021 44342032
کاهش نرخ پرش
زمان مطالعه: 6 دقیقه

هیچ کس نمی خواهد که نرخ پرش یا باونس ریت سایتش بالا باشد. بستن صفحه و سایت با سرعت بالا می تواند آسیب زیادی به سئو سایت وارد کند. اگر با کلمه خاصی رتبه دارید، توجه به باونس ریت صفحه اهمیت بیشتری پیدا می کند. زیرا در صورتی که گوگل ببیند که صفحه شما توسط کاربران دیده می شود و کلیک می خورد اما کاربر سریعاً صفحه را می بندد، متوجه می شود که سایت شما نتوانسته پاسخ کاربر را به درستی بدهد و شما رتبه روی آن کلمه را کم کم از دست می دهید. باونس ریت بالا به دو دلیل زیر رخ می دهد:

  • محصول یا خدماتی را ارائه می دهید که مرتبط با سرچ کاربر نیست.
  • سایت المان هایی دارد که کاربر نمی تواند با آن ها به درستی کار کند.

اگر قصد دارید که رتبه یک گوگل را داشته باشید، احتمالاً تمرکز بیشتری روی طراحی وب سایت می گذارید. ولی مخاطبان سایت شما اگر نتوانند به درستی بین بخش های مختلف سایت جابه جا شوند و مسیر را به درستی پیدا نکنند، ناامید می شوند و احتمالاً سایت را می بندند و به سراغ سایت دیگری می روند. به همین منظور باید سایت خود را بهینه کنید و یوزر فرندلی بودن سایت را به طراحی سایت ارجح بدانید.

شناخت مفهوم قصد کاربر و انواع کاربران

قصد کاربر به درک خوبی از این مورد مربوط می شود که کاربر چه چیزی را جستجو می کند، دنبال چه محتوایی است و هدف اصلی اش از سرچ چیست. صرف نظر از اینکه شما چه نوع سایتی دارید، لازم است که به دلیل اصلی بازدید سایت تان توسط کاربران پی ببرید. در ادامه به سه دسته بندی مهم برای هدف جستجو یا search intent و سه نوع کاربر اشاره می کنیم:

کاربران به دنبال اطلاعات یا Informational Users

این کاربران به دنبال جمع آوری اطلاعات و تحقیق درباره موضوعی خاص هستند. این کاربران اگر به وب سایت درستی دسترسی یابند، شاید آماده خرید و یا درخواست اطلاعات بیشتر هم باشند یا نباشند. اولویت اول آن ها این است که درباره محصول یا خدمات شما بیشتر بدانند و اطمینان کسب کنند که آیا محصول یا خدمات سایت مدنظر، به خواسته ها و اهداف آن ها نزدیک است. حتی در برخی موارد تماس می گیرند تا اطلاعات بیشتری کسب کنند و به سایت اعتماد کنند.

این کاربران تنها قصد جستجو دارند و بهترین راهکار این است که مهم ترین محصولات و اطلاعات تماس را در صفحه اصلی و یا جایی مناسب قرار دهید.

کاربران به دنبال آموزش یا Educational Users

این نوع کاربران آماده یادگیری هستند. آن ها به دنبال دانش درباره صنعت یا موضوعی خاص هستند. این افراد شاید کال تو اکشن ها را هم دنبال کنند یا نکنند ولی به دنبال منابع معتبر برای تحقیقات و یادگیری هستند. اگر محتواهای با کیفیت را در اختیار این کاربران قرار دهید، می تواند تاثیر مثبت و خوبی روی کسب و کار شما داشته باشد. این کاربران به دنبال محتواهای از مراجع معتبر و با کیفیت هستند. با در اختیار گذاشتن این محتواها، حس اعتماد و شناخت و برندسازی را ایجاد می کنید.

کاربران به دنبال تبادل یا Transactional Users

این کاربران آماده انجام تبادل هستند که این مبادله می تواند شامل خرید یک محصول، رزرو کردن یک خدمت یا درخواست پشتیبانی باشد. این مخاطبان به دنبال کال تو اکشن های قابل دسترسی و واضح هستند. همچنین به راحتی می توانند یک فرم را پر کنند. این مورد به این معناست که کال تو اکشن ها باید از دقیقه ای که این کاربران وارد لندینگ پیج یا صفحه فرود مربوطه می شوند، در دیدرس شان باشد. البته لازم است که کال تو اکشن ها مرتبط با محتوای لندینگ باشند.

باونس ریت چیست

تطابق پرسونای مخاطب با طراحی سایت

به خاطر داشته باشید که مخاطبان سایت شما می توانند هر کدام از سه دسته فوق باشند و لازم است که طراحی سایت به گونه ای باشد که خواسته کاربران با مقاصد مختلف را برطرف کند. البته برخی سایت ها به نوعی از کاربران توجه بیشتری می کنند. برای مثال :

  • کسب و کارهای B2B شاید به این باور برسند که کاربرانی که در ابتدا با کاربری آموزشی با سایت آشنا شدند، بیشتر به کاربران مبادله ای تبدیل می شوند و این موضوع مربوط به چرخه طولانی فروش است.
  • کسب و کارهایی مانند رستوران ها، کافی شاپ ها و … هم بر این باورند که کاربران آن ها بیشتر به دنبال افزایش اطلاعات هستند. یعنی افرادی که به دنبال ساعات کاری کسب و کار، محل کسب و کار و … هستند.

بررسی ترافیک سایت و مشخص کردن صفحاتی که نیاز به بهبود دارند!

حال که می دانید سه نوع پرسونای مخاطب داریم، نوبت به این می رسد که نرخ پرش را بررسی کنید. اگر نرخ پرش بالایی دارید و یا نرخ تبدیل یا فروش پایینی دارید، لازم است که برخی موارد را بررسی کنید تا متوجه شوید که مشکل کار از کجاست. بررسی گوگل آنالیتیکس برای گزارش گرفتن از مسیری که کاربر در سایت طی می کند، اهمیت بالایی دارد. این سیستم آنالیز و بررسی مشخص می کند کاربر از چه صفحه ای وارد سایت شما شده است و چه صفحاتی را دیده است و چه زمانی سایت را ترک کرده است. در ادامه به راهکارهایی جهت کاهش نرخ پرش و ماندگاری بیشتر کاربر در سایت و درگیر کردن وی می پردازیم.

منوی ساده برای سایت

هر کسب و کاری یک سایت می خواهد تا بتواند در دنیای پر رقابت امروزی، قوی باقی بماند. گاهی اوقات برای طراحی سایت آنقدر زمان می گذارید که کار کردن با سایت بسیار پیچیده می شود. یک مثال ساده: هیچ کاربری از یک منوی پیچیده با زیرمنوی های متعدد استقبال نمی کند و همین پیچیدگی منجر به از دست دادن کاربر می شود. به همین منظور سعی کنید که منو را تا جای ممکن ساده نگاه دارید. از عناوین بلند برای منو خودداری کنید. منو را در حالت موبایل و تبلت حتماً بررسی کنید تا ریسپانسیو باشد.

مختصر، مفید و مرتبط با موضوع

تا جای ممکن سعی کنید که سایت از مطالب و صفحات مختصر و مفیدی استفاده کند و تنها مطالب مرتبط با موضوع را به کاربر ارائه دهد. مخصوصاً اگر به دنبال کاربرانی هستید که به دنبال آموزش هستند.

عملکرد سایت را فراموش نکنید!

آیا تا به حال روی یک مقاله کلیک کرده اید و به دلیل سرعت لود پایین و پاپ آپ و … سریعاً آن را بسته اید؟ یک وب سایت زیبا از لحاظ بصری، با کاربری راحت و مناسب اگر سرعت لود خوبی نداشته باشد و یا با پاپ آپ های مختلف باعث مزاحمت کاربر شود، نمی تواند سایت خوبی باشد. حتی گاهی سایت ریسپانسیو نیست و کاربر برای مثال روی موبایل نمی تواند با سایت کار کند و سایت عملکرد مناسبی ندارد. بنابراین توجه به این نکات برای بالا بردن عملکرد سایت و کاربری بهتر و در نتیجه کاهش نرخ پرش، اهمیت بالایی دارد.

منبع: https://www.thecreativemomentum.com/blog/3-simple-tips-to-optimize-your-web-design-for-user-intent

 

به این مقاله امتیاز دهید:
اشتراک گذاری این مطلب
منبع:
منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عوامل تاثیرگذار بر قیمت سئو عوامل تاثیرگذار بر هزینه سئو

زمان مطالعه: 11 دقیقهشما عوامل تاثیرگذار بر هزینه سئو را باید با تمام جزئیات آن بشناسید تا بتوانید تصمیم درستی برای انتخاب پکیج مناسب بگیرید. داشتن وب‌سایت با رتبه ...

بیشتر بخوانیم
سئوی وب اپلیکیشن سئوی سایت‌های وب اپلیکیشن

زمان مطالعه: 13 دقیقهسئو (SEO) برای سایت‌ها و وب‌اپلیکیشن‌ها بسیار حیاتی است. شما بهترین وب‌اپلیکیشن‌ها را طراحی کنید، ولی اگر روی سئو کار نکنید، پروژه‌تان محکوم به شکست خواهد ...

بیشتر بخوانیم
اصول سئو در مقاله نویسی اصول سئو در نویسندگی

زمان مطالعه: 17 دقیقهاصول سئو در نویسندگی (SEO Copywriting) یک روش بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجوست که هدف آن جذب مخاطبان هدف و بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در نتایج است. ...

بیشتر بخوانیم

آماده یک سرمایه گذاری هوشمندانه روی برند خودتان هستید؟

برای مشاوره با ما مشخصات خود را وارد کنید تا تیم پیام آوا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.