021 44342032
مزیت های وردپرس برای طراحی سایت
زمان مطالعه: 10 دقیقه

تغییرات سریع تکنولوژی در دو دهه گذشته در تمام بخش ها و زوایای پیدا و پنهان زندگی انسان به وضوح دیده می شود. از ابتدا سال ۲۰۰۰ میلادی کامپیوتر های خانگی به شکلی باور نکردنی گسترش یافتند و در پنج سال اخیر هم شاهد موج فراگیر تلفن های هوشمند در سرتاسر جهان هستیم. در این مدت کوتاه در حوزه توسعه دهندگان وب سایت ها ما شاهد بوجود
آمد بیش از ۴۰ سیستم مدیریت محتوای منبع باز بودیم که از میان آنها فقط وردپرس، جومولا و چند سیستم نه چندان مشهور دیگر در رقابت باقی مانده اند. از میان سیستم های مدیریت محتوای موجود نیز ورد پرس به دلایل مختلف با استقبال بسیار زیادی هم از طرف توسعه دهندگان وب و هم از سمت کاربران روبرو شد که بر اساس آمار بیش از ۶۰ درصد وبسایت های طراحی شده یک دهه اخیر در سراسر دنیا از این سیستم استفاده کرده اند. در این مقاله به مزایا و قابلیت های منحصر به فرد وردپرس نگاهی می اندازیم تا ببنیم دلیل این همه توجه به وردپرس در سراسر دنیا چیست؟

در ابتدا گفتن این نکته به نظرم ضروری خواهد بود. همراه با گسترده شدن یک ابزار، یک کالا یا یک مفهوم در میان مردم صحبت های ضد و نقیض ومنفی در آن خصوص و شایعات مبهم نیز افزایش می یابد. پیش نهاد می کنم قبل از شروع بحث هر پیش زمینه ذهنی و اطلاعاتی که در خصوص وردپرس دارید را کنار بگذارید و با دیدی باز به نقدی فعال در خصوص قابلیت های ورد پرس بپردازید.

وردپرس

مزیت های وردپرس

فراگیر بودن وردپرس در سرتاسر جهان

 

منظور از یک پلتفرم منبع باز این است که افراد مختلف در همه جای دنیا در گسترش و پیشرفته شدن آن پلتفرم به صورت آزادانه فعالیت می کنند. بنابراین برای فهم قابلیت های یک پلتفرم منبع باز باید ببنید که چند میزان طرفدار محکم دارد که برای توسعه آن خیالتان راحت باشد. ورد پرس نزدیک به ۵ سال پی در پی بهترین پلتفرم جهان از نظر کاربران و تسعه دهندگان وب شناخته شده است و بر اساس آمار بین ۴۰ تا بیش از ۵۰ درصد وبسایت های جهان بر روی این پلتفرم فعالیت می کنند.

با این توصیفات میتوانیم خیالتان را راحت کنیم که وردپرس همچنان با قدرت به فعالیت خود ادامه خواهد داد و شما را در میانه راه رها نخواهد کرد. در طول بیش از یک دهه که از عمر وردپرس می گذرد تعداد کثیری از برنامه نویسان حرفه ای به صورت رایگان از سرتاسر جهان بر روی این پلتفرم وقت گذاشته اند و هنوز هم این کار ادامه دارد، همین موضوع به معنای قدرت جهانی این پلتفرم منبع باز است.

بهتر است درباره چک لیست امنیت وردپرس بیشتر بخوانید.

 

مقرون به صرفه بودن وردپرس

انتخاب یک پلتفرم که کاربران زیاد ندارد و به صورت محدود در مدت زمان های بسیار طولانی آپدیت می شود در آینده برای شما دردسر ایجاد خواهد کرد. شما یا باید یک CMS اختصاصی برای خود داشته باشید و از شرکت های طراحی سایت یا متخصصین این حوزه به صورت اختصاصی بخواهید که برای شرکت شما فعالیت کنند یا یک CMS متن باز جهانی با قابلیت های منحصر به فرد مانند وردپرس را انتخاب کنید. گزینه اول یعنی داشتن یک CMS اختصاصی تنها برای شرکت های متوسط و بزرگ با فعالیت های منحصر به فرد توجیه اقتصادی دارد و به دلیل هزینه های زیاد آن، هم در زمان طراحی و هم بعد از آن برای نگهداری و توسعه برای شرکت های کوچک مقرون به صرفه نخواهد بود. البته از نظر من وردپرس برای بسیاری از شرکت های بزرگ نیز قابلیت اجرا دارد و هیچ چیز در دنیای ورد پرس کم و کاست از دیگر CMS های دنیا ندارد.

افزونه های توسعه وردپرس

با اینکه همه افزونه ها از نظر کیفیت یکی نیستند و بعضی ها واقعا ضعیف و به دردنخورن، اما وردپرس نسبت به سایر CMSهای منبع باز، بزرگترین و بهترین افزونه ها رو داره (هم رایگان و هم خریدنی). دیگه لازم نیست خودتون از اول چرخ رو اختراع کنید و قابلیتهایی که میخواهید وب سایتتون داشته باشه رو خودتون درست کنید. هرچی که بخواهید راحت و فراوون توسط آدمای مختلف تولید شده و در دسترسه. از جمله این افزونه ها میتونیم به فرم سازها، فروشگاه سازها، آمارگیرها و پرداخت­های آنلاین اشاره کرد. البته این لیست به همین چند مدل محدود نمیشه. تولیدکننده های این افزونه ها هم آدمای متعددی هستند، کسایی که تو حرفه خودشون حرفی برای گفتن دارن و افزونه هایی بسیار عالی توسعه دادند. دیتابیس افزونه ها وردپرس پره از افزونه های رنگارنگ. بعنوان دو تا از تولیدکننده های برتر افزونه های غیررایگان میتونیم از GravityForms و  WooThemes یاد کنیم.

 

تم سایت های وردپرسی

دیتابیس تم های وردپرس هم تو این موفقیت با دیتابیس افزونه ها شریکه. وردپرس تعداد بالایی تم استثنایی و قابل قبول داره و در نتیجه میتونید از بینشون یکی رو انتخاب کنید و به وب سایتتون ظاهری منحصر به فرد و متفاوت بدید. حتی بعضی از تم ها قابلیت هایی هم در خودشون دارند که تو قسمت توصیفاتشون نوشته شده. تم ها هم مثل افزون ها از نظر کیفیت متفاوتند. برای اینکه تم یا افزونه با کیفیت تری انتخاب کنید به تعداد ستاره ها/نصب هاش نگاه کنید و نظرات کسایی رو که ازش استفاده کردند بخونید. آخرین بروزرسانی افزونه و تم هم مهمه. تم یا افزونه ای که آخرین بروزرسانیش چند سال پیشه، احتمالا دیگه به درد نمیخوره و پشتیبانی هم نمیشه. برای تم های غیررایگان می توانید به StudioPress و WooThemes مراجعه کنید.

 

منحنی یادگیری روان

یاد گرفتن کار با یه سیستم مدیریت محتوا (به خصوص اگه اولین بارتون باشه) کار سختیه. بیشتر هم بخاطر نحوه سازماندهی و جداسازی محتواشونه. برای اینکه براحتی و اصولی بتونید محتواتونو روی وب سایت پیاده و مدیریت کنید، باید بتونید منطق پشت نحوه سازماندهی و جداسازی محتوای CMSتونو درک کنید. وردپرس تونسته خیلی خوب این منطق رو پیاده کنه. همه چیز روی وردپرس از یه نظم منطقی تبعیت میکنه و به همین دلیل یادگیریش نسبت به سایر سیستم های مدیریت محتوا خیلی ساده تره. برای اینکه با بقیه CMSها بتونید یه چیز حرفه ای درست کنید، اول باید آموزش ببینید. این کار هم زمان میبره و تازه آخرشم متوجه میشید تقریبا همشون مثل همن و برای این هدفی که کلی روش وقت گذاشتید راههای ساده تری هم وجود داره. میتونید از مقالات دارکوب با چگونگی طراحی سایت با وردپرس آشنا بشید.

 

امنیت بالای وردپرس

 

وردپرس از نظر امنیت مثل سنگ محکمه. شاید شما چیز دیگه ای شنیده باشید اما کافیه اون هزاران توسعه دهنده و متخصص امنیتی که پشت وردپرس وایسادن یادتون باشه. این افراد دائما مواظب کدهای اصلی وردپرس هستند. گزارشهای خیلی خیلی کمی از نفوذ و ضعف امنیتی وردپرس در گذشته شده و این بخاطر افراد باهوشیه که همیشه در حال بررسی کدهای وردپرسند تا مشکلات امنیتی احتمالی رو پیدا کنند. شاید الآن که دارید این سطرها رو میخونید با خودتون بگید “ولی من کلی مطلب درباره وب سایتهای وردپرسی هک شده شنیدم و انگار این اتفاق خیلی زیاد میفته”. شما درست میگید. وب سایتهای زیادی در هر زمان هک میشن، ولی این ربطی به کدنویسی وردپرس نداره، بلکه اکثر اوقات بخاطر نقایص کدنویسی برنامه هایی که مدیر سایت وردپرسی روی سایتش نصب میکنه پیش میاد. مثلا مدیر سایت خودش تم یا افزونه هایی نصب میکنه و از راه اونها هکر راه نفوذ به سایت رو پیدا میکنه. بخاطر همین گفتم وقتی میخواهید تم یا افزونه ای نصب کنید حتما به تعداد ستاره هاش و نظرات کاربرهاش نگاه کنید، تاریخ آخرین بروزرسانی رو ببینید و از منابع معتبری مثل اونهایی که گفتم فایلها رو دریافت کنید. یک سری افزونه های تأمین کننده امنیت وردپرس مثل iThemes Security و  Wordfencهم هستند که مشکلات امنیتی رایج رو میشناسن و اگه براتون اتفاق بیفته بهتون هشدار میدن.

 

وردپرس سریع تر و تمیزتر از اکثر پلتفرم­ها

همونطور که قبلا گفتم، رابط کاربری ادمین وردپرس واقعا تر و تمیز و مرتبه. نه تنها جذابه، بلکه مسیریابی نسبتا ساده ای هم داره. این تمیزی بخاطر انتخاب دقیق و مناسب رنگها، فونت­ها، اندازه نوشته­ها، فهرست، قالب و غیره است. رابط کاربری بقیه CMS ها مثل دروپال (اگرچه من دروپال رو هم به خاطر ویژگی­های مثبت دیگش خیلی دوست دارم) به اندازه وردپرس خوب نیست. بخاطر همین ظاهر مرتب و دقیقشه که یادگیریش آسونه.

خودِ وردپرس از نظر سرعت بارگذاری صفحه و مسیریابی درون رابط کاربری ادمین خیلی خوب عمل میکنه. اکثر مشکلاتی که برای عملکرد سایت پیش میاد، از اونجایی شروع میشه که در تم یا اقزونه، قابلیت­هایی به کار گرفته میشه که برای پردازشگر کامپیوتر در سرورِ وب سایت سنگینه و پردازش کدهاش کمی طول میکشه، به علاوه جاهایی که لازمه به درستی کش نمیشه. این مشکل از وردپرس نیست، بلکه مشکل از سازندگان افزونه ها و تم هاست که درست کارشونو انجام نمیدن. کش مناسب درون کدها به علاوه افزونه هایی مثل W3 Total Cache یا WP SuperCache میتونه وب سایت رو سریعتر کنه. راه حل های تخصصی تری هم هست که اونها باید روی سرورهای وب سایت اعمال بشن (مثل کش OpCode و کش لایه HTTP). حرف آخرم اینه که وردپرس خودش کند نیست. توسعه دهنده ها باید کارشونو بهتر انجام بدن وافزونه ها و تم های باکیفیتی تولید کنند.

 

معایب سایت های وردپرسی

اصلاحات

با وجود این که برای استفاده از وردپرس هیچ نیازی به برنامه نویسی ندارید اما برای ویرایش و اعمال اصلاحات در سایت شما به آشنایی با PHP احتیاج دارید و باید بتوانید کد ها را تغییر دهید. البته این موضوع تنها مختص وردپرس نیست. بنابراین این یک خصوصیت همگانی برای همه سایت ها به حساب می آید که شما برای اصلاحات اساسی در هر سایتی باید کدنویسی بلد باشید.

 

تغییرات ظاهری و گرافیکی

برای اعمال تغییرات و اصلاح در قسمت های ظاهری سایت نیز شما به HTML و  CSS احتیاج دارید تا بتوانید از پس این تغییرات بر بیایید.

این موضوع نیز مختص وردپرس نیست. شما از هر پلتفرم دیگری هم چه اختصاصی و چه دیگر پلتفرم های متن باز استفاده کنید باز هم برای تغییرات ظاهری و گرافیکی سایتتان نیاز به علم برنامه نویسی HTML و CSS خواهید داشت.

 

افزونه های زیاد

افزونه های ورد پرس در سالهای اخیر به حدی زیاد شده است که امروز می تواند به مانند یک شمشیر دولبه برای این پلتفرم عمل کند. تعداد زیاد این افزونه ها هم موارد استفاده را برای کاربران معمولی سخت می کند و گاها باعث گیجی کاربر می شود. از سوی دیگر نصب بسیار زیاد افزونه ها بر روی وبسایت ها باعث کاهش سرعت بارگذاری سایت نیز شود.

 

امنیت

وردپرس همانطور که گفتیم یک پلتفرم متن باز با تعداد بسیاری از افزونه های کدنویسی شده است. بنابراین امنیت یک وبسایت وردپرسی بستگی به عوامل متعددی دارد و نمی توان امنیت تمام سایت های وردپرسی را در یک دسته بندی خاص قرار داد.

قالب بندی جدول ها و ویژگی های گرافیکی

اصلاح جداول و ویژگی های گرافیکی در وردپرس کمی پیچیده تر از سایر سیستم ها مانند Quick.cms و جوملا می باشد.

 

نیاز های SQL

این امر در وردپرس پیچیده تر می باشد چرا که در صورت استفاده از فیلد های غیر استاندارد کد های دستوری پیچیده تر خواهند شد و باعث کاهش سرعت عملکرد سیستم می شوند.

 

شباهت زیاد سایت های وردپرسی!!!

این موضوعی است که من بارها از افراد مختلف شنیده ام. برخی اعتقاد دارند که سایت های وردپرسی همگی در یک شکل تکثیر می شوند در صورتی که بسیاری از سایت های حرفه ای دنیا در این پلتفرم توسعه یافته اند. شباهت های ظاهری سایت های معمولی وردپرسی به این دلیل است که اشخاص مبتدی با استفاده از قالب های آماده اقدام به طراحی های ساده در این پلتفرم می کنند و همگی از آموزش های سطح ابتدایی استفاده کرده اند. اگر شما طراحی سایت وردپرسی خود را به دست یک توسعه دهنده حرفه ای واگذار کنید از نتیجه کار حتما شگفت زده خواهید شد.

نکته پایانی

اصرار بیهوده بر هر چیز به نظر مرموز و شک برانگیز خواهد آمد. ما در شرکت پیام آوا خدمات طراحی سایت با پلتفرم های اختصاصی و وردپرس را با بهترین کیفیت ممکن به شما عرضه می کنیم. قبل از هر چیز و هر تصمیم برای طراحی سایت شرکتی و یا طراحی سایت فروشگاهی خود با مشاوران پیام آوا در تماس باشید تا از زوایای مختلفی طراحی سایت خود را بررسی کنید و بهترین تصمیم را در نهایت بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید:
اشتراک گذاری این مطلب
منبع:
منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

امنیت سایت راهکارهایی برای بهبود امنیت سایت

زمان مطالعه: 6 دقیقههر سایت یا فروشگاه آنلاین باید همواره اصول امنیتی را رعایت کند، زیرا امنیت نقش حیاتی در پایداری کسب و کار و بهبود تجربه کاربری مشتریان ...

بیشتر بخوانیم
توسعه وب سایت چیست توسعه وب چیست و انواع آن

زمان مطالعه: 5 دقیقهتا به حال، شاید به این سوال برخورده باشید که توسعه وب به چه معناست و چه تفاوت‌هایی بین توسعه‌دهنده Front End و Back End وجود ...

تفاوت بین طراحی سایت و توسعه وب تفاوت بین طراحی سایت و توسعه وب

زمان مطالعه: 14 دقیقهطراحی سایت و توسعه وب دو بخش مکمل در ساخت و توسعه یک وب‌سایت هستند، اما هر یک وظایف و تخصص‌های متفاوتی دارند. ما در این ...

بیشتر بخوانیم

آماده یک سرمایه گذاری هوشمندانه روی برند خودتان هستید؟

برای مشاوره با ما مشخصات خود را وارد کنید تا تیم پیام آوا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.