021 44342032
سرعت سایت
زمان مطالعه: 3 دقیقه

اولین قدم برای بهبود سرعت وب‌سایت، ارزیابی عملکرد فعلی آن است. ابزارهای متعددی برای ارزیابی سرعت به‌صورت آنلاین وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. اما سوال اینجاست که میزان سرعت مناسب برای یک سایت چقدر است؟

اگر وب سایت خود را چندین بار از طریق یک ابزار خاص برای ارزیابی سرعت بررسی کنید، متوجه می‌شوید که هر بار نمرات متفاوتی می‌گیرید. این امر طبیعی است و دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد:

  • ممکن است این تفاوت به ترافیک سایت مرتبط باشد. مثلا در زمانبررسی اول، سایت شما ترافیک بالایی دارد و در زمان بررسی دیگر، ترافیک آن پایین‌تر بوده است.
  • ارزیابی سایت با شبکه محلی لپ‌تاپ و سیستم شما در همان زمان، بارگذاری می‌شود و ممکن است کُند باشد (Local Network).
  • مسائل مربوط به ادغام سرور (pooling server)
  • فرآیند ذخیره‌سازی (caching) که نیاز به به‌روزرسانی دارد.
  • مسائل مربوط به پشت صحنه وب‌سایت مثل پشتیبان‌گیری.

با توجه به نکات ذکرشده، بهتر است که بررسی سرعت سایت را چند بار با تفاوت حداقل چند دقیقه بین هر ارزیابی اجرا کنیم و سپس میانگین بگیریم. همچنین ممکن است متوجه شوید که امتیاز سایت در طولانی‌مدت به‌دلیل ارتقا یا بهبود سایت تغییر می‌کند. به‌عنوان مثال، لایت هاوسِ گوگل (Google Lighthouse) یک پروژه باز است که به‌طور مداوم توسط برنامه نویسان در سراسر جهان بهبود می‌یابد و از آن برای آنالیز سایت استفاده می‌شود. اگر گوگل کروم را به‌روزرسانی کنید، ممکن است متوجه شوید که امتیاز شما در آن زمان متفاوت است، حتی اگر هیچ تغییری در سایت شما ایجاد نشده باشد. بنابراین، بهتر است که با آخرین نسخه کار کنید و روی بهبود سرعت براساس آخرین داده‌های ارزیابی کار کنید.

بهبود سرعت سایت

پس از اجرای تست سرعت، ابزار انتخاب‌شده معمولا امتیازی بین 0 تا ۱۰۰ را برای سایت نمایش خواهد داد. این نمره براساس الگوریتم امتیازدهیِ خود ابزار بوده که ناشناخته است.

به طور کلی، امتیازات عملکرد سایت، تخمینی از آیتم‌هایی هستند که یک سایت تا چه حد بهترین شیوه‌ها را اجرا می‌کند. با این حال، این امتیازات باید به‌عنوان شاخص و کمک‌کننده به سمت هدف بالاتر  یعنی بهینه‌سازی زمان بارگذاری در مرورگر واقعی در نظر گرفته شوند.

صرف‌نظر از عملکرد و آزمون سرعت، بیش از حد بر نمره ارزیابی از ۱۰۰ تمرکز نکنید. بیشتر روی آیتم زیر متمرکز شوید:

تعداد ثانیه‌های بارگذاری صفحه وب.

 یک اصل اساسی برای زمان بارگذاری صفحه، قانون ۳ ثانیه یا کمتر است. اگر سایت شما زیر ۳ ثانیه بارگذاری شود، پس سایت به‌خوبی بهینه‌سازی شده و ممکن است هیچ کاری برای انجام دادن نداشته باشید!

برای ابزار لایت هاوسِ گوگل کروم، امتیازات زیر بهترین محدوده‌های هدف در دسکتاپ و موبایل هستند:

برای دسکتاپ: امتیازی بین ۷۰ تا ۸۰ از ۱۰۰

برای موبایل: امتیازی بین ۵۰ تا ۶۰ از ۱۰۰

به خاطر داشته باشید که یک ابزار بررسی عملکرد سایت، اغلب سرعت وب‌سایت در موبایل را براساس اتصال کُندِ 3G درجه‌بندی می‌کند، در حالی که اکثر بازدیدکنندگان در اتصالات 4G یا سریع‌تر از آن هستند.

چگونه از نمرات بررسی سرعت سایت به‌درستی استفاده کنیم:

به جای تمرکز روی یک امتیاز کلی، تمرکز خود را روی تجربه کاربری و تجربه بازدیدکنندگان از عملکرد سایت ببرید. برای طراحی سایت شرکتی توجه به سرعت لود سایت خیلی اهمیت دارد. هنگام بررسی نمرات سرعت به موارد زیر توجه کنید:

  • روی پیشنهادات ابزارها مطالعه و تحقیق داشته باشید. برخی پیشنهادات ممکن است شامل راه‌حل‌هایی باشند که شما هیچ کنترلی روی آنها ندارید یا ارزش وقت‌گذاشتن را ندارند.
  • همیشه سایت را قبل و بعد از پیاده‌سازی راهکارها بررسی کنید تا ببینید آیا واقعاً موثر هستند یا نه!
  • از این امتیازها به همراه ابزارهای دیگر استفاده کنید تا تصویر کلی و کامل‌تری از عملکرد سایت خود به دست آورید.

نکته اصلی: برای داشتن یک وب‌سایت موفق لزوماً به نمره 100 نیاز ندارید.

به این مقاله امتیاز دهید:
4.5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک گذاری این مطلب
منبع:
منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

امنیت سایت راهکارهایی برای بهبود امنیت سایت

زمان مطالعه: 6 دقیقههر سایت یا فروشگاه آنلاین باید همواره اصول امنیتی را رعایت کند، زیرا امنیت نقش حیاتی در پایداری کسب و کار و بهبود تجربه کاربری مشتریان ...

بیشتر بخوانیم
توسعه وب سایت چیست توسعه وب چیست و انواع آن

زمان مطالعه: 5 دقیقهتا به حال، شاید به این سوال برخورده باشید که توسعه وب به چه معناست و چه تفاوت‌هایی بین توسعه‌دهنده Front End و Back End وجود ...

تفاوت بین طراحی سایت و توسعه وب تفاوت بین طراحی سایت و توسعه وب

زمان مطالعه: 14 دقیقهطراحی سایت و توسعه وب دو بخش مکمل در ساخت و توسعه یک وب‌سایت هستند، اما هر یک وظایف و تخصص‌های متفاوتی دارند. ما در این ...

بیشتر بخوانیم

آماده یک سرمایه گذاری هوشمندانه روی برند خودتان هستید؟

برای مشاوره با ما مشخصات خود را وارد کنید تا تیم پیام آوا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.