 90 درصد استارت آپ ها شکست می خورند. اما آمار دیگری هم می گوید که بیش از 90 درصد تکنولوژی های متحول کننده دنیا از استارت آپ های خلاق بوجود آمده است. محدودیت همیشه خلاقیت می آورد و از دل این خلاقیت ها شما می توانید با هزینه های بسیار کم استارت آپ خود را گسترش دهید.

چالش های شروع کسب و کار با دوستان

راه اندازی یک کسب و کار جدید با دوستانتان علاوه بر مسائل ذکر شده در بالا می تواند چالش های خاص خود را داشته باشد. شما به افراد و شرکایی نیاز دارید که باعث پیشرفت تان شوند و حتی در مواقعی نگرانتان کنند. افرادی که باهوش بوده و این احساس را به شما القا کنند که باید فراتر از محدودیت ها و توانایی های خود تلاش کنید تا از رقبا قوی تر ظاهر شوید. اگر آن ها اطلاعات و دانشی فراتر از شما داشته باشند، موجب قدرتمندی و رشد تیم شما خواهند شد.

نکاتی زیر به شما کمک می کنند که از بروز برخی مشکلات بدیهی و پیش و پا افتاده جلوگیری کنید:

1. وظایف هر یک از اعضا را مشخص کنید

وظایف خود را مشخص کنید و آن را به خوبی با سرعت مناسب انجام دهید. هنگامی که با دوستان خود کسب و کاری را اداره می کنید، انجام کارها با همکاری همه اعضاء بسیار طبیعی به نظر می رسد اما این روش ممکن است گاهاً کارایی نداشته باشد. بهتر است که بخش های مختلف کسب و کار به هر یک از اعضای گروه اختصاص پیدا کند. اگر بتوانید تقسیم کار را به درستی انجام دهید و شرح وظایف هر فرد را مشخص کنید، به این معنی است که کلیه ی اعضای تیم و من جمله خود شما، با نقاط قوت و ضعف یکدیگر آشنائید و از این اطلاعات برای مشخص کردن مسئولیت ها و وظایف هر فرد استفاده می کنید. بعد از این مرحله به راحتی می توانید مدیریت امور را به دست بگیرید و از همکارانتان بخواهید وظایفشان را انجام دهند. اگر شما کسب و کاری دارید و به دنبال توسعه آن هستید، ممکن است سرمایه کافی برای واردشدن به مرحله بعدی کسب و کار خود را نداشته باشید. خبر خوب این است که شما می توانید بدون هیچ سرمایه ای یا بسیار اندک کسب و کاری را شروع یا توسعه دهید.

2. بحث ها و مذاکرات مهم را زودتر انجام دهید

در یک شرکت تنها یک مدیرعامل، یک مدیر تولید، یک مدیر فروش و غیره وجود دارد. یک بار دیگر تذکر می دهم که دانستن نقاط قوت و ضعف تیم بسیار کلیدی است. علاوه بر این شما نباید از انجام بحث های صریح در مورد موضوعات حساس مانند حقوق، پست و شرح وظایف واهمه داشته باشید. هرچقدر که صحبت در مورد این مسائل را به تأخیر بیاندازید چالش برانگیزتر و ناراحت کننده تر می شوند.

3. کسب و کار همیشه همراه با دموکراسی نیست

در کودکی به ما یاد داده می شود که با دوستان خود سازش داشته و با آنها همفکری و همکاری داشته باشیم، همچنین می آموزیم که دموکراسی منصفانه ترین و عادلانه ترین روش حکومت است. اما کسب و کار مانند یک کلاس مهدکودک یا یک کشور نیست و عدالت یکی از اولویت های موسسان اولیه یک شرکت به حساب نمی آید. در هنگام شروع کسب و کار، آنچنان زمانی که همه چیز را در یک کمیته و با در نظر گرفتن دیدگاه دیگران انجام داد وجود نداشته و صادقانه بگویم در برخی کارها نیازی به بحث و تبادل نظر نیست. شما باید همیشه کنترل را در دست داشته و کارها را پیش ببرید. اینکه بخواهید برای همه چیز رأی گیری کنید راحت تر و بی دردسرتر است، اما در نهایت باعث اتلاف وقت می شود و آنقدر گرفتار کاغذ بازی و بوروکراسی می شوید که شرکت شما به جایی نمی رسد.

4. دیدگاه های جدید را در نظر بگیرید

شما احتمالا نقاط مشترک زیادی با دوستان خود دارید. خاطرات، شخصیت، و تجربه های مشابه در زندگی می تواند تشکیل دهنده ی ستون های محکمی در دوستی با دیگران باشد، اما از نقطه نظر تجاری می تواند باعث ایجاد مشکلاتی نیز شود. اگر شما نقطه ضعفی داشته باشید این احتمال وجود دارد که دوستان شما هم در همان قسمت دچار مشکل باشند، پس مطمئن شوید کسانی که اوایل کار استخدام می کنید قادر باشند ایده های جدیدی را برای کسب و کار شما ارائه دهند.

5. به افراد تیم خود توجه کنید

هنگام شروع یک کسب و کار با دوستان خود، زندگی اجتماعی شما می تواند منجر به نوآوری در کسب و کارتان شود. بخش عمده ای از ایده های شما خارج از دفترکارتان شکل می گیرد، حال چه در تعطیلات آخر هفته، یا سر میز شام و یا حتی زمانی که به گردش رفته اید. این دارایی واقعی تیم شما است و کمک زیادی به شما می کند، اما باید مراقب باشید و اعضای جدیدتر را که جزو دوستان قدیمی شما محسوب نمی شوند، از این گردهمایی ها حذف کنید، چون باعث کاهش کارایی شما می شوند.

6- طراحی سایت حرفه ای و استفاده از فضای مجازی

موضوع مهم بعدی استفاده از فضای مجازی برای گسترش استارت آپ شماست. هیچ استارت آپی بدون طراحی سایت نمی تواند وارد بازار شود. شما در این مسیر به سئو سایت ، تبلیغات گوگل و دیگر روش های بازاریابی به شدت نیاز خواهید داشت و در این خصوص باید از متخصصین هر حوزه به صورت کاملا حرفه ای مشاوره بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید:
اشتراک گذاری این مطلب
منبع:
منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

تبلیغات آنلاین انواع تبلیغات آنلاین و چگونگی انجام آن ها

زمان مطالعه: 5 دقیقهآیا تا به حال عکسی را در اینستاگرام لایک کرده اید یا فیلمی در فیس بوک مشاهده کرده اید و یا صفحه ای را در نتایج ...

بیشتر بخوانیم
چگونگی گسترش بازار چگونگی گسترش بازار

زمان مطالعه: 5 دقیقهگسرتش بازار شاید یکی از دغدغه های اصلی تمام صاحبان کسب و کار در همه بخش های مختلف اقتصاد در تمام کشورهای دنیا باشد. امروز افزایش ...

بیشتر بخوانیم
بازاریابی شفاهی بازاریابی شفاهی

زمان مطالعه: 8 دقیقه بازاریابی شفاهی در یک جمله به معنی چرخیدن دهان به دهان برند یا محصولی خاص از برند شما در میان صحبت های روزمره عموم مردم ...

بیشتر بخوانیم

آماده یک سرمایه گذاری هوشمندانه روی برند خودتان هستید؟

برای مشاوره با ما مشخصات خود را وارد کنید تا تیم پیام آوا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.