021 44342032
دلایل عدم موفقیت سایت
زمان مطالعه: 7 دقیقه

ترندهای حوزه وب‌سایت، هر روز تکامل پیدا کرده و عناصر بیشتری وارد طراحی می‌شوند. برخی از عناصر، فریبنده‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید. این عناصر به جای کمک به جذب بیشتر کاربران، باعث تجربه کاربری نامناسب سایت و افزایش نرخ پرش سایت می‌شود. نرخ پرش به این معنا است که افراد به محض بالا آمدن سایت و مشاهده تجربه کاربری نامناسب، سایت را می بندند. ما در این مقاله، مواردی را توصیف می‌کنیم که عمیقا عملکرد سایت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

  • اسلایدرهای نامناسب

در سال‌های اولیه‌ای که هنوز وب‌سایت‌ها خیلی پیشرفته‌تر نشده بودند، اسلایدرها ایده خوبی بود تا پویایی خاصی به سایت خود اضافه کنید. قبلا طراحی اسلایدرها پُر از طرح‌های شلوغ بود. اما امروزه از آنها استفاده نمی‌شود و طرح‌ها مینیمال‌تر شده‌اند.

اگر اسلایدرها حاوی مطالبِ غیرضروری یا توضیح برخی از پروژه‌هاست، مشکلی ایجاد نمی‌شود و اتفاقا گزینه خوبی است. اما اگر محتواهای مهم و ارزشمند خود را در اسلایدر قرار داده‌اید، اساسا محتواهایتان را در سطل زباله ریخته‌اید! (البته ببخشید خیلی بی‌پرده صحبت کردیم).

در دنیای امروزی، کاربران، دنبال پاسخِ سریع هستند و می‌خواهند به‌سرعت به خواسته خود برسند. احتمال این که کاربر وارد سایت شده، منتظر لود شدن هدر شود، سپس روی آن کلیک کند یا صبر کند که یکی یکی هدرها تغییر پیدا کنند، خیلی کم است.

محتواهای اسلایدر خود را ارزیابی کنید. آیا همه مطالبی که در اسلایدر قرار داده‌اید، لازم است؟ آیا می‌توانید مطالب اسلایدرها را در چند باکس ساده با طراحی خوب، ساختاربندی کنید؟ همیشه در ذهن خود داشته باشید که زمان برای بازدیدکنندگان شما خیلی مهم است. اطلاعات مورد نظر آنها را بدون هیچ حاشیه‌ای به آنها برسانید تا در سایتتان بمانند.

 

  • دسترسی پذیری پایین

دسترسی‌پذیری به وب همیشه یکی از مهم‌ترین آیتم‌های تاثیرگذار بوده است. اما در چند سال اخیر، صاحبان کسب و کارها اهمیت بیشتری به آن داده‌اند. دسترسی‌پذیری پایین یعنی کاربران به‌راحتی نمی‌توانند به محتواهای وب‌سایت شما دسترسی داشته باشند. اگر نتوانید این آیتم را در سایت خود به‌خوبی پیاده‌سازی کنید، قطعا باید با مشتریان بالقوه برای همیشه خداحافظی کنید.

اصلا نگران نباشید. ما چندین راهکار برای شما تهیه کردیم که بتوانید با موارد ساده، شروع به بهبود دسترسی‌پذیری سایت خود کنید:

ابتدا طرح‌های رنگی که در سایتتان وجود دارند را بررسی کنید. آیا رنگ‌های متن و پس‌زمینه با یکدیگر همخوانی دارند؟ متن‌ها برای افراد با دید کمتر یا رنگ‌ها برای افراد کوررنگ قابل شناسایی است؟ ابزارهای مختلفی وجود دارند که می‌توانید از آنها برای انتخاب درست رنگ‌ها در وب‌سایت استفاده کنید.

تکنیک دیگر این است که متن مرتبط را به عکس‌هایی که در سایت استفاده می‌کنید، اضافه کنید. اگر تصاویر استوک صرفا به‌خاطر زیبایی در سایت استفاده می‌شوند، خیلی نیازی به درج متن در آنها نیست.

نکته مهم: اگر گرافیک زمینه را به متن‌های موجود در صفحات وب‌سایت خود اضافه کنید، بازدیدکنندگانی را که از فناوری‌هایی مثل صفحه‌خوان‌ها استفاده می‌کنند، جذب می‌کنید.

بیشتر بخوانید: طراحی سایت

شروع پیاده‌سازی دسترسی‌پذیری می‌تواند کار دشواری باشد، اما آن را سریع‌تر انجام دهید یا از متخصصان در این حوزه کمک بگیرید. مواردی که اشاره کردیم، یک جزء کوچک از نوکِ کوه یخِ دسترسی‌پذیری بود. اگر در زمینه ریدیزاین وب‌سایت خود و بهبود دسترسی‌پذیری مشکلی داشتید، می‌توانید با کارشناسان پیام آوا پردازش تماس بگیرید.

دلایل عدم موفقیت وب سایت

  • تجربه کاربری عجیب و غریب

یک آینه را تصور کنید. وقتی در آینه نگاه می‌کنید، انتظار دارید که خودتان را ببینید. خُب خیلی هم منطقی است و هیچ چیز غیرعادی در این ماجرا وجود ندارد. اما یک لحظه تصور کنید که در آینه نگاه کرده و کس دیگری را دیدید! تجربه کاربری را نیز مثل آینه در نظر بگیرید.

کاربری که وارد سایت شما شده، باید خودش را در سایت مشاهده کند! یعنی چی؟؟؟؟ یعنی کاربر با هدف حل مشکل در زمینه خاصی وارد سایت شما شده، پس باید سریعا به مشکلات او رسیدگی کنید. کاری کنید که راه حل مشکل خود را در سایت شما پیدا کرده و حس درک‌شدن از سمت شما را دریافت کند.

قدیم‌ترها همان زمانی که وب‌سایت برای اولین بار وارد بازار شده بود، همه فکر می‌کردند که معرفی برند در وب‌سایت کار بی‌اهمیتی است. اما الان، صاحبان کسب و کارها برای برجسته‌شدن و به‌دست‌آوردن سرنخِ فروش در فضای مجازی، سر و دست می‌شکنند و رقابت شدیدی با هم دارند. بنابراین، وب‌سایت‌ها باید هر روز راه‌های جدیدی برای ارتباط با مشتریان بالقوه پیدا کنند.

جریان وب‌سایت خود و دیدگاه‌های کاربران در مورد خودتان را بررسی کنید. آیا واقعا با بازدیدکنندگان خود همدلی کرده و نیازهای آنها را در نظر گرفته‌اید؟ قادر به ایجاد ارتباط واقعی با آنها هستید؟ اگر نه، پس تجربه کاربری سایت خود را مجددا بررسی کنید.

 

  • امنیت پایین

امنیت، مهم ترین بخش ماجراست. بسیاری از بدترین اتفاقاتی که ممکن است برای یک سایت بیفتد، مربوط به مسائل امنیتی و عدم نگهداری و پشتیبانی مناسب است. اینترنت پُر از هکرها و افرادی است که به دنبال سوء استفاده از وب‌سایت‌های ناامن هستند. شما باید کاری کنید که وب‌سایتتان مورد هدف هکرها قرار نگیرد.

حتما و حتما امنیت را در اولویت کارهای خود قرار دهید. همیشه قالب و افزونه‌هایتان را به‌روز نگه دارید. حتما دلیلی وجود دارد که توسعه‌دهندگان، این افزونه‌ها را به‌روز می‌کنند. پس به‌روزرسانی سایت را در نظر داشته باشید. اگر هر ماه بخش بک اند سایت خود را بررسی نمی‌کنید، درِ سایت خود را باز گذاشته‌اید که تهدیدات و آسیب‌پذیری‌های امنیتی به‌راحتی وارد آن شوند. پسوردهای خود را مدیریت کنید. از رمزهای عبور یکسان برای حساب‌های مهم خود استفاده نکنید. سعی کنید برای هر بخش، پسورد مجزایی داشته باشید.

 

  • بی‌توجهی به پشتیبان‌گیری (بکاپ)

هر اتفاقی ممکن است برای سایت شما بیفتد و نمی‌توانید همه آنها را پیش‌بینی کنید. پس تنها راه حل شما بکاپ‌گیری از داده‌هایتان است. ممکن است مشکلی برای سرور سایت شما پیش بیاید. در این مواقع، اگر از داده‌ها و محتواهای سایت خود بکاپ داشته باشید، به‌راحتی روی هاست دیگری آپلود می‌کنید. ممکن است گاهی بخواهید تغییراتی را در سایت اعمال کنید که باعث به‌هم‌ریختن سایت شود. اگر بکاپ کاملی از سایت در دسترستان باشد، می‌توانید دوباره آن را به حالت اول درآورید. هاستینگ‌ها بکاپ‌هایی را به‌صورت دوره‌ای از سایت شما در سیستمشان دارند که باز کافی نیست. حتما خودتان بکاپ‌ها را دانلود کنید تا در مواقع مورد نیاز بتوانید سایت را برگردانید. اگر هر روز تغییرات زیادی در سایت ایجاد می‌کنید، سعی کنید که بکاپ‌های هفتگی از سایت داشته باشید. اما اگر تغییرات کمتری اعمال می‌کنید، این دوره می‌تواند به یک بار در ماه تبدیل شود.

دلایل عدم موفقیت سایت

  • سئو نادرست

هر کسب وکاری، سایت خود را راه‌اندازی می‌کند تا بتواند برای فروش محصولات یا خدمات خود در معرض دید جامعه هدف قرار گیرد (سئو). اما گاهی از تکنیک‌های نادرستی در سئو استفاده می‌شود که باعث ایجاد فاجعه در سایت و در نهایت پنالتی‌شدن آن توسط گوگل می‌شود. برای سئو درست سایت باید استراتژی کاملی داشته باشید. باید بدانید که با چه کلماتی در گوگل، سرچ می‌شوید و مخاطبان دنبال چه چیزی هستند. برخی از تکنیک‌ها باعث افت عملکرد سایتتان می‌شود. ربات‌های گوگل بسیار باهوش هستند و اگر به الگوریتم‌های آنها احترام نگذارید، باید با صفحه اول گوگل خداحافظی کنید. لینک‌سازی بیش از حد و داشتن محتواهای کپی و بی‌ارزش، دو آیتمی است که گوگل به‌شدت با آن مخالف است و اگر متوجه این مساله شود، با سایت شما دوست نخواهد بود!

حتما از ابزارهای سئو برای بررسی سایت خود استفاده کنید. این ابزارها کمک می‌کنند که مشکلات فنی و محتوایی سایت خود را متوجه شوید. مثلا سرچ کنسول کمک می‌کند تا بدانید کدام یک از صفحات شما در سایت ایندکس نشده است. پس از شناسایی این صفحات می‌توانید مشکلات فنی یا محتوایی را رفع کنید تا دوباره درخواست ایندکس دهید.

 یک کلام: سئو را دست کم نگیرید.

 

  • مشکلات کدنویسی

کدنویسی سایت شما باید تمیز (Clean Code) باشد! تمیز یعنی کدها ساده باشند و خیلی پیچیدگی خاصی در آنها مشاهده نشود. مساله مهم دیگری که در کدنویسی وجود دارد، استفاده بیش از حد از کدهاست. جاوا اسکریپت زبان محبوبی است که برای زیباتر کردن صفحات وب‌سایت از آن استفاده می‌شود. اگر کدهای جاوااسکریپت، بیش از حد در سایتتان باشد، ممکن است سایت شما سنگین شده و برای ربات‌های گوگل، خیلی خوشایند نباشد. دیباگ‌گیری جاوا اسکریپت کمی زمان‌بر بوده و ممکن است برنامه‌نویس متوجه باگ‌های آن نشود. همین مساله باعث می‌شود که در برخی از مرورگرها به‌درستی اجرا نشده و یک امتیاز منفی برای سایت از نگاه گوگل ایجاد شود.

 

نتیجه‌گیری

قطعا برای این که سایتتان عملکرد خوبی بین رقبا داشته باشد، باید هوشمندانه قدم بردارید. ما در این مقاله سعی کردیم به مهم‌ترین مواردی اشاره کنیم که روی عملکرد درستِ وب‌سایتتان تاثیرگذار است. اگر همه این موارد را بهینه کنید، قطعا سایت شما به یکی از بهترین وب‌سایت‌ها در بین رقبا تبدیل می‌شود.

به این مقاله امتیاز دهید:
4/5 - (2 امتیاز)
اشتراک گذاری این مطلب
منبع:
منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

امنیت سایت راهکارهایی برای بهبود امنیت سایت

زمان مطالعه: 6 دقیقههر سایت یا فروشگاه آنلاین باید همواره اصول امنیتی را رعایت کند، زیرا امنیت نقش حیاتی در پایداری کسب و کار و بهبود تجربه کاربری مشتریان ...

بیشتر بخوانیم
توسعه وب سایت چیست توسعه وب چیست و انواع آن

زمان مطالعه: 5 دقیقهتا به حال، شاید به این سوال برخورده باشید که توسعه وب به چه معناست و چه تفاوت‌هایی بین توسعه‌دهنده Front End و Back End وجود ...

تفاوت بین طراحی سایت و توسعه وب تفاوت بین طراحی سایت و توسعه وب

زمان مطالعه: 14 دقیقهطراحی سایت و توسعه وب دو بخش مکمل در ساخت و توسعه یک وب‌سایت هستند، اما هر یک وظایف و تخصص‌های متفاوتی دارند. ما در این ...

بیشتر بخوانیم

آماده یک سرمایه گذاری هوشمندانه روی برند خودتان هستید؟

برای مشاوره با ما مشخصات خود را وارد کنید تا تیم پیام آوا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.