021 44342032
شاخص های کلیدی عملکرد در سئو
زمان مطالعه: 12 دقیقه

تا به حال این سوال در ذهنتان آمده که باید از چه معیارهایی برای نشان دادن ارزش به مشتریان خود استفاده کنید؟ در مقاله ی پیش رو ما برخی از مفیدترین شاخص های کلیدی عملکرد (KPIs) را از نظر ارتباط نتایج سئو به اهداف کسب و کار به اشتراک می گذاریم. اندازه گیری و بررسی نتایج به دست آمده یک جزء حیاطی در هر کمپین سئو می باشد. متغیر های بسیار بسیار زیادی وجود دارند که نقش مهمی در کمپین سئو بازی می کنند، در نتیجه کمپین های موفق به یک سیستم کنترل متکی هستند تا از اینکه نتیجه کار مورد قبول هست یا خیر اطمینان حاصل کنند. شاخص های کلیدی عملکرد (KPIs) به عنوان یک سیستم کنترل عمل می کند و به شما در پیگیری و شناسایی کارهای تان کمک می کند و مهم تر از همه، سئو را با یک سیستم هشدار دهنده ی سریع ارائه می دهد که اگر چیزی درست نیست و خلاف انتظارات عمل می کند هشدار بدهد. شاخص های کلیدی عملکرد همجنین راهی برای نمایش میزان موفقیت به مشتری های تان می باشد. شاخص های کلیدی عملکرد استاندارد سئو مانند رتبه بندی کلمات کلیدی و معیارهای از ابزارهایی مانند Moz یا Majestic SEO ممکن است برای شما مفید باشد اما مشتریانی که شما به آن ها خدامت ارائه می دهید می خواهند افزایش فروش و پیشروی را ببینند نه فقط بهبود موقعیت و افزایش در اعتبار دامنه.

در این مقاله به همراه هم نگاهی به چگونگی استفاده از شاخص های کلیدی عملکرد برای بهتر کردن مسیر موفقیت و بهبود نتایج کمپین جستجوگر شما خواهیم داشت و از همه مهم تر به شما نشان خواهیم داد که چگونه از شاخص های کلیدی عملکرد برای نشان دادن ارزش کمپین جستجوگرتان به مشتری استفاده کنید.

نتایج بهبود یافته، گزارش دهی و حفظ مشتری!!

اهداف و شاخص های کلیدی عملکرد

برای سنجش دقیق موفقیت سئو، ما باید از هدفی که می خواهیم به آن برسیم و همچنین گام ها و پله های مختلفی که برای رسیدن به آن هدف لازم است، به طور کامل آگاه باشیم. اگر ما از یک روش ساخت یافته برای ایجاد یک طرح بازاریابی دیجیتال پیروی کرده باشیم، بنابراین ما برخی از اهداف مشخص برای کسب و کار و بازاریابی مان را شناسایی خواهیم کرد. KPI اندازه گیری ما باید به این اهداف برسد، و به ما اجازه دهد تا به وضوح نشان دهیم که چگونه فعالیت هایی که ما در یک کمپین جستجوگر تقبل کرده ایم، به ما کمک می کند تا به سمت اهداف کسب و کار مان حرکت کنیم. وقتی یک مشتری به شما مراجعه می کند و از شما درخواست رتبه بندی یک کلمه را دارد، پس شما باید عمیق تر بررسی کنید و از مشتری بپرسید چرا می خواهید این کلمه کلیدی را رتبه بندی کنید؟ آیا فکر می کنید این برای کسب و کار شما مؤثر است و کار می کند. شما باید یک درک استراتژیک از این که چرا مشتری ترافیک وارد شده بیشتری از موتور جستجوگر می خواهد، ایجاد کنید و اهداف واقعی کسب و کار را در این نمایش درک کنید. وقتی شما اهداف واقعی پشت رتبه بندی یک کلمه کلیدی مشخص را درک می کنید و می فهمید، شما می توانید خدمات بهتر و ارزشمند تری را ارائه دهید. مهم تر از همه شما می توانید شاخص های کلیدی عملکرد را به اهداف کسب و کار متصل کنید و گره بزنید، که این اجازه را به شما می دهد که به زبانی که تصمیم گیرندگان درک می کنند صحبت کنید. به عبارت ساده، KPI ها رشته ی متصل کننده بین اهداف کسب و کار و کارهای SEO که شما انجام می دهیدهستند.

وقفه تجزیه و تحلیل

همچنین مهم است که توجه داشته باشیم، که ما هم اکنون مقدار زیادی داده داریم. به وضوح ارزش زیادی در نرم افزار تجزیه و تحلیل مانند Google Analitics وجود دارد. اما توضیح نرخ پرش یا تکرار به صفحه اغلب باعث نگاه های خیره و قطع رابطه می شود. تصمیم گیرندگان نیاز به چیزی دارند که بتوانند آن را درک کنند: اطلاعات کمتر، وضوح بیشتر. مادامی که سئو یا تحلیل گران می توانند یک تفحص و جستجوی عمیق انجام دهند، باید تمرکز بیشتری بر روی اطلاعات کلیدی که کسب و کار می تواند برای معتبر ساختن هزینه های خود و تصمیم گیری های بهتر در مورد بودجه های بازاریابی استفاده کند، داشته باشند. گزارش ها باید توسط این داده ها هدایت شوند. گیج و مغشوش کردن مشتری تان باعث می شود تا آن ها را از دست بدهید.

KPI های سئو برای یک سازمان

برای یک سازمان، اهمیت شاخص های کلیدی عملکرد، در درجه اول برای اطمینان از این است که کاری که در حال انجام آن هستید ساعت را برای مشتری شما بچرخاند. ما باید در تمام متغیرها تأثیر بگذاریم و نتایج هر یک از هر تاکتیک هایی که پیاده سازی می کنیم را دقیقا اندازه گیری کنیم. گمان نکنید که چون یک نوع لینک برای یک عملی کار می کند پس برای یک عمل دیگر در آینده نیز کار می کند. KPI ها باید شما را با یک سیستم هشدار دهنده ی اولیه مجهز کنند اگر برنامه SEO در حال ارائه نیست. اگر نتایج مورد انتظار را دریافت نمی کنید پس باید برای درک و فهم دلیل آن عمیق تر شوید. همیشه بهتر است که با مشتری ارتباط برقرار کنید و به آن ها اطلاع دهید که کار ها به آن اندازه که می خواهید پیش نمی رود و شما در حال بررسی آن هستید.معمولا و در اکثر موراد ما مشکلات مربوط به تاریخ و جریمه را که ممکن است مانع کار شما شود را پیدا و رفع می کنیم.

KPI ها سیستم هشدار دهنده زود هنگام را برای شناسایی مسائل و مشکلات بالقوه به شما ارائه می دهد و راه کارهایی را برای اطمینان یافتن از آن ها تعیین می کند. از شاخص های کلیدی عملکرد برای ارزیابی، بررسی و اصلاح رویکرد خود در صورت نیاز استفاده کنید.

KPI های سئو برای کسب و کار

از نظر نگهداری مشتری و گزارش دادن، شما باید بتوانید به روشنی و دقیقا بین اینکه چرا یک تاکتیک خاص، مانند پست کردن وبلاگ های مهمان یا روابط عمومی دیجیتال مهم است، ارتباط برقرار کنید. رتبه بندی کافی نیست. رتبه بندی خوب به طور مستقیم کسب و کار بیشتر را ایجاد نمی کند. ما باید رشته ی پیوند بیشتری اضافه کنیم تا دقیقا گزارش مان را به اهداف اعلام شده کسب و کاری که ارائه می دهیم مرتبط کنیم. ما باید بتوانیم به وضوح نشان دهیم که یک تاکتیک خاص، خط پایین برای مشتری هایمان را بهبود می دهد و آن ها به سوی اهداف استراتژیک سوق می دهد. افزایش پیشروی ها، افزایش فروش، بازدید کننده ی متعهد بیشتر و بهبود کسب هزینه ها را به دنبال داشته باشد. گزینه های زیادی برای نشان دادن ارزش واقعی کار شما وجود دارد. اطمینان حاصل کنید که به طور واضح این را از طریق KPI های سئو که در اهداف کسب و کار نگاشته می شوند، برقرار کنید.

KPI in Business

طبقه بندی KPI های سئو شما

برای کمک به ارتباط معیارهای عملکرد کلیدی، باید چگونگی دسته بندی KPI های خود را در نظر بگیرید. اهداف راه اندازی محصول جدید به طور قابل توجهی با اهداف شرکتی که در تلاش برای افزایش فروش به مشتریان فعلی خود است متفاوت می باشد. اگر شما صاحب یک کسب و کار محلی هستید، کمپین سئو شما ممکن است برای ایجاد بازدید کننندگان بیشتر به سایت شما طراحی شده باشد. برای مثالی دیگر اگر شما یک کسب و کار خدماتی دارید ممکن است به دنبال ایجاد منافع بیشتری باشید. یک محصول جدید ممکن است به دنبال ایجاد آگاهی و ایجاد لیست ایمیل باشد. مطمئن شوید که KPI ها را، به طوری که بیشترین مفهوم و معنا را برای مشتری شما ایجاد می کند، دسته بندی و ارسال کنید. ما بارها و بارها متوجه شدیم که کانال بازاریابی کلاسیک، طبقه بندی آسان اهداف و KPI های وابسته را می پذیرد.

آگاهی: ایجاد یک مخاطب برای محصول یا سرویس خود.

تعهد: تعهد را به محصولات و خدمات تان وارد کنید.

تبدیل: ایجاد فروش و پیشروی کردن.

ما همچنین می توانیم به حفظ، حمایت و اعتبار نگاه کنیم، اهداف مشخص کمپین سئو و فرایند فروش شما، اغلب چیزی که در اینجا اهمیت دارد را تعیین و دیکته می کند. همچنین ممکن است یک تقاطع وجود داشته باشد. سوالاتی درباره تعامل، حفظ و نگهداری و دنبال کنندگان رسانه های اجتماعی بپرسید و اهداف گزارس خود را روشن کنید. از مشتر یخود بپرسید چه چیزی بیشترین اهمیت را دارد و مطمئن شوید که کمپین سئو به این اهداف بیان شده با KPI های مشخص و دسته بندی شده،اشاره دارد.

اندازه، کیفیت، ارزش و هزینه(VQVC)

یک روش مفید دیگر برای طبقه بندی KPI شما با مدل «حجم، کیفیت، ارزش و هزینه» است. این کار به شما کمک می کند که بر روی چهار معیار که از معیار های حقیقی و واقعی کمپین سئو شما می باشد، تمرکز کنید.

اندازه: بازدید کنندگان منحصر به فرد، بازدید ها و نمایش صفحات و غیره

کیفیت: میزان جستجو، مدت بازدید، صفحات در هر بازدید

ارزش: ارزش مالی یک بازدید، تقدم و تبدیل چقدر است؟

هزینه: چقدر برای بدست آوردن یک تقدم و فروش در سئو هزینه می شود.

seo and kpi

KPI های سئو

به طور موثر اندازه گیری نتایج جستجوگرها و کمپین های بازاریابی دیجیتال یک چالش بزرگ است. ما داده های زیادی داریم، اما در فرمت بومی، یک ابزار مانند Google Analytics اغلب اشتباه بیشتری نسبت به (deliver insight) ارائه بینش دارد. این ابزار ها باید به اهداف خاص کسب و کار سفارشی شوند و این امر با نگاه کردن به نتایج مطلوب و اتصال آن به استراتژی های سئو خود و با KPI هایی که مشتری می تواند آن را درک کند، انجام می شود. این یک الگوی ثابت و خاص نیست و باید پیرامون کاری خاص و اهداف مشتریان تان سفارشی شود، اما با این وجود این الگو باید ۹۰ درصد از مسیر بهبود شاخص های کلیدی عملکرد سئو و گزارش دهی را برود.

معیار های سئو

KPI های سنتی ای وجود دارند که ما می توانیم برای سنجش پیشرفت از آن ها استفاده کنیم. معمولا این KPI ها به مقایسه با مقادیر رقیب برای رفاهم کردن زمینه واقعی نیاز دارند. معمولا افزایش قدرت و اعتماد مشاهده شده در سایت شما با افزایش رتبه در شرایط جستجوی عمده ی شما و میزان دریافت ترافیک پایه ای ارتباط دارد. این معیارها مهم هستند اما در زبان کسب وکار صحبت نمی کنند. بنابراین اولویت بندی آنها در گزارش های شما بستگی به درک مشتری از سئو دارد.

  • رتبه بندی کلمات کلیدی اصلی و ثانویه
  • روند استناد و اعتماد بزرگ
  • بالانس استناد و اعتماد خطیر
  • مرجع دامنه، مرجع صفحه و امتیاز هرزنامه moz

KPI های سئو دنیای واقعی

در اینجا می خواهیم نگاه کنیم که چگونه کاری که ما انجام می دهیم در تمام سایت ما تأثیر می گذارد. آیا ما ترافیک بیشتری داریم؟ آیا ما صفحات بیشتری را دریافت می کنیم که به طور کلی ترافیکی را تولید می کنند، بنابراین دامنه موضعی ما افزایش می یابد؟

  • افزایش ترافیک آلی
  • افزایش تعداد صفحات سایت که ترافیک را تولید می کنند
  • افزایش ترافیک جستجو بدون مارک
  • درصد افزایش در تبدیل اصلی
  • درصد افزایش در ترافیک از مناطق جغرافیایی خاص
  • تأثیر اصلی(کنسول جستجو)
  • میزان کلیک (CTR) اساسی (کنسول جستجو)Real-world SEO KPIs

ترافیک ارجاع

یک کمپین سئوی استوار می تواند بر کسب و کار شما تأثیر بگذارد و به سادگی ترافیک اساسی و بنیادی بیشتری را تولید کند. اگر لینک های بخش مهمی از استراتژی شما هستند، پس این نمایش می تواند ترافیک ارجاع بیشتر و با کیفیت تر را تولید کند. این به شما کمک می کند تا شرح دهید چگونه استراتژی های سئوی شما مزایای چندگانه بازاریابی را دارد و اغلب ترافیک ارجاع قوی می تواند با نرخ بهتری نسبت به ترافیک جستجوی اساسی تبدیل شود.

  • درصد افزایش ترافیک ارجاع
  • درصد افزایش در تبدیل ارجاع
  • افزایش درصد در معیارهای تعامل (پرش، صفحات، زمان)

تاثیر نام تجاری

دید بهبود یافته جستجو به معنای دید عمومی ست. بنابراین ما همچنین باید به افزایش ترافیک جستجوی برچسب خورده (مارک دار) و ذکر نام تجاری نگاه کنیم و از این طریق به کاری که شما می کنید وابسته است.

  •  افزایش درصد در ترافیک جستجو مارک دار
  • افزایش درصد در ذکر نام تجاری

درک استراتژی ایجاد اعتماد می کند

همه ما می خواهیم مشتریان همیشگی داشته باشیم و به آن های خدمات ارزنده ای ارائه دهیم. با این حال همیشه یک شرکت دیگر وجود دارد که خدمات سئو را به عنوان یک سرویس ساده ارائه می دهد. شما می دانید که تحویل می دهید، فراتر از جابجایی های ساده ی نتایج جستجو به بالا و پایین صفحه ست. ممکن است مشتری شما درک نکند که این کار چقدر ارزشمند است. شما این مسئله را با داشتن یک استراتژی واضح که به اهداف کسب و کار با KPI هایی که مشتری می تواند درک کند نگاشت می شود، می توانید حل کنید.به عنوان مثال ساده ما موارد زیر را داریم:

استراتژی: آگاهی بیشتر، ایجاد تقدم و سوالات کسب و کار از طریق جستجوگرها برای کاهش  هزینه PPC.

هدف مشتری: بازدهی ۲۰۰ درصدی در بازاریابی (در مقایسه با بازده ۱۵۰ درصدی PPC).

KPI اولیه: هزینه هر کسب و کار، ثبت نام ایمیل، ثبت نام اجتماعی.

البته ما همچنین در مورد تمام معیارهای جستجوگرهای فراوانی که در بالا ذکر شده است، گزارش می دهیم، اما ما می خواهیم نقاط بین اهداف مشتری و استراتژی جستجوگرها را به طور واضح متصل کنیم. اگر بتوانید به این نکته برسید، گزارش ارزش استراتژیک حقیقی دارد.این به شما کمک می کند که کار را بهتر انجام دهید و به مشتری کمک می کند تا ارزش واقعی را زمانی که پای اجزای تاکتیکی گیج کننده ی کمپین سئو در میان است، درک کند. این کمک می کند که شما را از یک منبع ساده جستجوگرها به یک شریک استراتژیک تبدیل کند و به وضوح ارزش شما را تأیید می کند.

نکات پایانی

اگر تمایل دارید برای شرکت خود اقدام به طراحی سایت کنید پیشنهاد می کنم ابتدا مقالات مربوط به تفاوت  طراحی سایت فروشگاهی  و  طراحی سایت شرکتی را مطالعه کنید. همچنین صفحه خدمات طراحی سایت پیام آوا را برای این کار نگاه کنید. شرکت پیام آوا بهترین و با کیفیت ترین خدمات طراحی سایت را در قالب طراحی سایت ارزان و مقرون به صرفه به شما ارائه می کند.

همچنین سئو سایت برای موتورهای جست و جو و  تبلیغات گوگل از جمله مهمترین روش ها برای بیشتر دیده شدن سایت شما به حساب می آید. شرکت پیام آوا خدمات طراحی سایت تهران ،تبلیغات گوگل و سئوسایت را با مناسب ترین قیمت به شما ارائه می دهد.

به این مقاله امتیاز دهید:
اشتراک گذاری این مطلب
منبع:
منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عوامل تاثیرگذار بر قیمت سئو عوامل تاثیرگذار بر هزینه سئو

زمان مطالعه: 11 دقیقهشما عوامل تاثیرگذار بر هزینه سئو را باید با تمام جزئیات آن بشناسید تا بتوانید تصمیم درستی برای انتخاب پکیج مناسب بگیرید. داشتن وب‌سایت با رتبه ...

بیشتر بخوانیم
سئوی وب اپلیکیشن سئوی سایت‌های وب اپلیکیشن

زمان مطالعه: 13 دقیقهسئو (SEO) برای سایت‌ها و وب‌اپلیکیشن‌ها بسیار حیاتی است. شما بهترین وب‌اپلیکیشن‌ها را طراحی کنید، ولی اگر روی سئو کار نکنید، پروژه‌تان محکوم به شکست خواهد ...

بیشتر بخوانیم
اصول سئو در مقاله نویسی اصول سئو در نویسندگی

زمان مطالعه: 17 دقیقهاصول سئو در نویسندگی (SEO Copywriting) یک روش بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجوست که هدف آن جذب مخاطبان هدف و بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در نتایج است. ...

بیشتر بخوانیم

آماده یک سرمایه گذاری هوشمندانه روی برند خودتان هستید؟

برای مشاوره با ما مشخصات خود را وارد کنید تا تیم پیام آوا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.