021 44342032
انتخاب نام دامنه
زمان مطالعه: 7 دقیقه

به نظر شما کدام یک سخت تر است؟ انتخاب نام فرزند یا نام دامنه برای سایت؟

برای انتخاب نام فرزندتان می توانید از منابع مختلفی ایده بگیرید. برای مثال نام شخصیت های سریال های تلویزیونی، نام چهره های ادبی و تاریخی و … همگی می توانند ایده های مختلفی به شما بدهند. ولی زمانی که نوبت به انتخاب نام برای دامنه می شود، باید اطمینان حاصل کنید که این نام کاملاً منحصر به فرد یا یونیک باشد. چون هیچ نام دامنه تکراری نمی تواند ثبت شود. حال ما در این مقاله قصد داریم به تمام جوانب انتخاب یک نام دامنه مناسب بپردازیم. تا این نام قابلیت برندسازی داشته باشد، قابل حفظ کردن باشد و برای اکثر افراد قابل تلفظ و نوشتن باشد. همچنین باید از نام های دامنه بسیار بلند یا خیلی خاص پرهیز کنید.

با دنبال کردن چند قانون ساده می توانید بهترین انتخاب را برای نام دامنه خود داشته باشید تا ترافیک بیشتری به سایت تان هدایت شود. در این مقاله توضیح می دهیم که چرا نام دامنه اهمیت دارد و به 11 فاکتور جهت تصمیم گیری برای نام دامنه می پردازیم. همچنین بهترین منابع برای راهنمایی نام دامنه را به شما معرفی می کنیم.

چرا نام دامنه اهمیت دارد؟

نام دامنه به عنوان بخشی از برند شما، همانند نام کسب و کار و یا لوگو است. حتی اگر در برندسازی بهترین استراتژی ها را به کار برده باشید، اگر مشکلی در نام دامنه باشد، احتمال دارد که برخی مشتریان بالقوه خود را از دست بدهید.

بر عکس این مورد نیز صادق است. اگر نام سایت شما درست باشد و به سادگی قابل استفاده، کاربران تشویق به دیدن و به اشتراک گذاشتن سایت تان می شوند. همچنین این نکته را بدانید که تغییر نام دامنه بعد از اینکه سایت تان آنلاین شد، به آسانی امکان پذیر نیست. می توان این تغییر را انجام داد ولی نیازمند زمان زیادی است و عواقب مختلفی در پی خواهد داشت. می تواند باعث کاهش ترافیک ورودی سایت و افت غیرضروری سئو شود. به بیان دیگر اگر با بهترین و مناسب ترین نام دامنه شروع کنید، کار به مراتب ساده تر است.

پسوند سایت

11 فاکتور اساسی برای انتخاب نام دامنه

زمانی که به انتخاب نام دامنه برای سایت تان می رسید، انتخاب های زیادی در پیش رو دارید که باعث می شود تصمیم گیری سخت تر شود. در این موارد راحت تر آن است که موارد زیر را در نظر داشته باشید:

1. بهترین پسوند برای سایت

به TLD یا پسوند سایت اهمیت ویژه ای دهید. گزینه های عمومی مانند .com و .net و .org و … در دسترس هستند. ولی گزینه های جدیدتری هم موجود است که می توانید از آن ها استفاده کنید. البته توصیه می شود که به گزینه قدیمی تر یعنی همان .com در صورت موجود بودن، وفادار بمانید. زیرا محبوب ترین و شناخته شده ترین پسوند است. البته امکان دارد که نام دامنه دلخواه شما با پسوند .com امکان پذیر نباشد و مجبور به استفاده از پسوند های دیگر شوید. در این صورت نگران نشوید زیرا مشکلی وجود ندارد و استفاده از پسوند های دیگر ضرری برای سایت تان نخواهد داشت.

2. استفاده از کیورد در نام دامنه

کیورد ها تنها برای محتوا نیستند. موتورهای جستجو از نام دامنه شما متوجه محتوای سایت تان می شوند و به رنکینگ گوگل کمک می کنند. بنابراین در صورت امکان استفاده از کیورد اصلی در نام دامنه موردی ضروری است. کیوردی که برای نام دامنه خود استفاده می کنید باید مرتبط با وب سایت تان باشد. برای ایده گرفتن می توانید از ابزارهای گوگل مانند کیورد پلنر هم استفاده کنید. این ابزار کیوردهایی را که بیشتر جستجو می شوند، به شما نشان می دهد.

3. تلفظ راحت نام دامنه

احتمالاً قصد دارید که نام دامنه شما به خوبی در ذهن کاربران بماند. اینکه آدرس سایت شما به راحتی در ذهن مخاطب بماند و هنگامی که نام سایت را به فردی می گویید، بتواند به راحتی آن را جستجو کند، اهمیت بالایی دارد. معرفی نام سایت در بین مردم می تواند یک تبلیغات قوی باشد. ولی این تبلیغ زمانی می تواند موثر باشد که به راحتی بتواند تلفظ شود. همچنین اگر اسم به راحتی به خاطر افراد سپرده شود، ارجح است.

4. خودداری از خط فاصله

استفاده از خطوط فاصله می تواند یک راه خلاقانه باشد تا بتوانید نام دامنه مورد دلخواه خود را بیابید. متاسفانه برای تلفظ کلامی این نوع از دامنه ها، مشکلاتی وجود دارد. همچنین تایپ کردن نام دامنه را مشکل می سازد. برخی افراد به کلی نام دامنه را فراموش می کنند و به سایت دیگری هدایت می شوند.

به طور کلی زمانی که به دنبال اسامی مختلف برای نام دامنه هستید، از هر کاراکتری که حرف نیست، پرهیز کنید. برای مثال استفاده از اعداد توصیه نمی شود.

5. عدم استفاده از حروف تکراری

استفاده از حروف تکراری در نام دامنه باعث بالا رفتن احتمال غلط املایی هنگام جستجوی کاربران می شود. حروف تکراری به سختی قابل خوانایی هستند و احتمال بروز غلط املایی را بالا می برند.

6. استفاده از نام دامنه کوتاه

دلایل زیادی برای توصیه به استفاده از نام دامنه کوتاه وجود دارد. در ابتدا نام دامنه کوتاه به راحتی به خاطر سپرده می شوند و توسط کاربران تایپ می شود. بنابراین برای برند سازی مفید است. همچنین نام دامنه بلند یکی از مواردی است که باعث می شود، سایت مشکوک به نظر برسد. اگر از کیوردهای زیادی استفاده نمی کنید و نام دامنه به راحتی تلفظ و خوانده می شود، احتمالاً نام دامنه کوتاه تری خواهید داشت.

7. منحصر به فرد بودن نام دامنه

یک نام دامنه منحصر به فرد می تواند به شناخته شدن کسب و کار شما کمک کند و از بروز مشکلات قانونی خودداری شود. همچنین می تواند به برندسازی شما کمک کند.

8. نام دامنه منعطف

اینکه از ابتدای راه اندازی کسب و کار، برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد و در مورد مطالبی که در آینده در سایت قرار می گیرند، بحث شود و نتیجه گیری گردد، اهمیت بالایی دارد. برای مثال اگر در نام دامنه از کلمه photography به معنای عکس برداری استفاده شود و بعد از مدتی تصمیم گرفته شود که در مورد هنرهای دیگر در سایت، مطلب نوشته شود، می تواند محدودیت هایی را ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اصول طراحی سایت آرایشی چیست؟

9. تحقیق درباره نام دامنه

زمانی که انتخاب های شما برای نام دامنه به چند گزینه محدود می شود، می توانید از یک ابزار برای بررسی در دسترس بودن این انتخاب ها کمک بگیرید. ولی اگر یک نام دامنه در دسترس باشد، به این معنا نیست که هیچ شخص دیگری روی آن ادعایی ندارد. لازم است که یک تحقیق وسیع تر و جامع تری انجام گیرد و بعد تصمیم گیری شود.

10. اقدام سریع برای خرید نام دامنه

احتمال اینکه نام دامنه ای که انتخاب کرده اید، توسط شخص دیگری خریداری شود، همواره وجود دارد. بنابراین اگر روی یک نام دامنه مطمئن هستید، حتماً برای خرید آن سریع تر اقدام کنید. این مورد در شرایطی که نام دامنه ارزان است، بیشتر صدق می کند. اگر بعداً نام بهتری برای دامنه به ذهن تان رسید، می توانید آن را تغییر دهید.

11. حفاظت از نام برند با خرید دامنه های مختلف و مشابه

اگر نام دامنه ای با برند تان تطابق کامل دارد، بهتر است که با همه پسوند ها، خریداری شود. در این موارد می توانید دامنه های دیگر را به دامنه اصلی خود ریدایرکت کنید. حتی می توانید پیشروی کرده و نام دامنه هایی که امکان دارد به خاطر غلط املایی کاربران، سرچ شوند را هم خریداری کنید. این استراتژی هوشمندانه را می توانید در سوشال مدیا هم به کار بگیرید. برای مثال اگر قصد استفاده از توئیتر را ندارید، بهتر است که با نام دامنه خود یک حساب کاربری در توئیتر بسازید. به این ترتیب اگر در آینده قصد استفاده از این پلتفرم را داشتید، مشکلی وجود نخواهد داشت.

اصول انتخاب نام دامنه

از کجا نام دامنه را انتخاب کنیم؟

اغلب شرکت های هاستینگ یک سرویس برای انتخاب نام دامنه دارند. اگر سایت جدیدی را راه اندازی می کنید، بهتر است که از شرایطی استفاده کنید که نام دامنه به صورت رایگان به شما پیشنهاد شده و داده شود.

همچنین برخی شرکت های هاستینگ وردپرس وجود دارند که گواهی SSL رایگان، نام دامنه رایگان و تخفیفاتی برای هاستینگ ارائه می دهند. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که نام دامنه رایگان در اغلب موارد تنها برای سال اول است و بعد از آن برای تمدید نیاز به پرداخت هزینه سالیانه است. همچنین اگر برای طراحی سایت با شرکتی وارد مذاکره می شوید، در مورد هزینه های تمدید دامنه سوالات خود را بپرسید.

بهره گیری از منبع زیر:
https://www.wpbeginner.com/beginners-guide/tips-and-tools-to-pick-the-best-domain-for-your-blog/

به این مقاله امتیاز دهید:
اشتراک گذاری این مطلب
منبع:
منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

امنیت سایت راهکارهایی برای بهبود امنیت سایت

زمان مطالعه: 6 دقیقههر سایت یا فروشگاه آنلاین باید همواره اصول امنیتی را رعایت کند، زیرا امنیت نقش حیاتی در پایداری کسب و کار و بهبود تجربه کاربری مشتریان ...

بیشتر بخوانیم
توسعه وب سایت چیست توسعه وب چیست و انواع آن

زمان مطالعه: 5 دقیقهتا به حال، شاید به این سوال برخورده باشید که توسعه وب به چه معناست و چه تفاوت‌هایی بین توسعه‌دهنده Front End و Back End وجود ...

تفاوت بین طراحی سایت و توسعه وب تفاوت بین طراحی سایت و توسعه وب

زمان مطالعه: 14 دقیقهطراحی سایت و توسعه وب دو بخش مکمل در ساخت و توسعه یک وب‌سایت هستند، اما هر یک وظایف و تخصص‌های متفاوتی دارند. ما در این ...

بیشتر بخوانیم

آماده یک سرمایه گذاری هوشمندانه روی برند خودتان هستید؟

برای مشاوره با ما مشخصات خود را وارد کنید تا تیم پیام آوا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.