021 44342032
مقاله هوش مصنوعی و گوگل
زمان مطالعه: 10 دقیقه

همان طور که تکنولوژی به تکامل خود ادامه می‌دهد، نحوه تولید محتوا نیز همزمان با آن تغییر می‌کند. اما در تولید محتوا چالش‌هایی وجود دارد که باید به آنها توجه داشته باشید. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا به تمامی نکات منفی و مثبتِ هوش مصنوعی بپردازیم تا کمی از دغدغه‌های شما در این زمینه را حل کنیم.

گوگل، الگوریتمی به نام E-E-A-T دارد که مخفف Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness به معنی تجربه، تخصص، اعتبار و اعتماد است. گوگل اخیرا این الگوریتم را بازبینی کرده و نمایندگان آن اعلام کرده‌اند که محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی در نتایج موتورهای جست‌وجو نشان داده می‌شود، اما …

آیا گوگل توانایی این را دارد که محتوای هوش مصنوعی را شناسایی کند؟ آیا اهمیتی دارد که که گوگل بداند متن شما را هوش مصنوعی تولید کرده است؟

گوگل می‌تواند محتوای هوش مصنوعی را شناسایی کند، اما تا زمانی که محتوای شما در درجه اول برای افراد و نه برای موتورهای جست‌وجوگر ایجاد شده باشد، بر رتبه‌بندی شما تاثیری نخواهد گذاشت. ما در این مقاله، چگونگی تاثیر ایجاد محتوای هوش مصنوعی بر سئو را نیز بررسی خواهیم کرد. همچنین به برداشت و تحلیل دنی سالیوان، رابط گوگل در مورد محتوای هوش مصنوعی نگاهی خواهیم داشت. خُب اگر کنجکاو هستید که گوگل چگونه می‌تواند محتوای هوش مصنوعی را شناسایی کند و دقیقا ساز و کار آن چیست، با ما همراه باشید.

 

الگوریتم E-E-A-T چیست؟

این الگوریتم، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های گوگل است که برای ارزیابی کیفیت محتوا در وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود. گوگل برای اولین بار، دستورالعمل E-A-T (منهای E دوم) را در سال 2018، به‌عنوان بخشی از تلاش برای بهبود کیفیت کلی صفحات وب و اطمینان از استانداردهای خاص معرفی کرده است. گوگل در طول زمان، تغییرات زیادی در این الگوریتم ایجاد کرده است که به بخشی از آنها در زیر اشاره می‌کنیم:

  • نویسندگان باید در مورد موضوع مورد نظر خود، تخصصِ کاملی داشته باشند.
  • نویسندگان در وب‌سایت‌ها باید شواهدی ارائه کنند که ادعاهای مطرح‌شده توسط خود را تائید کنند.
  • اطلاعات باید به‌روز و دقیق باشند.
  • منابع باید مورد تائید باشند.
  • اطلاعات در مورد افراد باید دارای شفافیت باشد و در صورت لزوم اطلاعات تماس را ارائه دهند.

اما یکی از جدیدترین تغییراتی که در این الگوریتم، اعمال شده، در دسامبر 2022 بوده است. این تغییر، اضافه‌شدن یک حرفِ E به ابتدای E-A-T بود. به‌طور کلی، این تغییر به این معنی است که گوگل تاکید بیشتری روی تجربه دست اول در ایجاد محتوا دارد. برای اکثر موضوعات محتواها، شخصی که آن را ایجاد می‌کند، باید نوعی تجربه مرتبط با موضوع داشته باشد تا بتواند به‌طور دقیق درباره آن صحبت کند. مثلا خودِ گوگل مثالی که برای این مساله ذکر کرده، نوشتنِ نقد برای رستورانی است که نویسنده هرگز در آن رستوران، غذا نخورده است! امتیاز این متن از نظر E-E-A-T پایین است.

خُب شاید با خودتان فکر کنید که این مساله چگونه بر تولید محتوای هوش مصنوعی تاثیرگذار است؟ اصلا این مسائل چه ربطی به محتوای هوش مصنوعی دارد؟ در پاسخ باید اشاره کنیم که خیلی تاثیرگذار است.

با معرفی ChatGPT در اواخر سال 2022، در مورد تولید محتوا از طریق هوش مصنوعی، انفجار بزرگی صورت گرفت. ناگهان، صنعت بازاریابی محتوا با قابلیت‌های باورنکردنیِ هوش مصنوعی مواجه شد. برخی معتقد بودند که حتی این ابزار می‌تواند جایگزینی برای نویسندگان متون عمومی باشد! این مساله بسیار غافلگیرکننده بود و در ابتدا موج‌سواران زیادی سوار بر موج تولید محتوا توسط ChatGPT شدند. طبیعتا با این اتفاق، سوالات مختلفی برای افراد ایجاد شد. یکی از سوالات متداول در این باره، این بود که آیا گوگل، آنها را جریمه خواهد کرد؟ چرا کسب و کارها نمی‌توانند از این فناوری، در بازاریابی خود استفاده کنند؟ در حالی که این فناوری، بسیار خوب است و می‌تواند ساعت‌ها در وقت و هزینه‌های زیادی، صرفه‌جویی کند! اما به همین راحتی‌ها هم نیست و چالش‌های بسیاری در این زمینه وجود دادر.

دنی سالیوان، رابط گوگل به این سوالات در توئیتر پاسخ داد و پاسخ‌های خود را براساس دستورالعمل‌های الگوریتم E-E-A-T در گوگل قرار داد. در ادامه به تحلیل او می‌پردازیم.

 

برداشت دنی سالیوان در E-E-A-T و ایجاد محتوای هوش مصنوعی

خُب بگذارید ابتدا به این بپردازیم که اصلا چرا ما باید این قدر به صحبت‌های دنی سالیوان، اهمیت قائل شویم؟

او یک متخصص مشهور در زمینه بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجوگر (SEO) است. او بیش از دو دهه است که در مورد سئو تحقیق کرده و می‌نویسد و به‌طور رسمی، نماینده گوگل است. بنابراین بینش او در مورد الگوریتم E-E-A-T و ایجاد محتوا توسط هوش مصنوعی برای کارآفرینان، بنیان‌گذاران، صاحبان مشاغل و بازاریابانِ محتوایی که قصد دارند وب‌سایت خود را به گوگل نشان دهند، بسیار ارزشمند است.

او درباره E-E-A-T و ایجاد محتوا توسط هوش مصنوعی چه گفت؟

همه چیز با سوال یکی از کاربران در توئیتر شروع شد. این کاربر پرسید که آیا محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی با شرایط خاص مجاز است؟ (مثلا خروجی توسط نویسندگان انسانی ویرایش شود). آیا این امر به‌دلیل این که توسط یک انسان نوشته نشده، مشکل‌ساز است؟ واقعا کنجکاویم.

پاسخی که دنی سالیوان در پاسخ به این سوال داده است، به شرح زیر است:

ما نگفته‌ایم محتوای AI بد است، اما به وضوح گفته‌ایم که محتوایی که در درجه اول برای موتورهای جست‌وجوگر نوشته شده باشد و نه برای انسان! مشکل‌ساز است. این چیزی است که ما روی آن تاکید داریم. اگر کسی 100 کارمند را برای کسب رتبه در گوگل، استخدام کند یا از یک ربات برای نوشتن محتوا استفاده کند، هر دو مشکل‌ساز هستند.

 

به‌طور خلاصه، الگوریتم E-E-A-T در گوگل به دانش تخصصی و قضاوت انسانی در هنگام نوشتن محتوا برای وب‌سایت‌ها نیاز دارد. باید روی تولید محتوای مفید و در درجه اول، سفارشی‌سازی‌شده برای انسان‌ها متمرکز شوید. در واقع، استفاده از هوش مصنوعی باید به‌همراه یک متخصص در حوزه تولید محتوا باشد.

 

تاثیر هوش مصنوعی بر سئو

نکات مهم:

همیشه اطمینان حاصل کنید که ابزارهای هوش مصنوعی باید با هدایت تخصصی یک انسان صورت گیرد.

محتوای هوش مصنوعی باید به‌صورت کامل، ویرایش شده و مورد بازبینی قرار گیرد.

هرگز محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی را منتشر نکنید.

همیشه محتوا را با هدف کمک به مردم ایجاد کنید.

 

چه محتواهایی توسط گوگل به‌عنوان متن اسپم شناخته می‌شوند:

  • محتواهای اسپمی که به‌طور خودکار تولید می‌شوند. هدف از چنین متن‌هایی، دستکاری در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها و نه کمک به کاربران است.
  • متنی که هیچ معنی درستی برای کاربران ندارد، اما حاوی کلمات کلیدی است. در چنین متن‌هایی، کلمات کلیدی به‌صورت‌های مختلف استفاده می‌شود. اما الگوریتم گوگل به‌گونه‌ای نوشته شده که چنین متن‌هایی را شناسایی می‌کند.
  • متن‌هایی که با ابزارهای مختلف ترجمه شده و هیچ ویرایشی روی آنها صورت نمی‌گیرد. اگر چنین متن‌هایی بدون نظارت و بررسی توسط نیروی انسانی منتشر شوند، یک امتیاز منفی برای وب‌سایت محسوب می‌شود.
  • متن‌هایی که به‌صورت اتوماتیک (به‌طور مثال هوش مصنوعی ChatGPT) تولید می‌شوند و در آنها به کیفیت یا تجربه کاربر توجهی نمی‌شود. گوگل این توانایی را دارد که بتواند سطح تجربه کاربری محتواها را شناسایی کند. بنابراین اگر متنی بدون توجه به این آیتمِ مهم منتشر شود. قطعا مشکلات زیادی در رتبه‌بندی برای مالک وب‌سایت ایجاد خواهد شد.
  • متن‌هایی که از طریق تکنیک‌های مترادف‌نویسی، بازنویسی یا ایجاد ابهام نوشته می‌شوند. الگوریتم گوگل در سال‌های اخیر، پیشرفت خیلی خوبی داشته و به‌راحتی می‌تواند کیفیت متن‌ها را تشخیص دهد.
  • ترکیب محتواهای مختلف از وب‌سایت‌های دیگر که هیچ ارزش افزوده‌ای ندارد.

حتما محتواهای وب‌سایت خود را بررسی کنید و اگر یکی از ویژگی‌های بالا در متون شما وجود دارد، حتما آنها را حذف کنید. زیرا اگر چنین متن‌هایی را حذف نکنید، در نتایج خواهید بود که امتیاز منفی برای سئو وب‌سایتتان محسوب خواهد شد.

مقاله با هوش مصنوعی

گوگل به‌طور عجیب و غریبی، در تشخیص محتوای تولیدشده از طریق هوش مصنوعی، ماهر شده است. گوگل از تکنیک‌های مختلفی برای شناسایی و برچسب‌گذاری برای محتواهای تولیدشده با هوش مصنوعی استفاده می‌کند. یکی از این تکنیک‌ها، الگوریتم پردازش زبان طبیعی (NLP) است. این تکنیک، متن‌ها را از نظر الگوها و معنا تجزیه و تحلیل می‌کند. گوگل به دنبال کلمات یا عباراتی است که اغلب توسط سیستم‌های هوش مصنوعی استفاده می‌شود. مثلا از عباراتی مثلِ «طبق تحقیقات» یا «اطلاعات نشان می‌دهد»، به‌راحتی شناسایی می‌کند که ساختار چنین جمله‌هایی، چند بار در یک مقاله تکرار شده است. برخی از متونِ تولیدشده توسط هوش مصنوعی نیز کاملا مشخص است که توسط ربات نوشته شده است. بنابراین چنین متن‌هایی از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و در رتبه‌بندی وب‌سایتتان، نه‌تنها تاثیر مثبتی ندارد، بلکه تاثیر منفی می‌گذارد.

 

خطراتِ انتشار محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی چیست؟

تشخیص محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی برای گوگل خیلی آسان است. اگر بخواهید خروجی هوش مصنوعیِ ویرایش‌نشده را منتشر کنید، خطرات عمده‌ای برای وب‌سایتتان خواهد داشت. اگر تعداد زیادی از کلمات کلیدی یا جملات تکراری در محتوای شما دیده شود، این امر با الگوریتم گوگل در تداخل بوده و منجر به جریمه می‌شود. هوش مصنوعی دارای ظرافت انسانی نیست و ممکن است یک مفهوم را به‌صورت تکراری در پاراگراف‌های مختلف استفاده کند. خُب این متن به‌راحتی و سریعا توسط گوگل شناسایی می‌شود.

سیستم‌های هوش مصنوعی فاقد خلاقیت و اصالت هستند. هیچ ارتباط معنایی بین پاراگراف‌ها وجود ندارد. کل یک متنِ باکیفیت باید دارای لحن و هویت یکسانی داشته باشد. اما متنی که احساس ربات‌گونه دارد، به‌راحتی توسط انسان‌ها نیز قابل شناسایی است. چنین متن‌هایی هیچ اصالتی به برند شما اضافه نمی‌کنند. ابزارهای هوش مصنوعی برای جبرانِ این نقص از الگوهای مختلف زبانی استفاده کرده‌اند تا متن‌های تولیدشده، طبیعی‌تر به نظر برسند. اما باز گوگل می‌تواند به‌سرعت، این الگوها را با تجزیه و تحلیلِ چند قطعه از محتوا شناسایی کند. یک سری ابزارها نیز برای بازنویسی مقالات وجود دارد که هیچ اطلاعات جدیدی را وارد متن نمی‌کنند. ممکن است با این کار، دچارِ سرقت ادبی شوید که توسط گوگل پنالتی خواهید شد.

یکی دیگر از خطراتی که تولید متون مختلف توسط هوش مصنوعی برای سئو وب‌سایت‌های کسب و کارها ایجاد می‌کند، این است که ارزشی برای کاربرانی که دنبال اطلاعات مفید در یک موضوع خاص هستند، ایجاد نمی‌کنند. در عوض، کاربران با کوهی از متون تولیدشده توسط ربات‌ها مواجه می‌شوند که به‌راحتی قابل تشخیص هستند. زیرا انسان‌ها دارای توانایی شهودی هستند و می‌توانند تشخیص دهند که آیا این متن توسط یک ربات نوشته شده یا خیر!

محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی، توانایی پاسخ به سوالات پیچیده را ندارد. بنابراین ممکن است محتوای بی‌کیفیتی در این زمینه توسط پلتفرم‌های تولید محتوا تولید شود که تاثیر بسیار منفی روی مخاطب خواهد داشت. الگوریتم این ابزارها مخصوصا ChatGPT به‌گونه‌ای نوشته شده که صاحبان آنها، محدوده موضوعاتی که می‌توانند در مورد آنها بحث کنند را تعیین کرده‌اند. بنابراین انتظار نداشته باشید که این ابزارها اطلاعات جامع و کاملی در تمام حوزه‌ها به شما ارائه دهند.

بنابراین اگر بلاگِ وب‌سایت‌های خود را پُر از متن‌هایی کرده‌اید که توسط ربات نوشته شده است، ضربه بزرگی به وب‌سایتتان وارد کرده‌اید. کاربران وقتی وارد وب‌سایت شما می‌شوند، به‌سرعت آن را ترک کرده و دیگر به آن برنمی‌گردند.

 

چگونه محتوای خود را از نظر هوش مصنوعی تشخیص دهیم؟

شما می‌توانید محتوای خود را با استفاده از ابزار تشخیص هوش مصنوعی بررسی کنید. در این جا دو گزینه برای شما وجود دارد:

  • OpenAI’s AI Classifier

OpenAI، شرکت سازنده ChatGPT، طبقه‌بندی‌کننده‌ای را برای تمایز بین محتوای انسانی و محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی ایجاد کرده است. حتما توجه کنید که این ابزار، 100 درصد قابل اعتماد نیست و خود OpenAI ذکر کرده که هنوز این ابزار در حالِ پیشرفت است.

 

  • محتوا در ابزار تشخیص هوش مصنوعی در Content at Scale

این ابزار می‌تواند به شما بگوید که آیا محتوای شما با هوش مصنوعی نوشته شده است یا خیر! بدین صورت که محتوای مورد نظر خود را در باکسِ مربوطه بارگذاری کرده و روی گزینه «بررسی محتوای هوش مصنوعی» کلیک می‌کنید. در سمت چپِ صفحه، یک امتیاز عددی از صفر تا 100 دریافت خواهید کرد. عدد صفر نشان‌دهنده این است که متن شما کاملا توسط هوش مصنوعی نوشته شده و عدد 100 نشان می‌دهد که محتوای شما کاملا توسط انسان نوشته شده است.

به‌طور کلی باید بگوییم که گوگل می‌تواند محتوای هوش مصنوعی را تشخیص دهد، اما اگر شما جزء آن دسته از افراد هستید که محتوای مفید و باارزشی را تولید می‌کنید، نگران نباشید. با توجه به جدید بودنِ حوزه هوش مصنوعی در حوزه تولید محتوا، باید منتظر باشیم که ببینیم چگونه روی سئو سایت و دیجیتال مارکتینگ تاثیر خواهد داشت.

به این مقاله امتیاز دهید:
اشتراک گذاری این مطلب
منبع:
منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عوامل تاثیرگذار بر قیمت سئو عوامل تاثیرگذار بر هزینه سئو

زمان مطالعه: 11 دقیقهشما عوامل تاثیرگذار بر هزینه سئو را باید با تمام جزئیات آن بشناسید تا بتوانید تصمیم درستی برای انتخاب پکیج مناسب بگیرید. داشتن وب‌سایت با رتبه ...

بیشتر بخوانیم
سئوی وب اپلیکیشن سئوی سایت‌های وب اپلیکیشن

زمان مطالعه: 13 دقیقهسئو (SEO) برای سایت‌ها و وب‌اپلیکیشن‌ها بسیار حیاتی است. شما بهترین وب‌اپلیکیشن‌ها را طراحی کنید، ولی اگر روی سئو کار نکنید، پروژه‌تان محکوم به شکست خواهد ...

بیشتر بخوانیم
اصول سئو در مقاله نویسی اصول سئو در نویسندگی

زمان مطالعه: 17 دقیقهاصول سئو در نویسندگی (SEO Copywriting) یک روش بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجوست که هدف آن جذب مخاطبان هدف و بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در نتایج است. ...

بیشتر بخوانیم

آماده یک سرمایه گذاری هوشمندانه روی برند خودتان هستید؟

برای مشاوره با ما مشخصات خود را وارد کنید تا تیم پیام آوا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.